logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Běhání – alkohol – kafe – jde to k sobě?

Běhání – alkohol – kafe – jde to k sobě?

Končící rok se vyznačuje oslavami, kdy se vypije nejedna sklenice piva, nejedna sklenička vína, nejeden frťan něčeho silnějšího a také nejedna káva, abychom vydrželi pít déle, nebo káva se solí, abychom napravili, co jsme si alkoholem spískali.

Většina lidí si ráda skleničku dá a dost často si to pak vyčítají, jako že bůhvíjak zhřešili proti životosprávě. Těm řeknu rovnou, kašlete na výčitky, když si občas dáte skleničku, sklenici vína či piva, když vypijete denně do tří káv. Ostatně je lepší pro naše zdraví si dát skleničku vína, sklenici piva či sklenici vinného střiku, než sklenici nějaké sladké limonády. Pokud někoho trápí, že káva je doping, tak toho taky uklidním, kofein už pár let nepatří do seznamu zakázaných látek u sportovců, je to prostě jen slabá káva proti tomu, co se dnes vrcholovým sportovcům nabízí jako stimulanty, nebo prostředky urychlující regeneraci po tréninku či závodě.

Alkohol

Pokud si dáte po tréninku nebo po závodě sklenici piva, tak před tím, než k půllitru usednete, doplňte tekutiny vhodnější formou – vodou, nealkoholickým pivem nebo nějakým iontovým nápojem. Pak teprve si dopřejte na zlepšení chuti pivo, či vinný střik. Tvrdý alkohol po zátěži není každopádně vhodný. Pokud si jej dáte, v přiměřené míře, mimo závodní sezónu, není to ideální, ale člověk si musí občas zahřešit, jinak by to nebyl život, ale doživotí.

Jak alkohol působí a co se v nás po jeho vypití děje

Alkohol má sedativní účinky na naši centrální nervovou soustavu, takže každopádně jeho příjmem se sníží vaše výkonnost, pokud si jej dáte 12 hodin před výkonem. To znamená zavdat si 12 hodin před závodem není vhodné, to samé platí, máte-li v plánu absolvovat těžší trénink. Čím víc toho vypijete, tím déle bude trvat, než se z toho vaše tělo vzpamatuje a bude schopné podávat zase výkony, na něž jste zvyklí. Alkohol vás také dehydruje, takže jeho konzumace před nebo při dlouhém běhu není nejlepší, ale pití limonád není také vhodné.

Cola

Mně se osvědčilo dát si při dlouhém běhu nejdříve colu, zklidňuje to žaludek, ostatně původně byla vymyšlena jako „žaludeční likér" bez alkoholu, to se ale pila maximálně 3 dcl a ne po litrech jako dnes. Tedy i u coly, jako u většiny „dobrých" věcí platí, že v malém množství neškodí, ba léčí, ve velkém může i zabíjet.

Pokud máte při běhu problémy se zažíváním (nutí vás to na velkou), zkuste se napít před během deci až dvou coly, pokud není příčina třeba v nějakém parazitovi ve vás, mělo by vám to pomoci se tohoto problému zbavit.

Případně si dám nejdříve nealkoholické pivo, a pokud mám neukojitelnou touhu po plnotučném pivu, tak si pak jedno také dám, ale k tomu si dám jednu kávu, aby mi neztvrdly nohy a já mohl běžet po chvíli zase dál. Pokud jezdíte ale na kole, jedete po silnici, tak bacha na policejní kontrolu :-(, my běžci máme kliku, na nás naštěstí silniční vyhláška nemyslela :).

Kofein

Kofein v našem těle stimuluje uvolňování jaterního glykogenu, ale také rozklad tělesného tuku na volné mastné kyseliny a triglyceridy, které pak vaše tělo používá jako palivo. Jeden šálek kávy vypitý hodinu před výkonem zvýší vaší vytrvalost.

Jste-li pravidelnými pijáky kávy, tak si většinou vaše tělo na tento proces navykne a pak například v závodě už vám to moc výrazně nepomůže. Tady se pak doporučuje alespoň týden před důležitým závodem omezit, nebo úplně pití kávy vyloučit. Jednak si tím zvýšíme zásoby jaterního glykogenu, sice ne nijak výrazně, ale každý gram se hodí, když jde do tuhého a zároveň také dáme trošku odpočinout našim játrům, což je orgán, který si to jistě velmi zaslouží, protože játra jsou stále v plné práci, dokonce jsou činnější než vaše srdce.

Nebezpečí pití kávy, nebo nápojů obsahujících kofein, je v tom, že vás dehydrují, proto je důležité po jejich konzumaci vypít alespoň sklenici vody. Ostatně v dobré kavárně vám ke kávě vždy sklenici čisté vody nabídnou. Takže na to nezapomínejte ani vy, když si budete vařit kávu sami.

Ale abychom kávu jen nepomlouvali, zjistilo se, že káva nás nezakyseluje, jak se myslelo, ale naopak neutralizuje. Domněnka o zakyselování byla založena na tom, že po požití kávy vykazuje moč člověka kyselejší povahu a z toho se právě usuzovalo na to zakyselování. Ono to je ale tak, že kofein na sebe váže žaludeční kyselinu, tedy kyselost v trávicím traktu snižuje!

Takže na zdraví a hodně šťastných kilometrů …

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (25 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

seriál trénink na rok 2010

Anketa – hlasuj i ty!

V jaké značce běžeckých bot vběhnete do běžecké sezóny 2017

Běžecká sezóna sice nikdy nekončí a tak vlastně ani nikdy nezačíná, prostě běháme furt. Přesto začátek března se bere jako její pravý začátek. Zajímalo by nás, jaká značka je vaše současná srdcovka a tak jí dáte přednost před ostatními značkami na trhu.

adidas88
Asics121
Brooks17
Inov-852
Icebug5
Hoka One22
Mizuno52
Newton5
NB21
Nike55
Salming348
Salomon40
Scott2
Vibram Fivefingers8
Vivobarefoot5
Zoot5
Jiné, zde neuvedené značce45
Běhám bos, bot netřeba14
ON6

kde se diskutuje

  • Pět dní do půlmaratonu. Den posledního soudu nebo poslední zkoušky : uplna parada na tychto clankoch je to, ze v nedelu pobezim svoj prvy polmaraton v Bratislave a tak…»
  • ZASAŽEN ŠÍPEM BĚH : Milosi,velmy hesky clanek.Tak si te pamatuji.... »
  • Nováček, ne však nezkušený : O jakou akci jde prosím? :) Dle povědomé tváře na fotce a data hádám, že pilsentrail – radec…»
  • Bolest kloubů. Jak jí předcházet, co s tím, když už omezuje náš pohyb? : Ahoj, na bolest kloubů je nejlepší koňská mast... doporučuji :-) používám ji často :-) »
  • Vápník – proč nám chybí a co to s námi dělá : tablety vapniku nebrat, sumivky uz vubec, ze dobre chutnaji ha ha,umele sladidla,zvyraznovace…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků