logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Percy Cerutty: tvůrce šampionů, který předběhl dobu

Percy Cerutty: tvůrce šampionů, který předběhl dobu

Když mu bylo třiačtyřicet let, v roce 1938, mu doktoři sdělili, že má před sebou už jen dva roky života. Australského telefonního technika, který v mládí běhával míli, sužovaly každodenní migrény a úporné problémy se zažíváním. Ve světlém momentu se tehdy definitivně rozhodl, že přestane kouřit tři krabičky denně a za pomoci rostlinné stravy detoxikuje svůj organismus. Inspiraci k vlastní léčbě čerpal od Krišnamurtího, ale též z Nového zákona a sportovní příručky zápasníka George Hackenschmidta.

Cesta k novému Ceruttymu začala procházkami k nedalekému dostihovému závodišti, kde fascinovaně studoval pohyb koní. Navzdory tvrzením, že běh určuje především síla dolních končetin a svaly v horní části těla by pro běžce znamenaly zbytečnou zátěž, Cerutty cílevědomě posiluje také paže, pro které vymýšlí přiléhavý termín "přední nohy".

Po roce se jeho zdravotní stav zlepšuje natolik, že se účastní závodů v chůzi, ba co víc, stává se teprve třetím Australanem v historii, který zvládne ujít 100 mil za méně než 24 hodin. Výsledky má i na kratších tratích, v padesáti uběhne maraton za tři hodiny a zlepší si svůj osobák v míli. Poznaná blahodárnost každodenního cvičení probouzí v Ceruttym poslání: "Lenošení, ledaže by bylo tvrdě zasloužené, je cestou do záhuby. Jsem o tom přesvědčen, a proto se zavazuji k doživotnímu pohybu a cvičení. Chci lidem ukázat, že možnost být v dobré kondici je dostupná všem," poznamenává si a začíná organizovat pohybové kurzy pro veřejnost.

Železo i Beethoven

Ceruttyho skutečnou ambicí je ovšem ukázat světu, že metody, které dělají z chronicky nemocných aktivní jedince, budou u atletů vést ke špičkovým výkonům a nakonec až k olympijským medailím. V idylickém prostředí letoviska Portsea, sto kilometrů od Melbourne, proto zakládá Mezinárodní atletické centrum, vlastnoručně zbudovanou chatu, kam si zve první sportovce.

"Přijeli jsme s cílem běhat rychleji, ale dostalo se nám školy života," vzpomínal jeden z Ceruttyho svěřenců Bill Stacey. Ceruttym vyučované "stotanství" (kombinace stoictví a spartánství) bylo nekonvenčním plánem fyzické a mentální obrody. Běh v písečném terénu, posilování s těžkými vahami a celoroční otužování v oceánu střídaly lekce z antické filozofie, studium renesančního umění i poslech Beethovena. V padesátých letech, kdy na talíři australské populace převládala masitá strava, připravoval Cerutty tabuli složenou z vloček, ovoce, zeleniny, ořechů, mléka, vejce a ryb.

Obrázky bělovlaského šedesátníka v šortkách předvádějícího, jak nejefektivněji vybíhat duny nebo zvedat železa, zaplnily stránky novin a do Portsea přijížděli na soustředění nejlepší australští atleti včetně rekordmana v míli Johna Landyho nebo olympijského vítěze v cyklistice Russella Mockridge. "Nikdy po svých atletech nežádám víc, než čeho jsem schopen sám. Překonávají mě pouze v rychlosti, ne v úsilí," chlubil se Cerutty.

Na olympiádě v Helsinkách 1952 měl Cerutty čtyři svěřence (MacMillan, Landy, Perry, Prentice), z nich se však dařilo pouze Perrymu, jenž skončil šestý na 5 tisíc metrů.

Došlo tam však též k pozoruhodnému setkání v separátní olympijské vesnici pro státy východního bloku v Otaniemi. "Večer pak přijel za mnou nejnadšenější australský trenér Percy Cerutty, kterému naši říkali Coach, protože to měl vzadu našité na teplácích. Kladiváři se ho jali bombardovat zvědavými dotazy a trápili ho až do půlnoci," vzpomínal Emil Zátopek, který nakonec Ceruttymu nabídl, ať přespí v jeho posteli, a sám si šel rozbalit spacák. Později v noci Ceruttyho ze spánku vyrušil jeden z funkcionářů československé reprezentace a vetřelec ze Západu byl vykázán nemilosrdně pryč. Na Zátopkově přátelství s Australany (Perrymu věnoval po finále na 5 tisíc metrů svůj dres) to ovšem nic nezměnilo a o čtyři roky později na olympiádě v Melbourně pozve Cerutty Zátopkovi k sobě domů a i na výlet do botanické zahrady.

A jak to běželo dál, tak to abyste se dozvěděli budete muset udělat klik na  Rungo

Rungo cz foto
  • přečteno: 7522/7313×

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (6 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Běžecká literatura

všechny články Běžecká literatura

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Postižení Achillovy šlachy : Dobrý den, je vhodné jako léčbu využít finskou saunu? Děkuji »
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : Cooperův test je dobré snažit se běžet přibližně rovnoměrným tempem s tím, že by se tep ke konci…»
  • NIKE ZOOM FLY z vás dostanou víc, než ve vás je! : Miloši, najdu někde druhou recenzi botiček? »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na druhých 13 týdnů běžeckého roku. Vhodný jako vylaďovací plán na půlmaraton : Dobry den Miloši, chtěl bych se optat, zařazuje te do treninku běh do kopce, už několikrát jsem se…»
  • Jak se vrátit do běžeckého tréninku po pauze trvající 4 – 6 týdnů : zdravím poslední dobou mám skoro po každém běhu problém s koleny,prostě mě začnou bolet.nevíte co s…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků