logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Běhání mezi svátky vánočními a Novým rokem

Běhání mezi svátky vánočními a Novým rokem

Sváteční dny nás spíše lákají se oddávat sladkému nicnedělání, či spíše věnování se vzájemnému družení a oslavování, že to staré je za námi a odchází a to nové přicházející by mohlo být lepší. Vesměs to znamená spoustu kalorii ať už z vydatné krmě či z vydatného popíjení. Proto by se docela hodilo mezi tím vším si jít trochu provětrat hlavu a protáhnout tělo.

Pokud to neuděláme, tak se může lehce stát, že nás najednou začne všechno bolet a my se budeme divit: „Čím to, že mě všechno bolí, chytají křeče, když vlastně jen odpočívám?“

Příčina se hledá těžko. Ve skutečnosti jsou dvě

První příčina tkví v tom našem slastném odpočívání, na něž už naše tělo přivyklé pravidelnému běhání není zvyklé a tak se najednou svaly začínají bouřit, respektive začnou se ozývat a protože nemají jinou možnost, jak nám říct, že tohle pro ně není zrovna to pravé, tak nám to dají vědět pěknou křečí. Možná, že to dobře znáte. Slastně si pochrupujete a tu najednou, baf ho a křeč se vám zakousne do lýtka. Spánek je pryč a vy se v posteli kroutíte jak žížala a hledáte polohu, v níž by se vám postihnutou nohu podařilo zapřít a křeče se zbavit. Po chvíli funění a převalování se vám to konečně povede. Vyčerpáním usínáte a zase, baf ho. Tentokrát to schytala druhá noha a tak zase bojujete.

Tady je pomoc celkem snadná – choďte běhat alespoň obden i v období mezi svátky.

Druhou příčinu je nutné hledat v přemíře alkoholu. Alkohol je totiž velkým žroutem minerálů a hlavně těch, jejichž úbytek vede k iniciaci křečí.

V tomto případě máme dvě možnosti, z níž ta první se asi nebude líbit, ta zní NEPÍT. Ta druhá rada je lepší, doplňovat minerály stejně tak, jako když máte týden před maratonem, respektive když běžíte maraton. Ne, že byste měli prokládat whisky místo sodou ionťákem, ale pravidelně v tyto dny brát multiminerální přípravky, hlavně ty co obsahují hořčík, vápník a draslík.

A jedna rada nakonec. Když se chystáte na tah, nebo jste po něm a stále to s vámi houpe jak na zaoceánské lodi, dejte si 2 tobolky soya lecitinu nebo omega 3 mastné kyseliny případně rybí tuk, samozřejmě vše v tobolkách.

A protože nám začala pořádná zima, zastavíme se chvilku u oblečení.

Jak se oblékat na běhání v zimě?

S oblečením se to má jako s partnery, jeden má rád blondýny, druhý brunety, ta má ráda holobradé zrzouny, ta zas holohlavé s bradkou :). Někomu vyhovuje se obléci na běhání více, jinému středně a někdo se potřebuje nabalit. Hlavním kritériem při výběru oblečení je: udržet svaly, klouby a úpony v teple, přičemž byste neměli zapomínat na hlavu, kterou odchází cca 40 % vašeho tělesného tepla. Zkřehlé prsty taky nejsou nic moc, takže nezapomínejte ani na rukavice.

V zimě se kromě mrazu budete často při běhu potýkat i s větrem, v tom případě byste měli vědět nebo si uvědomit, že pokud venku fouká, není jen důležité, co nám říká o venkovní teplotě teploměr, ale také síla větru viz obrázek:

Jak se v zimě obléci

  • tělo – více vrstev – spodní vrstva, mikina, silná bunda (fleece), případně větrovka
  • nohy (dolní končetiny) – dlouhé elasťáky (středně silné nebo zateplené), případně spodky či v případě větru a sněžení nepromokavé, proti větru chránící kalhoty)
  • nohy – teplé ponožky nebo podkolenky, případně opatřené Milanovými návleky
  • hlava – čepice nebo teplá čelenka, případně kukla či šála (šátek) přes pusu, abyste nedýchali studený vzduch
  • ruce – rukavice

Jezdíte-li na trénink autem, po doběhu si zpocené sundejte a vezměte si na sebe něco suchého a teplého, jak na tělo, tak na nohy a doma rychle do teplé sprchy a čaj.

Vím, už jsem o tom psal v minulém týdnu několikrát, ale v tom vánočním shonu nemáte čas všechno číst, případně to zapomenete dřív než dočtete nakonec, tak se ještě jednou vracím k běhání na sněhu a na klouzačce.

Sníh je nádherná věc, pro běžce však skrývá značná rizika. Pokud jste se dostali ve svém tréninku už k běhání tempových úseků, nebo běhání kopců, tak pro vás jsou ta rizika ještě větší. Proč, jednoduše proto, že nám sníh, nebo to mejdlíčko co se z něj vytvoří pod nohama, klouže.

Lyžaři jásají, běžci si však říkají: „Mohl si tam klidně zůstat“. Ale co by to bylo za zimu bez sněhu. Potíže které nám může připravit je dobré mít vždy na zřeteli, jen tak máme šanci co nejvíce eliminovat možné následky.

Jaké následky může způsobit obyčejný pád?

zlomeninu nohy či ruky, výron v kotníku, naražení kostrče, kolen či jiných části těla, natažení či natržení vazů, natažení či natržení různých svalů. Zdá se vám toho dost? Mně rozhodně ano. Je to také způsobeno tím, že pád na sněhu nebo na ledu se dá špatně kontrolovat, nebo chcete-li, korigovat.

Jaké máme šance pádu zabránit?

Dobré boty. V tomto případě tím myslím boty s krosovou podrážkou. Hrubší design podrážky vám pomůže hlavně při běhu v čerstvém nebo hlubším sněhu, méně už na ledovce, nebo ušlapaném či uklouzaném sněhu. Tam jednoznačně doporučuji použít při běhu nesmeky.

Kromě výše uvedeného pak máte možnost jít si zaběhat do fitka na běžecký pás. Není to sice takový zážitek jako venku, kde je kolem vás vše nádherně bílé, ale rozhodně je to bezpečnější.

Miloš Škorpil foto
Běhání mezi svátky vánočními a Novým rokem

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (10 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Pavlína | 29. 12. 2016 19.56 hod. | 193.85.179.x
Pane Řezníček, dle mě správný přístup – možná i proto, že jej "provozuji" taky ;-)

Řezníček | 25. 12. 2016 10.23 hod. | 78.80.66.xx
Roky jsem běhával celoročně, v zimě, mrazu a ve sněhu. Minulý rok jsem se rozhodl změnit svůj tréning následujícím způsobem:
prosinec, leden a únor jsem přestal běhat venku, ale 2 3 týdně chodím do posilovny s následujícím programem:
5 minut sprint na stacionárním kole a hlídám ujeté kilometry a snažím se zvyšovat ujetou vzdálenost. Po té 15 minut trénuji nohy: předkopávání, zakopávání, rumunský mrtvý tah, dřepy atd a znovu stacionární kolo a tak pořád dokola 4 x. Po té jedu 5 minut na stacionárním kole a navolím nejobtížnější převod (do kopce). Pak 20 minut poctivého strečinku a zakončím 10 minut na orbitreku.
Když v březnu vybíhám na venkovní běhy, cítím, že mám v nohou více síly a kostra je odpočatější, protože odpadlo běhání na tvrdém a zmrzlém terénu.
Podotýkám, že do posilovny chodím celoročně, ale když běhám 3 x týdně venku, nemohu pořádně trénovat nohy v posilovně, cítím pak při běhu, jakoby nohy byly těžké (těžkopádně).
Zajímal by mne názor ostatních, každopádně přeji všem, aby Vám to v dalším roce dobře běhalo a vyhýbalo se Vám zranění

12Honzade | 22. 12. 2009 19.01 hod. | 90.176.230.xxx
No hlavne se Pyjare nezapomen prihlasit na PIM… Do 31.12. je levna registrace jak na 1/2M, tak na M… Napoveda, v kolonce bezecky oddil nezapon uvest „Bezecka skola Milose Skorpila"..:)

Pyjár | 22. 12. 2009 11.19 hod. | 85.70.234.xxx
Hurvajs, Děcka


budete-li pít s rozumem a nejlépe kvalitní vína ode mne, křeče Vám nehrozí! Nebo jste snad s ředitelkou měli po naší ochutnávce křeče?!?

Adios


Pyjár

fotoMiloš Škorpil: Pyjáre, po tvém víně my žádné křeče nemít, ne však každý pije Pyjárovo víno :)

Daniela | 22. 12. 2009 9.04 hod. | 213.162.66.xxx
Ja jsem v behani na snehu nasla velike zalibeni:)) Sice mam obycejne elastaky pod ne spodky po dedovi:)) Natelnik s dlouhym rukavem na nej obycejnou zimni bundu s kapucou:)) Na krk salu co moje deti odhodily, capku a rukavice :))) Ale to kouzlo krupajiciho snehu pod nohama je neco neodolatelneho:)))

Peggy | 22. 12. 2009 8.47 hod. | 217.77.165.xx
Poslední týden neběhám kvůli nachlazení a křeč do nohou mě chytne, kdykoli je trochu víc napnu nebo vykroutím. Kdyby jen do nohou! Taky mám z toho všeho nějaký křečovitý úsměv :-)

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

seriál trénink na rok 2010

Běžecký trénink

všechny články Běžecký trénink

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Vápník – proč nám chybí a co to s námi dělá : Já bych se vůbec nebránila nějakému vhodnému doplňku stravy... »
  • Zaběhni s Milošem a Salmingem Pražský maraton 2018 pod čtyři : Michale, kapacita a to jsme jí opět přešvihli, byla vyčerpána během tří dnů. »
  • Zaběhni Pražský maraton 2018 s Milošem, Michalem a Salmingem pod 3 : Lindo, nejsi jediná, která se na to ptá, něco zvažujeme, takže vydrž, věřím že řešení najdeme i pro…»
  • Jaké je poselství běhu : Oto, kéž by bylo podobných lékařů víc! Znávám, že ne všichni lékaři jsou stejní, a že je to hlavně…»
  • Jaké je poselství běhu : Proč pořád to navážení do doktorů? Fyzickou aktivitu, včetně běhu doporučuji většině svých…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků