logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Sportovní masáž v průběhu tréninku

Sportovní masáž v průběhu tréninku

Po víkendových závodech se většina běžců a běžkyň cítí jako zmlácení. Z tohoto stavu může velmi rychle pomoci masáž a to třeba i během tréninku. Zde používáme kombinaci dvou typů sportovní masáže, a to: zprvu je to částečná masáž odstraňující únavu z předchozího sportovního výkonu, zaměřená na ty oblasti těla, které byly nejvíce zatíženy, následuje masáž pohotovostní, zaměřená především na části organismu, které budou převážně zatěžovány.

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Masáž sportovně léčebná
  2. Pomocné masážní prostředky
    1. Mýdlo
    2. Emulzní přípravky
  3. Kdy a jak masírovat

Masér musí mít značné zkušenosti, aby správně odhadl vzájemný poměr jednotlivých částí této masáže a volil vhodný typ masáže pohotovostní (dráždivou či uklidňující). Jen tak lze dosáhnout zvýšení výkonnosti v následujícím sportovním výkonu. Doba trvání této masáže je většinou značně omezena volným časem mezi jednotlivými sportovními výkony.

Masáž sportovně léčebná

Tento druh sportovní masáže pomáhá doléčovat následky především sportovních úrazů. Její význam spočívá ve značném zkrácení doby rekonvalescence. Způsob a dobu použití sportovně léčebné masáže určuje vždy lékař! Výhodně ji můžeme použít při některých akutních stavech, zejména v případě svalových křečí (zvláště lehké tření a chvění postiženého svalu při současném maximálním uvolnění) a při poskytnutí první pomoci (vyraženém dechu), kdy účinně pomáhá lehké tření a roztírání nadbřišku.

Pomocné masážní prostředky

K podstatně vyššímu účinku sportovní masáže mohou přispět za předpokladu vhodného použití pomocné masážní prostředky, které umožňují snadnější provádění některých masérských hmatů, zejména tření, hnětení a roztírání. Vedle tohoto mechanického usnadnění masérské práce mohou být masážní prostředky nosiči účinných látek, které potencují celkový účinek masáže. Někdy lze provádět masáž či automasáž bez jakýchkoliv pomocných prostředků, ovšem pak se omezujeme víceméně na tepání, chvění či pohyby v kloubech. Mezi nejpoužívanější masážní prostředky patří mýdla, pudry, lihové přípravky, oleje, masti, krémy, emulzní přípravky.

Mýdlo

Mýdla jsou dosud nejužívanějším prostředkem především pro automasáž ve sprchách. Používáme k tomuto účelu výhradně mýdla toaletní, která mají poměrně vysoký obsah tuku a nevysušují příliš pokožku. Osobám s velmi jemnou pokožkou lze doporučit pouze mýdla dětská, která jsou nejkvalitnější a prakticky vůbec nedráždí. Použití mýdel má také své nevýhody. Klouzavost, která je nutná pro některé masérské hmaty je nestálá, voda se rychle odpařuje, takže je nutno masírovaného často znovu namáčet a navíc rychlé odpařování vody z povrchu těla odnímá kůži značné množství tepla. To lze však s výhodou využít v teplém prostředí k chladivé masáži. Většinou však potřebuje masírovaný co nejvíce prohřát, a pak je masáž mýdlem a vodou možno použít v místnosti, kde je teplota minimálně 25 stupňů Celsia.

Emulzní přípravky

Emulzní přípravky patří nyní mezi nejpoužívanější. V obchodech jsou k dostání různé druhy podle způsobu použití. Univerzální se používá u celkové masáže přípravné nebo masáže odstraňující únavu. Hřejivá je vhodná pro masáž a automasáž pohotovostní dráždivou a dále při chladném počasí k prevenci svalových křečí. Není vhodná k masáži obličeje. Chladící a osvěžující se používá při pohotovostní masáži uklidňující nebo při masáži v horkém prostředí, lze ji použít i pro masáž obličeje, ale nesmí přijít do očí. Další druh emulze pomáhá pří odstraňování místní citlivosti, bolesti a únavy. Používá se především pro masáž sportovně léčebnou. Také se vyrábí speciální emulze, která má vodoodpudivý účinek, který způsobuje silikonový olej, rozšiřuje cévy a má povzbudivý účinek, jenž brání pocitu chladu. Používá se při pohotovostní masáži dráždivé a nanáší se pouze před sportovními výkony, kdy potřebujeme chránit kůži před chladem, deštěm, sněhem apod.

Kdy a jak masírovat

Nejvhodnější doba k masáži přípravné či odstraňující únavu je před hlavními jídly. Nikdy se nesmí masírovat na plný žaludek. Před masáží je nutno odstranit také moč a stolici. Masáž se musí provádět na svalech uvolněných. Masáž tvrdě napjatých svalů je pro masírovaného nepříjemná a neúčelná a pro maséra, který musí šetřit silou, velmi namáhavá. Proto je třeba dodržovat správnou polohu těla, při které jsou pokud možno všechny svaly uvolněny (tzv. střední fyziologická poloha).

Sportovní masáž doporučujeme v různých situacích. Dosud nejčastěji se používá masáž u sportovců při odstraňování únavy po namáhavém tréninku nebo po závodech, kdy je nutné urychlit odstraňování různých tzv. únavových látek z organismu. Tuto masáž zařazujeme po námaze v dostatečném časovém odstupu – podle stupně únavy – zhruba po 30 minutách až několika hodinách, po zvláště vyčerpávající námaze až po delším pasivním odpočinku, event. druhý den. Často tato masáž navazuje na lázeň v sauně.

Další časté použití masáže u sportovců vzniká před namáhavým tréninkem a zvláště před závodem, kdy se používá masáž pohotovostní, případně vhodně dávkovaná vzhledem k momentálnímu stavu sportovce (masáž uklidňující či dráždivá), která se zařazuje podle situace ještě před vlastní rozcvičení sportovce nebo po tomto rozcvičení. U déle trvajících výkonů je vhodné uplatňovat zkrácenou kombinaci obou výše uvedených masáží v přestávkách při výkonu. Všechny tyto uvedené typy masáže používají zdraví sportovci především v hlavním (závodním) období.

V přípravném období je vhodné používat celkové masáže přípravné, která má posílit celý organismus a umožnit sportovci dobře snášet stoupající tréninkové dávky bez potíží a působit preventivně proti případnému přetěžování organismu jako celku nebo jeho části. Tato masáž má být zařazována jednou až dvakrát týdně ve volnější dny, kdy trénink není příliš intenzivní. U sportovců, kteří z nějakého důvodu byli nuceni přerušit trénink (např. pro nemoc či úraz), zařazujeme po celkovém vyléčení tuto celkovou přípravnou masáž až třikrát týdně i v závodním období (zase ve dny, kdy je trénink méně namáhavý). Tento způsob masáže urychluje podstatně návrat sil a umožňuje v poměrně krátké době plnou výkonnost.

V přechodném období, kdy sportovci nemají speciální přípravu a víceméně odpočívají, je přesto vhodné udržovat si dobrou kondici a zabránit poklesu výkonnosti. Z tohoto hlediska je výhodné alespoň jednou týdně zařazovat lehčí celkovou masáž kondiční, která je obdobná jako masáž přípravná, využívá rovněž všech skupin masérských hmatů, ale je celkově jemnější a časově kratší (každý hmat se opakuje jen asi pětkrát, u přípravné masáže nejméně 12-15krát).

Základním předpokladem pro všechny druhy sportovní masáže je dobrý zdravotní stav celého organismu. Užíváme ji jedině tehdy, jestliže víme, že není spojena s nebezpečím poškození zdraví. Masáž nesmí být prováděna násilím. Masírovaný nesmí nikdy odcházet „rozlámaný“ nebo dokonce s modřinami. Jestliže masírujeme příliš dlouho a vydatně, začne si masírovaný naříkat na bolest a únavu a masáž se stane nepříjemnou. Zkušený masér ucítí změnu ve svalstvu: zprvu měkké, poddajné svalstvo znovu ztvrdne. V takovém případě došlo k přemasírování a proto je nutno ihned masáž přerušit. Neumělou masáží lze povrch masírovaného těla poškodit. Můžeme na kůži způsobit oděrky a zanést do nich i nákazu. Rovněž špatné masážní prostředky (staré, nedostatečně uzavřené či uskladněné) mohou způsobit na kůži zánětlivé procesy.

Seriál byl napsán pro časopis Běžecký svět, který jsem vydával společně s Janem Šourkem v letech 2002 – 2004, a byl mým prvním pokusem, jak hobby a výkonnostním běžcům přinést informace z oblasti běhu, které jinde nenajdou. Text čerpán z knihy MUDr. Josefa Kvapilíka – Sportovní masáž pro každého.

bezeckaskola. cz foto
  • přečteno: 7128/6973×

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (3 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Běžecká poradna

všechny články Běžecká poradna

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Od 142 kilového pořízka ke 112 kilovému maratonci : Romane, kloubouk dolů .... jsi borec ... jsi borec ... jsi bored ... »
  • Máte talent na běhání? Stačí udělat 7 cviků a budete vědět, jak na tom se svým běžeckým talentem jste! : No tak pohyblivost nic moc 1.dobře 2.dostatečně 3.dobře ,ale silový zbytek velmi dobře .Budu se…»
  • GUT – Gabreta Ultra Trail. 170 kilometrů za 32 hodin napříč Šumavou, sám skoro bez jídla a pití : Krásné....běžet po tak nádherných místech šumavy byl určitě zážitek.....jsi pořád ultra běžec…»
  • GUT – Gabreta Ultra Trail. 170 kilometrů za 32 hodin napříč Šumavou, sám skoro bez jídla a pití : Já oceňuji nejvíc, že to bylo bez podpůrného týmu. Veškeré "zázemí" na svých zádech,…»
  • GUT – Gabreta Ultra Trail. 170 kilometrů za 32 hodin napříč Šumavou, sám skoro bez jídla a pití : Bohužel mám v zapadlejších končinách naší republiky taky neblahou zkušenost s nízkou úrovní, resp.…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků