logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Miloš Škorpil: Chcete si běh užít? Zpomalte

Miloš Škorpil: Chcete si běh užít? Zpomalte

Miloši, v Česku není nikoho, kdo by při popularizaci běhání mezi širokou veřejností odvedl tolik práce, jako ty. Chystaný speciál Běhej.com, který vyjde ve druhé půlce června, bude určen běžcům, kteří dělají své první krůčky. Jaké jsou ty nejčastější chyby, kterých se začátečníci dopouštějí a kvůli kterým si běh tolik nevychutnají?

„Nejčastější chybou je to, že vyběhnou příliš rychle. Rychle na své poměry, rychle na fyzické možnosti a schopnosti těla. Mají zafixováno ze školy, že běžet znamená snažit se od začátku běžet co nejrychleji. Chceš-li běžet co nejrychleji a co nejvíc, abys dostal dobrou známku, musíš běžet od začátku, co to dá.“

Toto myšlení máme v sobě hluboce zakořeněno a asi nejen při běhání. Co dále bývá příčinou toho, že si běh nevychutnáme?
Poměřování se s ostatními. Člověk po letech najde odvahu vyběhnout a všichni, které při svém běhu potká, jej předbíhají. Získá tak pocit, že běží hrozně pomalu, a snaží se běžet tak, aby se těm ostatním vyrovnal. Výsledkem toho všeho je, že si běh neužije, že se mu začne vzdalovat mílovými kroky a je přesvědčen, že běhání pro něho prostě není. To je hloupost, protože běhat může opravdu skoro každý. Těch výjimek je minimálně. Pokud by to udělal správně, běh si zamiluje a běh si zamiluje jej.“

Co tedy v těchto případech radíš?
„Zpomal!“

Rozdáváš trenérské rady „obyčejným" běžcům už dvě dekády. Čím tě to naplňuje?
„Každý člověk přišel na svět, aby ostatním pomáhal tam, kde jim se něčeho nedostává. Pomoc považuji za nanejvýš ušlechtilou činnost. Já dostal určité schopnosti, které jsem celý život rozvíjel a díky nim jsem se něčemu naučil. Považuji za zcela přirozené se o tento dar s ostatními podělit. Trénování a poradenství je způsobem, jak svůj dar mohu nabídnout ostatním. Zároveň zpětně dostávám nové zkušenosti, neboť každý člověk, s nímž mám možnost pracovat, je jiný a funguje u něj a na něj něco jiného. Musím to najít a nabídnout mu to ve formě, kterou je schopný přijmout. Má forma tréninku a poradenství je jistým druhem coachingu. Jak s oblibou říkám: ‘Mohu vás přivést k vodě, pít už musíte sami‘."

Mění se nějak poměr mužů a žen, kteří začínají běhat?
„Mění se určitě poměr mužů a žen běhajících běžecké závody, tam žen pomalu ale jistě přibývá. Jinak obecně je to naopak, a sice že přibývá mužů, kteří začínají běhat, protože objevili, že běh jim může dát daleko víc než jen sportovní vyžití. Že se při něm celkově uvolní, najdou životní rovnováhu a začne se jim lépe dýchat.“

Radíš sice, aby lidi při běhu zpomalili. Ale i ty jsi býval ve svých začátcích závoďákem, že? Měl jsi svůj oblíbený běh, kde jsi nemohl nikdy chybět?
„Takových závodů bylo v mém životě několik, ale láska k nim mi vydržela tak maximálně pět let. Pak už jsem tam schválně nejel, abych sérii přerušil a mohl se vydat zase na jiné tratě, vypořádat se s dalšími výzvami. Je to prosté, neběhám pro čísla. Běhám, protože mě běhání baví a protože skrze něj poznávám nová místa, nové kraje, nové mravy a nové lidi. Prostě život ve všech jeho rozměrech. Takže jediný závod, na kterém nesmím chybět, je Běh pro život. Běhání je totiž hlavně o životě.“

Pojďme však již od závodění k běhání jen tak. Co nejkrásnějšího pro tebe běh přináší?
„Volnost, rovnost, svoboda. To je heslo francouzské revoluce, ale přesně toto na běhání miluji. Dává mi absolutní volnost a vnitřní svobodu a je naprosto rovné pro všechny. Nikomu nenadržuje a nikoho nesnižuje. Kolik jsi mu ochotný dát, tolik ti vrátí. Ale spíš ti vrátí daleko víc, než do něj investuješ. Řekni mi, kde jinde toto najdeš?“

Běžců za poslední roky rapidně přibylo a ve velkých městech se už přestávají zdravit. Prostě už to není mimořádný jev potkat se při běhu s jiným běžcem. Kdy se podle tebe pozdravy zcela vytratí? A měly by se vytratit?
„Máš pravdu, stále více lidí si na tuto skutečnost stěžuje. Já ale věřím, že je to jev jen přechodný, a že i ti noví, kteří dneska nezdraví, nasáknou člověčinou a začnou ostatní zdravit. Ostatně už rok mám pro tento účel vymyšlen pozdrav: Šťastný běh.“

bezeckaskola. cz foto
  • přečteno: 8048/7589×, 1 komentář

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (35 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Utíkalka | 30. 5. 2014 14.41 hod. | 37.48.47.xxx
Miloši,
moje poklona až pod kolena! :) .
Díky za všechny možné rady!

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Začínáme s během

všechny články Začínáme s během

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví37
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice96
Více času na sebe11
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou31

kde se diskutuje

  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : nemáte někdo zkušenost s během maratonu v zimě ? »
  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků