logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Sportovní masáž na zlepšení výkonnosti, aneb když tě všechno bolí neběhej s tím k doktorovi, ale zaskoč na masáž

Sportovní masáž na zlepšení výkonnosti, aneb když tě všechno bolí neběhej s tím k doktorovi, ale zaskoč na masáž

Pro upevnění nebo zkvalitnění našeho tělesného i duševního zdraví, zlepšení pracovní či studijní schopnosti i celkové výkonnosti je možné použít přípravnou masáž.

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Postup při celkové přípravné masáži
  2. Masáž na odstranění únavy
  3. Masáž pohotovostní

Přípravná masáž je procedura, která má celkově posílit organismus, abychom mohli dosahovat lepších výkonů nebo dobré výkony udržet delší dobu. Ve sportu tento druh masáže usnadňuje přípravu začínajících sportovců na větší zátěž v tréninku a při závodech. Přípravná masáž může případně také navazovat na masáž sportovně léčebnou nebo na masáž rehabilitační.

Přípravná masáž je většinou masáží celého těla. Má být ze všech druhů masáží nejvydatnější. Doba jejího trvání je asi 50 – 60 minut. Může být i částečná, cílená jen na některou část těla (např. pouze na dolní končetiny). Využívají se při ní všechny skupiny masérských hmatů a všechny druhy tření, hnětení, roztírání, tepání, chvění i pohyby v kloubech.

Postup při celkové přípravné masáži

Při tomto druhu sportovní masáže postupujeme obvykle tak, že masírujeme nejprve záda (masírovaný leží na břiše), pak hrudník, břicho a přední stranu dolních končetin (masírovaný leží na zádech), pak masírujeme dolní končetiny zezadu (masírovaný opět leží na zádech), pak masírujeme dolní končetiny zezadu (masírovaný opět leží na břiše), následuje masáž horních končetin (masírovaný leží na zádech) a konečně masáž šíje, kdy masírovaný sedí, opřen předloktími o svá stehna a hlava je uvolněná a mírně předkloněná. Aby obracení masírovaného bylo co nejméně, doporučuje se vleže na břiše provést masáž zad a zadní strany dolních končetin, při poloze vleže na zádech vše ostatní a vsedě pak masáž šíje.

Masáž na odstranění únavy

Masáž na odstranění únavy

U sportovců se využívá po namáhavém tréninku nebo závodech jiný druh sportovní masáže, a to masáž odstraňující únavu, která má za úkol především urychlit zotavení po sportovním výkonu. Tento druh masáže lze však plně využít i u nesportujících ke zlepšení a zrychlení regeneračních pochodů po jakékoliv vysilující námaze, zejména tělesné.

Účinnost této masáže se podstatně zvýší řádným prohřátím pod teplou sprchou nebo předehřátím v potní místnosti sauny před vlastní masáží.

Masáž odstraňující únavu je zpravidla celková, obdobně jako masáž přípravná. Je však klidnější, pomalejší a jemnější. Používá se především pomalého tření, jemného hnětení a roztírání a vynecháváme tepání (zvláště hluboké) a pohyby v kloubech. Všechny masérské hmaty mají být dostředivé, to znamená, že směřují směrem k srdci nebo tlak směrem k srdci je vyšší než opačně.

Vzhledem k vynechávání některých hmatů trvá masáž odstraňující únavu asi 30 – 40 minut. Při menší únavě se provádí asi za půl hodiny po sportovním výkonu, při větší únavě za 3 – 6 hodin, event. i později. Masáž odstraňující únavu se nepoužívá těsně před výkonem, protože snižuje na určitou dobu celkovou výkonnost. Naopak tato masáž provedená nejpozději asi 7 hodin před výkonem však celkovou výkonnost zvyšuje.

Masáž pohotovostní

Masáž pohotovostní

Tato procedura uvádí organismus sportovce do plné pohotovosti před sportovním výkonem. Obvykle doplňuje rozcvičení před výkonem. Je krátkodobá, trvá asi 5 – 10 minut. Provádí se na těch částech těla, které budou při následném sportovním výkonu maximálně zatěžovány. Masér má podle aktuálního stavu sportovce pohotovostní masáž upravit. Pro sportovce, u kterých převažuje před výkonem útlum, je vhodná masáž dráždivá, pro ty, kteří jsou před výkonem netrpěliví, předráždění, volíme masáž uklidňující.

Dráždivá masáž je tvrdá, rychlá, jednotlivé masérské hmaty se rychle střídají. Způsobuje celkové podráždění a povzbuzení. Značně překrvuje kůži, podkoží i svalstvo. Nesmí však být v žádném případě bolestivá, tím by se snižovala výkonnost. Uklidňující masáž je jemná, pomalá, jednotlivé masérské hmaty přecházejí plynule v další, rytmus hmatů musí být pravidelný. Prostřednictvím nervové soustavy působí celkové uklidnění, vyrovnání snížením napětí svalstva, utišuje bolesti a odstraňuje únavu.

Seriál byl napsán pro časopis Běžecký svět, který jsem vydával společně s Janem Šourkem v letech 2002 – 2004, a byl mým prvním pokusem, jak hobby a výkonnostním běžcům přinést informace z oblasti běhu, které jinde nenajdou. Text čerpán z knihy MUDr. Josefa Kvapilíka – Sportovní masáž pro každého.

bezeckaskola. cz foto
  • přečteno: 8420/8286×
Sportovní masáž na zlepšení výkonnosti, aneb když tě všechno bolí neběhej s tím k doktorovi, ale zaskoč na masáž Sportovní masáž na zlepšení výkonnosti, aneb když tě všechno bolí neběhej s tím k doktorovi, ale zaskoč na masáž

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (5 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví39
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice106
Více času na sebe14
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou37

kde se diskutuje

  • Život neběží vždycky podle (tréninkového) plánu : Je to malichernost, ale jak dobře Vám rozumím ... :-) »
  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : nemáte někdo zkušenost s během maratonu v zimě ? »
  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků