logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Trail running, funkční cvičení, které ničím nenahradíš

Trail running, funkční cvičení, které ničím nenahradíš

Běhání v terénu, v přírodě, po loukách, po zoraných polích, v lesích, do kopce a z kopce, vybíhání, sbíhání, přeskakovaní příkopů, přírodních či umělých terasů, proplétání se mezi křovím či trním, přeskakování potoků, brodění řekami – to je to, oč tu běží, když mluvíme o trail runningu a o tom, že je to jedinečné funkční cvičení, které ničím nenahradíš.

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Běháním v terénu rozvíjíte
  2. Běháním v terénu se učíte
  3. Fartlek
  4. Povrchy
    1. Nezpevněný povrch
    2. Zpevněné povrchy
    3. Lesní horské cesty
  5. Hole na nordic walking a jejich možné použití
  6. Nordic running
  7. Plánování trasy
  8. Vybavení na cestu

Volné pokračování článku: Trail running. Běhání v terénu je komplexní funkční trénink

Běháním v terénu rozvíjíte

  • sílu
  • koordinaci pohybu
  • orientaci v prostoru

Běháním v terénu se učíte

  • odhadovat vzdálenosti
  • běhu po různých površích
  • odhadovat možná rizika na cestě
  • umění běhu do kopce a z kopce

Fartlek

Slovo fartlek už jste asi slyšeli, pokud ne, tak to znamená „hra s rychlostí." Fartlek je vhodným způsobem tréninku, při němž se mění rychlost a nasazení. Právě běh v terénu je pro něj velmi vhodný. Pokud se tedy rozhodnete rozšířit svou paletu tréninkových prostředků právě o fartlek, tak mějte na paměti, že v terénu je to daleko účinnější. Při fartleku běžte tak, že každý výběh do kopce se budete snažit vyběhnout naplno. Nahoře zvolníte, trochu se uvolníte, vydýcháte, případný seběh absolvujete sice svižně, ale bez zvýšeného úsilí, abyste zase mohli další kopec vyběhnout naplno. Pokud se však rozhodnete běh v terénu aplikovat jako fartlek, tak si neplánujte nijak dlouhou vzdálenost. Nejúčinnější je tento tréninkový prostředek, pokud se aplikuje do 50 minut běhu.

běh po kamenech

Povrchy

Běh v terénu skýtá možnost běhání po různých površích. Každý povrch má svoje příznivé vlastnosti, ale také rizika, která je dobré znát.

Nezpevněný povrch

Pokud po nezpevněné cestě nepřejel ve chvíli, kdy bylo bláto, traktor nebo v lese nějaký těžký těžební stroj, tak je to vcelku v pohodě. Běh po takové cestě je pak většinou příjemný, protože povrch je měkký a pružný. Pokud si s ní ale pohrála kola těžkých strojů, vznikají nepříjemné brázdy. Je-li sucho, jsou ztvrdlé a běh v nich je o kotníky. Je-li naopak mokro, jsou plné vody a tak nám většinou nezbývá než opustit takovou cestu a běžet raději po poli nebo lesem.

přeskakování potoka

Zpevněné povrchy

Pokud tvoří zpevněný povrch jemný štěrk, je to v pohodě, i když se nám pod nohama lehce drolí a nemůžeme se pořádně odrazit, je to lepší, než když se někdo rozhodne na cestu vysypat hrubý štěrk nebo dokonce zavážku z nějaké stavby. To je pak spíš na kostrbatou chůzi než na běhání. V tomto případě je také vhodnější volit běh přímo v terénu, než po takovéto cestě.

přeběh potoka po kamenech

Lesní horské cesty

Lesní horské cesty nám dokáží přichystat velmi rozmanitá překvapení. Těmi nejčastějšími jsou kořeny a vývraty. Dosti často vedou i koryty potůčků či říček. Pokud jsou vyschlé, tak to ještě jde, většinou si vyhlédnete větší oblázky, po nichž se bezpečně budete pohybovat směrem dopředu. V okamžiku, kdy ale zaprší, nebo pokud se takovou cestou vydáte brzy zjara, budete se pěkně klouzat. Jak si v takovém případě co nejlépe poradit? Před pár lety byste si museli někde uříznout jednu či dvě větve a s jejich pomocí se pokusit bezpečně takovéto místo překonat. Dneska je to daleko jednodušší. Vezmete si s sebou do ruky, případně do běžeckého batůžku, dvě hole na nordic walking a máte vystaráno. Ve chvíli, kdy je budete potřebovat, je jen upravíte na příslušnou délku a získáte hned další dva pevné opěrné body pro svůj bezpečný běh.

Hole na nordic walking a jejich možné použití

Hole na nordic walking by v podstatě neměly chybět ve výbavě žádného běžce, který se chystá běhat ve složitějším terénu. Nikdy nevíte dopředu, kdy je budete potřebovat. Nehodí se jen k bezpečnějšímu zdolávání nebezpečné cesty nebo těžkého horského terénu, ale v případě, že máte smůlu a podaří-li se vám vyrobit si nějaké zranění, máte hned po ruce vhodný prostředek na případné zpevnění zhmožděné nebo zlomené končetiny.

Nordic running

Běžecké hole. Běhání s běžeckými holemi je skvělý tréninkový prostředek z dílny Milana Kůtka. Mnozí se na běhání s holemi dívají s despektem, ale měl jsem možnost s nimi již párkrát běžet, či na běžeckých soustředěních Běžecké školy vidět, co to s lidmi dělá, a můžu říct, že pro trail running je běhání s runningovými holemi rozhodně velmi dobrým běžeckým cvičením.

brodění

Plánování trasy

Před tím, než vyběhnete do nějakého terénu, je dobré si udělat plán trasy. Plán vám poslouží k tomu, abyste si udělali zhruba představu o:

  • délce trasy,
  • obtížnosti trasy,
  • možných záchytných bodech,
  • dopravním spojení k místu startu, k místu cíle, případným záchytným bodům,
  • možnostech občerstvení po trase,
  • možnostech případného přespání na trase,
  • nutnosti vybavení se na cestu.

Plán vám také umožní informovat někoho o tom, kam se chystáte a kdy se nejspíše vrátíte, aby v případě, že se do stanovené doby nevrátíte, nebo mu nepodáte nějakou zprávu, mohl zorganizovat potřebnou pomoc. Rozhodně tyto věci nepodceňujte. Pokud se člověk chystá na nějaký běžecký výlet do terénu, tak těch rizik je celá řada. Není dobré být příliš ustrašený a říci si, že si raději půjdete zaběhat do parku, ale na druhou stranu je dobré být si rizik předem vědom. Z těch, které jsem ještě nejmenoval, to mohou být třeba:

  • píchnutí včelou, vosou či sršněm – stále více lidí je alergických na tato píchnutí a navíc, když je naše tělo oslabeno předešlou námahou, tak i jinak bezproblémové reakce se mohou díky únavě změnit;
  • dost často při běhání člověk potká na cestě hada a pokud zrovna máte tu smůlu a šlápnete na zmiji, tak i když toto uštknutí pro zdravého člověka vážícího více jak 50 kilogramů není nebezpečné, rozhodně není příjemné a zase v případě, že už jste vyčerpaní, vás může minimálně dobře rozhodit.

Nikdy se také nevydávejte na delší běh v terénu dříve než alespoň čtrnáct dní po nemoci. Rozhodně ne sami. Každá nemoc sníží vaší fyzickou kondici a minimálně těch čtrnáct dní trvá, než ji obnovíte, takže zbytečně neriskujte.

Pozor! Zmije

Vybavení na cestu

Pokud plánujete výběh na nějakých 20 kilometrů, tak stačí, když si s sebou vezmete do ledvinky vodu na pití, něco málo na obnovu energie (müsli tyčinku, hroznový cukr, energetický gel nebo oplatku). Pokud se ale chystáte na náročnější a delší běžecký výlet, měli byste si s sebou vzít:

  • vodu
  • jídlo
  • mobil
  • mapu
  • obinadlo, špendlík, náplast, desinfekci
  • hole na nordic walking
  • baterku
  • peníze

Pokud se na takovýto výlet chystáte do hor nebo v období, kdy se prudce mění počasí, přibalte si ještě:

  • bundu
  • suché triko
  • náhradní ponožky
  • náhradní boty
  • pokud to bude obzvláště těžký a dlouhý běh tak neuškodí ani lehký spacák

je dobré vidět do čeho nebo kam, šlapete

Boty. Sice jim je věnována na Škole spousta speciálních článků, ale jedna praktická zkušenost. Na běh v terénu, obzvláště pokud víte, že poběžíte ve vlhku, to člověka láká, vzít si nepromokavou obuv. Je to v pořádku, pokud vás bude ohrožovat jen vlhkost v podobě mlhy, rosy či mokré trávy, ale ve chvílí, kdy budete nuceni absolvovat nějaký brod, tak na goretexovou obuv zapomeňte, jinak poběžíte v mokru celý zbytek cesty. Ony totiž tyhle boty nepropouští vodu dovnitř, ale ani ven, takže co si do nich naberete, to tam zůstane, zatímco z běžné obuvi se vám voda po čase vycáká a bota uschne.

přeskakování přírodních překážek

Tak, pro dnešek dosti teorie, běžte hezky zkoušet v praxi. Příště náš krátký výlet do světa trail runningu zakončíme. Kdy to bude, to ještě nevím, když ale budete pilně chodit na Běžeckou školu, tak vám to neunikne. Odměnou vám pak budou informace o tom, jaký styl a intenzitu zvolit při běhání v terénu a také jak běhat do kopce a z kopce, abyste zbytečně neutráceli sílu, protože, když byste náhodou zbloudili, tak se vám každá ušetřená kalorie bude hodit.

Největším nebezpečím v lese je kdo?
Největším nebezpečím v lese je kdo?

Miloš Škorpil foto
Trail running, funkční cvičení, které ničím nenahradíš Trail running, funkční cvičení, které ničím nenahradíš Trail running, funkční cvičení, které ničím nenahradíš Trail running, funkční cvičení, které ničím nenahradíš Trail running, funkční cvičení, které ničím nenahradíš Trail running, funkční cvičení, které ničím nenahradíš Trail running, funkční cvičení, které ničím nenahradíš Trail running, funkční cvičení, které ničím nenahradíš

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (17 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Michal | 10. 3. 2014 10.15 hod. | 213.192.12.xx
Mě nechybí v podstatě nic, jen ta neprůstřelná vesta, abych mohl i do lesa...:-)

Petr Hruška | 10. 3. 2014 7.38 hod. | 80.250.27.xxx
Jj, už si musím opatřit jen ten "lehký spacák". V tom mém můžu spát i do mínus 15, ale váží asi pět kilo... :-D

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Běžecká poradna

všechny články Běžecká poradna

kde se diskutuje

  • Deset tipů, jak si v zimě zadělat na top běžeckou formu na jaře a v létě : Jake byste mi prosim doporucili termopradlo na behani a podle ceho vybirat? Moc se mi libi toto…»
  • Doktoři mi řekli, že s velkým sportováním včetně běhu se mám rozloučit : Martine držím palce začínáš dobře jen tak dál !!! »
  • Poleťte si zaběhat na Madeiru! : Již letííííííííííííííííííííííííím »
  • Nikdy není pozdě začít běhat, stačí jen nazout staré kecky a vyběhnout : Napřed jsem si říkal proč se Neumann jmenuje Barbara. Když Paula je v Čechách Radcliffová .... …»
  • Běh mi zachránil život : Krásná povídka,ale trochu upravená. Nikdy nemělas 70kg a v ostatním je trochu nadsázka.Moc dobře tě…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků