logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Sportovní masáž na zlepšení výkonnosti, aneb když tě všechno bolí neběhej s tím k doktorovi, ale zaskoč na masáž

Sportovní masáž na zlepšení výkonnosti, aneb když tě všechno bolí neběhej s tím k doktorovi, ale zaskoč na masáž

Pro upevnění nebo zkvalitnění našeho tělesného i duševního zdraví, zlepšení pracovní či studijní schopnosti i celkové výkonnosti je možné použít přípravnou masáž.

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Postup při celkové přípravné masáži
  2. Masáž na odstranění únavy
  3. Masáž pohotovostní

Přípravná masáž je procedura, která má celkově posílit organismus, abychom mohli dosahovat lepších výkonů nebo dobré výkony udržet delší dobu. Ve sportu tento druh masáže usnadňuje přípravu začínajících sportovců na větší zátěž v tréninku a při závodech. Přípravná masáž může případně také navazovat na masáž sportovně léčebnou nebo na masáž rehabilitační.

Přípravná masáž je většinou masáží celého těla. Má být ze všech druhů masáží nejvydatnější. Doba jejího trvání je asi 50 – 60 minut. Může být i částečná, cílená jen na některou část těla (např. pouze na dolní končetiny). Využívají se při ní všechny skupiny masérských hmatů a všechny druhy tření, hnětení, roztírání, tepání, chvění i pohyby v kloubech.

Postup při celkové přípravné masáži

Při tomto druhu sportovní masáže postupujeme obvykle tak, že masírujeme nejprve záda (masírovaný leží na břiše), pak hrudník, břicho a přední stranu dolních končetin (masírovaný leží na zádech), pak masírujeme dolní končetiny zezadu (masírovaný opět leží na zádech), pak masírujeme dolní končetiny zezadu (masírovaný opět leží na břiše), následuje masáž horních končetin (masírovaný leží na zádech) a konečně masáž šíje, kdy masírovaný sedí, opřen předloktími o svá stehna a hlava je uvolněná a mírně předkloněná. Aby obracení masírovaného bylo co nejméně, doporučuje se vleže na břiše provést masáž zad a zadní strany dolních končetin, při poloze vleže na zádech vše ostatní a vsedě pak masáž šíje.

Masáž na odstranění únavy

Masáž na odstranění únavy

U sportovců se využívá po namáhavém tréninku nebo závodech jiný druh sportovní masáže, a to masáž odstraňující únavu, která má za úkol především urychlit zotavení po sportovním výkonu. Tento druh masáže lze však plně využít i u nesportujících ke zlepšení a zrychlení regeneračních pochodů po jakékoliv vysilující námaze, zejména tělesné.

Účinnost této masáže se podstatně zvýší řádným prohřátím pod teplou sprchou nebo předehřátím v potní místnosti sauny před vlastní masáží.

Masáž odstraňující únavu je zpravidla celková, obdobně jako masáž přípravná. Je však klidnější, pomalejší a jemnější. Používá se především pomalého tření, jemného hnětení a roztírání a vynecháváme tepání (zvláště hluboké) a pohyby v kloubech. Všechny masérské hmaty mají být dostředivé, to znamená, že směřují směrem k srdci nebo tlak směrem k srdci je vyšší než opačně.

Vzhledem k vynechávání některých hmatů trvá masáž odstraňující únavu asi 30 – 40 minut. Při menší únavě se provádí asi za půl hodiny po sportovním výkonu, při větší únavě za 3 – 6 hodin, event. i později. Masáž odstraňující únavu se nepoužívá těsně před výkonem, protože snižuje na určitou dobu celkovou výkonnost. Naopak tato masáž provedená nejpozději asi 7 hodin před výkonem však celkovou výkonnost zvyšuje.

Masáž pohotovostní

Masáž pohotovostní

Tato procedura uvádí organismus sportovce do plné pohotovosti před sportovním výkonem. Obvykle doplňuje rozcvičení před výkonem. Je krátkodobá, trvá asi 5 – 10 minut. Provádí se na těch částech těla, které budou při následném sportovním výkonu maximálně zatěžovány. Masér má podle aktuálního stavu sportovce pohotovostní masáž upravit. Pro sportovce, u kterých převažuje před výkonem útlum, je vhodná masáž dráždivá, pro ty, kteří jsou před výkonem netrpěliví, předráždění, volíme masáž uklidňující.

Dráždivá masáž je tvrdá, rychlá, jednotlivé masérské hmaty se rychle střídají. Způsobuje celkové podráždění a povzbuzení. Značně překrvuje kůži, podkoží i svalstvo. Nesmí však být v žádném případě bolestivá, tím by se snižovala výkonnost. Uklidňující masáž je jemná, pomalá, jednotlivé masérské hmaty přecházejí plynule v další, rytmus hmatů musí být pravidelný. Prostřednictvím nervové soustavy působí celkové uklidnění, vyrovnání snížením napětí svalstva, utišuje bolesti a odstraňuje únavu.

Seriál byl napsán pro časopis Běžecký svět, který jsem vydával společně s Janem Šourkem v letech 2002 – 2004, a byl mým prvním pokusem, jak hobby a výkonnostním běžcům přinést informace z oblasti běhu, které jinde nenajdou. Text čerpán z knihy MUDr. Josefa Kvapilíka – Sportovní masáž pro každého.

bezeckaskola. cz foto
  • přečteno: 10295/10150×
Sportovní masáž na zlepšení výkonnosti, aneb když tě všechno bolí neběhej s tím k doktorovi, ale zaskoč na masáž Sportovní masáž na zlepšení výkonnosti, aneb když tě všechno bolí neběhej s tím k doktorovi, ale zaskoč na masáž

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (6 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Běžecká poradna

všechny články Běžecká poradna

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Svaly a spalování tukových polštářů. Den, kdy si zaběháte, je svátkem pro vaše tělo : Pavle, díky za tvůj příběh, jsem moc rád, že ti běh pomohl vrátit se do života a měl bych na tebe…»
  • Svaly a spalování tukových polštářů. Den, kdy si zaběháte, je svátkem pro vaše tělo : Před rokem (krátce po 50tce) mi byla diagnostikována cukrovka. Předcházející (nejen) několikaleté…»
  • Úrazy Achillovy šlachy. Prevence a jejich léčení : Dovoluji si informovat / nemohu radit /o zlepšení stavu mých problémů s tendinozou Achil.šlach ze…»
  • Jaroslava Grohová: Prvního běhu v Běchovicích jsem se zúčastnila načerno : Váš článek mi udělal velkou radost, paní Grohová je skvělá trenérka a obdivuhodný člověk! »
  • Jak váha ovlivňuje výkon běžce : Mě se na shození pouze tuku skvěle osvědčila aplikace https://www.kaloricketabulky.cz . Zkoušel…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků