logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Trail running. Běhání v terénu je komplexní funkční trénink

Trail running. Běhání v terénu je komplexní funkční trénink

Běh je nejlevnější sport. Běh se stává nejoblíbenějším sportem na světě. Běžec by však neměl jen běhat, měl by i posilovat, měl by se protahovat, měl by aktivně relaxovat. Kde na to všechno ale vzít čas? Jeden tip bych měl – běhání v terénu.

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Běžecké sporty
  2. Rogaining.
  3. Horský orientační běh
  4. Proč běhat v terénu, kde a jak to můžete využít

Běh v terénu má příznivé účinky na vaši psychiku, rozvíjí koordinaci pohybu, rozvíjí sílu ve vašich nohách, nutí vás zapojovat i jiné svalové skupiny, než běh po rovné cestě nebo silnici. To má pak kladný vliv i na to, že vaše svaly musí vzájemně začít spolupracovat jinak než jsou navyklé, zapojují se jiné nervové synapse. Běh v terénu se tak stává komplexním funkčním tréninkem, je sice více fyzicky náročný, na druhou stranu se pro vás stává více hrou.

Běžecké sporty

Možná vás překvapí, kolik je běžeckých sportů, které se odehrávají převážně v terénu:

orientační běh – ten zná asi většina z vás, nebo o něm alespoň někdy slyšela, ale co takový rogaining či horský orientační běh, to už je asi jiná písnička. Přitom tyto dva poslední jsou ve světě velmi populárními sporty a dokonce se v nich pořádají i mistrovství světa.

Jenom ve zkratce vám popíšu, o co v nich jde.

Rogaining.

Rogaining je jistá obdoba orientačního běhu, v němž soutěží dvojice či týmy (ženské, mužské nebo smíšené) v tom, kdo nasbírá nejvíce bodu za nalezené kontroly za 12 či 24 hodin. Tady se vyplatí, aby alespoň jeden z dvojice či týmu věděl, co je mapa a co v ní ty různé značky znamenají. Je to hodně o strategii, neboť za nejvíce bodů jsou kontroly umístěné nejdále od místa startu, které je i cílem, které jsou v nejnepřístupnějším, nebo nejtěžším terénu, což nemusí být vždy totéž. Je to hodně i o sehranosti týmu, to znamená, že se vyplatí, aby tým dokázal táhnout za jeden provaz, když se třeba propadáte doslova a do písmene do bažin, jako tomu bylo třeba v závodě, který se běhal v okolí Nové Bystřice na Jindřichohradecku.

Horský orientační běh

Většinou jde o dvoudenní záležitost, kdy soutěží dvojice. Jak název napovídá, odehrává se v horách. Trať závodu je tedy hodně profilově náročná a také patřičně dlouhá. Stačí vám to. Vám možná ano, ale těm co si tento sport vymysleli určitě ne, proto ještě účastníci tohoto dobrodružství musí s sebou nést povinnou výbavu, která obnáší stan, spacáky, karimatky, kotlík, vařič na PB či líh, jídlo a pití. Velmi dobrý sport pro případné životní partnery. Tady rozhodně poznáte, co v tom vašem vyvoleném či vyvolené opravdu vězí. Jako u rogainingu je účelem najít za ty dva dny co nejvíce kontrol a tím pádem nasbírat co nejvíce bodů.

Kromě toho se v celém světě běhá spousta krásných terénních závodů různé délky, počínaje nějakými třemi kilometry a konče třeba 150 kilometry jako je běh okolo Mont Blancu. Pořádá se dokonce Evropský pohár v dálkových bězích, jehož součástí je i Brdská 50 a jehož celkovým vítězem se stal v  roce 2006 Jiří Krejčí z Brna.

V posledních letech se se závody podobného druhu i u nás doslova roztrhl pytel. To máte Šutr, Babice, různé výzvy, poháry… Tyto běhy doporučuji všem, kteří rádi měří své síly sami se sebou. Prostě běh v jakékoliv podobě vládne světu sportu, takže by bylo rozhodně škoda, kdyby to bylo bez vás.

Proč běhat v terénu, kde a jak to můžete využít

Kromě tréninku na maraton, rogainingu, horského orientačního běhu či výše uvedených běhů je běh v terénu vynikajícím regeneračním prostředkem, kde se vám podaří zapomenout na okolní svět. Zapomenout na něj nutně musíte, protože budete muset dávat hodně pozor, abyste si něco neudělali, až budete běžet přes výmoly, kořeny, překonávat kamenné schody a další podobné nástrahy terénu. Možná na dokreslení dvě příhody.

Běžel jsem Transmoravský masochistický terénní běh, který se v tom roce běžel z lázní Letohrad do Olešnice, tedy napříč celou Moravou. Sbíhám lehce z jednoho vršku lesní cestou, která vzápětí vybíhá na louku. Běžím a najednou letím, ne snad protože by mi narostla křídla, ale protože jsem se jednou nohou zachytil do oka, které zde vytvořila spadlá větev, která navíc byla celá zarostlá v trávě. Naštěstí jsem se stačil instinktivně rychle sbalit do klubíčka, takže jsem vyvázl jen s lehkými odřeninami. To za dva roky při stejném závodě dopadl jeden běžec hůře. Při běhu nakopl kámen na cestě tak nešťastně, že si zlomil palec. Je to ale tvrdý chlap, takže to poznala až doktorka druhý den, když si ho šel k ní dát ošetřit.

Tyhle příhody by vás ale asi o vhodnosti běhání v terénu moc nepřesvědčily, že? No dobrá, zkusím to jinak.

Tahle příhoda by se dala nazvat: „Jak jsem zachránil srub a vepřovou pečeni!“

Byl jsem s přítelkyní, její matkou a sestrou na dovolené v Samopších. Vesnička kousek od Sázavy nad Sázavou. Měli jsme v plánu jet se podívat vláčkem na Český Šternberk, který byl vzdálen vlakem nějakých deset kilometrů. Ten den jsme měli zrovna já a přítelkyně službu v kuchyni a vařili v remosce vepřovou pečeni. Protože jak už to bývá, ženský se dlouho na tu významnou cestu připravovaly, tak přítelkyně remosku ještě na chvíli zapnula, aby se maso předpeklo. Jasně, že ji pak zapomněla vypnout. Na zapnutou remosku si vzpomněla až ve chvíli, kdy jsme stoupali ke hradu. Co dělat. Zpáteční vlak jel za tři hodiny, to by zatím dřevěný srub lehl popelem a o vepřu, knedlu a zelu bychom si tak akorát mohli povídat s požárníky. Tak jsem odhodil, co jsem měl a vydal se přes lesy, kopce a údolí na patnáctikilometrový terénní běh. Nebudu vás napínat. Doběhl jsem akorát ve chvíli, kdy maso bylo dorůžova propečené. Vypnul remosku a za půl hodinky už zase stál v podhradí. A pak že není běhání v terénu zdravé a potřebné!

Tak to by dnes stačilo, běžte si vyzkoušet, jak běh v přírodě chutná, stávající počasí nám pro to skýtá ideální podmínky a výklus po závodě jarní přírodou, tak to je pro tělo i hlavu naprostý balzám. Zítra ať jste ale zpátky, výuka bude pokračovat.

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (23 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

krym | 11. 3. 2014 16.25 hod. | 213.192.30.xx
tak oko z vetve a travy rikate? poslu dnes behat manzelku, jestli si to nezkusi z kopce taky

Silent runner | 9. 3. 2014 15.28 hod. | 37.48.33.xxx
Prý jarní příroda... Nahoře v kopcích je 30cm sněhu, nádhera:-)

Eva | 9. 3. 2014 13.05 hod. | 86.61.186.xxx
I já dneska,vyběhnu mezi stromy,kořeny,kameny a bláto.Přidá se i syn,už se moc těším.

Boženka | 9. 3. 2014 9.40 hod. | 62.204.240.xxx
Určitě dneska odpoledne zkusím a opět vběhnu do lesa,máme tu slušné kopečky. :-)

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví36
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice93
Více času na sebe11
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou30

kde se diskutuje

  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»
  • Jak skloubit zimní radovánky s přípravou na jarní běžecké vrcholy : Zdravím Miloši, mám dotaz k pohybu venku při inverzi. Bydlím na Karvinsku, kde trvá už několik dní…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků