logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Půlmaratonské pábení. Absolvování půlmaratonu bezpečně krok za krokem

Půlmaratonské pábení. Absolvování půlmaratonu bezpečně krok za krokem

Tak je to tu zas. Kosáci se můžou zbláznit a jejich ranní či večerní trylky se rozléhají všude vůkol, zajíci přivádějí na svět „březňáčky“, skřivani vrzají, nedbajíce toho, že můžou zmrznout a bažant kouká, kde by vejce snes‘. Aby toho nebylo málo, tak v Praze se za chvíli běží Sportisimo 1/2Maraton Praha, největší běžecký svátek v České republice, který uvádí do neklidu tisícovky českých, moravských i slovenských reků či rekyň, jimž pomalu začíná docházet, na co že se to přihlásili a začínají propadat předstartovní horečce.

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Neplašte se, tady je obkládek na vaše rozpálené hlavy
  2. Pravidla indiánského běhu
    1. Přestaň běžet dřív, než tě zastaví dech či tuhé nohy

Neplašte se, tady je obkládek na vaše rozpálené hlavy

Opravdu není proč se plašit, vždyť na vás čeká jen 21 kilometrů a kousek, navíc na to máte 3 hodiny, což je bratru 7 kilometrů za hodinu. Takže pokud nepropadnete hned po startu z taktiky, která velí: „Zavři oči a nehleď na to, kdo jak kolem tebe běží, drž se zpátky, na to začít závodit máš čas minimálně do patnáctého kilometru“, a jestli jste nezačali do dneška pořádně trénovat, tak teď už s tím nezačínejte, ale snažte se obden vyběhnout na 5 – 10 km. Když říkám vyběhnout, myslím tím pohodové tempo na úrovni 65 – 80% TF max. Pro ty, co nepoužívají žádnou aplikaci (sportterster či mobil), s jejíž pomocí si měří tepovou frekvenci, je to tempo, které je nezboří a jímž dokáží v klidu uběhnout tu svou vzdálenost.

Nezkoušejte teď už uběhnout ani doporučovaných 15 – 17 kilometrů, aby vaše hlava nabrala jistotu, že to uběhnete, prostě a jednoduše, co jste nenatrénovali doteď, to už se dohnat nedá.

Těch 7 kilometrů, co je třeba urazit za hodinu, opravdu hravě zvládnete, i když je budete muset dát hned 3x za sebou, nesnažte se ale běžet je celé v kuse, spíš si během těch zbývajících tří týdnů najděte svůj rytmus, v němž budete pravidelně střídat běh a chůzi (prostě vezmete to cíleně jako nějaký Apač, Komanč, Tarahumara či Křovák indiánským během).

Pravidla indiánského běhu

I když se to nezdá, tak i „indiánský běh" má svá pravidla, která se vyplatí dodržovat, chceme-li jím zvládnout co nejrychleji a bez větších následků na náš fyzický stav delší vzdálenost v kuse, což může být případně i půlmaraton.

Přestaň běžet dřív, než tě zastaví dech či tuhé nohy

První pravidlo indiánského běhu zní: přestaň běžet dřív, než tě zastaví dech či tuhé nohy. Pokud tohle pravidlo nedodržíte, tak neběžíte žádného „indiána“, ale běžíte „běž, dokud můžeš" a to není rozhodně to samé.

Takže, pokud jste svůj trénink na půlmaraton odkládali až dosud s tím, že „je dost času“, a najednou jste zjistili, že toho času zbývá poskrovnu, tak až vyběhnete na svůj trénink, vyběhněte hodně zvolna, vůbec nedejte na ty rychlíky, co se kolem vás budou míhat, běžte si to svoje tempíčko, prostě jak jsem napsal v úvodu, zavřete oči, vypněte i ostatní smysly a soustřeďte se jen na svůj dech. Váš dech je totiž to rozhodující, co ovlivní, kam až jste schopni v kuse doběhnout. Ve chvíli, kdy zaznamenáte, že se váš dech začíná povážlivě zrychlovat, přejděte zvolna do chůze, v té vydržte, než se váš dech zklidní a pak zase vyběhněte. Tímhle způsobem absolvujte celou vzdálenost nebo dobu, kterou jste si na trénink vymezili.

Doporučuji vám, abyste si svůj trénink naplánovali spíše v čase než ve vzdálenosti, neboť pokud si řeknete, že absolvujete nějakou vzdálenost, ať už poběžíte tam a zpátky nebo okruh, tak ve chvíli, kdy zjistíte, že vám začíná docházet čas, že za chvíli byste měli být doma, rychle se osprchovat a prchat za něčím důležitějším než se tady takhle ztrapňovat, tak indián vezme za své, a vezmete to trapem domů. Výsledkem bude, že se stejně budete muset někde na chvíli zastavit a vydýchat, a nakonec naberete možná ještě větší zpoždění, než kdybyste vydrželi běžet indiánem až do konce.

Když si naplánujete trénink v čase a poběžíte dle výše uvedeného pravidla indiánského běhu, tak doběhnete vždy do cíle svého tréninku včas, a postupně, týden za týdnem, začnete zjišťovat, že za stejnou dobu absolvujete delší a delší vzdálenost, prostě vaše fyzička se začne překvapivě zlepšovat, aniž byste do toho museli začít bušit.

Pokud nejste při běhu schopni „zavřít" oči, vypnout smysly, vezměte si na pomoc sluchátka a pusťte si do uší muziku, ale spíše volnější, žádnej rokec, prostě takovou, která vás udrží v klidu. Sluchátka v uších pak udrží vaši pozornost uvnitř vás a nebudete koukat, kde co lítá. Ale bacha, se sluchátky na uších neběhejte někde po silnici nebo na cyklostezce, kde byste se mohli sčuchnout s nějakým cyklistou či inlajnistou, kteří je určitě v tomto krásném počasí začnou okupovat. Inlajnisté často mají na uších sluchátka, takže taky nevidí a neslyší, a cyklisté, ti zase skloněni nad řídítky vidí až na poslední chvíli, co se jim před koly motá.

Tak mějte krásný běh a všichni indiáni ať vás provázejí!

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (22 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

karaoke | 13. 3. 2014 2.55 hod. | 89.203.192.xxx
Běžec i inlajnista jsou dle intencí zákona braní jako chodci. Takže vlevo ve směru pohybu. P.s.: jenom malá poznámka – pozor na nízké protislunce (protislunce myšleno z pozice řidiče). To je pro chodce velmi nebezpečná situace....

Jana | 13. 3. 2014 0.11 hod. | 78.45.157.xx
Tak mě tak napadá při čtení posledního odstavce jedna technická... Víte někdo, po jaké straně se správně běží na silnicích? Než doběhnu do lesa, musím to vzít takovou vedlejší silnici, kde kromě aut chodí i dost výletníků. A každý to bere po jiné straně, pravidla-nepravidla. Jak je to vlastně oficiálně správně a bezpečně?

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví36
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice93
Více času na sebe11
Více času na rodinu5
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou30

kde se diskutuje

  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»
  • Jak skloubit zimní radovánky s přípravou na jarní běžecké vrcholy : Zdravím Miloši, mám dotaz k pohybu venku při inverzi. Bydlím na Karvinsku, kde trvá už několik dní…»
  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : Ahoj všem K tomu mrazu, dnes ráno jsem si dal svých obvyklých 4,75km kolem Labe a bylo to bezva, od…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků