logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Mrzne až praští! Je vhodné v takových extrémních podmínkách běhat?

Mrzne až praští! Je vhodné v takových extrémních podmínkách běhat?

Konečně je tu pravá zima. Všude sníh a dokonce i teploty klesají hodně pod mínus 10 stupňů. Mnozí se ptají: Je v takto extrémních podmínkách vůbec zdravé běhat? Možná to mnohé překvapí, ale i v zimních podmínkách, kdy je hodně pod nulou a všude sníh, je běh pořád zdraví prospěšný. Člověk musí však být jen více obezřetný a dodržet pár zásad!

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Čím může být běhání při teplotách pod mínus 10 stupňů pro člověka nebezpečné?
    1. Ztuhlost a strnulost svalů
    2. Zhoršená koordinace pohybu
    3. Omezený rozsah pohybu způsobený oblečením
    4. Mrazivý vzduch
  2. Náhradní varianty běžeckého tréninku
    1. Vrhněte se na cvičení

Čím může být běhání při teplotách pod mínus 10 stupňů pro člověka nebezpečné?

Ztuhlost a strnulost svalů

Největším problémem je ztuhlost až strnulost. Svaly jsou v důsledku mrazu doslova zaťaté. Můžeme být oblečeni jak chceme dobře, ale dýchat musíme, a vzduch, který vdechujeme, je velmi mrazivý, už právě to stačí, že se naše svaly stáhnou a náš běh tedy postrádá běžnou pružnost.

Zhoršená koordinace pohybu

Pak stačí jen mírné uklouznutí, škobrtnutí o nerovnost na cestě a protože jsme celí zatažení, je naše celková koordinace snížena. Stačí pak jeden prudší pohyb a může dojít k poškození svalových vláken.

Omezený rozsah pohybu způsobený oblečením

Samotným nebezpečím je i počet vrstev, které máme na sobě. I ty samy o sobě způsobují, že si připadáme spíš jako nemotorní medvědi než ladné gazely, a i tato okolnost se dosti výrazně podepisuje na stylu našeho běhu, na naší stabilitě a celkové koordinaci.

Mrazivý vzduch

Třetím důležitým faktorem je pak samotný studený vzduch, který vdechujeme. V mrazech dost často pozbýváme schopnost dýchat nosem, neboť ten se v důsledku uvolňování sekretu (rýmy) stává neprůchodným a tak dýcháme ústy přímo ten mrazivý vzduch do průdušek a plic. Hrozí pak větší možnost nachlazení než jindy.

Náhradní varianty běžeckého tréninku

Máte tedy v takovémto počasí zapomenout na trénink? Nikoliv, jen je třeba hledat jiné varianty. A nemusí to být ani varianty náhradní, jako je opravdu pomalý běh nebo běhání na páse ve fitku. Velmi vhodnou variantou je třeba H.E.A.T. Programem.

obrázek
Osedlejte veslařský trenažér, orbitrek, rotoped, zajděte na spinning nebo rowing.
Zajděte si zaplavat nebo běhejte po schodech paneláku, v němž bydlíte.

Vrhněte se na cvičení

Dalšími vhodnými variantami je gymnastika, strečink nebo aerobic, ale také některý typ balančního cvičení jako bosu,

obrázek
T-bow apod. Stejně cvičení celý rok většina běžců a běžkyň zanedbává, tak těch pár dní, kdy toto počasí má trvat (zhruba do 10. února), se mu můžete věnovat. Rozhodně to nebude ztracený čas. Zvýšíte si celkovou pohyblivost a až pak zase začnete běhat, budete muset na jeden krok vynaložit méně energie než nyní, když jste celí zatuhlí a to nejen z toho, že venku mrzne, až praskají kolejnice, ale i proto, že prostě považujete cvičení za ztrátu času.

Miloš Škorpil foto
Mrzne až praští! Je vhodné v takových extrémních podmínkách běhat? Mrzne až praští! Je vhodné v takových extrémních podmínkách běhat?

Hodnoť článek

4 z 5 hvězd lepší (12 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Jana | 18. 1. 2016 13.09 hod. | 176.101.148.x
Ráda běhám v zimě. Nutí mě toběhat pomalu, takže vydržím běhat hodně dlouho bez větší únavy.

Tom | 6. 7. 2012 16.11 hod. | 147.231.112.xxx
Takže vosky pod -15 nekupovat! :D

Pyjár | 28. 1. 2010 13.12 hod. | 85.70.234.xxx
Hurvajs

mínus patnáct je hovno zima. Zase tady zbytečně nedělej paniku:-)


Adios


Pyjár

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví34
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice92
Více času na sebe9
Více času na rodinu4
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou29

kde se diskutuje

  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»
  • Jak skloubit zimní radovánky s přípravou na jarní běžecké vrcholy : Zdravím Miloši, mám dotaz k pohybu venku při inverzi. Bydlím na Karvinsku, kde trvá už několik dní…»
  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : Ahoj všem K tomu mrazu, dnes ráno jsem si dal svých obvyklých 4,75km kolem Labe a bylo to bezva, od…»
  • Jak je to tedy s tím hladem, aneb Intermittent Fasting. Osmý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : Jesliže vycházím z "nejím, když nemám hlad" a doplním k tomu "jím, když mám…»
  • Jak skloubit zimní radovánky s přípravou na jarní běžecké vrcholy : Díky za článek,jak napadl sníh,tak jsem řešil jak běhat na lyžích a bez nich. »

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků