logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Běhání s diabetem

Běhání s diabetem

Tím nejzásadnějším v mém dosavadním životě bylo diagnostikováním diabetes mellitus (cukrovka – dále DM) 1. typu před 5 lety. O nemoci už jsem toho vlastně v té době věděl spoustu. A to díky (nebo spíše bohužel) mé sestře, která onemocněla DM 1. typu v 11 letech (dnes je jí 22), takže se v naší rodině točilo vše okolo cukrovky a i já jsem občas přidal ruku k dílu a sestře všelijak pomáhal. (Teprve nedávno mi jeden uznávaný kardiolog Doc. MUDr. Chlumský, PhD. při vyšetření srdce řekl, že DM mezi sourozenci je dle jeho slov „supervzácné“).

Nebyl jsem z toho nějak zvlášť špatný, prostě jsem to vzal tak, jak to je a snažil jsem se zvyknout na nový režim, způsob života, omezení a starosti. To všechno jsem zvládl hlavně díky podpoře ze strany rodiny i mé přítelkyně. Jenže okamžité nasazení inzulínu (intenzifikovaný režim 4x denně) mělo za následek i okamžitý příbytek na váze. Samozřejmě jsem si za to z větší míry mohl sám, často jsem se dojídal (předepsaný poměr sacharidů za den mi nestačil), hypoglykémie (nízkou hladinu cukru v krvi) jsem řešil vyjídáním lednice a především mi chyběl jakýkoliv pohyb – na který jsem vlastně ani v té době neměl chuť a náladu – stačily starosti okolo cukrovky. A tak se stalo to, co se dalo očekávat. Po 3,5 letech se kompenzace diabetu začala prudce zhoršovat a výsledky nebyly ideální. Navíc jsem se s váhou dostal na 108 kg (při výšce 193 cm to dělalo 28,99% BMI). Naštěstí jsem se dostal do projektu a medicínské studie mikrovaskulárních komplikací diabetu, zejména autonomní neuropatie, MUDr. Honky ve FN v Motole, kde mi byla zavedena inzulínová pumpa (11/2012). Od té doby se kompenzace rapidním způsobem zlepšila.

A teď už se konečně dostávám k tomu nejdůležitějšímu – a to, jak jsem se vlastně dostal k běhání, dostal vůbec k tomu se začít jakýmkoliv způsobem hýbat. Už na první hospitalizaci v FN Motol, při zavedení inzulínové pumpy (dále IP), mi byla zjištěna mírná kardiovaskulární autonomní neuropatie, v mám případě snížená HR variabilita (jednoduše řečeno, srdíčko pomalu reaguje na změny frekvence dýchání – zvýšenou nebo sníženou aktivitu). Už v té době mi byl doporučen pravidelný pohyb v aerobním pásmu – jízda na kole, eliptickém trenažéru, prostě jakýmkoliv způsobem srdíčko posílit...

Psal se listopad roku 2012. V té době jsem se seznámil, shodou okolností na pokoji v Motole, s kolegou – dnes kamarádem, kterému také nasazovali IP a který byl z Ostravy (já jsem z Havířova – od Ostravy 15 km). Jmenoval se Standa Jančařík a je to letní biatlonista, také s DM 1. typu. Po přidání do facebookových přátel jsem si všiml, že sdílí své tréninky běhu prostřednictvím aplikace Runtastic na svém FB profilu. A tím jsem se vlastně dostal k Runtasticu. Aplikaci jsem si stáhl, nasadil na sebe obyčejné kecky, elasťáky na kolo (s vložkou – bože, musel jsem vypadat směšně), tričko a vyrazil. Bylo 5. srpna 2013, uběhl jsem – ušel 2 km za 20 min. Snažil jsem se podle různých načtených rad (vč. těch tvých) běžet co nejpomaleji a nezadýchávat se – jenže jsem se zadýchal a zanadával jsem si, že to pro mě určitě nebude. Za dva dny jsem se hecnul a zkusil to znovu, to už jsem byl vybavený i sporttesterem z Lídlu, a uběhl 3 km v tempu 8 min/km a světe div se, nebylo to už tak strašné. Běhání přibývalo a nakonec se mi zalíbilo tak, že jsem do konce roku naběhal ještě dalších 230 km (a bylo by jich ještě více, kdyby mě před Vánoci nesrazila na kolena angína). Zhubl jsem 9 kg a malinko si zlepšil kondici. Běhám bez jakéhokoliv tréninkového plánu s průměrným tempem 7:20 min/km, což není nic moc, já vím a na závodění to rozhodně není.

V listopadu 2013 (tedy jen necelé 3 měsíce od prvního vyběhnutí) jsem pak měl kontrolu v Motole a výsledky byly přímo skvělé, všechno se zlepšilo a lékaři byli nadšení a za pravidelnou aktivitu mě chválili. Tak jsem si říkal, že s tím v žádném případě nepřestanu, nevzdám to a hned po hospitalizaci jsem si u Pavla Baběráda pořídil nové běhací botky.

Když se podívám zpětně, tak tomu pomalu nevěřím – kdyby mi někdo před rokem řekl, že budu běhat a uběhnu za půl roku tolik km (píšu „tolik“, protože to pro mě bylo nepředstavitelné číslo), tak bych si ťukal na čelo a řekl mu, že je blázen. Vždyť běh jsem nesnášel už na základní škole a snažil se mu vyhnout „jak čert kříži“. A světe div se! Mně se to povedlo, povedlo se mi zvítězit nad svou lenivostí, vyběhnout a začít dělat něco nejen pro sebe, ale hlavně pro své zdraví – dnes už vím, že to je to nejdůležitější. A reakce okolí na sebe nenechaly dlouho čekat, přítelkyně, rodina i kamarádi, vč. kolegů v práci, mě začali podporovat, chválit a říkat mi, jak vypadám dobře. K letošním Vánocům bylo dokonce 90% dárků na běhání (už mám dokonce rád i měkké dárky) a navíc jsem inspiroval i pár dalších lidí, kteří začínají s běháním (vč. mé sestry, viz. výše). A rád bych byl inspirací i pro ostatní – nejen lidí s nadváhou, cukrovkou, ale i zdravých lidí, kteří si třeba nevěří a chtěli by pro sebe a zdraví něco udělat.

A můj cíl? Chtěl bych si zaběhnout (když už jsem s tím teda začal a běhání mě baví) Olomoucký 1/2 maraton v červnu letošního roku. Musím vymyslet nějaký tréninkový plán, abych ho zaběhl v nějakém normálním čase nebo ho „alespoň" zaběhl a účastnil se A tak jsem se chtěl zeptat, jestli i tam budeš mít své vodiče a na jaké časy? Jestli bych na ně vůbec stačil... Taky bych rád letos naběhal alespoň 750 km – když bude víc, budu nadšený.

Teď mám týden pauzu. První týden v lednu mě při běhání občas píchlo v kotníku a po posledním běhání (6.1.) jsem na něj sotva došlápl. Následovala návštěva chirurgie, kde mi dali ortézu a doporučili týden neběhat a pak zvolna a prvních 14 dní s ortézou Jenže týden už uběhl a já pořád cítím, že to není ono. Zatížit se ho zatím neodvážím, tak vyčkávám.

Martin Císař foto
  • přečteno: 10540/10141×, 9 komentářů

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (22 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Martin Císař | 19. 5. 2014 12.46 hod. | 46.47.139.xx
Ahoj, to je skvělé, že jsi se také vrhla na běhání a zatím si teda dáváš do těla :-) Já na kratší běhy, jak 1 – 1,5 hod., si pumpu také odpojím a nechám ji doma (v autě), na delší běhy už by pak měla být zapnutá a měla by dávkovat alespoň stopový bazál. K tomu gelu – je jich na trhu nepřeberná spousta lišící se výrobcem, chutí, složením i provedením. Asi by si to chtělo pár gelů vyzkoušet a najít si ten svůj. Určitě je to výborná věc na hypoglykémii při sportu (což doufám nemíváš, protože jsi dostatečně edukovaná :-)) Pak je to vhodné u běhu delších než 1,5 hod., například takový 1/2 maraton – pokud nechceš využít na občerstvovací stanici např. banán (který je na rychlé doplnení spotřebované glukózy ideální), můžeš použít právě tento gel. V jednom balení bývá okolo 30 – 40 g sacharidů a cca. 300 kcal, takže to na nějakou tu hodinku zase vystačí. Já mám zkušenosti s gely jednoho nejmenovaného sportovního řetězce. Pokud by ses chtěla dozvědět více nebo se mě třeba zeptat na něco jiného, rád ti odpovím na mailu m.cisar@volny.cz nebo si mě najdi na "běžeckém fejsbuku" www.dailymile.com pod jménem Martin C.
Hezký den a spoustu naběhaných kilometrů bez zranění a v pohodě přeje
Martin Císař

Safienka | 18. 5. 2014 20.45 hod. | 83.208.224.xx
Ahoj,
začala jsem běhat (cca měsíc zpátky) a baví mě to moc! Jsem též na inzulínové pumpě. Běhám cca 3x týdně, co den to cca 6km a na tu dobu pumpu odpojuji. Chtěla bych se zeptat na ten gel. Je možný nějaký odkaz? Děkuji :-)

patrik | 20. 3. 2014 12.53 hod. | 86.49.147.xx
Ahoj, pro toto téma bych si dovolil vás všechny seznámit s medicia.cz Nabízí veškerou obuv pro diabetiky- i malé děti :)

Martin | 25. 1. 2014 13.22 hod. | 46.47.139.xx
m.cisar@volny.czmi na sebe mailový kontakt? Nebo najdu tě třeba na Dailymile? Zajímalo by mě, jak to děláš s inzulínem u maratonu.

David | 16. 1. 2014 16.21 hod. | 212.67.64.xx
Martine, jsem dvacet let na peru, pumpu zvažuji.
Závody nad deset kilometrů zvládám dle naběhaných kilometrů. ;) Mám s sebou gelovou zásobu a je to v pohodě. Půlmaraton je poklidná záležitost, maraton vysilující, ale i ten se dá zorganizovat. Letos plánuji ultra, tudíž bez občerstvovaček. Takže batůžek na záda a chvíli ladit obsah.

Bogna | 16. 1. 2014 9.07 hod. | 90.180.90.xx
Supr, Jen tak dál :-)

eva | 14. 1. 2014 18.40 hod. | 95.102.2.xxx
Martin, vitaj v klube DM bežcov.. som tiež I.na pumpe, behám rok aj kúsok a tiež som vychádzala z pozície "nenávidím" a teraz už idem " mám rád". Už ubehnem celkom slušne 10- ku (začínala som na tempe 7min./km, teraz to už dám za 5:30) a najbližšia výzva je tiež v apríli ČSOB polmaratón. takže super, trénuj, behaj z rozumom( pozor na kontraregulácie, mne sa osvedčilo behať s 30-40% bazálom ). A akýkoľvek závod určite skús, ja som začala vlani night runom a bol to super pocit dobehnúť a dokázať to.. bude Ťa to motivovať ísť ďalej,začni 5km a uvidíš. A neboj, určite nebudeš posledný, zvíťazíš sám nad sebou ..Držím pästičky.

Martin C. | 14. 1. 2014 12.34 hod. | 46.47.139.xx
Davide, díky! Určitě vydržím a pokud se podaří, rád bych i závodil. Máš také inzul. pumpu nebo jsi na perech a jak zvládáš závody delší než 10 km? A pro ostatní, kteří nad podobnou aktivitou s DM uvažují – Ano, ze začátku to nejde, bolí to, stojí to hodně úsilí, ale pak se to zlomí a jde to samo a hlavně to začne bavit a v neposlední řadě pomáhat (psychicky, fyzicky a hlavně zdravotně)!

David | 14. 1. 2014 10.39 hod. | 212.67.76.xxx
Martine vydrž! Vyplatí se to. Mně se kompenzace rovněž výrazně zlepšila, shodil jsem i pár kil (což jsem zrovna nepotřeboval), ale proč ne.
Jen si na delší tratě s sebou beru gelů více než spoluběžci a traily plánuji podle možnosti zastavit se a najíst se. Dá se to. Stojí to za to.

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Život kolem nás

všechny články Život kolem nás

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Co celý život hledám : Ahoj Milosi diky za odvazny a krasny text. »
  • Co celý život hledám : Ahoj Milosi diky za odvazny a krasny text. »
  • Co celý život hledám : »
  • Nejlepší způsob, jak můžete zlepšit váš běh, je postavit svůj tréninkový plán na tempu, které jste schopni udýchat : Ahoj Barčo , taky jsem rekreační běžec . Pokud chceš začít běhat , tak by jsi si měla hlavně kvůli…»
  • Taping kolena : Dobrý den, ráda bych se zeptala na tapování. Před lety jsem běhala poměrně hodně, až mě z toho…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků