logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Nápravný běžecký ústav

Nápravný běžecký ústav

Každý z nás je určitý běžecký typ (někdo je navíc týpek). Je velmi důležité uvědomit si, co naše běhání předurčuje, a vědět, kde to můžeme změnit.

Právě z těchto důvodů totiž vznikl Nápravný běžecký ústav (NBÚ). Jeho zakladatel a vůdčí osobnost, doktor Chocholoušek, zde úspěšně vyvrací jeden ze základních vědeckých omylů: temperament člověka je vrozený, tedy nezměnitelný.

Pro připomenutí: nejstarší teorii temperamentu vypracoval řecký lékař Hippokrates (podle údajně převládající tělní tekutiny) a vědecky ji pak zdůvodnil ruský lékař a psycholog I.P.Pavlov. Protože za kritérium správně zvolil rychlost a pomalost (nervových procesů), považuje ji doktor Chocholoušek za základ běžecké typologie – v běhu jde přece zásadně o rychlost či pomalost – a přebírá i označení všech čtyř typů: sangvinik, flegmatik, cholerik a melancholik.

Chocholoušek je ale hluboce přesvědčen o tom, že údajná předurčenost běžce pouze k určitému typu běhu, vyplývající z jeho temperamentu, je nesmysl. Jakými metodami tedy jeho Nápravný běžecký ústav mění příslušné typy tak, aby běžec mohl bez problémů běhat i závody zcela odlišné?

Flegmatik je typ pomalý, klidný až lhostejný. Je tedy predisponován pouze pro dlouhé běhy, především městské maratony. Na nich totiž bývají velké zmatky v organizaci, které ho však nechávají – stejně jako délka trati – ledově klidným. Doktor Chocholoušek používá při léčbě běžeckých flegmatiků skryté provokatéry, tedy své spolupracovníky, kteří se snaží dotyčného opakovaně „vytočit“ a přivést k zuřivosti (například mu do běžeckých bot nakapou účinné lepidlo, obsah sportovního deodorantu vymění za tekuté řetězy, iontový nápoj dochutí trochou saponátu, aj.) Ve chvíli, kdy se dosavadní flegmatik potřetí za sebou přiřítí s pěnou u huby k Chocholouškovi a hystericky mu vynadá, je vyléčen a připraven k běhům na krátkých tratích.

Cholerik je naopak rychlý, vznětlivý až vzteklý. To ho předurčuje k nejkratším terénním běhům (při krosu mnohokrát mění tempo, snadno se naštve na povrch a profil trati) a ke steeplu (po přehnaném zrychlování mezi překážkami ho vždy zchladí vodní příkop, a tak stále dokola). Při nápravě běžeckých choleriků kombinuje Chocholoušek několik uklidňujících terapií. Podél běžeckého okruhu, který vede uklidňující přírodou okolo ústavu, zní ze skrytých reproduktorů tlumená uklidňující hudba a na tabulích s uklidňující barvou jsou rozmístěna uklidňující slova: To chce klid, Nevadí, Nic se neděje, Nějak to dopadne, atd. První vyléčení cholerici jsou již přihlášeni na Volkswagen Maraton Praha.

Melancholik je typ pomalý, skleslý a bojácný. Nebýt NBÚ, byl by jako introvert navždy odsouzen k ultramaratonům, při nichž mnoho hodin běží sám, stále hloubá nad svými problémy a bojí se to nějak ukončit (vyřešit). Odvykací postupy doktora Chocholouška jsou proto založeny především na hraní akčních a strategických her v krátkém časovém limitu, dále pak na poslouchání vtipů a sledování silvestrovských skečů za současného popíjení destilátů. Napravený běžecký melancholik je tím dobře připraven k účasti na vesnických „srandabězích“, neboť jeho přebytečné vytrvalecké schopnosti byly nahrazeny vyprávěním anekdot při běhu a pokecáním si s ostatními u piva.

Sangvinik je pak typem rychlým, nestálým a společenským. Typický mílař, vyhledávající hodně kratších závodů, protože zde dochází k častým kontaktům mezi běžci ve skupině. V léčbě sangvinika postupuje Chocholoušek velmi drsně; nechá ho v noci běhat samotného okolo ústavu bez jídla a bez pití tak dlouho, dokud mu nedojde humor a ty jeho extrovertní tendence k bavení společnosti. Úspěšnost terapie pozná pan doktor ve chvíli, kdy mu začne jeho pacient líčit, jaké myšlenky ho přepadají: co se s ním stane, zda to jeho organismus přežije, že se bojí samoty, kdy přijede sanitka, jak dlouho bude v nemocnici, co je po smrti, atp. Po skončení léčby má tedy bývalý sangvinik všechny předpoklady pro absolvování extrémních ultramaratonů.

A ke kterému běžeckému typu patříte vy? Rozhodně k jednostrannému, takže Nápravný běžecký ústav vám ho pomůže změnit. Objednávejte se na e-mailové adrese chocholousek@nbu.cz , nebo telefonicky na čísle 602 193 486. Doktor Chocholoušek už na vás čeká…

Milan Kůtek (www.behsholemi.cz) foto
  • přečteno: 16050/15954×, 2 komentáře

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (1 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

12Honzade | 20. 12. 2009 23.35 hod. | 80.243.103.xx
Uz jste nekdo zkusil zavolat na ten mobil:)? Ja mel cukani, ale uz je pozde… Asi to zitra zkusim..:)

Milan Kůtek: Číslo je skutečné, rozhodně zavolej. A vy také!
MK

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

seriál Milanova (běžecká) zamyšlení

Běžecká literatura

všechny články Běžecká literatura

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví36
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice93
Více času na sebe11
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou30

kde se diskutuje

  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»
  • Jak skloubit zimní radovánky s přípravou na jarní běžecké vrcholy : Zdravím Miloši, mám dotaz k pohybu venku při inverzi. Bydlím na Karvinsku, kde trvá už několik dní…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků