logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

LEKCE Z JOGGINGU 71. CHCETE-LI ŽÍT DÉLE, HÝBEJTE SE VÍC

LEKCE Z JOGGINGU 71. CHCETE-LI ŽÍT DÉLE, HÝBEJTE SE VÍC

Pokud uvažujete o změně, tady je desatero, které vám poradí, jak na to.

Běžeckých závodů rychle přibývá, stejně jako lidí, kteří se jich účastní. To je potěšitelný fakt, nicméně celoevropský trend se pravděpodobně zatím nezměnil. Dostupné průzkumy ukazují, že většina Evropanů inklinuje k lenosti a spoléhá na to, že případné zdravotní problémy vyplývající z fyzické pasivity za ně vyřeší státní zdravotní péče (proto si ji přece platíme, ne?).

Při běhu se nedá psát esemeska, při chůzi nelze obsluhovat počítač. Takže sedíme na zadku a zatímco využíváme technologického pokroku, zapomínáme používat svoje tělo a přivoláváme tím na sebe škálu nemocí „od hlavy až k patě“. Protože tělo bylo stvořeno k pohybu, nikoli k nečinnosti, a pokud tuhle základní poučku ignorujeme, stávají se z nás povadlí, slabí, nevýkonní, pesimističtí, často stonající a špatně vypadající ignoranti. To není žádné přehnané varování, ale smutná skutečnost. Stačí se trochu rozhlédnout kolem sebe.

Pokud uvažujete o změně, tady je desatero, které vám poradí, jak na to:

  1. Klidně se věnujte své stresující práci osm až dvanáct hodin denně, ale až poté, co si ráno v klidu zacvičíte. Když to spojíte s malou meditací, bude to velké plus. Pokud nemáte čas na jogging v parku nebo v lese, můžete jít do práce pěšky.
  2. Nepoužívejte výtah. V Česku nestojí ani jeden skutečný mrakodrap, takže se to dá zvládnout a navíc – cestou nahoru dodáte mozku více kyslíku a můžete si tak lépe promyslet vyjednávací taktiku na meetingu v 8. patře budovy.
  3. Česká republika má možná nejhustší veřejnou dopravní síť na světě, naučte se ji využívat. Pokud bydlíte ve městě a nepotřebujete auto k výkonu své práce, nechte ho v garáži, nebo ještě lépe, zbavte se ho úplně. Přispějete ke zlepšení ovzduší, které je už tak mimořádně špatné, ušetříte peníze za údržbu, pojistku, pohonné hmoty a pravděpodobně i spoustu času, protože silnice jsou nejenom mizerné, ale i ucpané.
  4. Pokud máte sedavé zaměstnání, každé dvě hodiny se zvedněte ze židle a protáhněte se. Udělejte si dvacet dřepů s činkami nebo pár důkladných kliků.
  5. Pokud jste šéf, zaveďte porady na stojáka. V Brně se v jedné úžasné hospodě pije pivo ve stoje a nikomu to nevadí. A kdyby náhodou jo, stejně tam není ani jedna židle.
  6. Nestyďte se chodit pěšky nebo vyměnit auto za kolo. Příslušníci bohatých národů s vysokou kvalitou života (Holanďané, Dánové, Rakušané) chodí pěšky a jezdí na kole zcela samozřejmě, protože jim tento způsob přemisťování přijde jednodušší, příjemnější a zdravější. Jeďte se podívat do Amsterodamu, Vídně, Kodaně nebo Berlína.
  7. Upřednostňujte pohyb pomalý, bezpečný, levný a vytrvalostní (jogging, kolo, plavání, chůze), nikoli rychlý, krátký, kontaktní, drahý a technicky náročný. To neznamená, že byste se nemohli věnovat fotbalu, hokeji, thajskému boxu nebo base jumpingu, ale vždycky je dobré snižovat riziko zranění a předcházet výpadku v budování kondice.
  8. Přihlaste se na běžecké závody (desítku, půlmaraton, maraton, ultra), ale až poté, co se pravidelné běhání stane přirozenou součástí vašeho životního stylu. Jinak riskujete zranění nejenom fyzické, ale i duševní (nechuť k pohybu).
  9. Najděte si spolehlivý zdroj informací o zdravém životním stylu (třeba web bezeckaskola.cz). Nehledejte radu u lidí, kteří se do běhání zbláznili minulý měsíc, ale u těch, kteří běhají padesát let (Miloš Škorpil).
  10. Pokud jste ještě nezačali, pusťte se do toho ještě dnes.

Pozn. : Jeden den týdnu se na všechno vykašlete a udělejte si pořádný šabat. Věnujte se pouze tomu, co vás dobíjí a naplňuje radostí. V biblickém Desateru s velkým D se píše: Pamatuj na den odpočinku, že ti má být svatý. Šest dní budeš pracovat a dělat všechnu svou práci. Ale sedmý den je den odpočinutí.

DOPORUČENÁ HUDBA: Breakfast in America, Roger Hodgson, (Supertramp)

DOPORUČENÝ NÁPOJ PRO DEN ODPOČINKU: šťávu ze španělských rajčat smíchejte s mrkvovou šťávou, přidejte citrón, domácí bezinkový sirup a dolijte vodou z kohoutku

Pavel Kosorin foto
  • přečteno: 5624/5432×

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (19 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Běžecká literatura

všechny články Běžecká literatura

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví37
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice96
Více času na sebe11
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou32

kde se diskutuje

  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : nemáte někdo zkušenost s během maratonu v zimě ? »
  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků