logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

V jakých botách je zdravé běhat. Mám běhat bos, v minimalistických botách, v odtlumených botách, v pětiprstkách, nebo je to jedno

V jakých botách je zdravé běhat. Mám běhat bos, v minimalistických botách, v odtlumených botách, v pětiprstkách, nebo je to jedno

Popravdě je to úplně jedno. Super, teď jsem naštval všechny, ale proč ne, vždyť je to ostatně pravda a ta říká: „Je jedno, v čem běháš, hlavně že už jsi zvednul ten zadek ze svýho fotelu a konečně jsi začal“. A tak to, milí přátelé, skutečně je. Je to jako se vším v životě, dokud o tom jen mluvíte a sháníte informace, jak něco začít, abyste nešlápli do lejna, tak sice do lejna nešlápnete, zato se brzo začnete topit v pěkný srajdě.

Když píšu, že je jedno, v jakém druhu z té široké škály všech možných značek a typů běžecké obuvi začnete běhat, tak to myslím smrtelně vážně, protože nejde ani tak o to, v čem, ale že a jak. To „jak" má dvě úrovně a sice: intenzitu a styl.

Takže máme člověka, který „uzrál" k rozhodnutí (už se na sebe nemůže ani kouknout a občas se nemůže ani cítit) a skutečně jednoho dne zapátrá v útrobách almary a vytáhne na světlo boží cosi připomínající sportovní oblečení (na první výběhy to určitě postačí, než se ujistí, že do toho jde naplno a šatník doplní funkčním běžeckým oblečením). Oblékne se tak, aby mu nebyla zima, práskne dveřmi a zmizí za prvním rohem jak žíznivá čára.

První dvě zásadní chyby – míra oblečení a rychlost běhu!

Míra oblečení

Většina lidí začne běhat, protože jsou tlustí nebo si tak připadají. Faktem je, že se navléknou jak pumpa, aby ze sebe pomocí běhu vypumpovali co nejvíce tekutin a tím co nejdříve učinili svému přání zhubnout zadost.

Omyl jak vrata. Vypocení nemá nic společného s hubnutím, to by vám stačilo si uhonit pořádné nachlazení, týden se v posteli potit a byli byste i bez toho, abyste se zvedli ze svého gauče, jako tyčka.

Když se navléknete tak, aby vám venku nebyla zima a pořádně jste se zpotili, tak dosáhnete jediného – nachlazení. Vyběhnete jak tryskáč, za dvě minuty z vás leje jak z okapu po prudkém dešti. Po třech minutách se zastavíte, začnete lapat dech, rozepínat zipy. Naberete nový dech, a zase frrrrrrrrrrrrrrr, utečou dvě minuty a lapáte dech znovu, další zip se rozepíná. Znovu se rozeběhnete, teď už volněji, neboť nohy už ztěžkly a rychlejší pohyb nedovolí. Konečně se šinete podle vás šnečí rychlostí kupředu a obkroužíte blok. Mezitím už jste stačili i trochu vychladnout. Vyprchalo z vás prvotní nadšení, ale co je horší, vodou nasáklé oblečení ochladilo i vaše tělo a protože jste mu dali nepřiměřeně zabrat, zasloužená odměna – nachlazení se dostaví ještě než se druhý den ráno probudíte.

Na běh se oblékejte tak, aby vám bylo před tím, než vyběhnete, trošku chladno! Nebude vám chladno dlouho, jen prvních pár minut, pak už vám bude příjemné teplo. Hlavně ale zapomeňte na tu hloupost, že hubnout se dá pocením!

Hned po doběhnutí do sprchy a do suchého!

Pokud jde o oblečení a pocení, tak ještě jedna důležitá rada: Je jedno, jestli jste běželi, jeli na kole, jeli na běžkách, na inlinech či jste provozovali jakoukoliv aktivitu (a to i ve fitku), prostě když jste po cvičení zpocení, okamžitě po skončení této aktivity makejte do sprchy, převléci se do suchého a teprve potom dejte řeč. Nejhorší je dát řeč ještě zplavená/zplavený a nechat pot na vás uschnout. Nachlazení není často důsledkem oslabené imunity, ale povrchového vychladnutí. Tomu právě zabráníme rychlým osprchováním, vytřením (masáží osuškou) do sucha, oblečením suchého oblečení a případně teplým nápojem či polévkou (prostě tekutinami) co nejdříve po skončení sportování.

Rychlost běhu

Rychlost – intenzita běhu, přílišná rychlost běhu, je druhým prohřeškem, kterého se dopouští začínající běžec či běžkyně.

Už jsem to naznačil v kapitolce o oblečení – sprint za první roh – frrrrrrrrrrrrr, další dvě minuty a pak těžký krok sun krok.

Máte tohle zapotřebí? Nemáte! Věřte, že není žádná ostuda začít indiánskou chůzí (dvě minuty pohodovou chůzí – dvě minuty rychlou chůzí), a pak se velmi zvolna rozeběhnout a oběhnout v kuse blok, či naplánovanou vzdálenost, či naplánovaný čas a vrátit se domu spokojeně, že to šlo a za dva dny si to zopakovat. Začněte první týden 26 – 30 minutami obden, další týden si přidejte 4 – 5 minut, zase obden a takto pokračujte, až se dopracujete k hodině. Pak se vraťte zpátky na 30 minut a zkuste je uběhnout pomaloučku celé a zase si po týdnu přidávejte 5 minut, až se dopracujete k hodině. Pokud tohle dáte, tak už z vás nebude věčný začátečník, protože běh se stane vaším přítelem, ale to už bude jiná kapitola vašeho života.

Běhám tak pomalu, protože mi to řekl Miloš

Pokud máte ve svém okolí lidi, kteří se vás snaží od běhání odradit, protože sami nemají vůli začít, takže jim udělá dobře, když vás natolik otráví, že běhat přestanete, protože tím podpoříte jejich výmluvu, proč s tím nemají začínat, pořiďte si tričko Běhám tak pomalu, protože mi to řekl Miloš. Když rejpal začne rejpat, ukažte mu záda a běžte klidně dál.

Běžecký styl

Více než to, v jakých botách běháte, je důležité, jakým stylem běháte. Za většinu běžeckých zranění nejsou zodpovědné boty, v nichž běháte, jako spíše to, jakým stylem běháte.

Jak vypadá správný běžecký styl, aby ho tělo vnímalo jako naprosto přirozený, se dozvíte z článku Přirozený běžecký styl

Popis je však jen popis, není nad osobní konzultaci, první takovou možností je úterý 28. února, kdy budu od 16 hodin v Praze 7 v Running Mall v prodejně adidasu posuzovat běžecký styl těch, co přijdou, a od 18:30 do 20:30 pak bude následovat seminář Jak vybrat běžeckou botu, kde budu mluvit jak o tom, co by měl člověk všechno vědět, než se rozhodne koupit si běžecké boty, ale i o běžeckém stylu. Protože jak jsem napsal na úvod, není to jen o botách, ale je to hodně o tom, jakým stylem běháte.

Zvedni se z gauče a poraz svého kouče

Tohle je projekt, který je dosud v plenkách, ještě musí dozrát do konkrétní podoby, každopádně brzo zří světlo světa. Bude to taková Challenge pro začátečníky, v níž mě určitou formou budou moci vyzvat na přímý souboj, prostě hodit mi rukavici. Téhle Challenge se budou moci zúčastnit jak muži tak ženy.

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (16 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Začínáme s během

všechny články Začínáme s během

kde se diskutuje

  • Deset tipů, jak si v zimě zadělat na top běžeckou formu na jaře a v létě : Jake byste mi prosim doporucili termopradlo na behani a podle ceho vybirat? Moc se mi libi toto…»
  • Doktoři mi řekli, že s velkým sportováním včetně běhu se mám rozloučit : Martine držím palce začínáš dobře jen tak dál !!! »
  • Poleťte si zaběhat na Madeiru! : Již letííííííííííííííííííííííííím »
  • Nikdy není pozdě začít běhat, stačí jen nazout staré kecky a vyběhnout : Napřed jsem si říkal proč se Neumann jmenuje Barbara. Když Paula je v Čechách Radcliffová .... …»
  • Běh mi zachránil život : Krásná povídka,ale trochu upravená. Nikdy nemělas 70kg a v ostatním je trochu nadsázka.Moc dobře tě…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků