logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

7 tipů, jak využít vícehodinovku, když nejste ultráci

7 tipů, jak využít vícehodinovku,  když nejste ultráci

Pokud jste zatím ještě neokusili delší vzdálenosti, možná vícehodinovky vnímáte jako něco mimo vaše možnosti. Právě vám však může účast na takovéto akci hodně přinést. Pojďme se tedy podívat na to, jak vás může účast na vícehodinovce běžecky posunout.

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. 1. Využijte zázemí pro dlouhý běh
  2. 2. Zkuste si, co dokážete, když vás nebrzdí hlava
  3. 3. Bavte se
  4. 4. Čerpejte sílu z atmosféry akce
  5. 5. Vyzkoušejte si jinou formu tréninku
  6. 6. Sbírejte zkušenosti
  7. 7. Naberte motivaci do dalšího tréninku
  8. Aby se to nezvrtlo...
    1. Nesvazujte se velkými cíli
    2. Poslouchejte své tělo
  9. Kde si to vyzkoušet
    1. Běh pro všechny
    2. Františkolázeňská 24-hodinovka – kilometry pro Hospic sv. Jiří

1. Využijte zázemí pro dlouhý běh

Pro toho, kdo už má něco naběháno, jsou delší běhy běžná věc. Pokud však teprve začínáte prodlužovat uběhnutou vzdálenost, tak se kromě vlastního běhu musíte postupně začít vypořádávat i s dalšími věcmi, které jste při kratších bězích nemuseli řešit. Potřebuji jídlo? Pití? Kolik? Do čeho? Co si mám vzít na sebe? Mám si s sebou vzít bundu, nebo ji potáhnu zbytečně? Kam poběžím? Zvládnu to?

Při vícehodinovce můžete využít nejen komfort veškerého servisu (o jídlo a pití se postará občerstvovačka, věci si můžete nechat v zázemí, trasa je daná), ale i bezpečí relativně krátkého okruhu, kde si můžete spoustu věcí „beztrestně“ vyzkoušet, protože i v případě, že se něco nezadaří podle plánu, jste pořád v blízkosti zázemí a dost věcí můžete dodatečně korigovat. Kdykoliv máte možnost skončit, nebo si dát pauzu a odpočinout si, nebo něco změnit. Nikomu to nepřijde divné, protože přestávky si dělají téměř všichni a jsou přirozenou součástí vícehodinovek.

2. Zkuste si, co dokážete, když vás nebrzdí hlava

Ne nadarmo se říká, že dlouhé běhy jsou především o hlavě. V bezpečí okruhu pracuje psychika naprosto jinak a tak většina lidí s překvapením zjišťuje, že zvládá věci, o kterých se jim ani nezdálo. Jak je možné, že i když se normálně trápíte na pětce, desítce, dvacítce, třicítce nebo maratonu, že si na vícehodinovce jen tak mimochodem střihnete třeba dvakrát tolik a pořád máte chuť běžet dál?

Vysvětlení je jednoduché. Když si naplánujete dlouhou trasu, podvědomě z ní máte respekt. Vystrašené podvědomí pak spouští obranné mechanismy. A tak nastupují pochybnosti, nejistota, obavy. Když se nenecháte odradit, často sáhne po vyšším kalibru. Mohou se objevit fyzické potíže – začnete se cítit unavení, ozývají se různé bolesti... Ačkoliv v tuto chvíli v sobě pořád máte obrovské rezervy, vaše tělo si je velmi důmyslně chrání a nedá je zadarmo.

Na okruhu to funguje jinak. Místo dlouhé trasy před sebou máte třeba jen kilometrové kolečko. Vaše podvědomí ví, že se nevzdálíte od bezpečí základny, a tak nemá potřebu vás pořád usilovně chránit. Dokončujete okruh a říkáte si „ještě jeden je v pohodě“. Je to dostatečně malé sousto, o kterém víte, že ho hravě zvládnete. A tak dáte ještě jeden. A další. A najednou zjistíte, že už máte naběháno víc, než kdykoliv předtím, ale cítíte se pořád dobře. A tak pokračujete dál...

Tato zkušenost vám potom psychicky pomůže i v dalším tréninku. Když víte, co dokážete, zvýší se vám sebevědomí a budete dlouhé tréninky běhat v mnohem větší pohodě.

3. Bavte se

Zatímco třeba při běžeckých závodech nebo delších skupinových bězích se se spoustou kamarádů vidíte před startem a pak až po akci u piva, na okruhu se s ostatními po celou dobu potkáváte. Na trati, na občerstvovačce, v zázemí. Tu si s někým vyměníte úsměv, tu na sebe mávnete, prohodíte pár slov anebo popoběhnete kousek společně a popovídáte. Čas a kilometry utíkají, ani nevíte jak.

4. Čerpejte sílu z atmosféry akce

Vícehodinovky mají magickou atmosféru. Neustále se potkáváte s lidmi, kteří jsou naladěni na podobnou notu, postupně se vytváří pocit sounáležitosti a pohody, který je s přibývajícím časem skoro až hmatatelný, a to i pro ty, kteří běží sami. Přidejte si k tomu neustále stoupající hladinu endorfinů a máte solidní zásobárnu energie, ze které můžete čerpat jak průběžně, tak ve chvílích, kdy vám ta vaše začne docházet.

5. Vyzkoušejte si jinou formu tréninku

Kombinaci zázemí a dostatku času můžete využít ke zpestření svého tréninku něčím neobvyklým. Co třeba kombinace běhu s chůzí, nebo ještě lépe s chůzí s hůlkami? Nebo místo 16 km souvislého běhu zkusit třeba 3 x 7 km s pauzou v zázemí. Vymyslet se toho dá spousta a každé zpestření je impulsem pro tělo a osvěžením pro mysl.

6. Sbírejte zkušenosti

Při vícehodinovce na okruhu máte jedinečnou šanci naučit se spoustu věcí jak ze svých vlastních zkušeností, tak od druhých. Vyzkoušejte si, co s vámi dělá, když běžíte déle, než jste zvyklí. Jak se cítíte, co vám běží hlavou, co vám vyhovuje za taktiku, jak na vás působí různé jídlo, v jakém oblečení se cítíte nejlépe, co je dobré mít s sebou u trati, co v zázemí... Všímejte si i ostatních běžců. Leckdy stačí i chvíle na okruhu pro to, abyste se přiučili cenné věci, na které byste sami přicházeli velmi těžce a dlouho.

7. Naberte motivaci do dalšího tréninku

Vícehodinovka vás nakopne. Každého něčím jiným. Někoho nabije vlastní výkon, dalšího atmosféra, noví známí, vychytávky, které se přiučil od ostatních, případně nová chuť posunout se dál. Ať tak či onak, jen minimum lidí nechá účast na vícehodinovce chladným. A protože se nám pomalu začínají krátit dny a venku se postupně ochlazuje, drobet motivace není rozhodně na škodu.

Aby se to nezvrtlo...

Jestli ve vás předchozí informace vzbudily chuť nějakou vícehodinovku vyzkoušet, tak jedině dobře. Ale ještě před tím, než vám doporučím, kde vás přivítají s otevřenou náručí, bych vás chtěla upozornit na některá pokušení, která vás mohou potkat, abyste o nich věděli a mohli se na ně připravit.

Nesvazujte se velkými cíli

Jakkoliv to všechno vypadá jednoduše, ani na vícehodinovce nikdo nic neodběhá za vás. Nesvazujte se zbytečně vysokým cílem. Může na vás působit stejně, jako dlouhá trasa v tipu č. 2. Nejlepší způsob, jak získat hlavu na svou stranu, je jet si akci prostě užít, příjemně si zaběhat, potkat se s kamarády a nechat se překvapit, co z toho vzejde.

Poslouchejte své tělo

To, že jste na okruhu a do zázemí se vždycky nějak dobelháte, byste neměli zneužívat k tomu, abyste ignorovali signály vašeho těla, pokud vám hlásí, že něco není v pořádku. Některé hranice vás budou magicky přitahovat, ale není od věci si včas rozmyslet, jestli stojí za to, způsobit si kvůli jejich dosažení výpadek nebo dokonce nějaký dlouhodobější problém. Je dobré si uvědomit, že právě ve dnech a týdnech po akci budete nejvíc namotivovaní a budete mít příležitost budovat na tom, co jste naběhali. Ovšem pouze za předpokladu, že vás neodstaví zranění.

Kde si to vyzkoušet

Dejte pozor, abyste si nevybrali akci, kde se schází samí závoďáci, nebo pokročilí běžci. Kdybyste si na takovou akci přišli odkroužit svých deset koleček a všichni ostatní měli stovku, nejspíš by vám to moc nedodalo. Ideální jsou společensky a charitativně zaměřené akce. Osobně bych vás ráda pozvala na následující dvě:

Běh pro všechny

Charitativní šestihodinovka pro běžce i neběžce v Nymburce. Běháme pro Centrum pro všechny. Tady si tak trochu přihřívám vlastní polívčičku, neboť pokud 20. září dorazíte, určitě se potkáme. Čeká vás přírodní okruh lesoparkem o délce 1,4 km zejména po parkových cestách. Připraven bude i doprovodný program, takže můžete klidně vzít celou rodinu. Běh pro všechny bude skvělou příležitostí načerpat zkušenosti před Františkolázeňskou 24-hodinovkou. Pokud se chystáte přijet, zaregistrujte se prosím na webu akce.

Web akce

Františkolázeňská 24-hodinovka – kilometry pro Hospic sv. Jiří

Charitativní 24-hodinovka pořádaná Běžeckou školou, SZŠ a VOŠ Cheb a Farní charitou Cheb, při které spousta „běžeckých školáků“ nakoukla do světa ultra. Letos budeme běhat 15. – 16. listopadu pro Hospic sv. Jiří. Okruh o délce 1 150 m vede po chodnících a dlážděných cestách v sadech Bedřicha Smetany ve Františkových Lázních.

Web akce

A jak jste na tom vy? Máte nějaké zkušenosti z podobných akcí?

Lucka Urbanová foto
  • přečteno: 7783/7510×, 2 komentáře

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (19 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Lucka | 27. 8. 2014 22.44 hod. | 88.100.198.xxx
Ahoj Filipe, je tam jednou cca 50 m a jednou cca 150 m po rovném asfaltu a zbylých 1200 m jsou parkové cesty (vesměs hlína s kamínky). Na mě jsou poměrně ostré (naposledy jsem po těch cestách běžela naboso asi 2 km a pak jsem velmi ráda nazula pětiprstky), ale asi záleží na tom, jak máš hodně ošlapaná chodidla. Já úplně naboso skoro neběhám, tak jsem cíťa. :-) Teď jsem hodila na web šestihodinovky fotky trati, tak se můžeš mrknout – třeba ti to napoví víc. Pokud dorazíš, tak se těším.

Filip Kessler | 27. 8. 2014 19.00 hod. | 89.177.188.xxx
Ahoj Lucko,
díky za nabídku na šestihodinovku. Nevíš, jaký má ten okruh v Nymburce povrch? Uvažuju, že poběžím naboso..

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Běh je jen jeden a je pro všechny. Život má své zákony a ty platí na všechny. : Ahoj všem, zajímavé, ale proč neběhat Pro něco ? Pro lepší zdraví, pro zážitek, pro klid a čistou…»
  • Poleťte si zaběhat na Madeiru! : Tak všechny trasy jsou již dávno vyprodané »
  • Emoce a sport : Je někde ke shlédnutí ten zmíněný pořad? Díky předem za info. »
  • Cesta oplácané holčičky, nad kterou babička na jižní Moravě radostně jásala, jak dobře prospívá, do PIM Women´s Challenge 2012 : Karolíno, napadlo Vás někdy, že lámat věci/ osud/ lidi přes koleno, je nesmysl? Vy evidentně ńejste…»
  • Maraton změnil miliony životních příběhů : Miloš píše tak podmanivě, že být v tu chvíli někde na trati, cestě, chodníčku, kdekoliv, tak se…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků