logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Sportovní masáž pro každého

Sportovní masáž pro každého

Masáží lze zlepšit regeneraci po běhu či jiné zátěži a tím přispět k rychlému odstranění únavy. Masáž může případně i vyrovnávat určité následky jednostranných činností, které jsou často příčinou zvýšené únavy, nesprávného držení těla a různých bolestivých obtíží.

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Historie masáže a sportovní masáže
  2. Masáž a její druhy

Nejlepší zkušenosti s využíváním masáže mají běžci, kteří používají sportovní masáž, což je masáž upravená pro posilování zdravého organismu, pro usnadnění udržování kvalitní tělesné i duševní kondice, pro zlepšování celkového stavu a vzhledu i pro náležité odstraňování únavy po tréninku či závodech.

Historie masáže a sportovní masáže

Již v pravěku člověk vlivem různých zkušeností poznával, že masáž je velmi účinným prostředkem k léčení následků rozličných úrazů. Aby zmírnil nebo zcela potlačil bolest, třel a hnětl si pravěký člověk poraněná místa a tyto dobré zkušenosti se postupně rozvíjely a zdokonalovaly.

Teprve poněkud později se zřejmě začalo využívat masáže také k odstraňování únavy a k celkovému osvěžení. To potvrzují poznatky cestovatelů a mořeplavců, které získali u národů žijících zcela primitivním způsobem života.

Za zakladatele masáže lze považovat také Babylóňany a Asyřany, kteří používali masáže hlavně ve vojsku. V Asyrském městě Ninive, v paláci krále Sanheriba, byla nalezena alabastrová váza, na níž je znázorněna masáž. Masáž znali i staří Peršané a Egypťané, kteří při masážích používali různých vonných mastí a směsí nilského bahna s olejem, jež v těch dobách nahrazovaly mýdlo. Od Egypťanů se masáži naučili židé, u nichž byla masáž často obestřena rouškou náboženské obřadnosti. Z bible je známo, že Marie Magdaléna umyla Kristovi nohy, otřela je vlastními vlasy a namazala vonnou mastí. To byla vlastně nejen pocta, ale i osvěžující masáž.

Do Řecka se masáž dostala z Egypta. První zmínka o ní je už v Homérově Odysseji. Zde je popisován způsob, jak Kirké v lázni masírovala Odyssea. Řekové znali léčebnou masáž, kterou používali již před Hippokratem (žil v letech 460 – 377 př. n. l.) k léčení zlomenin, což si dnes jen těžko dovedeme představit. Rovněž Hippokratův učitel Herodikos znal masáž, sám pravidelně cvičil, užíval automasáže a dožil se 100 let. Hippokrates poznal, že vhodnou masáží lze napjaté svaly uvolňovat a svaly ochablé utužovat. Věděl též, že mírná masáž podporuje přírůstek na tělesné hmotnosti, vydatná masáž působí naopak. Znal také příznivý účinek masáže na krevní oběh, nespavost, hojení následků poranění atd.

Řecko je zřejmě první zemí, kde se masáž začala uplatňovat při různých druzích tělesného cvičení a při tělesné výchově a sportu vůbec. Je známo, že se masáž používala před sportovními zápasy, že ji prováděli tzv. Aleptové, kteří používali k masáži oleje s přídavkem jemného písku a pryskyřic z různých dřev, kořenů a plodů, jež měly účinek masáže zesílit. Aleptové prováděli někdy masáže tak hrubě, že si řečtí sportovci stěžovali. V tomto hrubším způsobu masáže můžeme spatřovat jakousi prvotní masáž přípravnou nebo masáž před sportovním výkonem (masáž pohotovostní). Po zápase si řečtí sportovci důkladně stírali směs oleje, pryskyřic, písku (což jsou vlastně předchůdci moderních pomocných masážních prostředků), potu a prachu zahnutými škrabkami, jak ukazuje socha atleta Apoxyomena.

Masáž a její druhy

Masáž je speciální procedura, která je využívána především k upevnění tělesného i duševního zdraví, k posílení organismu, ke zvýšení výkonnosti nebo k osvěžení po fyzické i psychické námaze či ke zlepšení celkového vzhledu, popřípadě k léčení nebo doléčování některých chorobných a poúrazových stavů.

Ze stručné charakteristiky masáže vyplývá, že tato procedura může ovlivňovat člověka v mnoha směrech. Podle zaměření lze masáž dělit na několik skupin:

  1. masáž léčebná nebo rehabilitační
  2. masáž kosmetická
  3. masáž rekreační
  4. masáž sportovní

Především u sportovců se používá různých forem masáže sportovní. Nejúčinnější je masáž, která má celkově posílit organismus trénujícího sportovce, aby dosáhl lepších sportovních výkonů (masáž přípravná).

Těsně před závodem nebo namáhavým tréninkem se používá zvláštní masáž jako součást vlastní přípravy na následující zatížení (masáž pohotovostní). Zlepšuje prokrvení a prohřátí organismu. Podle situace ji lze upravit jako povzbuzení nebo naopak jako uklidnění (masáž pohotovostní – dráždivá nebo uklidňující).

Nejčastěji používaná masáž u sportovců (masáž odstraňující únavu) má sloužit k urychlenému odplavování tzv. únavových látek ze svalstva a k uspíšení celkové regenerace.

V přestávkách mezi poločasy, jednotlivými sportovními disciplínami či mezi zápasy je možno použít kombinaci obou předešlých masáží ve formě tzv. masáže v přestávkách mezi výkony.

V poslední době se začíná uplatňovat u některých sportovních disciplín (zejména u sportovkyň) účinek masáže na celkový vzhled (masáž sportovně kosmetická).

Při sportovní masáži se většinou používá soubor masérských hmatů a pro usnadnění vlastních masážních postupů slouží různé pomocné masážní prostředky nebo přístroje.

Jestliže se sportovec masíruje sám, jde o automasáž.

Seriál byl napsán pro časopis Běžecký svět, který jsem vydával společně s Janem Šourkem v letech 2002 – 2004, a byl mým prvním pokusem, jak hobby a výkonnostním běžcům přinést informace z oblasti běhu, které jinde nenajdou. Text čerpán z knihy MUDr. Josefa Kvapilíka – Sportovní masáž pro každého.

bezeckaskola. cz foto
  • přečteno: 7761/7637×

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (5 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Běžecká poradna

všechny články Běžecká poradna

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Pět možností jak v létě trénovat a připravit se na podzimní běžecké závody, když se vám zrovna nechce běhat : Hedviko, záleží na tom, jak do sebe šijete :), ale každopádně bych řekl, že hodina fitboxu vydá za…»
  • Pět možností jak v létě trénovat a připravit se na podzimní běžecké závody, když se vám zrovna nechce běhat : Dobrý den jak je na tom hodina fitboxu prosím ? děkuji »
  • Jak se vrátit do běžeckého tréninku po pauze trvající 4 – 6 týdnů : Míšo, lehká chůze by mohla pomoc, se sporty je to bída, ale mohlo by pomoci veslování na veslařském…»
  • Jak se vrátit do běžeckého tréninku po pauze trvající 4 – 6 týdnů : Zdravím, mám natržená svalová vlákna na bérci, nemůžu tedy pokračovat v tréninku na půlmaraton a…»
  • Vápník – proč nám chybí a co to s námi dělá : Dobre jste zpracovani systemem,mak ma napr.10krat vice vapniku nez kravske mleko,dale vsechny druhy…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků