logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Manažerem svého zdraví a své kondice. Pitný režim

Manažerem svého zdraví a své kondice. Pitný režim

Už vás někdy napadlo, jak velký vliv má váš pitný režim na vaše zdraví, vaši kondici? Věřím, že ano, ale kolik z vás si opravdu uvědomuje, že pokles hladiny vody v jeho těle může být zdrojem toho, že ho bolí hlava, cítí se unavený, cítí se vyšťavený – bez vody?

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. 4. krok – pitný režim
  2. Co to je dehydratace, jak nás může postihnout
  3. Hypertonická dehydratace[/TUČNÉ]
    1. Příčiny hypertonické dehydratace
    2. Projevy hypertonické dehydratace
  4. Isotonická dehydratace:
    1. Příčiny izotonické dehydratace:
    2. Projevy izotonické dehydratace:
  5. Hypotonická dehydratace:
    1. Příčiny hypotonické dehydratace:
    2. Projevy hypotonické dehydratace:

4. krok – pitný režim

Dostatek tekutin zajišťuje správnou látkovou výměnu. Umožňuje dobrou funkci ledvin, odplavování škodlivin, odplavování zbytků z látkové výměny... Umožňuje také plnou výkonnost všech funkcí organismu. Naopak nedostatek tekutin snižuje celkovou výkonnost organismu, jak tělesnou, tak duševní. Nedostatek tekutin se též podílí na vyšší unavenosti, může způsobit onemocnění ledvin, přispívat k bolestem hlavy, kloubů apod. Předpokládá se, že řada civilizačních chorob, včetně žaludečních, střevních i oběhových poruch, je buď prvním příznakem nebo následkem trvalého nedostatku tekutin.

Ze šesti hlavních látek nezbytných k životu (voda, sacharidy, tuky, proteiny, minerály a vitamíny) tvoří voda největší část tělesné váhy. Svalstvo se ze 70 % skládá z vody, podobně mozek. Krevní plazma obsahuje 90 % vody, kosti 22 %.

Při tréninku voda pomáhá třemi způsoby:

  • za prvé ochlazuje tělo pocením. Proto pijte vodu před, během i po tréninku nebo jakékoliv fyzické zátěži
  • za druhé voda účinkuje v procesu růstu svalů
  • za třetí skvěle asistuje při shazování váhy. Během nízkokalorické diety voda zlepšuje schopnost jater metabolizovat tuk na energii.

V teplém období vždy noste láhev s vodou. Pijte po malých doušcích. Polovinu denní dávky zkonzumujte do oběda a zbytek do 19. hodiny večer.

potní bilance

VYVARUJTE SE POKUD MOŽNO DEHYDRATACI!

Co to je dehydratace, jak nás může postihnout

Dehydratace je stav, kdy nastává nadměrný úbytek tekutin, hlavně mimobuněčných. Závažné projevy můžeme pozorovat, pokud množství tekutiny v těle poklesne o více než 6 %.

Dehydrataci rozeznáváme hypotonickou, hypertonickou a izotonickou.

Hypertonická dehydratace[/TUČNÉ]

Stav, kdy se snižuje objem mimobuněčné i vnitrobuněčné tekutiny.

Příčiny hypertonické dehydratace

  1. Malý přísun tekutin při jejich nedostatku. Dochází k tomu při extrémních teplotních podmínkách a velkém energetickém výdeji bez adekvátní náhrady tekutin. Dále mohou takto trpět lidé, kteří nemohou přijímat tekutiny z různých patologických příčin.
  2. Ztráty hypotonické tekutiny při horečkách, průjmech, cukrovce.
  3. Některá ledvinová onemocnění.

Projevy hypertonické dehydratace

Zvážením před a po tréninku můžete určit, kolik tekutiny jste vypotili a do jaké míry jste dehydratováni. Cílem by mělo být vyrovnat ztráty tekutin odpovídajícím příjmem. Tím zabráníte dehydrataci.

procento dehydratace množství úbytku tělesných tekutin (80 kg osoba) projev
1 % 0,8 kg zvýšená tělesná teplota
3 % 2,4 kg snížená výkonnost
5 % 4,0 kg křeče, třes, nevolnost, rychlý tep, 20 – 30% zhoršení výkonu
6 – 10 % 4,8 – 8 kg problémy trávení, vyčerpání, závratě, bolesti hlavy, sucho v ústech, únava
více než 10 % více než 8 kg úpal, halucinace, žádný pot a moč, nateklý jazyk, vysoká tělesná teplota, vratká chůze

Isotonická dehydratace:

je izolovaná ztráta mimobuněčné tekutiny. Vnitrobuněčná tekutina se nemění.

Příčiny izotonické dehydratace:

Ztráty tekutin z trávicího ústrojí (zvracení, průjem, atd.). Dochází k ní nejčastěji při:

  • krvácivých stavech
  • nadměrném pocení
  • rozsáhlých popáleninách
  • použití saluretických diuretik
  • některých onemocněních ledvin
  • rychlé tvorbě výpotků

doplňování tekutin

Projevy izotonické dehydratace:

Únava, apatie, poruchy vědomí až bezvědomí, zvýšená akce srdeční, pokles krevního tlaku, rozvoj šoku.

Hypotonická dehydratace:

je snížen objem mimobuněčné tekutiny a zvýšený objem buněk, tedy zvýšený objem vnitrobuněčné tekutiny.

Příčiny hypotonické dehydratace:

  1. Ztráty soli (při některých ledvinových onemocněních, nedostatečnosti nadledvin, poruchách centrální nervové soustavy, vysokých dávkách diuretik, dlouhodobé neslané dietě).
  2. Hrazení větších ztrát tekutin pouze vodou (při zvracení, průjmech, sportovních výkonech, práci v horku).
  3. Projevy hypotonické dehydratace:

    Pokles krevního tlaku, ortostatické poruchy, poruchy plnění žil, studená cyanotická (namodralá) kůže, což svědčí o nebezpečí rozvoje šoku, snížený tonus tkání.

    Správné hospodaření s tekutinami, mikroživinami (minerály, vitaminy) a s energií je prvním předpokladem zdraví a výkonnosti člověka, tím více to platí pro každého sportovce. Znamená to použití správného nápoje ve správném množství, složení a ve správný čas.

    Je velmi důležité vědět, jaký nápoj zvolit před, během a po výkonu. Určitě nelze souhlasit s tvrzením některých výrobců, že jejich nápoj je universální.

    Miloš Škorpil foto
    Manažerem svého zdraví a své kondice. Pitný režim Manažerem svého zdraví a své kondice. Pitný režim

    Hodnoť článek

    5 z 5 hvězd líbí se mi (8 hodnocení)

    Bookmark and Share

    Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Běžecká poradna

všechny články Běžecká poradna

kde se diskutuje

  • Doktoři mi řekli, že s velkým sportováním včetně běhu se mám rozloučit : Martine držím palce začínáš dobře jen tak dál !!! »
  • Poleťte si zaběhat na Madeiru! : Již letííííííííííííííííííííííííím »
  • Nikdy není pozdě začít běhat, stačí jen nazout staré kecky a vyběhnout : Napřed jsem si říkal proč se Neumann jmenuje Barbara. Když Paula je v Čechách Radcliffová .... …»
  • Běh mi zachránil život : Krásná povídka,ale trochu upravená. Nikdy nemělas 70kg a v ostatním je trochu nadsázka.Moc dobře tě…»
  • Nikdy není pozdě začít běhat, stačí jen nazout staré kecky a vyběhnout : Lidi pokud chcete běhat mějte trochu soudnosti, dát po měsíci "tréninku" závod na 10km,…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků