logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Den půlmaratonu. Den velké zkoušky, ale i tak nenechte hlavu, aby vás uštvala

Den půlmaratonu. Den velké zkoušky, ale i tak nenechte hlavu, aby vás uštvala

Dnes je pro všechny, kteří se rozhodli běžet půlmaraton – a je jedno, zda celý nebo jako člen štafety za svůj tým – velký den. Takže si ho nenechte ničím zkazit a vyběhněte do něj pozitivně naladěni. Stejně velký den prožívají i organizátoři a dobrovolníci. Plujeme na jedné lodi, což nejlépe demonstrují plachetnice, které budete potkávat na trati, na předem dané časy. Vodiči jsou jak běžci, tak dobrovolníci (tím pádem patří k organizaci), takže jsou právě těmi průsečíky nás všech, kteří se budou dnes během a životem kolem běhu bavit.

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Běžte o jeden rychlostní stupeň pomaleji
  2. Dnešní trénink – půlmaraton
  3. Jak se obléknout na dnešní půlmaraton
    1. Namažte se, a chlapi, bradavky zalepit, teď!
  4. Občerstvování a chlazení
    1. Napijte se na první občerstvovačce
    2. Občerstvovačky procházejte a pijte za chůze, ne za běhu
  5. Za cílem se napijte, něco lehkého pojezte, hlavně si však nesedejte!
  6. Dnešní trénink

Běžte o jeden rychlostní stupeň pomaleji

Vaše výkonnost je vysokými teplotami snížena, proto byste se neměli silou mocí snažit běžet tak rychle, jak jste si to naplánovali. Ve velkých vedrech platí ještě více, že je dobré se při běhu raději řídit údery svého srdce, než rychlostí ubíhající vteřinové ručičky!

Nezapomeňte, že většina z vás bude vyřízená už jen z cesty autem, a to i tehdy, nebo právě proto, že vám v něm poběží klimatizace naplno. Ani cesta vlakem či autobusem před závodem vám nepřidá. Zkrátka a dobře dnes to není den na rekordy, spíše na to naučit se přizpůsobit tempo vnějším podmínkám.

Jinak všechno podstatné, na co byste si měli dát před startem pozor, na co byste se měli soustředit, jsme si řekli během uplynulého týdne. Ale protože opakování je matkou moudrosti a je taky potřeba, abyste přišli na jiné myšlenky, tak si dáme malé opáčko.

Začneme snídaní, respektive jídlem a doplňováním tekutin, takže si nalistujte článek Dva dny do půlmaratonu. Najezte se, ať máte co pálit po celých dvacet jedna kilometrů a tam si vše ještě jednou nastudujte a hlavně, nezapomeňte při tom jíst, kousat a pít.

Pokud jste si včera večer nepřipravili svou hromádku, tak Máňa s Lojzou vám připomenou, co všechno byste si na ní měli připravit, a pak buď obléknout na sebe a běžet na start, nebo zabalit do startovního baťůžku. Hlavně ale nezapomeňte na běžecké boty, nevěřili byste, kolik lidí už znám, kteří přiběhli do předzávodní zóny a tam s hrůzou zjistili, že ty jejich dobře rozšlápnuté běžecké boty zůstaly doma a na sobě mají pantofle, aby se jim domů líp a pohodlně šmajdalo.

No a máme právě tak čas na lehkou, předzávodní svačinku a na to, vypít půl litru vody, k tomu si můžete ještě jednou střihnout mentální trénink a říci si svou běžeckou mantru. A nebojte se: POBĚŽÍTE TO, a když ne, tak TO URČITĚ PŮJDE!

Dnešní trénink – půlmaraton

Půlmaraton běž v tempu, na něž máš.

A protože na startu bude docela frmol a ne každý se bude schopný dostat ke svému vodiči, tak si ještě zopakujeme, jak se rozcvičit bez rozcvičení, a pokud budete mít už ve chvíli, kdy budete stát v davu ostatních spoluběžců a spoluběžkyň, srdce až v krku a sporttester bude vykazovat tepové frekvence jak na konci finiše, tak si ještě zopákněte, jak se řídit tempem nebo dechem.

Jak se obléknout na dnešní půlmaraton

V Českých Budějovicích spíš budete řešit jak se neobléknout. Ale ať vás ani nenapadne běžet nahoře bez, to platí pro kluky i holky. Vezměte si krátké elasťáky a tričko s krátkým rukávem, máte-li s funkcí chlazení, tím lépe, ale rozhodně neběhejte bez trika. tričko vás lépe než co jiného ochrání před přehřátím, ať tomu teď věříte nebo ne.

Namažte se, a chlapi, bradavky zalepit, teď!

Je to sice „vopruz“, ale pokud nechcete být celí opruzení, tak si namažte (vazelínou nebo nějakým mastným krémem) chodidla (zjemní se tak kůže a snížíte tak možnost tvorby puchýřů a odřenin) a všechna zatěžovaná místa (podpaždí, vnitřní strany stehen, kolem krku /hlavně tam, kde přiléhají k tělu lemy oblečení/). A chlapi, s těma zalepenejma bradavkama to myslím vážně, nejčastější ošetření, které poskytují záchranáři během půlmaratonu, jsou právě odřené bradavky.

Občerstvování a chlazení

Protože bude jak výše uvedeno, pěkně se dnes ohřejeme, tak bude potřeba pravidelně doplňovat tekutiny, to znamená na každé občerstvovačce vypít 0,15 – 0,25 l vody nebo ionťáku. Běží se na otevřené silnici, takže na stín zapomeňte, to ale znamená, že slunce vám bude pálit do hlavy a hlavně od 7,5 do 16. kilometru do zátylku, což je nejslabší místo běžce, kde se kumuluje nejvíce tělesné energie, a když k tomu přidáte ještě tu sluneční, tak to s člověkem většinou pěkně zacloumá.

Co s tím? Je to jednoduché -CHLADIT, TAKŽE NA OBČERSTVOVAČKÁCH, ALE I OSVĚŽOVAČKÁCH SI OCHLAĎTE ZÁTYLEK, buď si na něj vylejte vodu z kelímku, nebo si za lem trika strčte mokrou houbičku.

Hlavně však pijte!

Napijte se na první občerstvovačce

Na první občerstvovačce, která je těsně za 5. kilometrem, bude nejspíš trošku těsněji, ale ne aby vás napadlo, že to těch dalších 5 kilometrů vydržíte a napijete se až tam, pokud se nechcete tady zdržovat, když by pomocníci nestíhali dolévat kelímky, tak si vezměte na první občerstvovačku svou vlastní vodu. Rozhodně však tady tekutiny doplňte!

Občerstvovačky procházejte a pijte za chůze, ne za běhu

Občerstvovačku v klidu projděte, vezměte si svůj kelímek, napijte se, kelímek odhoďte a běžte v klidu dál. Pokud ji budete chtít proběhnout, nervózně se tam budete tlačit, tak způsobíte nějaký karambol, praštíte sebou, nenapijete se a ještě vám všichni vynadají. Zatímco když přejdete do chůze, vše vyřešíte v klidu, ušetříte čas, ale hlavně napijete se, polejete se a osvěženi na těle i na duchu poběžíte dál.

Za cílem se napijte, něco lehkého pojezte, hlavně si však nesedejte!

Po proběhnutí cílem vám dají na krk metál, dostanete tašku s občerstvením, vodu, takže v klidu běžte dál, pijte, a to i tehdy, když na to nebudete mít v tu chvíli chuť. Pokud nebudete moci z toho, co dostanete k jídlu, do sebe nic dostat, tak si dojděte pomalu ke stanu pro věci, převlékněte se do suchého a běžte někam na polévku (nejraději nějaký vývar). Teplá polévka uvolní váš žaludek, dostanete do těla soli, dostanete do sebe i energii, a pak už budete schopní sníst i něco jiného.

Dnešní trénink

Půlmaraton v tempu které máte zažité

Tak šťastný běh a vůbec krásný celý den!

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (49 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Martin M. | 12. 9. 2015 20.28 hod. | 90.181.60.xxx
Milosi, doufam, ze nebude ma kritika brana zle, ale – kdyz uz recyklovat clanky, tak by stalo za to upravit alespon udaje o pcasi (dnes to na koimatizaci nebylo), minimalne ovsem misto konani pulmaratonu. Jinak chapu, ze neni moc co noveho vymyslet a zakladni rady prijdou vhod, ale kdyz uz si nechcete dat praci s upravou k aktualnimu zavodu, tak je radsi piste zcela v obecne rovine.

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

seriál Nastudujte si před tím, než se postavíte na start půlmaratonu

Běžecká poradna

všechny články Běžecká poradna

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Běhání dětí. Kdy začít, jak začít, jak připravit trénink : Moc pěkný článek, já mam devítiletého kluka, který miluje sporty, dělá hlavně fotbal, hraje, chytá,…»
  • Pražský maraton: Když miluješ … není co řešit : Martine, budu se Tě držet :) Těším se, Martina »
  • Pražský maraton: Když miluješ … není co řešit : Martine, budu se Tě držet :) Těším se, Martina »
  • Proč bys měla začít běhat? : Ještě je důležitá jedna věc – nenechat se moc často zastrašit horším počasím, protože pak se…»
  • Deštivý, ale krásný úvodní závod Běhej lesy Brdy : Skvělý závod, i když počasí bylo velmi chladné. Terén byl houpavý s krásnými výhledy. »

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků