logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

S větry o závod

S větry o závod

V následujícím pojednání nejde o větry jihozápadní, oceánské ani jinak meteorologické. A všechny ty, kteří by od něj měli přehnaná očekávání, předem upozorňuji, že je to článek úplně na prd.

Nerudný týpek

Ing. Králik se opět vyznamenal. Poté, co na nás bere už přes rok hole, přičemž, aby vypadal jako dobrák, volá na nás dopředu: „Máme hole (v)ruce“, to „v" přitom polyká, aby nebylo moc slyšet, tentokrát na nás seslal větry, a ne ledajaké. Jak říkám: „Je to dobrák!"

Vše je záležitostí správného načasování. V rámci běžecké abecedy jsou nejlepšími prvky pro jeho nácvik skiping a odpichy, neboť u nich dochází k razantním dopadům a tím i otřesům dutiny břišní. Anální ventilaci se při těchto prvcích snažíme načasovat vždy přesně na okamžik odrazu a doprovázíme ji zvučnými maskovacími povely Hop! Hop! Hop!

S ventilačními problémy musíme vzhledem k době jeho trvání vždy počítat u objemového tréninku. Pro delší běhy se rozhodně vyplatí volit rychlostní silnice nebo dálnice, na kterých jsou oba rozhodující faktory (hluk a smrad) zastoupeny více než dostatečně a individuální emise plynné směsi v nich proto zcela zanikne.

Největší výhodou běhacího pásu ve fitcentru je – z větrného hlediska – jeho rachocení. Díky němu nemusíme řešit akustické aspekty, o to komplikovanější důsledky pro nás ale mohou mít záležitosti aromatické. Hledejme však na věcech pozitiva: v rámci vzájemného poznávání běžců se dozvíme, který typ střevních bakterií u koho momentálně převažuje.

Při fartleku je situace v porovnání s běhátkem opačná. V přírodě plynné aroma nijak nevadí, ale běžíme-li s někým, je nutno občasné neverbální projevy našeho konečníku sofistikovaně zamaskovat. Není-li dostatek sněhu, který by nám celou dobu křupal pod nohama, vedeme trasu houštím, co nejčastěji měníme směr a záměrně při tom šlapeme na suché větvičky.

Bez ohledu na typ terénu a fázi tréninkové jednotky je načasování individuálních emisí ve větších rychlostech velmi obtížnou záležitostí. Takže kdyby se vám to ani při veškeré snaze nedařilo, prostě se na to vyprdněte.

Na základě dovedností, získaných systematickým tréninkem, si následně můžeme vybrat pro nás nejvhodnější běžecký závod. Běžci „razantnějšího" typu by měli volit spíše měststké masové běhy, při nichž se charakteristické hlasité zvuky ztratí ve fanouškovské kulise tleskání a povzbuzování.

Dojde-li k akutnímu odvodu plynů ještě před startem, doporučuje se nezávazně si spolu s okolostojícími závodníky v prostoru zázemí či ve startovním koridoru zanadávat na znečištěný městský vzduch.

Pro běžce typu „tichý, ale silný" jsou vzhledem k okolnostem mnohem vhodnější závody v přírodě, krosy nebo horské běhy. Plynový pohon vynikne obzvláště ve stoupáních, proto je třeba důsledně dodržovat zásadu, že posledním předzávodním jídlem jsou luštěniny.

On je ale běh povznášející i bez luštěnin, sám o sobě. A ani nemusíme na žádné závody. Kdo neběhá, ví o tom prd.

Milan Kůtek (www.behsholemi.cz) foto
  • přečteno: 6314/6231×, 3 komentáře

Hodnoť článek

4 z 5 hvězd lepší (16 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

12 | 16. 1. 2014 21.45 hod. | 77.48.73.xxx
Milane, jeste me napadla jedna paralela.. S vetry je to jako s detmi...
Zvladne (vydychame) s tezi ty vlastni..:)
To by bylo potreba vzit v potaz..

Honza | 15. 1. 2014 22.26 hod. | 85.70.131.xxx
Milane, jako vždy moc pěkně napsané. Ke všem tvým praktickým radám bych si dovolil připsat ještě jednu. Vždy je třeba důsledně dbát na správné oddělení skupenství.

12 | 13. 1. 2014 22.30 hod. | 77.48.73.xxx
Takze muzeme cekat, ze tradicni pasta party se zmeni.. na .. lusteninovou party? :)
Ovsem u mestskych behu to muze byt hodne osidne..:)
Milane, at se dari! 12:)

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

seriál Milanova (běžecká) zamyšlení

Běžecká literatura

všechny články Běžecká literatura

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví38
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice98
Více času na sebe13
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou32

kde se diskutuje

  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : nemáte někdo zkušenost s během maratonu v zimě ? »
  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků