logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

60 let značky adidas – příběhy, které neustále inspirují

60 let značky adidas – příběhy, které neustále inspirují

adidas, jedna z vedoucích sportovních značek na světě, oslavila 18. srpna 2009 své 60. narozeniny. Zdá se to jako neuvěřitelný příběh: obyčejný obuvník z městečka na německém venkově vyvine řadu sportovních produktů tak originálních a dokonalých, že je používají sportovci z celého světa. Jeho vášeň pro sport a novátorství přispěla k vytvoření jedné z největších značek na světě. Nepravděpodobný příběh, ale nikoliv nemožný. Nic není nemožné.
Možná se vám to nebude zdát nejvhodnější, psát den před koncem roku o sportovní firmě, ale ono to má svou logiku, protože to není článek jen o firmě, je to hlavně článek o myšlence, o idee, o touze, o … splnit si svůj sen a jeho prostřednictvím dát možnost splnit sen milionům lidí na celém světě. A přesně o tom článek o Adi Dasslerovi a o adidasu je.
A nejen o tom, je také o technologiích adidas, tedy o tom, co tyto technologie v praxi představují a není jen o běžeckých botách, ale i o kopačkách, indoorových (halových) botách a o oblečení.

U adidas začalo vše u bot. U bot, ve kterých se hraje. U bot, ve kterých se hraje lépe. U bot, ve kterých se vyhrává. U bot, které budou běhat po Wembley a Wimbledonu, vyhrávat medaile na olympijských hrách a mistrovstvích světa v kopané. Budou je nosit sportovci, pokořitelé rekordů a šampióni. Dnes je adidas jednou z nejuznávanějších a nejrespektovanějších světových značek.
Vášeň, autentičnost, inovace, inspirace, poctivost a závazek – to vše pro nás adidas znamená. Ale jsou to zejména příběhy, které vdechly život představám a zásadě Adi Dasslera „no athlete left behind“ (žádný sportovec nezůstane pozadu) při největších sportovních událostech po celém světě.

Zde máte několik z těchto příběhů – příběhů o botách, šampiónech a pokořitelích rekordů.

Příběhů adidas.

1949 – 18. srpna 1949 Adi Dassler

obrázek

zaregistroval v obchodním rejstříku (Handelsregister) ve Fürthu (nedaleko Herzogenaurachu) poprvé název adidas. Oficiální název společnosti tehdy zněl „Adolf Dassler adidas Sportschuhfabrik“. 3 pruhy, které byly poprvé použity v roce 1949, nezůstaly známy pouze v Herzogenaurachu. Započaly vítěznou cestu kolem světa a zakrátko se staly nejznámějším symbolem a hlavním poznávacím znamením značky adidas.

1952 – Možná neoplývaly krásou, ale pokud s těmito botami získáte tři zlaté medaile během sedmi dnů, jde půvab stranou. Během Olympijských her v Helsinkách v roce 1952 si Emil Zátopek, s jazykem trčícím z bot, díky svému jedinečnému, i když ne zrovna oku lahodícímu běžeckému stylu, vysloužil přezdívku „Česká lokomotiva“. Zaměření nikoli na vzhled, ale na rychlost přispělo během jediného týdne k neuvěřitelným výkonům v podobě zlatých medailí v běhu na 5 000 m, 10 000 m a maratonu, což dosud nebylo překonáno.

obrázek
Dvě legendy běhající ve výrobcích adidas – Emil Zátopek a Ron Clark

1954 – Mistrovství světa v roce 1954 je známo jako bernský zázrak z mnoha důvodů: Německo, které bylo zničeno během 2. světové války, bylo nuceno zaobírat se jinými záležitostmi než fotbalovým turnajem ve Švýcarsku. Nakonec se však tato událost stala tím, co Německo tolik potřebovalo. Před finálovým zápasem s dosud neporaženými Maďary by očekával vítězství Německa jen málokdo. Do hry však vstoupil Adi, vybavil hráče zcela novými botami vyrobenými z tenčí a lehčí kůže a se šroubovacími kolíky. Zatímco se Maďaři během deštivého finále potýkali s kopačkami nasáklými vodou, které měly kolíky příliš krátké na to, aby se zabořily do mokrého a bahnitého povrchu, německý tým dosáhl vítězství díky obuvi umožňující pevné zapření a lepší kontakt s míčem. Německu dodalo toto vítězství sebedůvěru a značce adidas a Adimu Dasslerovi přinesly inovativní kopačky mezinárodní uznání a vedoucí pozici na trhu s fotbalovým zbožím.

obrázek
Abebem Bikila první maratónec, který dokázal vyhrát dvě olympiády za sebou (Řím a Tokio). První bos a druhou v adidas.

1963 – Adi Dassler rozšířil své firemní portfolio, když roku 1963 vyvinul první fotbalový míč adidas. Tento míč s názvem Santiago se skládal z 18 kožených dílů a byl použit jako „náhradní míč“ při mistrovství světa v Anglii v roce 1966. Netrvalo dlouho a v roce 1970 byl vyroben první oficiální míč adidas pro mistrovství světa s názvem Telstar.

1969 – Příhodně pojmenovaná Superstar se v roce 1969 stala první nízkou basketbalovou obuví vyrobenou z kůže. Díky své nezaměnitelné gumové špičce se stala známou jako „shell toe“. Jen několik let poté, co si tato bota našla své místo na basketbalových hřištích, ji nosilo více než 75 procent hráčů basketbalu a o dekádu později se „shell toe“ stala nejikoničtější obuví tzv. street kultury a jednou z nejznámějších bot adidas vůbec.

1970 – „Létat jako motýl a bodat jako včela.“ Kdo by neznal tento známý citát Muhammada Aliho, který jakožto mimořádný boxer vyžadoval také mimořádnou obuv: v prosinci 1970 Ali zápasil v newyorské Madison Square Garden s argentinským boxerem Oscarem Bonavenou. Pouhých 24 hodin před tímto zápasem požádal Ali společnost adidas o speciální boxerskou obuv. Ali vždy snil o botách inspirovaných šaty se střapci, jaké nosí tanečnice. Řešení: unikátní bota se třemi proužky a červenými střapci. Nemusíme podotýkat, že tyto boty, nazvané Ali-Shuffle, byly toho večera předmětem diskuzí po celém městě.

1971 – První kožené tenisové boty adidas byly navrženy ve spolupráci s bývalým francouzským tenistou Robertem Hailletem. Tyto boty poskytovaly noze pevnější oporu, a bránily tak vyvrtnutí kotníku a dalším zraněním. V roce 1971 byly tyto boty pojmenovány po Stanu Smithovi, který byl v té době světovou tenisovou jedničkou. Bota se stala obrovským hitem mezi hráči, Smithovy soupeře nevyjímaje.

1978 – Mistrovství světa bylo poslední událostí, během které Adi Dassler osobně spolupracoval na vývoji obuvi. Vedle kolíků směřujících ven, díky čemuž došlo k rozšíření stopy a tedy k větší stabilitě, byly boty doplněny podešví o revoluční dvojí hustotě: zatímco bílá část ve tvaru osmičky byla vyrobena z tvrdého umělého materiálu, části v černé barvě tvořily měkčí oporu nohy. Jakožto ztělesnění síly a přizpůsobivosti vydláždila tato bota cestu všem botám současnosti.

1989 – Až do tohoto roku byly rozhodující požadavky jako odpružení, vyztužení a navádění kombinovány do jedné boty. S érou TORSION® přišla obuv vytvořená speciálně pro různé typy běžeckých stylů a běžců: ZX 7000 pro navádění, ZX 8000 pro odpružení a ZX 9000 pro vyztužení. U této první biomechanické boty ZX 8000 se unikátní TORSION® technologie doplňuje s přirozenou schopností nohy nezávislého pohybu paty a s lepší adaptací přední části nohy přizpůsobit se povrchu, a dosáhnout tak větší stability a kontroly. Běžci ocenili větší poddajnost a komfort.

obrázek

1994 – Nejlépe prodávaná kopačka adidas musí nabídnout něco opravdu speciálního. Bota Predator®, která byla poprvé představena na Mistrovství světa v kopané 1994 v USA, se vyznačovala zvlněným povrchem, což hráčům umožňovalo lépe kontrolovat míč a dávalo míči větší faleš. V kombinaci s novou technologií Traxion na podešvi se stala bota Predator® největším převratem v historii designu kopaček od roku 1954. Na Mistrovství světa FIFA 2010 v jižní Africe představily boty Predator® svou desátou generaci.

2006 – Na Mistrovství světa FIFA 2006 v Německu se adidas opět postaral o rozruch, když představil Teamgeist™, první míč spojený z pouhých 14 dílů, Počet dotyků v místě setkání tří dílů se tak snížil o 60 procent a celková délka švů o více než 15 procent. Vznikl hladký a perfektně zakulacený povrch, dovolující hráčům podstatné zlepšení přesnosti a kontroly. Tato hvězda čtyřtýdenního turnaje opravdu udělala čest svému jménu: název „Teamgeist“ je založen na jedné z nejdůležitějších vlastností, kterou každý tým k získání poháru potřebuje: jde o německé slovo pro týmového ducha.

Tak to je historie adidasu, ale nechme historii historií, zatím nemohu říci více, ale jak jsem slyšel a viděl, tak v adidasu nežijí minulostí, ale především myslí na budoucnost a v té nejbližší vám přinesou opravdu skvělou novinku! Už teď se můžete těšit.

Miloš Škorpil foto
60 let značky adidas – příběhy, které neustále inspirují 60 let značky adidas – příběhy, které neustále inspirují 60 let značky adidas – příběhy, které neustále inspirují 60 let značky adidas – příběhy, které neustále inspirují 60 let značky adidas – příběhy, které neustále inspirují

Hodnoť článek

nehodnoceno, buďte první

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Běžecké vybavení

všechny články Běžecké vybavení

kde se diskutuje

  • Přirozený běžecký styl. Bříško, pata, celá noha, odvalení, zakopnutí, let : Dobrý den, asi to sem moc nepatří, ale chtěla bych Vás poprosit o radu. Od mala nerada běhám…»
  • Deset tipů, jak si v zimě zadělat na top běžeckou formu na jaře a v létě : Jake byste mi prosim doporucili termopradlo na behani a podle ceho vybirat? Moc se mi libi toto…»
  • Doktoři mi řekli, že s velkým sportováním včetně běhu se mám rozloučit : Martine držím palce začínáš dobře jen tak dál !!! »
  • Poleťte si zaběhat na Madeiru! : Již letííííííííííííííííííííííííím »
  • Nikdy není pozdě začít běhat, stačí jen nazout staré kecky a vyběhnout : Napřed jsem si říkal proč se Neumann jmenuje Barbara. Když Paula je v Čechách Radcliffová .... …»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků