logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Vyladění. Fáze běžeckého tréninku, která rozhoduje o tom, jestli budete na konci závodu skákat radostí nebo se věšet

Vyladění. Fáze běžeckého tréninku, která rozhoduje o tom, jestli budete na konci závodu skákat radostí nebo se věšet

Vyladění znamená v přeneseném významu dosáhnout vrcholu. Tomu určitě rozumí každý, čemu však nerozumím já, je, proč běžci a běžkyně věnují tolik úsilí, času, energie, finančních prostředků, aby se připravili na nějaký konkrétní závod, aby v co nejlepší formě absolvovali nějaký závod, a vyladění se bojí jako čert kříže nebo upír bílého dne. Zkrátka mají pocit, že když vyladí, forma jim odejde.

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Fáze vyladění
  2. Trénink ve skupině nebo s tréninkovým partnerem
    1. Trénink se slabším partnerem, partnery
    2. Trénink se silnějším partnerem, partnery
    3. Trénink se stejně silným partnerem, partnery nebo handicap
    4. Prásk ho a všechno je pryč

Fáze vyladění

Pokud jste až dosud postupovali ve svém tréninku tak, jak se má, to znamená: zapracovali jste na vytrvalosti, tempu, rychlosti, síle a ohebnosti, tak už vám zbývá jen vyladit – vyštelovat váš stroj na nejvyšší výkon. Ve fázi vyladění proto zapomeňte na „univerzální postup“, tedy jako že tady trošku přidáte vytrvalosti, tady trošku zapracujete na tempu, tady trošku na rychlosti. NE! Teď už nebudete vážit na žádných hokynářských vahách, teď přijdou ke slovu váhy lékárnické, na nichž odvážíme jen bylinky, které vám dodají sílu medvěda a rychlost letícího dravce. Už žádné objemy, teď se bude jen cizelovat, to znamená krátké, ale zato velmi cílené tréninky tempa a rychlosti.

Nebojte se, že když si nedáte svých 100 kilometrů týdně, zapomenete běhat. Určitě nezapomenete. Ještě větší černou můrou pro běžce než to, že nemohou ve fázi vyladění nabíhat své objemy, je skutečnost, že i ty speciální tréninky jsou vesměs krátké a oni by měli mezi nimi prakticky jen odpočívat. Najednou nevědí co s časem a to je pro ně mor, neboť přemíra času vyvolává přemíru otázek: natrénoval jsem všechno, co jsem měl, jsem dostatečně rychlý, silný, vytrvalý? Musíte tomu věřit, protože nikdo vám na tyto otázky neodpoví, odpověď zná jen vaše tělo, vaše tréninkové deníky, ale hlavně vy. Protože pokud jste poctivě makali až do teďka, tak je vše, jak má být. Víc už jste toho udělat nemohli. S touto odpovědí se spokojte. Prostě ji berte jako hotovou věc, kterou ostatně je!

Trénink ve skupině nebo s tréninkovým partnerem

Fázi vyladění je dobré absolvovat s tréninkovým partnerem či v tréninkové skupině. Ale i to má svá „ale“.

Trénink se slabším partnerem, partnery

Absolvujete-li vyloďovací fázi s partnerem či partnery, kteří jsou slabší než vy, budete se sice cítit po tréninku jako šampioni, ale může vás to před vrcholem sezóny ukolébat do té míry, že v tréninku neodevzdáte, na co skutečně máte, a závod vás nachytá na švestkách.

Trénink se silnějším partnerem, partnery

V případě tréninku se silnějšími partnery zase může zapůsobit snaha se jim co nejvíce vyrovnat, což může přinést přetrénování a/nebo zranění.

Trénink se stejně silným partnerem, partnery nebo handicap

Třetí a nejlepší možností je trénink se stejně silnými partnery. Bohužel takové štěstí má málo kdo. V tom případě je tu ještě jedna možnost a tou je handicap.

Handicap v běžecké hantýrce znamená vytvoření takových tréninkových podmínek, při kterých budou všichni muset, pokud budou chtít běžet „mrtvý běh" (běh bez vítěze), dát do toho přesně tolik, kolik se od nich požaduje. Samozřejmě to znamená znát dobře svou výkonnost a znát dobře výkonnost svých sparingpartnerů, ale ta se dá odvodit z předchozích výsledků. Každopádně tenhle způsob přináší v době vyladění nejlepší výsledky pro všechny zúčastněné.

Prásk ho a všechno je pryč

V období vylaďování je vaše tělo nejvíce citlivé na jakékoliv přetažení, proto je více než jindy potřeba, abyste byli citliví k vnímání signálů svého těla. Abyste dostatečně odpočívali, spali, dodržovali pitný režim, měli odpovídající přísun vitamínu, minerálů, ale i energetických složek potravy (sacharidy, tuky, bílkoviny).

Ve fázi vylaďování se velmi snadno stává, že napínáte tětivu svého luku tak vehementně, že neslyšíte, jak praská, jak řve – až vám skutečně v těle něco praskne.

Ve fázi vylaďování buďte i velmi obezřetní k tomu, abyste se po tréninku s někým zakecali, dřív než se osprchujete a převléknete do suchého. Pokud podceníte tuhle stránku věci, buďte si jistí, že nachlazení vás nemine, a i když jej od sebe zaženete nějakým „zaručeným" prostředkem, tak na vaší formě se to projeví.

Tak teď už máte trénink pod kontrolou, ale ještě nás čekají dny těsně před závodem a vlastní závod a i zde se dá udělat spousta chyb. Jaké to jsou, a jak se jich vystříhat, tak to si povíme zase někdy příště, do závodů ještě pár týdnů zbývá.

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (21 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Jan Ľuptákjan | 28. 2. 2014 13.50 hod. | 195.91.7.xx
Vyladenie je myslene posledny tyzden pred pretekom?

Woodman | 7. 2. 2014 4.36 hod. | 89.203.192.xxx
Super, píši si. Díky. Budiž blahořečen ten jenž nese pochodeň inspirace.

Saša | 3. 2. 2014 8.58 hod. | 88.102.95.xxx
Miloši, zajímalo by mě, jak dlouho před závodem má fáze vyladění začít. V závěru svého článku píšeš – pár týdnů. Nepochybně se to liší podle druhu závodu. Mě konkrétně zajímá maraton. Díky za odpověď:)

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Běžecký trénink

všechny články Běžecký trénink

Anketa – hlasuj i ty!

V jaké značce běžeckých bot vběhnete do běžecké sezóny 2017

Běžecká sezóna sice nikdy nekončí a tak vlastně ani nikdy nezačíná, prostě běháme furt. Přesto začátek března se bere jako její pravý začátek. Zajímalo by nás, jaká značka je vaše současná srdcovka a tak jí dáte přednost před ostatními značkami na trhu.

adidas82
Asics114
Brooks16
Inov-850
Icebug5
Hoka One20
Mizuno49
Newton3
NB21
Nike49
Salming326
Salomon38
Scott2
Vibram Fivefingers6
Vivobarefoot5
Zoot5
Jiné, zde neuvedené značce44
Běhám bos, bot netřeba13
ON6

kde se diskutuje

  • Nováček, ne však nezkušený : O jakou akci jde prosím? :) Dle povědomé tváře na fotce a data hádám, že pilsentrail – radec…»
  • Bolest kloubů. Jak jí předcházet, co s tím, když už omezuje náš pohyb? : Ahoj, na bolest kloubů je nejlepší koňská mast... doporučuji :-) používám ji často :-) »
  • Vápník – proč nám chybí a co to s námi dělá : tablety vapniku nebrat, sumivky uz vubec, ze dobre chutnaji ha ha,umele sladidla,zvyraznovace…»
  • Roční běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila pro všechny, kteří se po letech opět rozhodli hýbat : Katko držím palce a těším se na zprávy, jak to jde. »
  • Roční běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila pro všechny, kteří se po letech opět rozhodli hýbat : Dobrý den, pane Škorpile, moc děkuji za tréninkový plán, pokusím se ho bezezbytku dodržet:-). Pak…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků