logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Ústečtí boxeři nabírají kilometry v přípravě na ústecký půlmaraton. Přebytečná kila musí dolů. A jak se připravujete na půlmaraton v Ústí nad Labem vy?

Ústečtí boxeři nabírají kilometry v přípravě na ústecký půlmaraton. Přebytečná kila musí dolů. A jak se připravujete na půlmaraton v Ústí nad Labem vy?

Donedávna profi-boxer Lukáš Konečný a jeho parťák v byznysu i ve sportu Radek Linka se připravují na zářijový ústecký půlmaraton, běžeckou akci roku na Ústecku. Konečný plánuje běžet pod hodinu třicet, Linka má skromnější cíle, chce závod dokončit v čase pod dvě hodiny. V červnu jsme byli u startu jejich přípravy. Jak jsou na tom nyní?

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Miloš Škorpil radí: „Hrajte si v tréninku s tempem“
  2. Ústecký půlmaraton

„Trochu jsem běhal, například dnes desítku v kopcích v čase něco málo pod hodinu. Měl jsem však několik rekreačních víkendů spojených s konzumací nápojů, které rozhodně nebyly bez alkoholu, takže váha létala nahoru dolů. Jeden z víkendů jsme strávili v Krkonoších na Luční boudě, vařili jsme pivo. No, ve skutečnosti jsme víc vypili, než uvařili,“ popisuje Konečný, že v červenci to se životosprávou nebylo jednoduché. Od pondělí do čtvrtka se přesto snaží udržovat tréninkem, přes víkend však kila znovu nabere. „Osm kilo musí dolů, to dám,“ konstatuje suše. Jaký má na to recept?

„Jednoduchý. Vyloučit alkohol, z masa jíst jen drůbež a ryby, k tomu hodně zeleniny. Rozdělit si denní stravu do více jídel, přitom menších porcí a obout se více do tréninku,“ říká odhodlaně. Ostatně, z boxu má se shazováním kilogramů slušné zkušenosti.

Zatím pokračuje v tréninku, na nějž byl z boxerských let zvyklý. Střídá posilování s během na pásu. Trénink probíhá kromě jiného i v tělocvičně, která sousedí s jeho hospůdkou Eden v ústeckých Doběticích. Jak zjistíte na facebooku Edenu, přidat se může kdokoli. Jak to obvykle probíhá?

„Lidé se dlouho odhodlávají, pak přijdou a z velké části již znovu nepřijdou,“ směje se. Na všechny je totiž stejně náročný jako k sobě. Tréninky jsou všestranné, dopoledne jsou věnovány všeobecné fyzické přípravě, odpolední tréninky směřuje více k boxu. „Rozhodně každý, kdo přijde, může počítat s tím, že odejde hodně unavený,“ doplňuje Konečný.

Když najdou čas, s Radkem Linkou vybíhají k nedělnímu běhu. Každý si volí své tempo, společně si dávají sprinterské úseky. Střížák, České středohoří v oblasti Žežic a Chuderova, cyklostezka u Labe, to jsou místa, kde je nejčastěji potkáte.

„Hlídám si zatím tempo tak, abych neběžel přes 6 minut na kilometr, tedy desítku za hodinu, ale také ne příliš rychle, hluboko pod 6 minut na kilometr,“ říká Linka. Osmička po cyklostezce od železničního mostu ke koupališti v Brné a zpět za 45 minut nebo dvanáctikilometrový běh v kopcích Českého středohoří za hodinu patnáct minut, to jsou příklady jeho červencových běžeckých tréninků. Výběhy doplňuje boxerským tréninkem. I on se usmívá, když přijde řeč na udržování váhy.

„Něco jsem shodil, dostal jsem se na 91 kilogramů, první dva týdny v srpnu máme v Ústí tréninkový ‚kemp‘, tak snad půjde dalších 6 kilogramů dolů,“ věří si Linka.

„Po kempu už budu na svý váze a budu ladit formu na půlmaraton,“ přidává se Konečný. Vyjde-li jim to časově, ostrým závodním testem před půlmaratonem bude Trmická desítka 23. srpna. To už bude jasnější, jak vyšel srpnový trénink a na jaký čas oba ústečtí boxeři v půlmaratonu mají.

Miloš Škorpil radí: „Hrajte si v tréninku s tempem“

Měsíc uběhne jako voda. Před čtyřmi týdny vás Miloš Škorpil, propagátor běhu, ultramaratonec a poradce pro zdravý životní styl, přesvědčoval o tom, abyste v tréninku na zářijový Mattoni 1/2Maraton Ústí nad Labem nespěchali a trénovali vytrvalost pomalými běhy. Půlmaraton tu však bude již za necelé dva měsíce a vám nezbude nic jiného, než abyste přešli od tréninku vytrvalosti k běhání rychlejšího tempa. To ovšem běžci, kteří běhají hlavně na pohodu, neslyší moc rádi. Z tempa mají strach. „Nebojte, s běháním tempa se to má jako se všemi strachy na světě, i u tempa jde jen o strach z neznámého,“ usmívá se Škorpil.

„V představách mnoha vytrvalců znamenají tréninky tempa běhání úseků na dráze. Nic takového, žádné kroužení na dráze, stále stejně nudných 400 metrů, nebo kolik ten který okruh měří. Uděláme to jinak, budeme si s rychlostí, tempem hrát. V běžecké hantýrce se tomu říká fartlek,“ vysvětluje Škorpil. Podle něj stačí fartleku věnovat jeden trénink v týdnu. „Nejdříve se 10 – 15 minut zahřejete volným během. Podle času a vaší trénovanosti budete pak část tréninku o délce 15 – 25 minut běhat tak, že si najdete nějaké kontrolní body, například sloupy, stromy, patníky a jeden takový úsek proběhnete maximální rychlostí a druhý na vydýchání volně. Mohou to být i krátké časové úseky například dvě minuty,“ radí Škorpil a doplňuje, že na závěr byste měli zařadit pětiminutové lehké vyklusání.

„Běhejte dál třikrát až čtyřikrát týdně s tím, že jeden trénink, jak jsme si říkali minule, budete postupně stále navyšovat vzdálenost v pomalejším tempu a jeden či dva zbylé tréninky odběhnete ve středním tempu, tedy ani pomalu, ani naplno. Délka těchto tréninků by měla být 35 – 45 minut,“ vrací se Škorpil ke svým radám z června.

Ústecký půlmaraton

Mattoni 1/2Maraton Ústí nad Labem, otevřený běžecký závod na 21 kilometrů a 97,5 metru (polovina maratonu), startuje na Mírovém náměstí v neděli 14. září. Kapacita byla letos navýšena na 3500 startovních čísel. Registrovat se můžete na www.runczech.com.

Závod letos nebude jen jednorázovou nedělní akcí, mělo by jít o víkendový Ústecký běžecký festival. Připravuje se doprovodný program na sobotu, v jednání se Spolchemií je například možnost proběhnutí se chemičkou ve společnosti elitních světových atletů.

Třešničkou na dortu je možnost získat v Ústí startovní číslo na slavný maraton v New Yorku. Po Mattoni 1/2Maratonu Ústí nad Labem proběhne losování, několik výherců získá možnost běžet maraton v New Yorku. Podmínkou zařazení do slosování je zúčastnit se alespoň tří akcí běžecké ligy RunCzech.

Článek vyšel v MF Dnes Severní Čechy v pondělí 21. července 2014 a vychází se svolením autora i redakce.

Petr Kostovič foto
  • přečteno: 4269/4184×

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (7 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Běžecké akce

všechny články Běžecké akce

kde se diskutuje

  • Deset tipů, jak si v zimě zadělat na top běžeckou formu na jaře a v létě : Jake byste mi prosim doporucili termopradlo na behani a podle ceho vybirat? Moc se mi libi toto…»
  • Doktoři mi řekli, že s velkým sportováním včetně běhu se mám rozloučit : Martine držím palce začínáš dobře jen tak dál !!! »
  • Poleťte si zaběhat na Madeiru! : Již letííííííííííííííííííííííííím »
  • Nikdy není pozdě začít běhat, stačí jen nazout staré kecky a vyběhnout : Napřed jsem si říkal proč se Neumann jmenuje Barbara. Když Paula je v Čechách Radcliffová .... …»
  • Běh mi zachránil život : Krásná povídka,ale trochu upravená. Nikdy nemělas 70kg a v ostatním je trochu nadsázka.Moc dobře tě…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků