logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

LEKCE Z JOGGINGU 71. CHCETE-LI ŽÍT DÉLE, HÝBEJTE SE VÍC

LEKCE Z JOGGINGU 71. CHCETE-LI ŽÍT DÉLE, HÝBEJTE SE VÍC

Pokud uvažujete o změně, tady je desatero, které vám poradí, jak na to.

Běžeckých závodů rychle přibývá, stejně jako lidí, kteří se jich účastní. To je potěšitelný fakt, nicméně celoevropský trend se pravděpodobně zatím nezměnil. Dostupné průzkumy ukazují, že většina Evropanů inklinuje k lenosti a spoléhá na to, že případné zdravotní problémy vyplývající z fyzické pasivity za ně vyřeší státní zdravotní péče (proto si ji přece platíme, ne?).

Při běhu se nedá psát esemeska, při chůzi nelze obsluhovat počítač. Takže sedíme na zadku a zatímco využíváme technologického pokroku, zapomínáme používat svoje tělo a přivoláváme tím na sebe škálu nemocí „od hlavy až k patě“. Protože tělo bylo stvořeno k pohybu, nikoli k nečinnosti, a pokud tuhle základní poučku ignorujeme, stávají se z nás povadlí, slabí, nevýkonní, pesimističtí, často stonající a špatně vypadající ignoranti. To není žádné přehnané varování, ale smutná skutečnost. Stačí se trochu rozhlédnout kolem sebe.

Pokud uvažujete o změně, tady je desatero, které vám poradí, jak na to:

  1. Klidně se věnujte své stresující práci osm až dvanáct hodin denně, ale až poté, co si ráno v klidu zacvičíte. Když to spojíte s malou meditací, bude to velké plus. Pokud nemáte čas na jogging v parku nebo v lese, můžete jít do práce pěšky.
  2. Nepoužívejte výtah. V Česku nestojí ani jeden skutečný mrakodrap, takže se to dá zvládnout a navíc – cestou nahoru dodáte mozku více kyslíku a můžete si tak lépe promyslet vyjednávací taktiku na meetingu v 8. patře budovy.
  3. Česká republika má možná nejhustší veřejnou dopravní síť na světě, naučte se ji využívat. Pokud bydlíte ve městě a nepotřebujete auto k výkonu své práce, nechte ho v garáži, nebo ještě lépe, zbavte se ho úplně. Přispějete ke zlepšení ovzduší, které je už tak mimořádně špatné, ušetříte peníze za údržbu, pojistku, pohonné hmoty a pravděpodobně i spoustu času, protože silnice jsou nejenom mizerné, ale i ucpané.
  4. Pokud máte sedavé zaměstnání, každé dvě hodiny se zvedněte ze židle a protáhněte se. Udělejte si dvacet dřepů s činkami nebo pár důkladných kliků.
  5. Pokud jste šéf, zaveďte porady na stojáka. V Brně se v jedné úžasné hospodě pije pivo ve stoje a nikomu to nevadí. A kdyby náhodou jo, stejně tam není ani jedna židle.
  6. Nestyďte se chodit pěšky nebo vyměnit auto za kolo. Příslušníci bohatých národů s vysokou kvalitou života (Holanďané, Dánové, Rakušané) chodí pěšky a jezdí na kole zcela samozřejmě, protože jim tento způsob přemisťování přijde jednodušší, příjemnější a zdravější. Jeďte se podívat do Amsterodamu, Vídně, Kodaně nebo Berlína.
  7. Upřednostňujte pohyb pomalý, bezpečný, levný a vytrvalostní (jogging, kolo, plavání, chůze), nikoli rychlý, krátký, kontaktní, drahý a technicky náročný. To neznamená, že byste se nemohli věnovat fotbalu, hokeji, thajskému boxu nebo base jumpingu, ale vždycky je dobré snižovat riziko zranění a předcházet výpadku v budování kondice.
  8. Přihlaste se na běžecké závody (desítku, půlmaraton, maraton, ultra), ale až poté, co se pravidelné běhání stane přirozenou součástí vašeho životního stylu. Jinak riskujete zranění nejenom fyzické, ale i duševní (nechuť k pohybu).
  9. Najděte si spolehlivý zdroj informací o zdravém životním stylu (třeba web bezeckaskola.cz). Nehledejte radu u lidí, kteří se do běhání zbláznili minulý měsíc, ale u těch, kteří běhají padesát let (Miloš Škorpil).
  10. Pokud jste ještě nezačali, pusťte se do toho ještě dnes.

Pozn. : Jeden den týdnu se na všechno vykašlete a udělejte si pořádný šabat. Věnujte se pouze tomu, co vás dobíjí a naplňuje radostí. V biblickém Desateru s velkým D se píše: Pamatuj na den odpočinku, že ti má být svatý. Šest dní budeš pracovat a dělat všechnu svou práci. Ale sedmý den je den odpočinutí.

DOPORUČENÁ HUDBA: Breakfast in America, Roger Hodgson, (Supertramp)

DOPORUČENÝ NÁPOJ PRO DEN ODPOČINKU: šťávu ze španělských rajčat smíchejte s mrkvovou šťávou, přidejte citrón, domácí bezinkový sirup a dolijte vodou z kohoutku

Pavel Kosorin foto
  • přečteno: 8762/8513×

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (20 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Běžecká literatura

všechny články Běžecká literatura

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Zpověd dítěte běžeckého věku : I loved as much as you'll receive carried out right here. The sketch is attractive, your authored…»
  • Dá se běháním zhubnout nebo se naopak běháním přibírá? : Ahoj, v mém případě záleží na počasí :( když je cca 10-25°C a příjemný vzduch, běhání jde samo a…»
  • Sportování dříve narozených (veteránů) : Odpověď na dotaz Miloše z fora: www.atletika.cz/clenska-sekce/veterani/koeficienty/ »
  • Běh, chůze, pohyb. Léky na moderní dobu, léky na civilizační nemoci : Běhám čtvrtým rokem, po přečtení Milošovy knihy Škola běhu. Letos jsem uběhl svůj první maraton i…»
  • Zranění nohy – chodidla (patní ostruha, únavové zlomeniny), jak se bránit, co s tím, když už mě to potká : Ostruha na patě Při běhání to většinou nebolí, teprve potom, v klidu. Nejvíc v noci. Později úplně…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků