logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Jednou hubený, navždy hubený aneb jídlem to nezachráníš

Jednou hubený, navždy hubený aneb jídlem to nezachráníš

Už se těším na tu přehlídku výsledků snažení hubnutí do plavek, co se v červenci a srpnu uskuteční na všech plážích světa, na všech březích rybníků či řek nebo kolem vodních bazénů. Teď si mnozí řeknou: „Jsi pěkně hnusnej, když se nám už dopředu vysmíváš“, přitom pravdou je, že mi těch lidí přijde spíš líto. Líto toho, že zase něčemu nebo někomu naběhli, co (kdo) jim sliboval zaručenou lehkost bytí.

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Mít se rád stojí za tím, jak vypadáme, jak se cítíme, jak se hodnotíme
  2. Tuční běžci
  3. Problém je v pestrosti běžeckého tréninku
  4. Běhání pro chuť k jídlu
  5. Neustálým opakováním se výdej energie snižuje
  6. Chcete-li dobře vypadat, změňte a občas měňte tréninkové plány
  7. Zpět k sebevědomí, k tomu mít se rád

V posledních měsících, poté, co si Dana udělala kurz výživového poradce (který potřebovala spíš pro to, aby si posílila sebedůvěru, než pro to, aby až poté mohla lidem radit, jak na to, aby vypadali dobře, aby se cítili dobře, aby měli sílu, aby získali sebedůvěru, aby je život bavil, jsem si na základě slyšených příběhů znovu uvědomil, jak důležité je naše sebevědomí a jak se toto promítá i do toho, jak vypadáme.

Mít se rád stojí za tím, jak vypadáme, jak se cítíme, jak se hodnotíme

Všimněte si, že jsem výše jedinkrát nepoužil slova jídlo či váha, protože o tom to není, nebo hlavně o tom to není. Nejdůležitější je naše sebedůvěra, to, jak se sami vidíme, jak se sami na sebe díváme, jak se hodnotíme. Nikoli tedy to, jak nás vidí jiní, jak se na nás dívají jiní, jak nás hodnotí jiní. Je to všechno jen o nás, a proto my jediní máte tu moc všechno změnit. A vlastně ta změna není vůbec těžká, musíme udělat jedinou věc – musíme se mít rádi. Přesně takto v osobní rovině. Mít se rád, stojí za tím, jak vypadáme, jak se cítíme, jak se hodnotíme.

Tuční běžci

V těch několika málo měsících jsme si s Danou také uvědomili, ale hlavně na InBody váze potvrdili, že běžci a běžkyně, i když běhají stovky kilometrů měsíčně, jsou stále tuční. Na to, že ve startovním poli na všech velkých běžeckých závodech běží mnoho běžců a běžkyň, kteří mají zjevnou nadváhu, se stačí podívat na fotografie z těchto běhů.

Přitom řada lidí běhá, aby zhubla nebo si svou váhu udržela, ale ještě více těch, kteří se chtějí dobře najíst. Přitom se tvrdí, že běhání je dobrý způsob jak „zatočit" s váhou.

Nic proti tomu, dobře se najíst, dokonce platí i to, že běhání je dobré na tloušťku, proč je tedy tady je na první pohled tak zjevný nesoulad mezi tím, co by mělo fungovat a tím, jak to funguje (vlastně nefunguje).

Problém je v pestrosti běžeckého tréninku

Jak je možné, že stovky kilometrů naběhané měsíčně člověku nestačí k tomu, aby zhubnul, aby si udržel svou váhu, ba právě naopak, „dopomohou" člověku k dalším kilogramům tuku?

Je to docela prosté. Velká většina rekreačních běžců běhá systémem nabíhání kilometrů. Prostě jen běhá. Když jim to jde, běží rychleji, když jim to moc nejde, běží pomaleji, ale obecně skladbu tréninku neřeší – prostě běhají.

Běhání pro chuť k jídlu

Tímto způsobem běhání si však „udělají" maximálně chuť k jídlu. Tím spíš, že chytré aplikace (všeho druhu) jim každý uběhnutý kilometr pěkně převedou na spálené kilokalorie, tak proč by si „NENANDALI“. Problém je i v tom, že při běhu dojde běžci krevní cukr, takže první, co si dopřeje, bude nějaká forma sacharidů. Cukr se doplní, jeho hladina v krvi stoupne, ale za chvíli opět rychle klesne, ale co bychom si ještě „nenandali“, když jsme tolik spálili?

Neustálým opakováním se výdej energie snižuje

Běžci, běhající pořád stejně, byť by si zvyšovali kilometráž, dosáhnou jedině toho, že jejich tělo přestane na běh coby prostředek výdeje energie reagovat v té míře, jak je to spočteno ve výdajových tabulkách. Navíc si skutečně vyrábějí jen hlad na cukr (sacharidy), takže čím více běhají, tím více sacharidů ve formě gelů, tyčinek, energetických nápojů, ale i hroznového cukru, datlí, rozinek, banánů…, spotřebují. Výdej – jenž se vlivem „zvyku" stále se opakující stejné práce, snižuje, je doplňován množstvím energie, které se ve většině případů nemění. Co to může asi znamenat?

Chcete-li dobře vypadat, změňte a občas měňte tréninkové plány

Chcete-li, aby měl běh vliv na snižování či udržení vaší váhy, střídejte souvislý běh s intervaly, zařaďte do svého tréninku i cvičení či jiné sporty. Nedopusťte, aby běh tím, že se pro vás stane rutinou (návykem bez rozmyslu), ztratil pro vás časem i možnost vyčistit si hlavu, protože kde je rutina, vytrácí se volnost.

Zpět k sebevědomí, k tomu mít se rád

Největší zmatky v našich hlavách způsobí ti, co na nás nakládají různé nároky, rodiči v dětství počínaje, společností, šéfy, partnery v pozdějším věku pokračujíce. Ty nároky se většinou v našich hlavách zakódují ve formě: Nesplníš = jsi neschopný/neschopná, koukej s tím něco dělat! Společnost si tímto způsobem zjednodušila svou úlohu a při tom zapomněla, že každý z nás je tvorem naprosto specifickým a jedinečným, tudíž že na něj žádné (minimálně ne v plné šíři) vzorce nefungují. Že jedinci musí být vždy ponechána volnost k tomu, aby se mohl vyvíjet, aby mohl žít v souladu s hodnotami, které jsou pro jeho život podstatné, aby byl sebevědomý a mohl pochopit, že za všechno v životě je odpovědný jen sám sobě, ale také, že má svůj život ve svých rukách a že mít se rád není nic špatného, ba právě naopak, je to základem k tomu mít rád život a vše, co k němu patří.

Miloš Škorpil foto
Jednou hubený, navždy hubený aneb jídlem to nezachráníš

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (33 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Jana | 1. 7. 2014 10.13 hod. | 194.212.107.x
Oni běžci (hlavně tedy běžkyně) ani nemusí mít viditelnou nadváhu, ale právě InBody ukáže, že jsou tuční (skinny fat).

Martin | 30. 6. 2014 14.00 hod. | 194.39.218.xx
Já vždycky říkám: "Každý vypadá tak, jak dlouhodobě žije". Ale zas je fakt, že kdyby všichni vypadali stejně, byla by to nuda :)

Pavla | 30. 6. 2014 12.19 hod. | 194.213.41.x
Článek je super, v hlavě jsem si to ujasnila před pár lety. Běhám, střídám sporty, dobře ... tu a tam si dám něco nezdravého, zhubla jsem, ale tu celulitidu mám sice menší, ale pořád :-(. A nezačala jsem běhat pro hubnutí, ale pro pohyb jako takový.

Daniela | 28. 6. 2014 13.11 hod. | 213.162.68.xx
Uzasny clanek... ale ne kazdy ho pochopi... bohuzel...a hlavne kazdy na sobe musi hodne zapracovat ve sve hlavicce, aby se mel rad se vsim vsudy, co mu bylo nadeleno:)
Krasny den a mejte se radi... protoze kazdy z nas je uzasny:) <3

Andik | 27. 6. 2014 17.44 hod. | 89.176.88.xx
Diky Daninu nakopnuti loni na soustredeni jsem prestala tlacit sacharidy do hlavy a je mi o 100 % lepe a hlavne netrpim tim, ze si po behu vyrobim chut k jidlu. Diky bohu a Dane, ze me osvitili :)

Nenet | 27. 6. 2014 14.59 hod. | 86.49.63.xx
Tento článek ťal do živého, běhám totiž hlavně proto, abych mohla jíst co chci. Občas se jako bonus dostaví dobrý pocit ze samotného běhu a zatím se mi daří i hubnout :). Mít se ráda se pracně učím, v dětství a mládí jsem to nějak zameškala. Změnu tréninku si moc neumím představit, při dvou malých dětech, ale aspoň příležitostně měním prostředí. Díky za povzbuzení.

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Zdravý životní styl

všechny články Zdravý životní styl

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Běhání v terénu. K čemu všemu vám může být v životě dobré umět běhat cestou necestou : I když běhám jen pro radost (dobrá, začal, jsem před pár dny), tak km za půl hodiny ( po 15 km tam…»
  • Úrazy Achillovy šlachy. Prevence a jejich léčení : chtěl jsem napsat 2 měsíce a čtyři dny »
  • Úrazy Achillovy šlachy. Prevence a jejich léčení : pokračování: jsem přesně 2 a čtyři dny měsíce od operace a chodím bez berlí, musím sice pomalu, ale…»
  • Běžecké středy Běžecké školy na Praze 14 – Černém Mostě : Dobrý den, ráda bych se zeptala, zda i v letošním roce probíhá příprava pokročilých běžců, zda…»
  • Trasa půlmaratonu vede mezi skvosty Karlových Varů : Dobrý den, mapa závodu je vždy dostupná na stránce runczech.com Může se stát, že trasa se nebude…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků