logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

„Atmosféra půlmaratonu nás nakopne, těší se ústečtí boxeři

„Atmosféra půlmaratonu nás nakopne, těší se ústečtí boxeři

Exprofiboxer Lukáš Konečný a jeho parťák Radek Linka se připravují na Mattoni 1/2Maraton Ústí nad Labem. Závod startuje již za necelý týden, v neděli 14. září. Oba borci ladí formu a těší se na atmosféru velkého závodu.

„Když slyšíš z úst diváků lemujících trasu ‚Lukáši makej‘ nebo ‚Pecka Lukáši‘, nakopne tě to k vyššímu výkonu. Ale povzbuzování je super, i když tam není osobní oslovení," vzpomíná Lukáš Konečný na atmosféru, jak si ji pamatuje z předchozích startů při ústeckém půlmaratonu. Tisícovky lidí podél trati ženou podle něj běžce k vyššímu tempu, dodávají jim novou energii, kterou při individuálních trénincích nezažijí.

„Když jsem si kdysi zkoušel zaběhnout půlmaraton sám, dal jsem ho za hodinu čtyřicet minut. Dokážu si představit, že při závodě to může být i o deset minut rychleji," odhaduje Konečný. Nejen díky fandění diváků jde výkon při závodě nahoru. „Hodně pomůže i to, že se můžeš chytit tempa spoluběžců, kteří tě ‚potáhnou‘ v chvilkové krizi, pořád je s kým běžet," říká Konečný, který by rád pokořil hranici jedné hodiny třiceti minut. „I když to bude jen o sekundu, budu spokojený," drží se původního cíle, který si stanovil před řadou týdnů.

Podle jeho slov jde forma nahoru. Nejen díky zvýšenému tréninkovému úsilí, ale i zlepšené životosprávě. Jen spánku by potřeboval víc, kvůli pracovnímu vytížení se ho nedostává. Váha šla v posledních dvou týdnech naopak decentně dolů, snaží se vyhýbat alkoholu. „Plánovaných 76 kilogramů zatím nemám, ale blížím se k nim. Alkohol teď nepiju, pivko si ve větší míře dopřeju zas až 14. září," usmívá se.

Oba borci otestovali formu 23. srpna při Trmické desítce za Přemyslem Oráčem. Konečný zvládl uběhnout deset kilometrů za 41:58, Linka za 50:20. Pro Linku šlo o běžecký závodní křest.

„Pěkná atmosféra, lidi mě vyhecovali. Myslel jsem, že poběžím 55 minut, nakonec jsem to zvládl o pět minut rychleji " vrací se Linka k trmickému závodu a potvrzuje jimi Konečného slova. „Při půlmaratonu to musí být bomba, když jde o mnohonásobně větší závod a kolem trati bude fandit mnohem více lidí," těší se. Pro ústecký půlmaraton si stanovil vlastní taktiku.

„Prvních 12 kilometrů poběžím společně s vodičem na cílový čas dvě hodiny. Pak, nejpozději ale po patnácti kilometrech, bych se chtěl trhnout a upalovat rychleji cíli vstříc. Věřím si, že na to budu mít. Jedna hodina padesát pět minut, to by mělo vyjít. Tento čas jsem uvedl i do přihlášky k závodu," říká Linka, jehož k sebevědomému prohlášení opravňuje dosavadní dobrá příprava. V jednom z posledních dlouhých tréninkových běhů dokázal uběhnout 16 kilometrů v tempu 5:40 na kilometr.

Přetaví oba boxeři tréninkové úsilí v úspěšně zvládnutý závod? Přijďte se přesvědčit v neděli 14. září. Půlmaraton startuje na Mírovém náměstí v pravé poledne a poběží jej 3 500 vytrvalců.

Rady trenéra

V týdnu před půlmaratonem již nedohánějte tréninkové manko

Minule jsem vás varoval před tím, abyste se už nesnažili dohánět v tréninku nic, co jste nestihli dosud. Dnes to ještě jedno zopakuju a zdůrazním, protože vím, jak pracují nervy, když si člověk uvědomí, že neudělal v tréninku všechno, co měl. Najednou má strach, jestli závod zvládne a napadají jej myšlenky, jestli se to dá ještě nějak odčinit. A nepřijde na nic lepšího, než si třeba ve středu v týdnu před závodem zkusit, jestli ten půlmaraton uběhne. Většinou jej ve středu skutečně uběhne, ale „odměnou" mu je to, že v neděli bude naprosto k nepotřebě a bez energie.

Místo tréninku už se věnujte spíše odpočinku a nabírání síly. Běžte si jen lehce, na půl hodiny vyběhnout v úterý, ve čtvrtek a v sobotu. Snažte se co nejméně ponocovat, zato co nejvíce spát. V  týdnu před závodem omezte alkohol. Sice uvolní vaší psychiku, ale ztěžknou vám po něm nohy. V tomto týdnu se snažte pravidelně jíst. Myslím tím pořádně snídat, obědvat a večeřet. Strava by měla obsahovat ve větší míře sacharidy (cukry), což ale česká kuchyně obsahuje už sama o sobě (knedlíky, rýže, těstoviny, chleba, pečivo), takže další si přidávat nemusíte.

V neděli se nasnídejte, jak jste zvyklí. Běží se až v poledne, takže budete mít dost času snídani strávit. Budete-li mít před startem hlad, snězte banán. Pokud jste zvyklí na energetické gely, klidně si dejte půl hodiny před startem i ten. Měl by to však být takzvaný pomalý zdroj energie, to znamená, takový, který ji bude do svalů uvolňovat postupně a ne naráz. Od rána průběžně, po malých doušcích, pijte. V poslední půlhodině se pak lehce rozehřejte pomalým během, mírně se protáhněte a budete-li před startem nuceni stát nějakou dobu v davu ostatních běžců a běžkyň čekajících na start, tak zlehka poskakujte, abyste udrželi svaly v teple, prokrvené a prokysličené.

Po startu, i když vás to bude nutit běžet rychle, držte se první tři kilometry zpátky. Nedbejte na to, že vás všichni předbíhají. Pokud to vydržíte, v druhé půlce jim to vrátíte. Budete-li na desátém kilometru cítit spoustu síly, vydržte stále běžet v tempu, na nějž jste se chystali. A tak běžte až do 18. kilometru. Až tam to rozbalte. Tři kilometry to bezpečně vydržíte, s jedenácti kilometry ve vysokém tempu by to však šlo těžko. A když člověku „dojde" pět kilometrů před cílem, je to do cíle ještě hodně daleko.

Hlavně se nebojte, půlmaraton v Ústí je výborný závod. Má skvělou diváckou kulisu a to je hodně důležitý pomocník. Poskytne vám povolený doping a dotlačí vás do cíle. I kdyby vás tam měl donést…

Přeji vám všem krásný zážitek a šťastný běh! Miloš Škorpil

Petr Kostovič je koordinátorem projektu Mattoni 1/2Maraton Ústí nad Labem.

Článek vyšel v MF Dnes Severní Čechy v pondělí 7. září 2014 a vychází se svolením autora i redakce.

Petr Kostovič foto
  • přečteno: 5007/4945×

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (9 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Běžecké akce

všechny články Běžecké akce

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví37
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice96
Více času na sebe11
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou32

kde se diskutuje

  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : nemáte někdo zkušenost s během maratonu v zimě ? »
  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků