logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Nejasná zpráva o vodičském hokus pokusu

Nejasná zpráva o vodičském hokus pokusu

Chtěli jsme být světoví, což chceme i nadále. Tak jsme se s Frantou Míčkem uvolili navléknout se v budějovickém půlmaratonském pařáku do kůže vodičských pokusných králíčků. Jak experiment s rozdílným přístupem k pacingu na 1:40 vyzněl? Zatím nevím, co přesně si o tom mám myslet. Pár postřehů by tu nicméně bylo.

Předesílám, že se zde dělím o můj vlastní názor. Je podložený pětiletou erudicí pomoci spoluběžcům, nicméně je subjektivní. S Frantou jsme na to před závodem kývli. Nápad, běžet na jeden čas každý jinak a před cílem se potkat, nám nepřipadal úplně marný. Na hodinkách nakonec jakž takž klaplo oboje. Finiš jsme trefili takřka čistě, tempo plus mínus taky. Druhá věc jsou dojmy.

Osobně jsem nasbíral vůči zkoušenému progresívnímu způsobu, který zde byl záhy překřtěn vcelku rozumně na degresivní a kýmsi úplně nejtrefněji na depresivní, poměrně slušnou dávku nedůvěry. Nepřekonatelný problém mám především s předepsanými nejrychlejšími prvními kilometry. Ještě, že Franta běžel chvályhodně aspoň ten první a kousek druhého jako člověk. Narvat to hned za startovací bránou mi při vší úctě k Petrovým počtářským schopnostem i smršti sebelogičtěji se tvářících argumentů smrdí těžkou teorií. Uplatnit ji lze snad jenom vůči tělesně i duševně navýsost trénovaným běžcům, mnohem spíše však vůči jedincům libujících si v utrpení. Sám jsem se při vlastním půlmaratonování párkrát podobným způsobem zatavil, takže dobře vím, jak dlouhých umí být posledních 18 kilometrů. A to přece jenom už tak trošku pobíhám. Ani si nechci domýšlet, jak ničivý účinek může metoda řízeného zpomalování mít na zpola připravené tělo. V lepším případě se z řízeného brzdění stane zpomalování nezřízené...

To už vůbec nezmiňuji hic, jaký si mé nejzamilovanější město podmanil v sobotu. Na takové podmínky těžko sestavit tabulku či graf. A vůbec, abych byl upřímný, osobně trpím sníženou snášenlivostí vůči teoretizování. Proč o něčem sáhodlouze kecat – není lepší se zvednout a prostě to udělat nejlépe, jak to v souladu s přímými okolnostmi zrovna cítím? Běh je natolik krásný, že poutat jej do síťových analýz považuji za znamení svatokrádeže. Ostatně, hodnotit výkonnostně-taktickou stránku účastníků budějovického půlmaratonu, ať už těch s vlajkou či bez, snad bez přihlédnutí k aktuální situaci ani nelze – pokud tedy nemá vzniknout další prázdné číslo. Kdo tam nebyl, nechť nesoudí. Kdo byl, spatřil mnohé. I já viděl.

Viděl jsem už na pátém, sedmém kilometru pochodující „racery" bez známky zájmu byť se jen pokusit o běh.
Viděl jsem stovky totálně ugrilovaných spoluběžců v cíli (byť většinou šťastně se šklebících i za čas vzdálený od osobáku o pět a více minut).
Viděl jsem tričko velezkušené vytrvalkyně, jíž posledních šest kilometrů cákala krev z nosu.
Viděl jsem totálně „zmaštěné" kamarády spoluvodiče, vesměs zkušené běžce. A když jsem prošel okolo zrcadla, spatřil jsem v podstatě totéž.
Viděl jsem od batohu do masa rozedřená záda jedné vodičky.
Viděl jsem pocit velkého vítězství v očích každého, kdo cílovou fotobuňkou pod radnicí prosupěl.

Ne, tohle není obraz běžecké apokalypsy. Je to obraz bytostně drsného, a přesto nádherného závodu. Vnímám to i jako krajně užitečnou zkušenost kráčející vstříc obnově pokory vůči vytrvalostnímu běhu. Je krásný zejména v okamžiku, pokud jsme na něho připraveni a vědomi si toho, že jediným receptem na půlmaratonský úspěch je zdravý rozum.

Jedinou správnou věc udělal i vodič na 1:30 Martin. Výkonnostně nejzdatnější borec celé naší party se stal důkazem, že vodiči nakonec doopravdy nejsou stroje. Krizi provázenou křečemi ustál do 14. kilometru, poté svůj stav vyhodnotil jako neslučitelný s tempem 4:15 na kilometr a dle nepsaného vodičského pravidla raději složil vlajku. Pro ty z vás, kteří se na něho ptali – je v pořádku. Jenom zkrátka nebyl ve své kůži. A projevil dostatek statečnosti si to přiznat. Za což si jej hluboce vážím. Upřímně, kdo z nás to umí?

Ve světle i stínu těchto událostí prosím, nechme už být teorie. Už jsem to sem možná jednou psal – vodiči nejsou prachsprostými držáky na přednastavené GPS hodinky. A byť se samozřejmě snaží „trefit" to co možná nejvěrněji, ve skutečnosti jsou především služebníky běžeckého národa. Proto příliš nepřekvapí, že nás alespoň ti rozumní (naštěstí) opravdu nehodnotí jenom a pouze podle kilometrových mezičasů. Obzvláště pak uprostřed žáru, jaký sálal z budějovických ulic. Proto mi nezbývá než poděkovat všem kolegům, kteří bojovali za druhé jako lvi (a lvice). A děkuji i za lavinu díků, jimiž jste nás v cíli zavalili.

Na druhou stranu, něco nám ta zkouška řekla. Nelze vyloučit, že se při dalších závodech můžeme ve „dvojičkách" opět domluvit na rozdílném přístupu. Pokud se tak ale stane, vždy to bude vycházet z té které situace, nálady v davu a zejména z dohody s běžci. Nikoliv z matematického vzorce, byť zní sebevěrohodněji.

Nerudný týpek

Já se zatím nebudu vyjadřovat, nechám si to, až se všichni vypovídají a pak podám svou jasnou zprávu! :)

Michal "Vydra" Vítů foto
  • přečteno: 41782/36976×, 89 komentářů

Hodnoť článek

4 z 5 hvězd lepší (37 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

MichalV. | 10. 6. 2014 12.53 hod. | 90.183.163.xx
Fakt tu nebudu zhojňovat tuhle nechutnou žumpu. Sedmdesát plus čtrnáct??? komentářů, z nichž XY má jediného autora, o lecčems vypovídá.
Chci jenom uvést na pravou míru jednu věc. Žádným svým článkem jsem nechtěl nikoho shodit ani pošlapat, nikdy, a že jsem jich za patnáct let aktivní novinářské dráhy pár napsal. Petra Kaňovského si upřímně vážím, je to nadšený běžec a nepochybně i dobrý člověk. Jenom jsem vyjádřil skálopevné přesvědčení, že tato metoda je PRO VODIČE velmi jemně řečeno nepoužitelná. Běhání totiž není žádná věda. Běhání je život se spoustou vlivů, s nimiž hra čísel prostě neumí počítat. Na tom se snad shodneme. Nikoho neosočuji, nikoho neponižuji, nevysmívám se.
Na druhou stranu jsem dneska za vodičskou partu zodpovědný, snažíme se dát dohromady skutečně silnou skupinu lidí, které to bude bavit. A jsem moc rád, že jakýsi základ už by tu byl. Tím větší mám obavu, že pokud se tito báječní lidé ocitnou pod naprosto sterilním drobnohledem, kdy se tady pitvá pomalu každý jejich kilometr, aniž by dotyční věděli, co se na tom kterém kilometru dělo (občerstvovačka, kopec, ohlášené dohánění ztráty ze startu), tihle lidičkové mi prostě mohou říci, tohle já fakt nemám zapotřebí, Michale, kašlu ti na to. A budeme, jak se říká, v koutě. Potom dostanou šanci ukázat se všichni, kdo je dneska z pohodlí klávesnice rozebírají...
Mimochodem, demokracie neznamená, že každý si může říkat, co chce. Svoboda slova je o tom, že mluví ti, kteří mají co říci.
Zkrátka, za vodiči stojím jako jeden z nich, bez ohledu na vteřiny odvedli skvělou práci a tečka.
... a vůbec, nechcete se už na to vys..., všichni! Venku je opět nádherných 36 stupňů, půjdu si raději zaběhat někam do stínu a bude mi hej...
Běhu zdar

Petr Kaňovský | 10. 6. 2014 12.49 hod. | 62.245.112.xxx
No, však já chápu, že je dobré si vytvořit rezervu na občerstvovačky, případně wc, mikrokrize apod., copak to neznám z pozice běžce? I toto je důvod, proč navrhuji používat rozpis s mírně zpomalujícím tempem. Rozhodně nikdy nehodnotím, že by to ti vodiči dělali špatně, pouze to konstatuji, a plně tomu rozumím.
Pokud se jedná o prvních 2-5 km, tak je dobře vidět, že se problém elegantně vyřešil zavedením funkce "zpoždění" na startu, kterou jsem zprogramoval teprve poté, co mě oslovil Franta. Dokonce to díky tomu vyšlo tak, že běžel prvních 5 km pomaleji, než bylo rovnoměrné tempo. Kdyby náhodou některý vodič chtěl ještě kalkulátor využít, tak si může v něm nastavit různé parametry dle svého zvážení (prostě pak koukne na rozpis a porovná, jestli to odpovídá tomu, co zamýšlel).

štefan | 10. 6. 2014 12.41 hod. | 78.45.216.xx
Ahoj, nemám sílu to celé přečíst. Chci jen napsat, že věřím (ne, že to vím), že vhodné je běžet prvních 5 km pomaleji, než je rovnoměrné tempo. To, že se mi to nepovedlo, nebyl úmysl, ale neschopnost (doufám, že jen přechodná). Byl to můj nejhorší výkon, ze všech sedmi. Na druhou stranu, pár běžců se mnou doběhlo -- official 2:28:39, žádná tragedie, některé jsem na 19 km poslal dopředu, minimálně 2 doněhli
předemnou a děkovali v cíli.

Petr Kaňovský | 10. 6. 2014 12.26 hod. | 62.245.112.xxx
Ať nediskutujeme ve dvou článcích naráz: Miloši, to hlavní, co mi tedy vyčítáš je, že jsem zveřejnil mezičasy Michala Vítů a poté s odstupem i dalších vodičů bez jejich souhlasu? Tyto údaje jsou jednoduše dohledatelné na runczech a pokud jsem je použil, tak jen proto, abych zpochybnil ideu Tvou a Michalovu, že by rychlejší začátek měl běžce zničit, žádný jiný úmysl to nemělo. Tuto ideu opakujete i poté, co pokus proběhl, proto jsem si dovolil upozornit na několik případů, kdy byl rychlejší začátek použit bez předchozího upozornění, a pŕesto to nikomu neuškodilo, ať už v Budějovicích, tak jinde. Proč ale psát další článek, když už jsme si všechno napsali? Zkušenosti a informace jsme získali, a je na vás, jak se dále zařídíte. Já hodnotím výsledek jako úspěšný, na základě těch dat, co jsem uvedl v diskuse, vy ho hodnotíte jako neúspěšný, na základě pocitů, ale žádná objektivní pravda prostě neexistuje.

fotoMiloš Škorpil: Petře, ano výsledky jsou dohledatelné všem, každý si je může nalézt, s tím souhlasím, ale snad budeš souhlasit s tím, že je něco jiného, když je vytáhneš a dáš „na odiv“. Já uznávám, že čísla něco řekla, ale pořád si musím stát za svým, že jen o číslech to není, vodič a č řízeně či neřízeně nemůže běžet stále stejným tempem, čím běžíš na pomalejší čas, tím si musíš vytvářet větší rezervu na občerstvovačky, abys dal lidem čas v klidu se napít a doplnit energii, až si vyzkoušíš všechny posty vodičů, možná pochopíš, o čem mluvím. Znovu píšu, že já vím, o čem píšeš ty, přičemž jestli je lepší běžet řízeně stejnoměrně, na začátku pomaleji, či rychleji, se s tebou nebudu hádat, i tady platí plno proměnných, třeba stupeň trénovanosti, zkušenosti, jak na tom zrovna jsem psychicky…

František Míček | 10. 6. 2014 12.00 hod. | 86.49.31.xx
Pozorně jsem pročetl celou diskuzi, kterou jsem trochu nechtěně odstartoval svým nápadem vyzkoušet v praxi metodu zpomalování. Vycházel jsem z poznatku, že je na trati spousta běžců, kteří prostě nevydrží rozvnoměrné tempo od začátku do konce a ke konci zpomalují (mě nevyjímaje). Pokud by tedy vodič vystartoval rychleji a pak zpomaloval, budou tito bežci schopni vydržet celý závod, odpadnou stejně nebo jejich výsledný čas bude lepší? Pokryjeme tak více běžců?
Uvítal jsem tedy generátor časů Petra Kaňovského a jeho zapálenost pro věc. Po domluvě s Michalem jsme se tento způsob rozhodli vyzkoušeli v praxi na půlmaratonu v Českých Budějovicích. Tím bohužel odstartovala nekonečná diskuze, ze které jsem tak trochu smutný. Chápu totiž obě strany. Vodič je jen člověk a musí reagovat na konkrétní situace (viz. občerstvovací stanice), na druhou stranu pokud se má ověřit účinnost něčeho v praxi, je dobré vypracovat nějaké hodnocení (zde asi Petr příliš tlačil "na pilu", což je vidět i na příspěvcích v této diskuzi). Já osobně se rozebíráni svého vodičského výkonu nebráním (jsem stále vodičský zelenáč), ba naopak, já jej vítám. Nevadí mi, že se někdo bude pitvat v mých mezičasech. Zpětná vazba je důležitá a je jedno jestli se ke mě dostane z úst běžců, co běželi se mnou, nebo jen letmým pohledem na vypracované grafy a tabulky. Vodičovství je dobrovolná činnost, které si nesmírně vážím. Být vodičem je určité privilegium (a zde důrazně nesouhlasím s myšlenkou, že by tato činnost měla být placená), pocta a pro mě osobně velká čest a právě proto chci tuto práci vykonávat tak, jak nejlépe dovedu, ku prospěchu co největšímu počtu běžců. A pokud mě grafy posunou k této metě zase o kousek blíž, nebudu se jim bránit.
Závěrem bych snad jen rád dodal, že i když výsledky pokusu mohou být do jisté míry zkresleny počasím, které v ten podvečer běžcům rozhodně nepřálo, katastrofický (depresivní) scénář se nekonal – i při řízeném zpomalování jsem až do cíle předbíhal běžce, kteří to, jak se zdá, v úvodu přepálili ještě o trochu víc, než já.

Petr Kaňovský | 10. 6. 2014 11.52 hod. | 62.245.112.xxx
Miloši, Ty opravdu víš, co Franta chtěl či nechtěl???
Jano, copak nechápeš, že nikoho neposuzuji? Jen uvádím čísla pro srovnání. Proč v tom pořád někdo vidíte nějaké posuzování???
Lucko, metoda buď je nebo není vhodná/použitelná bez ohledu na (spolu)autora a jeho příspěvky. Z článku jsem nepochopil, v čem je rozdíl, pokud se vodiči řídí orientačním rozpisem rovnoměrného tempa a pokud se řídí orientačním rozpisem nerovnoměrného tempa. V obou případech pak je na nich, aby posoudili okolnosti a od rozpisu se podle potřeby v rozumné míře odchýlili.

Karel Kodr | 10. 6. 2014 11.31 hod. | 46.135.3.xx
Naprosto souhlasím s Markem.Ačkoliv Petra osobně neznám,tak musím říct ,že mi ho je líto.Co provedl tak hrozného?Nabídl pouze novou alternativu na kterou se přistoupilo,určitě nad tím strávil dost času a dělal to ve víře,že určitým typům běžců to může sedět lépe než rovnoměrné tempo.Káždému sedí něco jiného každý si mohl vybrat.Pokud někomu jeho cíl nevyšel,tak za to jistě nemůže jakýkoli vodič,ale spíš teplo které bylo a momentální forma.Sám jsem běžel o ctyri minuty hůř než v Praze.Tak proč ty skoro hysterické výčitky v příspěvcích u minulého článku -vodiči na 1:40?On přeci nikoho neodsuzoval,pouze pracoval s čisly a nedivím se,že se ted brání.Osobně si vážím ohromně všech vodičů,chápu,že lidé nejsou stroje,ale proč nezkusit model,který může pár bězcum pomoci lépe?Vychází z toho,že většina hobíků má prostě druhou půlku závodu pomalejší nez první a je úplně jedno,že odborníci tvrdí,že by to tak být nemělo.Mozná by někdo mohl napsat Petře děkujeme,ale od zacatku se nám to nelíbilo a budem si to dělat postaru.Chci jen připomenout,že kdyby třeba Edison nedostal prostor,tak do dneška svítíme svíčkou :-)Třeba mi někdo také napíše,že do toho nemám co mluvit,jelikož jsem také nikdy vodiče nedělal,ale pak nemá smysl jakákoli diskuze .Přeji všem hodně krásných naběhaných kilometrů a jeste jednou díky všem vodičům,progresivním ,depresivním i stejnomerným,že to pro nás děláte :-)

Petr Hruška | 10. 6. 2014 11.26 hod. | 80.250.27.xxx
Název článku mě zaujal tak, že jsem si jej přečetl i s komentáři. Pracovní závěr: V těch Budějkách muselo být ale fakt horko! ;-) Prostě jsem z toho nebyl vůbec moudrý, oč zde kráčí a co tedy mezi vámi lítá za emoce.
Až mi to donutilo přečíst si "V BUDĚJOVICÍCH NA 1:40 RYCHLE I POMALU" i s celou dlouhatánskou diskuzí. A musím přiznat, že na jednu stranu mé srdce při její četbě jásalo, na druhou stranu občas velmi plakalo... ;-)
Proč jásalo? Protože celá ta diskuze je dle mého skvělým matrošem pro zkoumání takových fenoménů jako "zamýšlené poselství" – "psaný text" – "jeho interpretace" – "záměna těchto interpretací za zamýšlené poselství" – "reakce na tuto záměnu" – "selektivní četba" atd. atd... No prostě pošušňáníčko pro někoho, kdo se trochu interpretací textů zabývá...
Proč plakalo? Protože mi v závěru diskuze pod těmito dvěma články přijde, že přes její věcný začátek se nakonec celá diskuze nějak podivně překulila do roviny "snažící se 'lidští' vodiči" vs. "nespravedlivě vodiče kritizující a svoji pravdu si zarputile prosazující 'matematický' Petr Kaňkovský". A bohužel s rozvinutím tohoto klasického argumentačního faulu (protivníkovi přiřadím očividně nekalé úmysly, abych jej mohl pak s gustem setřít) velmi dle mého názoru v závěru pomohl i Miloš. :-(
Jsem proto rád, že se do diskuze vícekrát zapojil marek27, jehož komentáře mi připadají velmi trefné, věcné a Petrovým úmyslům (jak se mi tyto úmysly jeví z pouhého pročtení této jedné diskuze) odpovídající. Naopak Milošovy reakce v závěru těchto diskuzí mi bohužel (samozřejmě ne z hlediska odborného, to bych si nedovolil, ale z hlediska interpretačního a komunikačního) připadají velmi neadekvátní.
Dle mého pochopení se Petr K. nikde nestaví jako majitel "jedné pravdy", nikde se tuto "jednu pravdu" nesnaží prosazovat jako jedinou možnou, nehodnotí a už vůbec nesnižuje práci vodičů. Jen se v závěru diskuze v sousedním článku a v diskuzi pod tímto článkem už možná zbytečně a asi trochu zoufale snaží pročistit to bahýnko, které se kolem rozvířilo.
Toť můj pohled zvenčí – samozřejmě patřící také do škatulky pouhých (i když dle mého – mít trochu víc času – docela dobře doložitelných) "interpretací"... ;-)
Mějte se krásně a přijeďte do Chebu na Poutní maraton (tam žádní vodiči nejsou)! :-D

fotoMiloš Škorpil: Karle a Petře, a i Marku, celý problém vznikl z nepochopení PK ohledně toho, co Michal a Franta vlastně chtějí. Chtěli v praxi vyzkoušet jeho model, nechtěli být součástí žádné analýzy. To je vše, takže jakákoliv jeho podpora z vaší strany je stejné nepochopení všeho, jako u Petra K. Že jsem se diskuzí nechal unést? No nechal, protože vím o čem práce vodiče je, a už před vlastním závodem jsem psal, a to jsem netušil, co se z toho vyvine, že z hlediska klimatických podmínek (horka), které v Budějovicích bude, ten test není zrovna nejlépe načasován. Bohužel už byl zveřejněn. A fakt si myslím, že kdyby to Petr pojal tak, že si v klidu posbíral všechny informace, a pak formou článku vydal své resumé, tak to bylo daleko vhodnější, a nikdo by jej za to nenapadal. Amen :)

Miriam | 10. 6. 2014 10.46 hod. | 37.188.139.xxx
Především Miloš mě naučil, že dobrý pocit z vytrvalostního běhu je o pokoře a zvládnuté práci s vlastním egem...v průběhu čtení celého článku mi v hlavě znělo jen "Amen"... Tím větší bylo zklamání při čtení komentářů, ale asi vám bylo prostě horko... B-)

marek27 | 10. 6. 2014 9.54 hod. | 83.136.203.xx
Dvě věci:
1. Petrovy příspěvky neberu jako hodnocení. Prostě jen popisuje skrz čísla a grafy, co se dělo. Je to jeden z pohledů na věc, nic víc.
2. Hodnotit vás může, kdo chce. S tím nic nenaděláte.

1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

seriál VYDRA V RUNNING MALLU

Pomáhej během

všechny články Pomáhej během

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Z Buštěhradu na Sněžku… po svých… : Prostě a tak ... Řečeno bylo dost a mohlo by být dalšími... Jen to zkusit... Vždyť rozklusávaní a…»
  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Krásně napsáno, běh je nejlepší antidepresivum, děkuji za motivační články, rady a sdílené…»
  • Správný střih a správná podpora. Nová kolekce podprsenek NIKE PRO BRA : Já osobně si myslím, že stačí i levnější podprsenka, ale hlavně funkční. Jinak já ji kupovala tady…»
  • Tréninkový plán na zhubnutí nejen pro výkonnostní běžce a běžkyně : Ahoj, narazil jsem nedávno na tento trénink. Zatím mám za sebou 2 běhy a líbí se mi to. Jenom mi…»
  • Běžecká čítanka Miloše Škorpila : Adélo, bohužel Běžecká čítanka je už několik let beznadějně vyprodaná a její nové vydání se…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků