logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Běhání – anatomie

Běhání – anatomie

Běhání – anatomie je kniha, která mě nadchla. Je to přesně ta kniha, která tu chyběla. Možná mnohého může odradit název s tím, že není žádný lékař či biolog, aby tak dopodrobna musel vědět, jak jeho svaly či pohybový aparát při běhání fungují. Běžecká anatomie však vůbec není suchopárnou anatomií, má příběh, v jehož ději se skrývá celé kouzlo běhání od prvních nesmělých krůčků začátečníka až po výkony těch nejlepších běžců.

Ilustrovaný průvodce, který vám pomůže osvětlit, jak zapracovat na zlepšení své běžecké síly, rychlosti, vytrvalosti, ale i technice běhu.

„Jak může znalost anatomie pomoci zlepšit člověku jeho běh? Není to kniha jen pro odborníky, jako jsou běžečtí trenéři, fyzioterapeuti, sportovní lékaři? Jak její sdělení může pomoci běžcům a běžkyním zlepšit jejich běh, jejich výkonnost, zážitky z běhání?“ napadne možná neznalého ve chvíli, kdy tuto knihu zahlédne na pultě některého z knihkupectví. A vězte, že může, a moc. Svým způsobem Běhání – anatomie doplňuje to, co bylo naznačeno v knize Born To Run, jen jaksi mezi řádky o úloze běhu v životě člověka a sice, že člověk byl zrozen k běhu.

Prokousávaje se jednotlivými kapitolami, přibližujícími vývoj lidského běhu, přizpůsobení se rychlosti a terénu, funkce středu těla na vliv běhu, vhodné způsoby posilování běžce, nejčastější běžecká zranění…, s tím, jak jednotlivé běžecké úkony to či ono ovlivňují, vše doprovázené dobře popsanými obrázky zapojených svalů či svalových skupin, jsem byl nadšený čím dál tím víc.

Abych ten chvalozpěv zkrátil. Došel jsem jednoznačně k přesvědčení, že Běhání – anatomie je knížka, kterou ocení všichni, kteří neběhají jen proto, aby „utekli“ životním problémům, ale běhají pro dobrý pocit z běhu, proto, že běhání jim přináší radost, sílu, rychlost, vytrvalost, a to nejen při samotném běhu, ale obecně v životě vůbec.

Rozhodl jsem se také, že Běhání – anatomie bude jednou z doporučených (tedy spíše povinných) knih, z nichž budu zkoušet, až na začátku roku otevřeme Running academy. Protože člověk, který si neumí představit (neví), jak co v těle funguje, může těžko jiné učit běhat tak, aby to bylo zdravé pro tělo i pro duši.

Když mám někde besedu, v jejímž rámci posluchače seznamuji se svým běžeckým příběhem, po oznámení, co jsem všechno v životě oběhal, padá otázka: „A co kolena?“, odpovídám: „Dobrý, s koleny jsem až na skutečně malé výjimky nikdy problémy neměl, což bylo ovlivněno tím, že běhám přirozeně. To znamená, že neskáču, ale plynule odvaluji, čímž při každém kroku zapojuji (natahuji a uvolňuji) všechny svaly dolní končetiny, tudíž nedochází k přetížení nejvíce zatěžovaných partií, zkrátka proto, že žádné nepřetěžuji. A pak, že jsem v době své největší běžecké „slávy“ dbal na protahování a posilování. Třeba protažení natažené nohy vsedě.

Protahování natažené nohy vsedě

Protahování natažené nohy vsedě

Provedení

Sedněte si na zem, pažemi se vzadu kvůli opoře opřete o podlahu. Jednu nohu mějte nataženou, druhou lehce pokrčenou. Při prvních cvičeních nepoužívejte závaží, později můžete přidávat závaží až o váze 5 kg.

Chodidlo natažené nohy otočte směrem ven a pomalu zvedněte nohu do výšky, ne však více jak 20 cm, koleno je pevné, ale ne příliš napnuté. V této pozici setrvejte 10 vteřin, pak opět položte kotník na podlahu a odpočívejte. Cvik opakujte 10krát po 10 vteřinách a pak nohy vystřídejte. Pozice chodidla (jak vidíte na obrázku) postupně měňte, abyste procvičili všechny svaly kvadricepsů.

Zapojené svaly

Primárně: vnitřní široký sval

Sekundárně: přímý stehenní sval, prostřední a vnější široký sval

Zapojené měkké tkáně

Primárně: vnitřní postranní vaz, čéškový vaz

Technická rada

Zprvu pro vás může být cvik technicky obtížný, proto byste měli cvičit bez závaží. Horní část nohy se může při prvních cvičeních chvět, ale postupným posilováním se bude třes zmenšovat, až zmizí a cvičení bude snazší.

Cíl cvičení pro váš lepší běh

Kdyby kliniky zakázaly vstup běžcům, zely by prázdnotou! Bohužel příliš mnoho trenérů a běžeckých laiků klade hlavní důraz na naběhání kilometrů, což ve spojení se špatným běžeckým stylem vede k přetěžování kvadricepsů a opomíjí zapojování prostředního širokého svalu, který má velký vliv na stabilizaci kolena a prevenci patelofemorální bolesti (bolest zvnějšku těsně pod kolenem). Tento cvik je nejefektivnějším způsobem, jak prostřední široký sval posílit, dodat mu výkonnost a zbavit se bolesti kolena.

Běhání – anatomie vydalo nakladatelství Cpress a kromě většiny knihkupectví si ji budete moci objednat (s dalšími knihami s běžeckou tématikou) i na e-shopu Běžecké školy

Miloš Škorpil foto
Běhání – anatomie

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (16 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Radek | 18. 8. 2014 14.22 hod. | 195.80.184.xx
Díky za tip na dobrý cvik při bolesti kolen. Jinak je to totiž problém – všichni při bolesti kolen doporučují posílit kvadricepsy, ale jak? Výstupy na schodík, dřepy, dřepy s výskokem apod. Jenže všechny tyto cviky zhoršují v akutní fázi bolesti problémy s koleny, protože je příliš zatěžují. Klasický začarovaný kruh. Tohle je fajn nápad, jak z něj ven. A u mně zatím vypadá, že funguje... Mockrát dík!

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Běžecká literatura

všechny články Běžecká literatura

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Poleťte si zaběhat na Madeiru! : Tak všechny trasy jsou již dávno vyprodané »
  • Emoce a sport : Je někde ke shlédnutí ten zmíněný pořad? Díky předem za info. »
  • Cesta oplácané holčičky, nad kterou babička na jižní Moravě radostně jásala, jak dobře prospívá, do PIM Women´s Challenge 2012 : Karolíno, napadlo Vás někdy, že lámat věci/ osud/ lidi přes koleno, je nesmysl? Vy evidentně ńejste…»
  • Maraton změnil miliony životních příběhů : Miloš píše tak podmanivě, že být v tu chvíli někde na trati, cestě, chodníčku, kdekoliv, tak se…»
  • Maraton změnil miliony životních příběhů : Vše, co bylo v článku napsáno, sedí, jen bych doplnil ještě jedno – i případě maratonu platí,…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků