logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

City trail. Salomon přináší do Prahy běh v novém hávu

City trail. Salomon přináší do Prahy běh v novém hávu

Běh dobývá jednu citadelu za druhou a ještě mu to není dost. Poté, co dobyl velká města, kdy se rok co rok jejich nejživějšími tepnami valí proudy jeho vyznavačů, co postupně dobývá hory, lesy, pouště, se rozhodl k dalšímu kousku – přenést atmosféru přírodních běhů do města. Prostě přiblížit trailový běh i měšťákům a navnadit je tak na běhání v přírodě.

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Specifika stylu běhu v městě
  2. Taktické prvky City trailu
    1. Lepší je zatáčky vykružovat než řezat
    2. Běh do schodů a ze schodů
    3. Výběhy kopců a seběhy
    4. Změny povrchů
    5. Trénink
    6. Inspirace

V České republice bude prvním z takových běhů 28. června pražský city trail. Už jsme se o něm zmínili v prvním článku věnovaným těmto běhům.

Specifika stylu běhu v městě

Pokud běžíte po městě jen tak sami pro sebe, nikam se neženete, tak si neuvědomíte, že běžecký závod, který vede úzkými a křivolakými uličkami starého města, bude chtít trošku fištrónu. Že tady nevyhraje ten nejrychlejší a nejsilnější, ale ten, který k rychlosti a síle přidá i rozvahu, předvídavost, dokonalou znalost trati a toto vše dokáže promítnout do taktiky svého běhu.

Taktické prvky City trailu

Než si to rozdáte se záludnostmi závodního city trailu, měli byste si osvojit některé dovednosti, zejména pak nabíhání do zatáček, běh do schodů a ze schodů, či výběhy a seběhy kopců. Od věci není ani vyzkoušet si, co s vaším během udělají změny různých povrchů, včetně toho, že menší dlažební kostky mají jinou přilnavost než ty velké. A tyhle specifické prvky je dobré si alespoň jednou „osahat" v tréninku, abyste pak při vlastním závodě nebyli vyhozeni z rovnováhy, když najednou zjistíte, že ty největší dlažební kostky zpomalí váš běh až o několik vteřin.

trasa závodu
Trasa závodu

Lepší je zatáčky vykružovat než řezat

Běh v křivolakých pražských uličkách je samá zatáčka. Tady to bude chtít běžet s pořádnou dávkou rozvahy. Rozhodně tu nic nezíská ten, spíš hodně ztratí, kdo zde bude chtít závodit, do zatáček bude nabíhat velkou rychlostí a bude se je snažit řezat a „zkrátit" si tak trať co nejvíce. Výsledkem budou zbytečně ztracené síly a zcela opačný efekt, neboť kdo do zatáčky vběhne jak šůs, toho zatáčka vynese ven, takže nejen že ji neproběhne rychleji než soupeři, ale ještě si trasu o něco prodlouží. Bude-li pak chtít ztrátu dohnat a zase zabere, tak další zatáčka mu to zase spočítá.

Běh do schodů a ze schodů

Běžet schody po jednom či po dvou, spíše frekvenčně nebo silově. V případě schodů, taktiky běhu do nich byste se měli rozhodovat vždy aktuálně podle těch, které se před vámi zrovna zjeví. Proto by bylo dobré si předem jednotlivé části trati projít a proběhnout. Kde po pár schodech vždy následuje delší podesta, je lepší to vzít po dvou, kde je hodně schodů za sebou a krátké podesty, na nichž se nevydýcháte, berte to raději frekvenčně, ale nedávejte do toho moc velkou sílu, jinak nahoře budete supět jako lokomotiva.

Ze schodů běžte vždy raději po jednom, došlapujte na bříška s náznakem došlapu na patu, hlavně ne na okraj schodu, abyste je pak nesjížděli po břiše, jak na skateboardu.

Výběhy kopců a seběhy

Staří „traileři" jistě mají již svou taktiku výběhů kopců dávno zažitou a vědí, že když do kopce vysupí na plný plyn, tak nahoře jsou jejich nohy rozklepané jak sulc, takže pokud jde o intenzitu, běží maximálně na 95 procent, aby to nahoře mocně prodýchli a mohli běžet dál, aniž by se jim podlomily nohy. Pokud za vrcholem kopce následuje seběh, tak to pustí, co to jde, přičemž se však snaží pošetřit síly na další úsek. Mladí, nezkušení trailoví zelenáči naopak vysupí do kopce na 110 procent. Nahoře mají nohy jak z betonu, takže jim chvíli trvá, než ty sloní nohy uvedou zase v pohyb, z kopce se pak snaží nabranou ztrátu dohnat, takže mocně skáčou vpřed, zároveň se však bojí pádu, takže při každém dopadu jdou do záklonu a brzdí patami. Výsledkem je, že staří zkušení mazáci jim lehkým krokem odběhnou a už je nechytí.

Změny povrchů

Asfalt, parkové cesty, betonové kostky, dlažební kostky, každý z těchto povrchů má jinou přilnavost. Zatímco po asfaltu vám to poletí, na parkových cestách to může klouzat, na betonu se neodrazíte a na kostkách budete mít pocit, že vás někdo brzdí. Je dobré být připraven na každý povrch, vědět jak běh po něm vnímáte, abyste pak při závodě nebyli překvapení, že kilometr před tím vám hodinky ukazovali skvělé tempo a teď aniž byste měli pocit, že zpomalujete, to vůbec neodsýpá.

Trénink

Bude vás čekat krásných dvanáct kilometrů, takže trénujte, pokud jde o intenzitu a skladbu, jak jste zvyklí trénovat na 10 kilometrů, ale místo regeneračních běhů doporučuji se věnovat naběhání zatáček, běhání po různých površích. Při intervalových trénincích se pak zaměřte více než na opakované úseky spíše na vybíhání a seběhy kopců a schodů.

Inspirace

Salomon running 1
Salomon running 1

Salomon running 2
Salomon running 2

Salomon running 3
Salomon running 3

Miloš Škorpil foto
City trail. Salomon přináší do Prahy běh v novém hávu City trail. Salomon přináší do Prahy běh v novém hávu City trail. Salomon přináší do Prahy běh v novém hávu City trail. Salomon přináší do Prahy běh v novém hávu

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (8 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

seriál City trail

Běžecké akce

všechny články Běžecké akce

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Nejlepší způsob, jak můžete zlepšit váš běh, je postavit svůj tréninkový plán na tempu, které jste schopni udýchat : Jsem 50letá ženská, která začala před rokem běhat, aby podpořila dceru a tak mě to chytlo, že se…»
  • TF – laktát – aerobní práh – bod varu : Teprve ve svých 40+ letech začínám zjišťovat co se vlastně děje v mém těle. Dřív mi to běhalo tak…»
  • Nohy hore : Také jsem po 30ti letech začal sportovat. V listopadu 2016 jsem začal běhat a nyní běhám 10-12 km …»
  • Běh v nás probouzí to nejlepší a učí nás naslouchat, vidět, slyšet a konat : Pěkný článek. Mluvíš mi z duše Miloši.Díky. »
  • Běh v nás probouzí to nejlepší a učí nás naslouchat, vidět, slyšet a konat : Krásný článek, i když je napsaný před lety, stále má co říct:-) »

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků