logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Cíle

Cíle

Co vás napadne, když se vás někdo zeptá, čeho byste chtěli v běhání dosáhnout? Víte, co je vaším cílem?
Při běhání a při sportu vůbec je důležité se zamyslet nad tím, co od dané aktivity očekáváme, co nám má přinést. Mnohé z vás asi napadnou okřídlené fráze, jako: posílit své zdraví či tělesnou kondici, udělat něco pro své tělo, při běhání se cítit lépe, být hezčí. Tyto cíle či očekávání mají ale jeden nedostatek – jak totiž zjistíme, že jsme jich dosáhli?

Bloudění v lese – cíl nebo špatná orientace?

Co nám řekne, že už jsme zdravější, že jsme udělali něco pro své tělo? Kromě vlastního pocitu asi nic moc nevymyslíme. Tyto cíle jsou totiž příliš obecné, nekonkrétní.

Stanovení cílů nám pomáhá udržet směr naší aktivity, víme k čemu směřujeme. Naše konání tak má jasné obrysy. Je dán jeho smysl. Příměrem pro stav bez stanoveného cíle může být bloudění v lese. Slyšeli jste od někoho, že na jeho konci se nachází něco krásného, ale vy vlastně nevíte, co to je ani kudy se k tomu dostat.

Počáteční nadšení vás tak pravděpodobně dříve či později opustí a vy skončíte unavení a zklamaní někde v lese. Možná i něco z lesa zahlédnete, ale vlastně nevíte, jestli tam někde není ještě něco krásnějšího.

Když ale víte, že na konci lesa je hrad, a víte, že k němu máte jít po žluté značce, jste si po celou dobu jisti, že jdete správně. Pravděpodobně potkáte také ukazatele, které vám říkají, jak daleko ještě k hradu zbývá. Vy si tak můžete dobře rozvrhnout své síly a když dorazíte k hradu, víte, že je vaše cesta u konce a po právu máte pocit uspokojení. A je samozřejmé, že po takovém výletu se brzy můžete vypravit na další.

Pokusme se tedy najít konkrétní podobu výše zmíněných cílů. Existuje pravidlo, které říká, že cíl má splňovat pět základních vlastností, jejichž začáteční písmena v angličtině tvoří slovo SMART (chytrý, bystrý). Cíl má tedy být:

SMART

  1. S (specific) – specifický – odpovídá na otázku, čeho konkrétně chci dosáhnout
  2. M (measurable) – měřitelný – odpovídá na otázku, jak tento cíl změřím
  3. A (achievable) – dosažitelný – odpovídá na otázku, zda cíl není příliš vysoký, příliš vzdáleny od současného stavu
  4. R (realistic) – realistický – odpovídá na otázku, zda na dosažení daného cíle stačí mé schopnosti, co pro to udělám
  5. T (time based) – časově ohraničený – odpovídá na otázku, zda je stanoven časový limit pro dosažení cíle

Zkusme si vzít původní obecný cíl „udělat něco pro své tělo“ a přetransformovat ho tak, aby splňoval výše zmíněná kritéria.

  1. specifický – tak můžu cíl udělat něco pro své tělo zkonkrétnit do podoby – zhubnout 7 kg
  2. měřitelný – zhubnutí ověříme jednoduše tak, že si stoupneme na váhu. Další možností je ale také změřit procento podkožního či celkového tuku. Mnoho lepších osobních vah již umí změřit procento tuku v těle. (cíl se pak stává ještě konkrétnější – zhubnout 7 kg tuku v těle)
  3. dosažitelný – zhubnout 7 kg je pro vás možná příliš vzdálená meta. Proto si lze stanovit cíl zhubnout 3 kg (nikde není řečeno, že po dosažení tohoto cíle si nemůžete stanovit cíl nový). Navíc každý úspěch, který zaznamenáte, bude pro vás další motivací.
  4. realistický – pokud chci zhubnout, budu tedy 3x týdně běhat 40 minut a omezím přísun energie na 6000 kJ/den
  5. časově ohraničený – 3 kg zhubnu za měsíc

Z velmi obecného plánu udělat něco pro své tělo se tak stane jasná vize. Zhubnu 3 kg tuku za měsíc tím, že budu chodit 3x týdně na 40 minut běhat a omezím přísun energie na 6000 kJ/den.

Výhody přesně stanovených cílů – zásah!

Výhodou tohoto cíle je, že přesně víme, zda ho bylo dosaženo a nebo nikoli. Navíc, pokud máme dobře stanovená kritéria měřitelnosti výsledku, můžeme je měřit průběžně. A tak si nemusím stoupnout na váhu až za měsíc, ale můžu tak činit každý týden. Můžu tak kontrolovat, zda jdu po správné cestě k vytčenému cíli. Navíc mě každý stupínek, který jsem zvládl/a, motivuje a dodá energii k překonání dalšího.

Pro druhého běžce ale udělat něco pro své tělo může znamenat něco jiného. Jeho cíl tak může být definovat např. posílím svaly horních části těla, a to tak, že za měsíc zvednu na bench pressu o 3 kg navíc.

Tímto příkladem jsem jen chtěla ukázat, že každý běžec si musí své cíle stanovit sám. Pro každého je důležité něco jiného, a proto se nenechte zviklat cílem druhé osoby. Pokud však budete chtít běhat ve společnosti, je dobré si vyjasnit, kdo jaké cíle má. Tímto aktem můžete předejít zklamání, které by mohlo vyplynout z tréninku s osobou, které jde úplně o něco jiného – někdo, kdo chce zaběhnout ½maraton pod 1 hodinu 45 min bude jistě běhat jinak než člověk, který chce zhubnout 3 kg.

Zuzana Němečková foto
  • přečteno: 8192/7892×, 2 komentáře

Hodnoť článek

nehodnoceno, buďte první

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Dagmarka | 17. 12. 2009 0.23 hod. | 89.24.7.xx
Milá Zuzko,
vracím se k tvému článku, abych zkoukla komentáře a docházími, že jsem ti úplně zapomněla poděkovat za inspiraci, kterou mi tvůj článek dal. Totiž, inspirovala jsi mne na tolik, že jsem se odvážila napsat ten komentář níže – neboť po té co jsem si stanovila své cíle, tak jsem samozřejmě úplně (na malou chvilinku) zapomněla na radost zběhání a soustředila se na jejich plnění.… a tak jsem si díky tobě uvědomila, jak jsem se s Milošem bavila o tom, co když.… a on na to: „Cesta je cíl.“

A díky tvému článku – jsem našla v sobě to porozumění, které může právě předejít zklamání, tak jak to píšeš...A hned jsem to poslala svýmu trenérovi a mám zase radost:-)

Díky tobě – jsem opět objevila radost a uvolnila se pro další kroky.

Díky tobě mi došlo, že prostě jen.… měřím průběžně své cíle a pracuji s výsledky – tedy jsem na cestě :-) a s nikým se nesrovnávám – neboť prostě každý máme svoje cíle – a ti co chtějí běhat 3min/km – tak ať si běží :-)

Zuzko děkuji za inspiraci jen tak dál :-)

Děkuji :-)

Dagmarka | 16. 12. 2009 13.15 hod. | 89.24.7.xx
Po přečtení věty: „Co vás napadne, když se vás někdo zeptá, čeho byste chtěli v běhání dosáhnout?“ Jsem okamžitě měla nutkání napsat: „Prosadit se do 10. místa na MR v běhu na silnici. Kvalifikovace na ME v běhu do vrchu. Zaběhnout stýpla rychleji a lépěji, než vloni. Stabilizovat své tempo pod 4min/km :-)“ Myslím, že je to dostatečně SMART.

A myslím taky, že to vůbec není důležitý. Neboť jak praví klasik (Miloš) právě ta CESTA JE CÍL. A tak už se těším na svá měření a na výsledky, kterých tuto sozónu dosáhnu, či nedosáhnu – protože vím, že na své cestě k těmto cílům potřebuji mnohé vykonat, zažít, překonat, pořešit, naučit se a prostě jít dál ať už výsledek je jakýkoli.

Vzorec úspěchu je jasný: nápad – pokus – vyhodnocení – korekce – nápad.… převedeno na klasický příklad učení se chodit: nápad – udělám krok – pokus – upadnu – vyhodnotím – zkoriguji a udělám další krok..…

Že je to běh na dlouhou trať? A co má být? Jsme přeci vytrvalci – a pokud ne tak to natrénujeme – vytrvalost se dá trénovat v každém věku :-) Takže jaký je teď váš další nápad? :-)

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Běžecký trénink

všechny články Běžecký trénink

Anketa – hlasuj i ty!

V jaké značce běžeckých bot vběhnete do běžecké sezóny 2017

Běžecká sezóna sice nikdy nekončí a tak vlastně ani nikdy nezačíná, prostě běháme furt. Přesto začátek března se bere jako její pravý začátek. Zajímalo by nás, jaká značka je vaše současná srdcovka a tak jí dáte přednost před ostatními značkami na trhu.

adidas79
Asics102
Brooks16
Inov-846
Icebug4
Hoka One19
Mizuno49
Newton2
NB20
Nike47
Salming301
Salomon32
Scott2
Vibram Fivefingers6
Vivobarefoot5
Zoot4
Jiné, zde neuvedené značce41
Běhám bos, bot netřeba12
ON6

kde se diskutuje

  • Nováček, ne však nezkušený : O jakou akci jde prosím? :) Dle povědomé tváře na fotce a data hádám, že pilsentrail – radec…»
  • Bolest kloubů. Jak jí předcházet, co s tím, když už omezuje náš pohyb? : Ahoj, na bolest kloubů je nejlepší koňská mast... doporučuji :-) používám ji často :-) »
  • Vápník – proč nám chybí a co to s námi dělá : tablety vapniku nebrat, sumivky uz vubec, ze dobre chutnaji ha ha,umele sladidla,zvyraznovace…»
  • Roční běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila pro všechny, kteří se po letech opět rozhodli hýbat : Katko držím palce a těším se na zprávy, jak to jde. »
  • Roční běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila pro všechny, kteří se po letech opět rozhodli hýbat : Dobrý den, pane Škorpile, moc děkuji za tréninkový plán, pokusím se ho bezezbytku dodržet:-). Pak…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků