logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Půlmaraton, den poté. Půlmaraton je za námi, ale dneska to chce ještě aktivní odpočinek

Půlmaraton, den poté. Půlmaraton je za námi, ale dneska to chce ještě aktivní odpočinek

Většina rad ohledně půlmaratonů či maratonů končí dnem závodu, jako by se jejich odběhnutím zastavil čas, anebo nastal konec světa. Pravdou je, že když si řeknete, že půlmaraton máte za sebou a teď máte nárok na zaslouženou dovolenou, tak vás většinou bolí nohy ještě několik týdnů. Je to proto, že únavu z těla nejlépe vyženete aktivním odpočinkem.

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Co dělat v den po půlmaratonu
    1. Dejte si 30 – 45 minut aktivního pohybu (chůze, indiánského běhu či joggingu)
    2. Pijte
    3. Během celého týdne po půlmaratonu doplňujte minerály
  2. Co dělat v týdnu po půlmaratonu
    1. Trénink
    2. Relaxace, rehabilitace

Co dělat v den po půlmaratonu

Dejte si 30 – 45 minut aktivního pohybu (chůze, indiánského běhu či joggingu)

Den po půlmaratonu, i když budete mít pocit, že snad ani nevstanete z postele (ještě štěstí, že všechny půlmaratony zařazené do seriálu RunCzech se běhají v sobotu), tak se přemozte a vstaňte, oblékněte na sebe něco sportovního a vyrazte alespoň na půlhodinovou procházku. Když se přemůžete a obléknete na sebe spodky a svršky běhací, a střihnete si alespoň půlhodinový indiánský běh nebo jogging, tak to bude úplně super. Sami ucítíte, jak postupně rozmrzáte, začnete zase poznávat své ztuhlé tělo a na konci se vám už ani nebude chtít přestat. Pokud se vám to stane, tak si dejte i 45 minut, ale víc dnes určitě ne. To už byste šli zase zpátky do únavy a to nechceme.

Pijte

I když jste včera během půlmaratonu poctivě pili, tak jste určitě v cíli cítili žízeň, a pokud jste to šli potom ještě někam oslavit a dali si pár piv, tak i tak dneska nepodceňte pitný režim. Tělo včera dostalo pěkný záhul, i když třeba nepociťujete, že vás něco táhne či někde píchá, tak některá svalová vlákna budou poškozená, buňky v různých tkáních to taky odskákaly a budou potřebovat nahradit novými. Abychom z těla dostali ty mrtvé, k tomu potřebujeme, aby nám v těle proudila krev. K tomu nám pomůže jednak ten aktivní odpočinek, viz výše, a taky dostatek tekutin.

Během celého týdne po půlmaratonu doplňujte minerály

Během celého týdne po půlmaratonu doplňujte minerály, nejlépe formou zeleniny či zelených potravních doplňků (mladý ječmen, chlorela). Společně se správnou energií (v týdnu po půlmaratonu bychom měli nejvíce přijímat bílkovin (aminokyselin), sacharidů a pak tuky. Procentuálně cca 50% bílkovin : 30% sacharidy : 20% tuky). Ty bílkoviny potřebujeme na obnovu a regeneraci svalů, sacharidy na podporu metabolismu a potravu pro mozek, a tuky, aby nám to zas tak rychle nepálilo a neměli jsme pořád hlad.

Co dělat v týdnu po půlmaratonu

Trénink

V pondělí máte nárok na volno, stejně tak ve středu a v pátek. V úterý ve čtvrtek a v sobotu zopakujte nedělní trénink, tedy to, co poběžíte zítra.

Relaxace, rehabilitace

Kromě aktivní běžecké relaxace určitě můžete zařadit i masáž, saunu či jiné obdobné formy rehabilitace, ale i protahování, běžeckou jógu či jiné aerobní sportovní aktivity (kolo, inlajny, plavání, turistiku). Prostě dopřejte si odpočinek, ale neseďte či neležte, protože leháro je co? Leháro je hrob!

No a teď mi řekněte, tedy napište vy, jak jste si ten včerejší půlmaraton užili, pokud jste běželi s vodiči, tak je určitě potěší, když je pochválíte:-) – je-li za co a pokud ne, tak klidně napište, co se vám nelíbilo, pomůže nám to zapracovat na zlepšení jejich práce.

Přeji vám krásnou neděli!

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (79 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Martin | 5. 4. 2016 20.13 hod. | 90.181.60.xxx
MichalV: diky za odpoved, vim, ze to neni snadne a rovnomerne znamena plus minus drzet napr. tempo (cas) po jednotlivych kilometrech. Zajimalo by me, jaky predepsany cas maji vodici, co bezi na 2:00, na 10 km a pripadne 5 a 15. Spouste zacatecniku (vcetne me :-) by to mohlo pomoct pri vlastnim planovan, na mem dalsim pulmaratonu vodic nebude a bude to plus minus rovina. Dik!

rukka | 5. 4. 2016 17.08 hod. | 46.135.135.x
Rovnomerne znamena cca porad stejne rychle. Co jineho by to znamenalo? Ze jsem si sam nezkontroloval vypocty svetoznameho? poradatele je moje blbost, to uz jsem psal a jestli stejnou statistiku vydava pri svem kazdem zavode – tak je to znamka velkeho amaterismu, asi jako moje, ale ja jsem amater:-D:-D

MichalV. | 5. 4. 2016 14.31 hod. | 90.183.163.xx
Zdravím, vodiči mají samozřejmě za úkol běžet co možná nejrovnoměrněji. Nicméně skutečnost je taková, že rovnoměrně neznamená stále stejně rychle. Jsou tam kostky, kopce, skopce, zástup občerstvovacích stanic i lidí, atd. První 2-3 km zejména v Praze asi ani nelze jinak než běžet opravdu pomaleji, posléze se do nějakého 13. kilometru ztráta dohání až mírně nadbíhá s tím, že v závěru se tempo drží. Určitě to chce konkrétně říci, koho, kde a na kolikátém se to mělo týkat. Osobně, ať už jako běžec či vodič mám zkušenost, že po čtrnáctém, patnáctém respektive 28. kilometru nám všem připadá, že najednou běžíme nějak rychleji, a není tomu tak. Právě naopak. Únava se to jmenuje. Na jednu stranu mě těší, že jsme pod takovým drobnohledem, je to důkaz zájmu o naši pomoc. Na druhou stranu poprosím o trochu nadhledu. Kupříkladu včera jsme tu řešili kauzu, že vodičky na 2:30 ani nezastavily na občerstvovačkách, a my přitom máme nejméně tři krásné fotky, jak stojící Jitka s Petrou mají plné prsty kelímků a rozdávají je potřebným. Úplně každému se prostě zavděčit nemůžeme. Díky za pochopení.

Martin | 4. 4. 2016 22.35 hod. | 90.181.60.xxx
Ahoj, chtel bych se zeptat s vyhledem na dalsi pulmaratony Runczech – tempo vodicu je vzdy rovnomerne? Bohuzel jsem na svem prvnim pulmaratonu (ne Runczech serie) na vodice spolehal, dobehl jsem ho a zpomalil, ze pobezim s nim, nicmene zavod rozebehl pomaleji a kdyz za polovinou zavodu zjistil, ze nestihame, tak pridal pod kotel a zkratka (mi) utekl... Jinak s udrzenim tempa nemam vetsi problem, takze me tohle docela zamrzelo.

Eliška | 4. 4. 2016 18.48 hod. | 89.177.68.xxx
Zdravím, s holkama vodičkama na 2:30 jsem běžela v podstatě celou trasu a nemám k nim jedinou výtku. Tempo bylo celou dobu dost vyrovnané (kontrolováno s hodinkami), donáška na občerstvovačkách a psychická podpora celou dobu. Za mě jednička s hvězdičkou :)

Petr | 4. 4. 2016 16.29 hod. | 193.150.24.xx
Závod byl skvělý.I když jsem neběžel s vodiči,tak jsem je slyšel – z času 2,10 něco za mnou.Povzbuzovali a táhli běžce dopředu.Po roce běhání druhý půlmaraton (první byl extrémní na Blaník).Zatím plánuji jen půlky.

rukka | 4. 4. 2016 16.17 hod. | 46.135.135.x
V klidu – jenom se ptam – moje blbost ze predpokladam ze poradatel dokaze prepocitat cas na kilometry za minutu. Algoritmus ktery umi naprogramovat deti v MŠ jim zrejme uniknul. Diky za reakce

Eliska | 4. 4. 2016 15.05 hod. | 37.48.54.xx
Zdravim:) s holkama jsem bezela celou dobu, trhla jsem se na Cechove moste s dobehla jsem 2:27:41 – cistej cas! Prvnich pet kilaku se dle tabulek bezelo takto proto, ze jsme se na trat dostaly o 12 minut pozdeji:) bezelo se celou dobu plus minus nejaka ta vterina stejne, na obcerstvovacky bezely pred nama a piti nam podavaly, prechazela jsem do chuze, napila se a bezela dale.. Timto diky Pete a Jite za skvely doprovod! Moc jsem si to uzila:)) tesim se na dalsi setkani:)

MichalV. | 4. 4. 2016 14.21 hod. | 90.183.163.xx
Zdravím, vodiče mám na starost já.
Pokud se týká děvčat na 2:30, patří se zdůraznit, že je to nejsložitější a zároveň nejméně vděčná úloha. Jednak udržet tohle tempo není snadné, zároveň povětšinou pomáhají běžcům na samé hraně připravenosti, dost často za ní. Pokyny měla děvčata stejná jako všichni ostatní – běžet co možná nejrovoměrněji, ale hlavně být druhým ku pomoci, zejména pak té duševní. Prvních iks kilometrů bych opravdu neřešil, jednak běháme na spravedlivý čipový čas, to znamená od startovní brány, navíc ta trma vrma po startu je taková, jaká je. Obzvláště pak vzadu.
Holky se věnují nejrozvážnějším časům už léta a naprosto skvěle. Dobře vědí, co mají dělat a podle toho konají. Tohle je první údajný problém, který slyším, a že mně se donesou stesky vždycky takřka komplet. Dám za ně ruku do ohně připomínek, stejně jako za kohokoliv ze zbývajících 16 lidí v týmu. Chceme vám pomoci, ale odběhnout si to musíme každý sám.

Vodička Jíťa na 2:30:00 | 4. 4. 2016 12.33 hod. | 193.86.152.xx
Tempo jsme po celou dobu drželi stejné. Vše kolem 7 min/km. Stopky jsme zapínaly jak jsme proběhli pod startující bránou, nikoliv od výstřelu. Na to jsme upozorňovaly už v koridoru. Tempo se mohlo lišit o pár vteřin a to kvůli občerstvovačkám, osvěžovačkám, běh z mírných kopců, výběhy do kopců, protivítr na rovince z Libeňského mostu. Občerstvovačky a osvěžovačky jsme procházely, Podávaly běžcům pití a houbičky, S běžci jsme si povidaly, pomáhaly je motivovat pokud nemohly. Před 17 km jsme rozdaly 2 balení hroznových cukrů. V cílové rovince na mostě jsme snažili dodat sílu všem co už nemohli ani jít. Jedinné slabé místo bylo, že na občerstvovačkách nebyla vždy voda od začátku stolů, ale až na konci. Proto jsme pro vodu dobíhaly a běžcům ji dávaly. Ale za to jsme nemohly.

1 . 2 

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

seriál Nastudujte si před tím, než se postavíte na start půlmaratonu

Běžecká poradna

všechny články Běžecká poradna

kde se diskutuje

  • Přirozený běžecký styl. Bříško, pata, celá noha, odvalení, zakopnutí, let : Dobrý den, asi to sem moc nepatří, ale chtěla bych Vás poprosit o radu. Od mala nerada běhám…»
  • Deset tipů, jak si v zimě zadělat na top běžeckou formu na jaře a v létě : Jake byste mi prosim doporucili termopradlo na behani a podle ceho vybirat? Moc se mi libi toto…»
  • Doktoři mi řekli, že s velkým sportováním včetně běhu se mám rozloučit : Martine držím palce začínáš dobře jen tak dál !!! »
  • Poleťte si zaběhat na Madeiru! : Již letííííííííííííííííííííííííím »
  • Nikdy není pozdě začít běhat, stačí jen nazout staré kecky a vyběhnout : Napřed jsem si říkal proč se Neumann jmenuje Barbara. Když Paula je v Čechách Radcliffová .... …»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků