logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

LEKCE Z JOGGINGU 71. CHCETE-LI ŽÍT DÉLE, HÝBEJTE SE VÍC

LEKCE Z JOGGINGU 71. CHCETE-LI ŽÍT DÉLE, HÝBEJTE SE VÍC

Pokud uvažujete o změně, tady je desatero, které vám poradí, jak na to.

Běžeckých závodů rychle přibývá, stejně jako lidí, kteří se jich účastní. To je potěšitelný fakt, nicméně celoevropský trend se pravděpodobně zatím nezměnil. Dostupné průzkumy ukazují, že většina Evropanů inklinuje k lenosti a spoléhá na to, že případné zdravotní problémy vyplývající z fyzické pasivity za ně vyřeší státní zdravotní péče (proto si ji přece platíme, ne?).

Při běhu se nedá psát esemeska, při chůzi nelze obsluhovat počítač. Takže sedíme na zadku a zatímco využíváme technologického pokroku, zapomínáme používat svoje tělo a přivoláváme tím na sebe škálu nemocí „od hlavy až k patě“. Protože tělo bylo stvořeno k pohybu, nikoli k nečinnosti, a pokud tuhle základní poučku ignorujeme, stávají se z nás povadlí, slabí, nevýkonní, pesimističtí, často stonající a špatně vypadající ignoranti. To není žádné přehnané varování, ale smutná skutečnost. Stačí se trochu rozhlédnout kolem sebe.

Pokud uvažujete o změně, tady je desatero, které vám poradí, jak na to:

  1. Klidně se věnujte své stresující práci osm až dvanáct hodin denně, ale až poté, co si ráno v klidu zacvičíte. Když to spojíte s malou meditací, bude to velké plus. Pokud nemáte čas na jogging v parku nebo v lese, můžete jít do práce pěšky.
  2. Nepoužívejte výtah. V Česku nestojí ani jeden skutečný mrakodrap, takže se to dá zvládnout a navíc – cestou nahoru dodáte mozku více kyslíku a můžete si tak lépe promyslet vyjednávací taktiku na meetingu v 8. patře budovy.
  3. Česká republika má možná nejhustší veřejnou dopravní síť na světě, naučte se ji využívat. Pokud bydlíte ve městě a nepotřebujete auto k výkonu své práce, nechte ho v garáži, nebo ještě lépe, zbavte se ho úplně. Přispějete ke zlepšení ovzduší, které je už tak mimořádně špatné, ušetříte peníze za údržbu, pojistku, pohonné hmoty a pravděpodobně i spoustu času, protože silnice jsou nejenom mizerné, ale i ucpané.
  4. Pokud máte sedavé zaměstnání, každé dvě hodiny se zvedněte ze židle a protáhněte se. Udělejte si dvacet dřepů s činkami nebo pár důkladných kliků.
  5. Pokud jste šéf, zaveďte porady na stojáka. V Brně se v jedné úžasné hospodě pije pivo ve stoje a nikomu to nevadí. A kdyby náhodou jo, stejně tam není ani jedna židle.
  6. Nestyďte se chodit pěšky nebo vyměnit auto za kolo. Příslušníci bohatých národů s vysokou kvalitou života (Holanďané, Dánové, Rakušané) chodí pěšky a jezdí na kole zcela samozřejmě, protože jim tento způsob přemisťování přijde jednodušší, příjemnější a zdravější. Jeďte se podívat do Amsterodamu, Vídně, Kodaně nebo Berlína.
  7. Upřednostňujte pohyb pomalý, bezpečný, levný a vytrvalostní (jogging, kolo, plavání, chůze), nikoli rychlý, krátký, kontaktní, drahý a technicky náročný. To neznamená, že byste se nemohli věnovat fotbalu, hokeji, thajskému boxu nebo base jumpingu, ale vždycky je dobré snižovat riziko zranění a předcházet výpadku v budování kondice.
  8. Přihlaste se na běžecké závody (desítku, půlmaraton, maraton, ultra), ale až poté, co se pravidelné běhání stane přirozenou součástí vašeho životního stylu. Jinak riskujete zranění nejenom fyzické, ale i duševní (nechuť k pohybu).
  9. Najděte si spolehlivý zdroj informací o zdravém životním stylu (třeba web bezeckaskola.cz). Nehledejte radu u lidí, kteří se do běhání zbláznili minulý měsíc, ale u těch, kteří běhají padesát let (Miloš Škorpil).
  10. Pokud jste ještě nezačali, pusťte se do toho ještě dnes.

Pozn. : Jeden den týdnu se na všechno vykašlete a udělejte si pořádný šabat. Věnujte se pouze tomu, co vás dobíjí a naplňuje radostí. V biblickém Desateru s velkým D se píše: Pamatuj na den odpočinku, že ti má být svatý. Šest dní budeš pracovat a dělat všechnu svou práci. Ale sedmý den je den odpočinutí.

DOPORUČENÁ HUDBA: Breakfast in America, Roger Hodgson, (Supertramp)

DOPORUČENÝ NÁPOJ PRO DEN ODPOČINKU: šťávu ze španělských rajčat smíchejte s mrkvovou šťávou, přidejte citrón, domácí bezinkový sirup a dolijte vodou z kohoutku

Pavel Kosorin foto
  • přečteno: 6165/5973×

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (19 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Běžecká literatura

všechny články Běžecká literatura

Anketa – hlasuj i ty!

V jaké značce běžeckých bot vběhnete do běžecké sezóny 2017

Běžecká sezóna sice nikdy nekončí a tak vlastně ani nikdy nezačíná, prostě běháme furt. Přesto začátek března se bere jako její pravý začátek. Zajímalo by nás, jaká značka je vaše současná srdcovka a tak jí dáte přednost před ostatními značkami na trhu.

adidas88
Asics121
Brooks17
Inov-852
Icebug5
Hoka One22
Mizuno52
Newton5
NB21
Nike55
Salming348
Salomon40
Scott2
Vibram Fivefingers8
Vivobarefoot5
Zoot5
Jiné, zde neuvedené značce45
Běhám bos, bot netřeba14
ON6

kde se diskutuje

  • Pět dní do půlmaratonu. Den posledního soudu nebo poslední zkoušky : uplna parada na tychto clankoch je to, ze v nedelu pobezim svoj prvy polmaraton v Bratislave a tak…»
  • ZASAŽEN ŠÍPEM BĚH : Milosi,velmy hesky clanek.Tak si te pamatuji.... »
  • Nováček, ne však nezkušený : O jakou akci jde prosím? :) Dle povědomé tváře na fotce a data hádám, že pilsentrail – radec…»
  • Bolest kloubů. Jak jí předcházet, co s tím, když už omezuje náš pohyb? : Ahoj, na bolest kloubů je nejlepší koňská mast... doporučuji :-) používám ji často :-) »
  • Vápník – proč nám chybí a co to s námi dělá : tablety vapniku nebrat, sumivky uz vubec, ze dobre chutnaji ha ha,umele sladidla,zvyraznovace…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků