logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Respirační onemocnění vás z tréninku vyřadit nemusejí

Respirační onemocnění vás z tréninku vyřadit nemusejí

Na trať se můžete vydat s respiračními obtížemi. Vybíhat byste však měli spíše ráno, v dobrých nepromokavých botách a mírnějším tempem. A trénink zakončete sprchou a teplým čajem.

Tento článek vyšel na Běžecké škole 6.1.2014

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Kdy běhat
  2. Kde běhat
  3. Jak moc šlapat do pedálů
  4. Co na sebe

V případě chronického onemocnění je nutné zvážit jeho klinický stupeň, subjektivní stav běžce i klimatické podmínky, tedy teplotu, vlhkost a stupeň znečištění vzduchu, a přizpůsobit tomu tréninkovou zátěž.

Je dobré zvážit, zda by běžec při zvýšené zátěži neměl zesílit dávky léků, třeba kortikoidů při bronchiálním astmatu. Na druhou stranu pozor, nemají jen mohutný terapeutický efekt (protizánětlivý účinek, uvolnění a rozšíření dýchacích cest), ale doprovázejí je bohužel i vedlejší účinky, jako je například osteoporóza, zatěžování úponových svalů na kosti a jejich následná bolestivost.

Abychom tedy dávkování zvyšovat nemuseli, můžeme použít přípravky na bázi fytoterapeutik, například z břečťanu popínavého. Přípravků s obsahem účinných látek z této rostliny je na trhu velké množství, ale jen některé se mohou u pacientů s onemocněním dýchacích cest prokázat bezpečným klinickým účinkem. Ten se odvíjí od toho, jaký typ extraktu z léčivé rostliny byl na přípravu použit, a navíc i od toho, jaké obsahuje pomocné látky. Přitom je dobré vyhnout se takovým, které obsahují alkohol, sorbat draselný, glycerol nebo progrycerol.

Abyste se nemuseli zdržovat čtením příbalových letáčků v lékárně, najděte si informace na stránkách

Kdy běhat

Pro lidi s respiračním onemocněním je v zimě nejvhodnější dobou na běhání ráno, dokud se nezačne topit a dokud nejezdí dopravní prostředky, tehdy je totiž ovzduší nejméně znečištěné.

Kde běhat

Rozhodně ne vedle silnice s hustým dopravním provozem. Doporučuji městské a příměstské parky a lesy, kde bývá vzduch čistší.

Jak moc šlapat do pedálů

Intenzitu tréninku přizpůsobte vnější teplotě, ale i vlhkosti vzduchu. Při teplotách okolo nuly, kdy je v zimě většinou poměrně vysoká vlhkost vzduchu, běhejte jen volně (do 75 procent TF max).

Co na sebe

Běžci s respiračním onemocněním, ať již chronickým, nebo akutním, by měli dbát na to, aby udrželi v teple celé tělo, od zátylku po ruce a nohy. Ty musejí být v suchu, takže vyběhnete-li do chumelenice či hlubokého sněhu, mějte boty, které mají povrchovou ochranu proti vodě. Rozhodně není od věci vzít si návleky, které udrží v suchu a teple i oblast v okolí kotníku a nártu.

A nezapomeňte, po běhu hned do sprchy, do suchého a zalít to horkým čajem.

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (12 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Začal jsem běhat, ale ať dělám, co dělám, zrychlit nedokážu! Co mám dělat, abych běhal rychleji? : Dobrý den. Tenhle článek se mi opravdu moc líbí. Našla jsem se v něm krásně a aktuálně bych k tomu…»
  • Zjisti svůj startovní handicap a vyběhni. Šestý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : Sorry za odbočku, to musí být nesmysl, ty časy fotbalistů, ne ? "Ve Slavii jsou nároky na…»
  • Stabilita při běhu, aneb co taky může způsobit nevhodná běžecká obuv. Osmý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : S letitým odstupem musím dát Miloši za pravdu.Maximalistická obuv,konkrétně model Clifton od Hoka…»
  • Tak jak je to vůbec s tou snídaní – je anebo není tím nejdůležitějším jídlem dne? Třetí tip Běžecké školy pro váš šťastný života běh : Souhlas, není taky špatný vajíčka udělat na sádle a kokosak si dát do kafe. »
  • Tak jak je to vůbec s tou snídaní – je anebo není tím nejdůležitějším jídlem dne? Třetí tip Běžecké školy pro váš šťastný života běh : No jistěééé. Hned jsem si šel udělat dvě vajíčka na měkko (no, byly trošku spíš na tvrdo, ale…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků