logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Tři dny do půlmaratonu. Vše se ve vás vaří, ale jídlo si dáme až zítra

Tři dny do půlmaratonu. Vše se ve vás vaří, ale jídlo si dáme až zítra

Jste vzrušení. Jímá vás směs rozporuplných pocitů – starosti, jestli jste dostatečně připraveni, se mísí s ulehčením, že už to budete mít brzo za sebou. Cítíte přebytek energie. Tréninku ubývá a vy najednou nevíte, co s přebytkem energie, kam s ní. Ne aby vás napadlo si zkusit, zda těch 21 kilometrů opravdu uběhnete! Pokud takové myšlenky máte, strčte hlavu do kýblu se studenou vodou. Jímá vás paranoia. Každé píchnutí vás vystraší, co kdybyste krátce před koncem vašeho dlouhodobého snažení ještě nakonec onemocněli nebo si něco udělali! Nebojte se, to se jen tělo na poslední chvíli brání té šílenosti, co jste si na něj vymysleli, ale většinou to nic vážného neznamená.

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Nejdůležitější noc před půlmaratonem
  2. Jak se před půlmaratonem zavodnit a zasytit
  3. Co si na sebe na půlmaraton obléknout
  4. Jak se vyzbrojit proti puchýřům a odřeninám
  5. Naučte se zavazovat běžecké boty tak, aby se vám nerozvázaly
  6. Vyplňte údaje na rubu startovního čísla
  7. Tempo, kterým poběžíte, si stanovte až v den závodu
  8. Prostudujte si mapu půlmaratonu a dobře se podívejte, kde jsou občerstvovačky
  9. Jak se na občerstvovačkách chovat
  10. Buďte připraveni na křeče
  11. Připravte se i na to, co budete dělat, až proběhnete cílem

A víte co? Dneska si dáme od běhání úplné volno. Jestli potřebujete nějak tu hromadící se energii ze sebe dostat, abyste nebouchli, tak se běžte projít, při tom můžete pokračovat v mentálním tréninku a zároveň si v hlavě uložit následující informace:

Nejdůležitější noc před půlmaratonem

Nejdůležitější noc před půlmaratonem není ta, po níž se postavte na trať půlmaratonu, ale ta, která jí předchází.

Jak se před půlmaratonem zavodnit a zasytit

Se zavodňováním a sycením nečekejte až na den před půlmaratonem, ale tekutiny, energii, vitamíny a minerály doplňujte průběžně již několik dní před startem!

Co si na sebe na půlmaraton obléknout

Otázku oblečení řešte až ráno před startem, ale buďte dopředu připraveni na všechny možné varianty počasí. To znamená mějte přichystáno oblečení do horka, chladu i do deště. Ráno si pouze do své závodní tašky či na sebe oblečte to, co odpovídá momentální situaci. Oblečte se tak, aby než vyběhnete jste pociťovali mírný chlad. Pro ochranu před ním si vezměte na sebe buď fólii, kterou jste dostali v cíli předchozího závodu, pláštěnku na jedno použití nebo starou bundu či mikinu, kterou vám nebude líto vyhodit.

Jak se vyzbrojit proti puchýřům a odřeninám

Krizová místa si namažte vazelínou nebo mastným krémem (podpaždí, mezi nohama, kolem krku, chodidla). Pánové, přelepte si bradavky, máte-li na prsou dlouhé chlupy, tak si je předtím ostříhejte, ať vám náplast drží. Nemějte obavy, chlupy do dalšího závodu dorostou.

Naučte se zavazovat běžecké boty tak, aby se vám nerozvázaly

Tkaničky si zavažte na dvojitý uzel (ne, že uděláte na tkaničkách dvě kličky), konce tkaniček a smyček zastrčte pod šněrování. Zavázat si dobře tkaničky je hodně důležité, zvláště pro ty, co přeženou počáteční tempo a v druhé půlce toho budou mít plný „brejle“. Není nic horšího, než když se vám v tu chvíli rozváže tkanička. Ve snaze rychle si ji zavázet se sehnete (v tu chvíli vás může chytit křeč), zavážete tkaničku a rychle nahoru a běžet. Ten rychlý pohyb vzhůru většinou způsobí, že ležíte dřív než se nadějete, protože se vám zamotá šiška a pak k vám přiběhne nějaký zachránce (ošetřovatel), nebo si vás odveze selka.

Vyplňte údaje na rubu startovního čísla

Až vás budou sbírat či jen ošetřovat (špatně se člověku může udělat bez varování a bez zjevných příčin velmi rychle), vyplněnými údaji pomůžete ošetřovatelům buď dát rychle vědět těm, komu je třeba podat zprávu, nebo zvolit pro vás vhodný způsob ošetření. Uvědomte si, že těmito informacemi pomáháte ošetřovatelům i tím, že vás rychleji ošetří a budou se moci věnovat dalšímu nešťastníkovi.

Tempo, kterým poběžíte, si stanovte až v den závodu

Tempo, resp. výsledný čas, na nějž chcete běžet, si stanovte až ráno před startem podle toho, jak se budete v ten moment cítit. Tím dosáhnete optimálního výkonu, kterého budete v sobotu schopní. Věřte, že o vašem výkonu mnohem více rozhoduje právě tento okamžik, než tempo, na něž jste celou dobu trénovali a jež byste chtěli mermomocí dodržet!

Prostudujte si mapu půlmaratonu a dobře se podívejte, kde jsou občerstvovačky

Než vyběhnete, podívejte se na plán trati a vryjte si do paměti kde, na kterých kilometrech jsou občerstvovačky. Pomůže vám to lépe se orientovat na celé trase.

Jak se na občerstvovačkách chovat

Na občerstvovačkách přejděte do chůze, v klidu se napijte. Pokud se rozhodnete, že budete na dané občerstvovačce doplňovat energii, je jedno, zda z energetického gelu, datlí, hroznového cukru, energetických gelů, tak zdroj energie pozřete před občerstvovačkou a na ní zapijte.

Buďte připraveni na křeče

Nevím, co zvolíte proti křečím vy, ale mně vždy pomůže Magneslife.

Připravte se i na to, co budete dělat, až proběhnete cílem

Až doběhnete do cíle, doplňte nejdříve tekutiny a energii. Pokud nebudete mít chuť jíst tuhou stravu, tak si dojděte na polévku. Rozhodně si hned za cílem nesedejte, snažte se ještě minimálně 20 – 30 minut chodit, případně si zajděte na masáž.

Tak, to by pro dnešek stačilo, zítra se budeme věnovat tomu, proč většina lidí běhá – jídlu.

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (56 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Nechor | 30. 3. 2016 12.57 hod. | 193.86.108.xx
Dřív jsem se zaobírali tím co Miloš popisuje, teď většinou přemýšlíme. kde pak posedíme a uhasíme žízeň. Tím pádem nejsme předem ve stresu!:-)

Klára | 3. 4. 2014 9.38 hod. | 82.202.125.xx
Ještě mne napadá, ten magneslife užívat tedy jen dny před závodem? Z tohohle článku tomu rozumím tak, že si ho vzít sebou a vypít i v průběhu závodu??

Klára | 3. 4. 2014 9.30 hod. | 82.202.125.xx
Miloši, moc Vám děkuji za Vaše rady!! Prožívám stejné pocity které popisujete v úvodu, běžím svůj první půlmaraton. Každou vaši radu doslova hltám a děkuji že nás takto připravujete!!!

fotoMiloš Škorpil: Kláro, Magneslife jak ve dny před půlmaratonem, tak je dobré si vzít jednu ampulku sebou, a tak na 15 km, či ve chvíli, kdy člověk cítí náběh na křeče (svalové), vypít. Během pěti minut to zabírá.

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví37
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice96
Více času na sebe11
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou32

kde se diskutuje

  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : nemáte někdo zkušenost s během maratonu v zimě ? »
  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků