logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Do startu závodu, na nějž se připravuji zbývají tři respektive dva měsíce

Do startu závodu, na nějž se připravuji zbývají tři respektive dva měsíce

Mnozí z vás již mají zaplněný svůj závodní kalendář názvy závodů, které by chtěli v letošním roce absolvovat. Koukají do něj a najednou jim v mysli vytane nepříjemná myšlenka: „A kdy budu vlastně trénovat?" Zrodila se první chyba, která se dá ještě docela dobře napravit, když si řeknete, které ty závody jsou pro nás důležité, které si zaběhnete jen proto, že na nich prostě chceme být, neboť se tam potkáte s mnohými přáteli, a které poběžíte jako trénink. Jakmile tohle uděláte, tak byste už neměli další závody přidávat, neboť tohle je čas nula vašeho tréninku v roce 2015. Od teď už se nebudete chovat chaoticky, ale budete pracovat cíleně.

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Tři měsíce do startu závodu
  2. Dva měsíce do závodu – intenzita a nervozita stoupá

Vybíháme!

Tři měsíce do startu závodu

Závod je ještě daleko. Sedíte nad tréninkovým plánem a už nyní vás to svádí k tomu, udělat chyby. Svádí vás to přeceňovat se, rychle naplánujete tréninky – objemy jsou vysoké a regenerační časy příliš krátké, zkrátka chcete mít jistotu, že budete dobře připraveni. „To zvládnu“, říkáte si a vše řádně uložíte do tréninkové tabulky. Spokojeně zavíráte tréninkový deník a hned druhý den začnete s plněním naprogramovaných dávek. Uteče pár dnů, v lepším případě týdnů, a vám začíná být jasné, že jste si naložili víc, než na co vaše tělo stačí.

Stalo se to i proto, že jste zapomněli na jednu důležitou věc – a to na životní realitu, tedy, že kromě tréninku musíte denně zvládnout dalších spoustu věcí, což vám samozřejmě bere čas, energii a zkracuje dobu na regeneraci. Klasickým příkladem je, že dopředu víte, že máte některé dny pracovní porady nebo vás čekají služební cesty, z nichž se vracíte pozdě domů, a vy máte na tyto dny (aby vám to hrálo podle tréninkových doporučení) naplánován dlouhý běh či intenzivní trénink. Klasikou bývá, že se chystáte na dovolenou, při níž doufáte, že si uděláte takový malý tréninkový kemp. Zlatý voči.

Zklamání a frustrace z nedodržení tréninkového plánu vás mohou dostat snadno na kolena. Takže před tím, než si začnete malovat tréninkový plán, si také dopředu zhodnoťte, jaké máte podmínky, pro to, tento svůj plán splnit. Když však podmínky máte, tak je třeba skutečně trénovat a na nic už se nevymlouvat. V počáteční fázi vám zabere spousty času nabíhání volných kilometrů, což rozhodně „nevylepšíte" tím, že trénink, který vám měl v daném tempu trvat 2 hodiny, zvládnete za hodinu a půl. V takovém případě je lepší oželet ty kilometry, které byste zaběhli za zbývající půlhodinu.

Výmluvy, proč to zrovna nemůžete odběhat, budete mít vždycky. Neschovávejte se za nezměřený okruh, déšť, bláto, nevhodnou obuv. Nemáte-li k dispozici změřenou trasu, snadno to nahradíte dobou, kterou by vám trénink trval, v předem daném tempu. Pokud jde o déšť a bláto, ty vám budou stát v cestě vždycky a nevhodná obuv? Jeden trénink v nevhodné obuvi vás taky neodrovná. Buď běháte proto, že vás to baví, nebo proto, že se chcete předvádět, v druhém případě bych vám radil přehodnotit své životní priority. Bez tréninku to prostě nepůjde. Kdo chce být dobrý, bude makat, komu stačí být průměrným, ten ztrácí čas psaním si tréninkového plánu.

Dva měsíce do závodu – intenzita a nervozita stoupá

K objemům se přidají i intenzivnější tréninky. Intenzivní tréninky už nemůžete odběhat kdekoliv a kdykoliv jako objemy a rozhodně už je neodběháte na pohodu. Můžete si naplánovat čas, ale teď už to není o čase a odběhaných kilometrech, ale o kvalitě. Nejste-li objektivně schopni posoudit, zda a nakolik je váš trénink natolik kvalitní, že už se dostáváte na samu hranu, vezměte si na pomoc sporttester a běhejte na stanovené hodnoty tepové frekvence. Ale ani to mnohdy nestačí, může přijít situace, kdy máte naplánováno odběhat osm intervalů a po pátém už jste spokojeni s tím, co jste odvedli a tak si řeknete, že to dneska stačí. I tady bych doporučil řídit se tepovou frekvencí, pokud ta vám říká, že jste ještě schopni na dané úrovni (i v převedení času na kilometr) schopni odběhat zbylé tři úseky, tak je odběhejte. Případně pokud potřebujete nad sebou bič, tak si na tyto tréninky domluvte někoho, kdo na vás dohlédne, abyste trénink absolvovali tak, jak jste si ho naplánovali. Tyto druhy tréninků je také dobré běhat ve skupinách.

V této fázi tréninku hrozí ještě jedno nebezpečí a sice riziko přetrénování. Pokud jste v první fázi (nabíhání objemů) měli problém s motivací, ale zvládli jste to, může se vám nyní přihodit to, že vaše sebevědomí vzroste natolik, že nebudete schopni objektivně posoudit, kdy je třeba ubrat, zkrátka přijde opačný extrém, než kdy jste byli po pátém úseku uspokojeni, nyní naopak nebudete mít dost a přidáte si. V tomto případě se může stát, že si přivodíte nějaké zranění nebo dlouhodobější únavu. Takže vždy dobře važte a vězte, že budování formy je vážení na lékárnických vahách nebo balancování na špičce jehly!

S blížícím se datem závodu se kupí další chyby, ale o těch si povíme až příště, není třeba stahovat kalhoty, když brod je ještě daleko.

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (23 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Běžecká poradna

všechny články Běžecká poradna

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Co celý život hledám : Ahoj Milosi diky za odvazny a krasny text. »
  • Co celý život hledám : Ahoj Milosi diky za odvazny a krasny text. »
  • Co celý život hledám : »
  • Nejlepší způsob, jak můžete zlepšit váš běh, je postavit svůj tréninkový plán na tempu, které jste schopni udýchat : Ahoj Barčo , taky jsem rekreační běžec . Pokud chceš začít běhat , tak by jsi si měla hlavně kvůli…»
  • Taping kolena : Dobrý den, ráda bych se zeptala na tapování. Před lety jsem běhala poměrně hodně, až mě z toho…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků