logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

K dobrému rozhodování je potřeba zdraví a dobrá fyzická kondice

K dobrému rozhodování je potřeba zdraví a dobrá fyzická kondice

Manažeři, hlavně ti vrcholoví, jsou nejohroženější profesní skupinou, pokud jde o zdraví. To je spojeno zejména s tím, že u nich převládá pocit, že jsou „nesmrtelní“, tedy jen do chvíle, kdy zjistí, že na ně platí stejné přírodní zákony jako na ostatní. Kdy zjistí, že vůlí lze vyhrát nejednu válku, ale tu se svým zdravím a fyzickou kondicí rozhodně ne. Překvapení ve formě vyhoření pak chápou jako zradu svého těla, to, že jim již dlouho říkalo: „Válečníku, přeřaď, vydechni si, proběhni se, nadechni se, dopřej si slunce, pohodu a klid…" už si nepamatují, protože pracovní úkoly byly stále důležitější.

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Běh – šetřič času
  2. Běh je skvělým tmelícím prvkem
  3. Kouzlo běhu – kouzlo joggingu
  4. První kouzlo běhu – postupná zátěž
  5. Co si na běh obout
  6. Jak se na běh obléknout
  7. Jídlo a pití
  8. Po běhu rychle osprchovat a převléknout do suchého
  9. Protahování
  10. Vzor běžeckého tréninku pro váš šťastný rozběh

Už jste někdy jako manažer přemýšlel o tom, jak vaše rozhodnutí a vaše chování ovlivňuje rozhodování vašich podřízených, jak ovlivňuje vás samé? Jakou příčinnou souvislost může mít vaše jednání, vaše rozhodnutí na váš zdravotní stav?

Sport by pro vrcholového manažera neměl představovat žádný stres, měl by pro něj být příjemným zážitkem, změnou, pohlazením…, něčím, co mu pomůže všechny ostatní stresy ze života alespoň na chvíli odvalit. Sport by pro něj měl představovat takovou krátkou intenzivní dovolenou. Ne intenzivní ve smyslu fyzické a psychické zátěže, ale intenzivní co se týče uvolnění se. K tomu je velmi vhodným prostředkem běh – sport, který je nejméně náročný na čas a který člověk může provozovat, ať je kdekoliv.

Běh je kromě toho, že je nenáročný na čas a můžete jej provozovat kdekoliv, také výborným čističem hlavy. Pokud vám ještě stále přijde, že je to málo, abyste začali o běhání jako sportu vhodném pro vás přemýšlet, tak mám další trumf – běh je šetřičem času!

Běh – šetřič času

Na začátku budete mít nejspíš klasický problém – kam s ním, tedy ne jako Jan Neruda, který nevěděl, kam se starým slamníkem, ale kam si běh ve svém naplněném diáři napasovat. Pokud bych vám měl poradit, poradil bych vám: najděte si na něj čas ráno – prostě rozběhněte svůj den během. Získáte tím hned několik bonusů.

  1. nebudete muset během dne řešit, zda jít běhat či absolvovat „důležitou" pracovní schůzku
  2. že vám není úplně dobře a jestli je tedy rozumné jít v tomto stavu běhat
  3. nastartujete svůj metabolismus
  4. prokysličíte si mozek, ten vám bude mnohem lépe pracovat než kdy jindy, nápady a řešení se pohrnou, čehož výsledkem bude, že čas, který jste si ráno na běh vyšetřili, se vám nejen vrátí, ale dokonce získáte ještě času mnohem více a ten pak podle uvážení můžete věnovat sobě nebo svým blízkým.
  5. No řekněte, nestojí to za to, dát tomu běhání šanci?

Běh je skvělým tmelícím prvkem

Dalším bonusem běhu je, že je skvělým tmelícím prvkem. Je to s podivem, vždyť je to individuální sport, ale nejspíš právě proto dokáže lidi motivovat ke společné cestě, zatímco kolektivní sporty naopak dokáží lidi rozdělovat!

Se svou Běžeckou školou jsme zorganizovali již řadu soustředění, kam přijeli lidé, kteří se viděli v životě poprvé a odjížděli jako dlouholetí přátele, kterými zůstávají stále. Pořádáme i firemní běžecké tréninky, kde lidi učíme, jak běhat, aby to nebolelo a poměrně rychle přišel progres ve formě zvyšující se fyzické kondice. Na první trénink lidé přijdou většinou s tím, že mají strach, jestli to zvládnou, zvláště když si přečtou, že tréninky povede jakýsi blázen, který 3x oběhl Českou republiku, běžel z Prahy do Vídně, z Prahy na Sněžku, z Drážďan do Prahy. Když odcházejí, mají pocit, že si šlehli, neboť si užili hodinku, o níž nevědí ani jak utekla, nic je nebolí a přesto mají pocit, že jim narostla křídla. Jak by ne, když zvládli první lekci sportu, o němž se říká, že je to „kontrolovaný pád“. Oni však nikam nespadli, ba naopak vzlétli do stavu beztíže a vzlétli tam společně – a je dobře známo, že společné zážitky lidi spojují. Zvláště pak, pokud očekávají něco nepříjemného a ono se to ukáže jako velmi příjemné.

Kouzlo běhu – kouzlo joggingu

Aby mohl běh – jogging, což je vlastně velmi volný běh, na člověka působit tak, jak je popsáno výše, musí být dodrženo pravidlo postupného zatěžování.

Jako manažeři víte, že ke svým znalostem, ke svým dovednostem jste nepřišli jen tak. Trvalo vám léta, než jste si je osvojili. Stálo vás to spoustu omylů a chyb. My si dále řekneme, jak k běhání přistupovat, abyste se pokud možno všem začátečnickým chybám vyhnuli.

První kouzlo běhu – postupná zátěž

Tohle kouzlo byste měli uplatňovat v každém sportu, s nímž začínáte. Jde o to (hlavně se to týká těch, co již léta nic nedělali), že vaše tělo, byť jste třeba v mládí provozovali nějaký sport i na vyšší úrovni, už dávno zpustlo. Svaly zeslábly, kosti zřídly, klouby zatuhly, úpony a šlachy dávno ztratily svou pružnost, krevní řečiště zhusta – zřídlo. O případné vyšší váze už nemluvím vůbec. Naším úkolem, tedy hlavně vaším, je dostat vše do formy a přimět, aby se rozpomnělo na svou funkci a začalo ji postupně plnit. Prostě musíme začít pokládat základy vaší fyzické kondice tak, abychom váš pohybový, kardiovaskulární systém, ale i vnitřní orgány hned na začátku neodrovnali.

Co si na běh obout

Důležité je samozřejmě také umět se na běh správně obout a obléknout. Pokud jde o obuv, tak doporučuji zajít do specializované sportovní prodejny a tam si nechat ukázat ve své velikosti všechny značky, které mají na regálech a odpovídají typově povrchu, po němž bude vést převážná část vašeho běžeckého tréninku (silniční, crossová). Pozor! Běžecká bota se kupuje vždy o číslo větší než je číslo bot, které běžně nosíte. Z předestřené nabídky si pak vyberte a odneste tu značku, v níž se vaše nohy budou cítit nejlépe.

Jak se na běh obléknout

Pokud jde o oblečení, tak rozhodně neproděláte, když si koupíte oblečení z funkčních materiálů. Dobře odvádí pot od vašeho těla a rychle schne. Na nohy si spíše než běžecké trenky pořiďte elasťáky, máte-li pocit, že příliš zvýrazňují rozměry vašeho těla, tak si přes ně pak klidně natáhněte delší sportovní trenky. Elasťáky vám však nezpůsobí žádné odřeniny, zatímco u trenek přímo na těle by k nim mohlo snadno dojít. Jinak je dobré se na běh obléknout tak, abyste ve chvíli, kdy vyjdete ven, chystáte-li se běhat venku, pociťovali mírný chlad. Po pár uběhnutých metrech se zahřejete a bude vám akorát.

Jídlo a pití

Před během, půjdete-li běhat během dne, se najezte nejpozději 2 hodiny před výběhem a to něco lehčího a spíše skromnějšího coby do množství. V průběhu poslední hodiny před během vypijte postupně (tak po 0,1 – 0,15 l) asi 0,3 – 0,5 l vody. Půjdete-li běhat ráno, vypijte alespoň 0,3 l vody, také však ne naráz, ale postupně.

Po běhu rychle osprchovat a převléknout do suchého

Po doběhu se nejdříve osprchujte a převlečte do suchého, rozhodně v tom zpoceném nezůstávejte, byl by to nejrychlejší způsob, jak se nachladit.

Protahování

Rozhodně se nesnažte protahovat před během, když jste ještě zatuhlí a studení, protáhněte se buď v průběhu běhu, kdy se na chvíli zastavíte, nebo až po doběhu na konci tréninku. Pokud je venku chladno, protáhněte se až po osprchování a převlečení, třeba v kanceláři.

Vzor běžeckého tréninku pro váš šťastný rozběh

po. 25 min volný běh nebo indiánský běh (střídavě 2 min chůze a 2 min pomalého běhu). Volný běh je takový běh, kdy dokážete s okolím normálně komunikovat
út. volno
st. 25 min volný běh nebo indiánský běh
čt. – Pá. volno
so. 25 min volný běh nebo indiánský běh
ne. volno

Příští a každý další týden si přidejte 5 minut běhu, až se dostanete na celou hodinu, pak už se určitě začnete shánět po informacích, jak se připravit na 5 či 10 km, 1/2Maraton či maraton.

Přeji krásný a šťastný života běh!

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (15 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Zdravý životní styl

všechny články Zdravý životní styl

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví37
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice96
Více času na sebe11
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou31

kde se diskutuje

  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : nemáte někdo zkušenost s během maratonu v zimě ? »
  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků