logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

S větry o závod

S větry o závod

V následujícím pojednání nejde o větry jihozápadní, oceánské ani jinak meteorologické. A všechny ty, kteří by od něj měli přehnaná očekávání, předem upozorňuji, že je to článek úplně na prd.

Nerudný týpek

Ing. Králik se opět vyznamenal. Poté, co na nás bere už přes rok hole, přičemž, aby vypadal jako dobrák, volá na nás dopředu: „Máme hole (v)ruce“, to „v" přitom polyká, aby nebylo moc slyšet, tentokrát na nás seslal větry, a ne ledajaké. Jak říkám: „Je to dobrák!"

Vše je záležitostí správného načasování. V rámci běžecké abecedy jsou nejlepšími prvky pro jeho nácvik skiping a odpichy, neboť u nich dochází k razantním dopadům a tím i otřesům dutiny břišní. Anální ventilaci se při těchto prvcích snažíme načasovat vždy přesně na okamžik odrazu a doprovázíme ji zvučnými maskovacími povely Hop! Hop! Hop!

S ventilačními problémy musíme vzhledem k době jeho trvání vždy počítat u objemového tréninku. Pro delší běhy se rozhodně vyplatí volit rychlostní silnice nebo dálnice, na kterých jsou oba rozhodující faktory (hluk a smrad) zastoupeny více než dostatečně a individuální emise plynné směsi v nich proto zcela zanikne.

Největší výhodou běhacího pásu ve fitcentru je – z větrného hlediska – jeho rachocení. Díky němu nemusíme řešit akustické aspekty, o to komplikovanější důsledky pro nás ale mohou mít záležitosti aromatické. Hledejme však na věcech pozitiva: v rámci vzájemného poznávání běžců se dozvíme, který typ střevních bakterií u koho momentálně převažuje.

Při fartleku je situace v porovnání s běhátkem opačná. V přírodě plynné aroma nijak nevadí, ale běžíme-li s někým, je nutno občasné neverbální projevy našeho konečníku sofistikovaně zamaskovat. Není-li dostatek sněhu, který by nám celou dobu křupal pod nohama, vedeme trasu houštím, co nejčastěji měníme směr a záměrně při tom šlapeme na suché větvičky.

Bez ohledu na typ terénu a fázi tréninkové jednotky je načasování individuálních emisí ve větších rychlostech velmi obtížnou záležitostí. Takže kdyby se vám to ani při veškeré snaze nedařilo, prostě se na to vyprdněte.

Na základě dovedností, získaných systematickým tréninkem, si následně můžeme vybrat pro nás nejvhodnější běžecký závod. Běžci „razantnějšího" typu by měli volit spíše měststké masové běhy, při nichž se charakteristické hlasité zvuky ztratí ve fanouškovské kulise tleskání a povzbuzování.

Dojde-li k akutnímu odvodu plynů ještě před startem, doporučuje se nezávazně si spolu s okolostojícími závodníky v prostoru zázemí či ve startovním koridoru zanadávat na znečištěný městský vzduch.

Pro běžce typu „tichý, ale silný" jsou vzhledem k okolnostem mnohem vhodnější závody v přírodě, krosy nebo horské běhy. Plynový pohon vynikne obzvláště ve stoupáních, proto je třeba důsledně dodržovat zásadu, že posledním předzávodním jídlem jsou luštěniny.

On je ale běh povznášející i bez luštěnin, sám o sobě. A ani nemusíme na žádné závody. Kdo neběhá, ví o tom prd.

Milan Kůtek (www.behsholemi.cz) foto
  • přečteno: 8980/8840×, 3 komentáře

Hodnoť článek

4 z 5 hvězd lepší (16 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

12 | 16. 1. 2014 21.45 hod. | 77.48.73.xxx
Milane, jeste me napadla jedna paralela.. S vetry je to jako s detmi...
Zvladne (vydychame) s tezi ty vlastni..:)
To by bylo potreba vzit v potaz..

Honza | 15. 1. 2014 22.26 hod. | 85.70.131.xxx
Milane, jako vždy moc pěkně napsané. Ke všem tvým praktickým radám bych si dovolil připsat ještě jednu. Vždy je třeba důsledně dbát na správné oddělení skupenství.

12 | 13. 1. 2014 22.30 hod. | 77.48.73.xxx
Takze muzeme cekat, ze tradicni pasta party se zmeni.. na .. lusteninovou party? :)
Ovsem u mestskych behu to muze byt hodne osidne..:)
Milane, at se dari! 12:)

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

seriál Milanova (běžecká) zamyšlení

Běžecká literatura

všechny články Běžecká literatura

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Svaly a spalování tukových polštářů. Den, kdy si zaběháte, je svátkem pro vaše tělo : Pavle, díky za tvůj příběh, jsem moc rád, že ti běh pomohl vrátit se do života a měl bych na tebe…»
  • Svaly a spalování tukových polštářů. Den, kdy si zaběháte, je svátkem pro vaše tělo : Před rokem (krátce po 50tce) mi byla diagnostikována cukrovka. Předcházející (nejen) několikaleté…»
  • Úrazy Achillovy šlachy. Prevence a jejich léčení : Dovoluji si informovat / nemohu radit /o zlepšení stavu mých problémů s tendinozou Achil.šlach ze…»
  • Jaroslava Grohová: Prvního běhu v Běchovicích jsem se zúčastnila načerno : Váš článek mi udělal velkou radost, paní Grohová je skvělá trenérka a obdivuhodný člověk! »
  • Jak váha ovlivňuje výkon běžce : Mě se na shození pouze tuku skvěle osvědčila aplikace https://www.kaloricketabulky.cz . Zkoušel…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků