logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Běhejte a rozmlouvejte sami se sebou

Běhejte a rozmlouvejte sami se sebou

S běháním pro nás začíná lepší čas. Co je lepšího než se jít proběhnout?

Kolikrát už běh pomohl člověku ze svízelných životních situací. Bylo vám nanic, proběhli jste se, vypotili a ejhle, najednou jste vnímali všechno jinak. Běh už není pro většinu z nás jen sportem, ale i cestou, která sice vede přes potoky potu, ale na jejímž konci nás čeká pohoda, vyrovnanost a chuť jít dál.

Běh není jen o  posouvání fyzických hranic, ale i o rozšiřování úhlu našeho pohledu. Dívání se na svět jinýma očima. Běh člověka učí dívat se na všechno jinak, než se díval dosud. Běh nám poskytuje čas a prostor stát se sami sebou. Záleží jen na naší nátuře.

Někdo je schopen se učit rychle, stačí mu jedna chyba, aby pochopil. Jiný bude jednu a tu samou chybu opakovat mysle si, že nakonec přeci musí sám nad sebou vyhrát. Někdy se i stane, že vyhraje, ale ve většině případů je to Pyrrhovo vítězství, za něž velmi brzy zaplatí tím, že mu bude jeho tělem odepřeno další běhání.

Běh a běhání je dar, který dostáváme od života, abychom mohli náš život žít, žít naplno. Běh je také šance naučit se poslouchat a přiznejme se bez mučení, poslouchání člověku moc nejde. Každý bez výjimky si myslíme, že něco můžeme přečůrat a že to nikdo nepozná. Chyba, sebe, své tělo, přírodu nikdy nepřečůráme. Tento týden mě zaujal případ Lukáše Bauera, před dvěma lety si nechal vyoperovat nosní mandle, protože trpěl na časté záněty nosních dutin, zánětů dutin se zbavil, ale. Ale zhoršilo se mu astma a nyní se naopak trápí se záněty průdušek. Problém nezmizel, jen se posunul dál. Mandle nám nenarostly samoúčelně, mají vytvořit hradbu před vniknutím cizorodých zárodků dále do našeho těla. Jsou součástí našeho imunitního (ochranného) systému. Když se jich zbavíme, nezbavíme se problému, jen ho přesuneme jinam.

Vrcholový sport v sobě nese riziko, že se budeme potýkat s více zdravotními problémy než člověk, který sportuje jen pro svou zábavu, aby se cítil dobře, aby byl fit. Prostě při sportování si orazí od stresů, které na něj denně útočí z různých stran. Vrcholový sportovec si k těm běžným rizikům přidává ještě stres ze sportu a tak se nelze divit, že většina vrcholových sportovců trpí alergiemi, astmaty apod., tedy příznaky oslabení imunitního systému.

Většina běžné populace dělá sport, jak už jsem napsal, pro zdraví a pohodu a tak se poslouchejme, tedy poslouchejme, co nám naše tělo říká, neberme ho jako soupeře, ale jako přítele. VŽDYŤ TO JSME MY!

A když přijdou příznaky, že jsme něco přehnali, zamysleme se nad tím, kde jsme to přehnali a co nám naše tělo chce říci. Jak? Třeba, že si to rozeberete dle následujícího vzoru:

Bolest ve svalech: „Dneska jsi to pěkně kopal – dopřej mi zítra, ať se z toho můžu probrat.“

Dlouhodobá únava: „Ty vůbec neposloucháš co ti říkám, pořád si myslíš, že to musíš zvládnout a že tě nic nezastaví, jak chceš, zítra už taky nemusíš vůbec vstát!“

Bolest ohybačů prstů: „Zkus si vzít zítra jiné běžecké boty.“

Bolest, mravenčení v nártu nohy: „Zase jsi si špatně zavázal tkaničky, moc si je utáhl, kdy se konečně naučíš vázat ty boty pořádně!“

Modré, krví podlité nehty: „Máš malé boty na běhání, kup si o číslo větší!“

Bolest v holeních – zánět holení: „Ty boty, co v nich běháš už tři roky, bys měl konečně vyhodit a nekoukat na to, že ti ještě nespadly z nohou! Já vím, cítíš se v nich jak v bačkorách, ale v bačkorách bys asi neběhal, viď? To by ti připadalo hodně blbý? Tak proč běháš ještě pořád v těch vyběhanejch botách a libuješ si, že se v nich cítíš jak v bačkůrkách? Jsi pěknej dement!“

Bolest v holeních – zánět holení 2: „Nauč se běhat, skáčeš jak kamzík! Nech si udělat analýzu chodidla, 90 % všech lidí má nějakou dysfunkci nohy – chodidla, proč bys měl zrovna ty patřit mezi těch šťastných 10 %?“

Z těch sdělení by se dal sestavit celý slovník. Zkuste vymyslet další.

A teď jedna z praktických rad od vás, tedy jmenovitě od Milana Kůtka, který mi napsal a poslal řešení svého problému.

Milanův návod na to, aby vám nenastydly Achillovky

Předloni jsem měl natažený úpon lýtkového svalu – škubnutí a konec. Dva týdny úplný klid, pak jen mírný klus. Byl to důsledek chladu + únavy + terénní nerovnosti + nechráněné oblasti Achillovky a úponu lýtka.

Proto používám a doporučuji amatérské řešení: teplé návleky, aktuální teď v zimě (ale beru je jako zimní gumy už od 7stupňů). Jednoduše odstřižené staré tlusté podkolenky (do běžeckých bot je cpát nelze a u prstů jsou už stejně děravé) – zastrčit pod elasťáky a přetáhnout přes jazyk boty. Hřejou, chrání Achillovky + zabraňují vniknutí nečistot a kamínků do boty.

Tyto jedinečné návleky jsou k nezaplacení (kromě toho, že se neprodávají, je má každý doma – tedy zadarmo). O co jednodušší, o to účinnější :).

Miloš Škorpil foto
Běhejte a rozmlouvejte sami se sebou Běhejte a rozmlouvejte sami se sebou

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (1 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

12Honzade | 17. 12. 2009 23.22 hod. | 80.243.103.xx
peknej clanek, uzitecny „slovnik":) a vynikajici rada.. Pres vikend to zkusim vyrobit..

Dagmarka | 17. 12. 2009 18.13 hod. | 89.24.6.xx
Díky moc za tento skvělý článek – fakt díky :-)

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví38
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice100
Více času na sebe13
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou32

kde se diskutuje

  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : nemáte někdo zkušenost s během maratonu v zimě ? »
  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků