logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Začal jsem běhat, ale ať dělám, co dělám, zrychlit nedokážu! Co mám dělat, abych běhal rychleji?

Začal jsem běhat, ale ať dělám, co dělám, zrychlit nedokážu! Co mám dělat, abych běhal rychleji?

Tak takovýto tvar má nejčastější dotaz od člověka, který začne běhat. Otázka jako stvořená na rozběh seriálu pro začínající běžce a běžkyně, seriálu, kterým vás budou provázet Gaučo, Mačo a Kaučo.

Tento článek vyšel na Běžecké škole 23.2.2014

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Gaučo
  2. Mačo
  3. Kaučo

Proč jsem jim dal zrovna tato jména? Myslím, si, že většina čtenářů Běžecké školy se dovtípí i bez mé nápovědy, ale aby snad nedošlo k mýlce, tak je trošku představím.

Gaučo

Gaučo

Gaučo je člověk, který toho v posledních letech moc nenaběhal. Je zcela jedno, je-li mu dvacet, třicet, čtyřicet, padesát či více let, prostě běhal už dávno a oč déle neběhal, o to rychleji by rád zažil ten opojný pocit z běhání, o němž se tolik v poslední době píše. Je to logické, život mu utíká, a tak má strach, aby to ještě vůbec stihl, dokud je čas. U mladších Gaučů – Gauček to je pak proto, že jim chybí trpělivost, což je také zcela typické i pochopitelné, protože je toho ještě tolik, co musí v životě vyzkoušet a ochutnat.

obrázek

Mačo

To Mačo, to je jiný bourák, ten už běhá dlouho, za tu dobu již posbíral kdejakou zkušenost a rád se o ní podělí, zvláště s Gaučem či Gaučkou, jež jsou během takřka netknuti, ale touží se v něm brzo najít. Problém Mača je, že zapomněl, jaké to je s běháním začínat, a nebo začal běhat závodně coby dítko školou povinné a ví, že „běh musí bolet“, chce-li se v něm člověk prosadit. Mačo je prostě typickým běžcem závoďákem, který Gaučům a hobíkům nerozumí, protože nikdy nepochopil, proč vlastně běhají a co oni na běhání mají, když to není nejlepší umístění, nejlepší výsledek, kteroužto cestu provází bolest.

obrázek

Kaučo

Typologii Kauče zkrátím, na první pohled ze skvělé karikatury Mirka Vostrého všichni vidí, že jsem to já. Pravda, mohl bych být docela dobře i představitelem Mača, kdybych se ovšem nerozhodl cca před dvaceti roky, že i přes to, že nadevšechno miluji (tedy co se týče pohybu) běh, tak mou druhou vášní je zdravý životní styl, v celém rozsahu a významu tohoto pojmu, takže skrze běh a běhání se zaměřím na pomoc širokým masám, což jsou nejčastěji představitelé hobíků, Gaučů a Gauček. A protože už to dělám víc jak dvacet let, tak se mi podařilo pochopit rozdíl mezi tím, ptá-li se na zrychlení Gaučo či Mačo – běžec závoďák.

Kaučo:
„Jak zněla tvoje otázka, Gaučo“?

Gaučo:
„Začal jsem běhat, ale ať dělám, co dělám, zrychlit nedokážu! Co mám dělat, abych běhal rychleji“?

Kaučo:
„Mačo, chtěl bys k tomu něco říci“?

Mačo:
„No to si piš, že k tomu chci něco říct. Tak hele, Gaučo, slyšel jsi už něco o intervalovém tréninku? Neslyšel? Hm, tak to bude těžký, ale nějak se s tím popasuju. Intervalový trénink znamená, že neběháš pořád stejně rychle, ale že se rozklušeš a pak si dáš třeba 20x 400 m v tempu pětky s meziklusem (ten je taky dlouhý 400 m), no a nakonec, abys úplně neztuhnul, si ještě pár kilometrů vyklušeš. To tě tak nakopne, že okamžitě ten svůj souvislej běh budeš běhat jak vítr, to ti garantuju!“

Kaučo:
„Mačo, Mačo, ty jsi ale Mačo.

Mačo, kdyby tě Gaučo poslechnul a tohle udělal, tak ztuhne, a to bez ohledu na to, jestli ty čtyřstovky vykluše nebo ne. Vezmi si, že on s běháním začíná, že to není žádnej borec, kterej už pár let běhá a jeho forma stagnuje, tak hledá impulzy, který by mu pomohly se hnout dopředu, který by mu pomohly se zrychlit. Ono totiž není zrychlení jako zrychlení, víš?

Gaučo prakticky nemá žádnou fyzičku (Gaučo, neuraz se, to není nic proti tobě, ani tvojí fyzičce), Gaučo léta nic nedělal, nožičky, zrovna tak jako dech, má slabé, srdce mu bije po pár uběhnutých metrech jak na poplach, krev se pění a ráda by si prorazila cestu cévami a cévkami až do oblasti periférií, ale ty jsou zaneseny vším možným, co se tady usadilo, když jimi krev neproudila.

Takže Gaučo, pokud já říkám zpomal, chci ti tím říct, že nechceš-li běhat pořád stejně „rychle“, tedy uběhnout za daný čas prakticky stejnou vzdálenost, chce to zpomalit. Ač to vypadá jako nelogické, tak jedině to, že na začátku svého běhu zpomalíš, tak budeš běhat postupně rychleji a rychleji.

Jako povinnou četbu si k tomuto tématu přečti článek Zpomal – buď trpělivý, vše má svůj čas, i ty budeš vítěz

Miloš Škorpil foto
Začal jsem běhat, ale ať dělám, co dělám, zrychlit nedokážu! Co mám dělat, abych běhal rychleji? Začal jsem běhat, ale ať dělám, co dělám, zrychlit nedokážu! Co mám dělat, abych běhal rychleji? Začal jsem běhat, ale ať dělám, co dělám, zrychlit nedokážu! Co mám dělat, abych běhal rychleji?

Hodnoť článek

4 z 5 hvězd lepší (51 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Táňa | 18. 1. 2020 22.00 hod. | 217.195.173.xx
Dobrý den. Tenhle článek se mi opravdu moc líbí. Našla jsem se v něm krásně a aktuálně bych k tomu měla jednu otázku. Asi tušíte, že jsem typ Gaučo, možná Gaučo + :-D Běhám asi tak 2 roky s různou pravidelností. Hlavní motivací bylo nejdřív zhubnout a teď běhám řekla bych, abych tak nějak mohla jíst jak mi vyhovuje. Blbá definice, ale je to tak. Prostě musím něco dělat, abych nenakynula zpátky co jsem dala horko těžko dolů. A teď k věci. Když už teda "běhám", napadlo mě spojit touhu po dosažení nějakého cíle (ve všem co dělám musím mít nějakou tu metu) s něčím užitečným a tak jsem se rozhodla, že 28.3.2020 poběžím půlmaraton v Praze. Našla jsem si někde na webu tréninkový plán pro "běžecké nuly" na 10 týdnů, naházela si určené tréninkové dávky do svých super Garmin hodinek ale mám problém. Jak se poperu s intervalovými tréninky. Jak to správně nastavit? Tréninkový plán říká například 3 km intervalový běh + 5 km volně. 5 km volně běhám normálně (zde se tím myslí do 35 minut.) ale co ty intervaly? Někde jsem četla, že intervalem se prakticky myslí dosažení co nejvyšší tepové frekvence a pak její pokles na nějakou normální hranici. Všude se ale také píše, že se to nastavuje buď vzdáleností nebo časem jednotlivých intervalů. Já ale vím, že když začnu běžet rychle (něco jako sprint) tak chcípnu už u prvního stromu, který je 10 metrů. Mohla bych si tedy intervalový trénink nastavit spíše podle té tepové frekvence? Dejme tomu, že začnu běžet co nejrychleji a až dosáhnu třeba 180 tepů (podle laktátové křivky mám maximum asi na 190) tak zpomalím a až mi tep klesne dejme tomu na 120 tak zase zrychlím než dosáhnu 180 a takhle tak dlouho, dokud neuběhnu požadovanou vzdálenost? Nebo to celé chápu nějak špatně a mám použít klasické nastavení nějak podle toho času. 1 minuta sprint (bez ohledu na tepovku) a 1 minuta chůze. Omlouvám se za dlouhý komentář, ale rada bych se mi teď opravdu hodila a proto za odpověď předem moc děkuji. Sportu ZDAR!

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Začínáme s během

všechny články Začínáme s během

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Tipy jak spálit pět set kalorii : Ještě jsem zapomněla mám157 cm vážím 56,5 kg »
  • Tipy jak spálit pět set kalorii : Já tedy nevím je mi 70 let a denně spálím 450 až520 kalorií. Neběhám. Běžný režim 2x denně s…»
  • Tipy jak spálit pět set kalorii : Já tedy nevím je mi 70 let a denně spálím 450 až520 kalorií. Neběhám. Běžný režim 2x denně s…»
  • Dýchání při běhu. Proč je lepší a účinnější dýchání (nadechování) nosem : Nevím co dělám špatně, ale při nadechování nosem se nedokážu dostatečně nadýchnout, vede to k…»
  • Jak natrénovat na maraton za 100 dní : Michale, mohu mluvit z vlastní zkušenosti, dva roky jsem se připravoval Do formy s M&F a k tomu…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků