logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Spánek, spánkový deficit, vliv spánku na výkonost běžce, vliv nedostatečného spánku na možnost zranění

Spánek, spánkový deficit, vliv spánku na výkonost běžce, vliv nedostatečného spánku na možnost zranění

Známe z historie řadu příkladů, že různí lidé si tak dlouho ukrajovali ze spánku, až už nemohli vůbec usnout. Prostě naše tělo spánek potřebuje, aby mělo alespoň minimální energii na všechny životně důležité funkce. Nebudete-li věnovat v rámci svého života dostatečnou pozornost spánku, tak můžete makat jak šílení, ale výsledek se mine účinkem.

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Nikdo ještě nevynalezl lepší regeneraci než je spánek
  2. Proč je spánek tak důležitý

Nikdo ještě nevynalezl lepší regeneraci než je spánek

Ve spánku naše tělo nejlépe regeneruje. Vrcholoví sportovci to velmi dobře vědí, takže zařazují spánek i mezi jednotlivé denní fáze tréninku.

Jaká kvalita vašeho spánku bude, o tom rozhoduje například i obyčejný polštář a matrace, na níž ležíte. Matrace by měla být pevná, nemusí být ale jak prkno, takže by měla být i patřičně pružná. Určitě se vyplatí si zajít do studia pro zdravý spánek a zjistit tam, jaký typ matrace je pro nás nejvhodnější. Pokud jde o polštář, tak zajímavou a pro někoho lepší volbou, než klasický (je jedno zda vycpaný peřím nebo dutým vláknem) je ergonomicky tvarovaný polštář, který podepře vaši hlavu tak, abyste si při spánku nekřivili páteř.

Pokud jde o teplotu, tak rozhodně byste neměli mít tam, kde spíte, přetopeno (ideální je teplota kolem 18 stupňů Celsia. A před tím, než ulehnete, je dobré si i pořádně vyvětrat, abyste měli na noc zajištěno dostatek čerstvého vzduchu.

Váš spánek by neměl trvat méně než šest hodin, ideálních je osm a pokud jste opravdu v tvrdém tréninku, tak devět až deset hodin denně. Určitě nemusím připomínat, že za každých 10 kilometrů odběhnutých navíc v tréninku byste si měli přidat hodinu spánku.

Proč je spánek tak důležitý

Spánek je důležitý a nejen pro běžce či běžkyně (mimochodem ženám se doporučuje spát o hodinu více než mužům) z toho důvodu, že se v něm uvolníte (vypnete stresové faktory), takže si odpočine i vaše psychika. Ve spánku se také vaše tělo opravuje, co se během dne pokazilo (různé mikrotrhlinky ve svalech, úponech…), buduje (nové buňky), doplňují se zásoby (energie, minerálů, stopových prvků), čistí (vyplavují se z těla všechny odpady, ať už vaše vlastní mrtvé či poškozené buňky, nebo to, co tam nepatří (viry, bakterie).

Jak vidíte, vaše tělo se ve spánku nijak nefláká, ale odpovědně maká, abyste bylo ráno připraveno na všechno, co mu ten den zase naložíte. Takže pokud si spánek zkracujete, nežehrejte pak na to, že vám pořád něco je. Je to důsledek toho, že jste neposkytli tělu čas k odpočinku a regeneraci.

Mějte na paměti, že všechny uvedené procesy vyžadují čas, tělo je neumí urychlit, tak pokud chcete být zdraví a chcete, aby vám vaše forma utěšeně rostla směrem k závodu, který jste si vybrali jako ten hlavní, tak si do tréninkového plánu nezapomeňte napsat i spánek (6 – 10 hodin).

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (46 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Honza | 16. 9. 2016 16.47 hod. | 178.255.168.xx
A jak zachovávat zásady spánkové hygieny v pokoji s miminkem, které se v noci opakovaně dožaduje pozornosti nás rodičů? "Obětí" je především máma, pravidelnému nošení a uspávání se však "nevyhnu" ani já... Šest hodin spánku v kuse je sci-fi...

Pravda | 16. 9. 2016 11.44 hod. | 217.170.98.xx
Je to jenom o hlavě, ne o spánku!!!! Tělo se regeneruje každou vteřinu, ne jen ve spánku, tak se prober do reality.

Zdeněk | 8. 1. 2016 19.44 hod. | 85.71.62.xx
Tak nevím jak je to s tím uzdravováním ve spánku spín 8-12hod denně a ta zlomená ruka se moc nelepší!

Radovan Zelenc | 5. 1. 2016 16.37 hod. | 193.87.75.xx
Treba to pravideľne opakovať,lebo niektorí sú nepoučiteľni a dobrovoľne praktikujú mučenie nedostatkom spánku.Veď keď som nevyspatý,potom je všetko ťažšie,aj myslieť.Ale nevyspatosť odporúčam poslednú noc pred silvestrom.Potom nevadia ani delobuchy.

Maxi-postele.cz | 21. 1. 2014 8.55 hod. | 213.220.242.xx
Velice pěkný článek. Doporučuji dodržovat zásady spánkové hygieny, které jsou v článku lehce zmíněny. Dodržování zásad pomůže ke kvalitnímu spánku.

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Běžecká poradna

všechny články Běžecká poradna

Anketa – hlasuj i ty!

V jaké značce běžeckých bot vběhnete do běžecké sezóny 2017

Běžecká sezóna sice nikdy nekončí a tak vlastně ani nikdy nezačíná, prostě běháme furt. Přesto začátek března se bere jako její pravý začátek. Zajímalo by nás, jaká značka je vaše současná srdcovka a tak jí dáte přednost před ostatními značkami na trhu.

adidas88
Asics124
Brooks17
Inov-852
Icebug5
Hoka One22
Mizuno52
Newton5
NB21
Nike55
Salming349
Salomon40
Scott2
Vibram Fivefingers8
Vivobarefoot5
Zoot5
Jiné, zde neuvedené značce46
Běhám bos, bot netřeba14
ON6

kde se diskutuje

  • Pět dní do půlmaratonu. Den posledního soudu nebo poslední zkoušky : uplna parada na tychto clankoch je to, ze v nedelu pobezim svoj prvy polmaraton v Bratislave a tak…»
  • ZASAŽEN ŠÍPEM BĚH : Milosi,velmy hesky clanek.Tak si te pamatuji.... »
  • Nováček, ne však nezkušený : O jakou akci jde prosím? :) Dle povědomé tváře na fotce a data hádám, že pilsentrail – radec…»
  • Bolest kloubů. Jak jí předcházet, co s tím, když už omezuje náš pohyb? : Ahoj, na bolest kloubů je nejlepší koňská mast... doporučuji :-) používám ji často :-) »
  • Vápník – proč nám chybí a co to s námi dělá : tablety vapniku nebrat, sumivky uz vubec, ze dobre chutnaji ha ha,umele sladidla,zvyraznovace…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků