logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Mrzne až praští! Je vhodné v takových extrémních podmínkách běhat?

Mrzne až praští! Je vhodné v takových extrémních podmínkách běhat?

Konečně je tu pravá zima. Všude sníh a dokonce i teploty klesají hodně pod mínus 10 stupňů. Mnozí se ptají: Je v takto extrémních podmínkách vůbec zdravé běhat? Možná to mnohé překvapí, ale i v zimních podmínkách, kdy je hodně pod nulou a všude sníh, je běh pořád zdraví prospěšný. Člověk musí však být jen více obezřetný a dodržet pár zásad!

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Čím může být běhání při teplotách pod mínus 10 stupňů pro člověka nebezpečné?
    1. Ztuhlost a strnulost svalů
    2. Zhoršená koordinace pohybu
    3. Omezený rozsah pohybu způsobený oblečením
    4. Mrazivý vzduch
  2. Náhradní varianty běžeckého tréninku
    1. Vrhněte se na cvičení

Čím může být běhání při teplotách pod mínus 10 stupňů pro člověka nebezpečné?

Ztuhlost a strnulost svalů

Největším problémem je ztuhlost až strnulost. Svaly jsou v důsledku mrazu doslova zaťaté. Můžeme být oblečeni jak chceme dobře, ale dýchat musíme, a vzduch, který vdechujeme, je velmi mrazivý, už právě to stačí, že se naše svaly stáhnou a náš běh tedy postrádá běžnou pružnost.

Zhoršená koordinace pohybu

Pak stačí jen mírné uklouznutí, škobrtnutí o nerovnost na cestě a protože jsme celí zatažení, je naše celková koordinace snížena. Stačí pak jeden prudší pohyb a může dojít k poškození svalových vláken.

Omezený rozsah pohybu způsobený oblečením

Samotným nebezpečím je i počet vrstev, které máme na sobě. I ty samy o sobě způsobují, že si připadáme spíš jako nemotorní medvědi než ladné gazely, a i tato okolnost se dosti výrazně podepisuje na stylu našeho běhu, na naší stabilitě a celkové koordinaci.

Mrazivý vzduch

Třetím důležitým faktorem je pak samotný studený vzduch, který vdechujeme. V mrazech dost často pozbýváme schopnost dýchat nosem, neboť ten se v důsledku uvolňování sekretu (rýmy) stává neprůchodným a tak dýcháme ústy přímo ten mrazivý vzduch do průdušek a plic. Hrozí pak větší možnost nachlazení než jindy.

Náhradní varianty běžeckého tréninku

Máte tedy v takovémto počasí zapomenout na trénink? Nikoliv, jen je třeba hledat jiné varianty. A nemusí to být ani varianty náhradní, jako je opravdu pomalý běh nebo běhání na páse ve fitku. Velmi vhodnou variantou je třeba H.E.A.T. Programem.

obrázek
Osedlejte veslařský trenažér, orbitrek, rotoped, zajděte na spinning nebo rowing.
Zajděte si zaplavat nebo běhejte po schodech paneláku, v němž bydlíte.

Vrhněte se na cvičení

Dalšími vhodnými variantami je gymnastika, strečink nebo aerobic, ale také některý typ balančního cvičení jako bosu,

obrázek
T-bow apod. Stejně cvičení celý rok většina běžců a běžkyň zanedbává, tak těch pár dní, kdy toto počasí má trvat (zhruba do 10. února), se mu můžete věnovat. Rozhodně to nebude ztracený čas. Zvýšíte si celkovou pohyblivost a až pak zase začnete běhat, budete muset na jeden krok vynaložit méně energie než nyní, když jste celí zatuhlí a to nejen z toho, že venku mrzne, až praskají kolejnice, ale i proto, že prostě považujete cvičení za ztrátu času.

Miloš Škorpil foto
Mrzne až praští! Je vhodné v takových extrémních podmínkách běhat? Mrzne až praští! Je vhodné v takových extrémních podmínkách běhat?

Hodnoť článek

4 z 5 hvězd lepší (12 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Jana | 18. 1. 2016 13.09 hod. | 176.101.148.x
Ráda běhám v zimě. Nutí mě toběhat pomalu, takže vydržím běhat hodně dlouho bez větší únavy.

Tom | 6. 7. 2012 16.11 hod. | 147.231.112.xxx
Takže vosky pod -15 nekupovat! :D

Pyjár | 28. 1. 2010 13.12 hod. | 85.70.234.xxx
Hurvajs

mínus patnáct je hovno zima. Zase tady zbytečně nedělej paniku:-)


Adios


Pyjár

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Běžecká poradna

všechny články Běžecká poradna

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Nejlepší způsob, jak můžete zlepšit váš běh, je postavit svůj tréninkový plán na tempu, které jste schopni udýchat : Jsem 50letá ženská, která začala před rokem běhat, aby podpořila dceru a tak mě to chytlo, že se…»
  • TF – laktát – aerobní práh – bod varu : Teprve ve svých 40+ letech začínám zjišťovat co se vlastně děje v mém těle. Dřív mi to běhalo tak…»
  • Nohy hore : Také jsem po 30ti letech začal sportovat. V listopadu 2016 jsem začal běhat a nyní běhám 10-12 km …»
  • Běh v nás probouzí to nejlepší a učí nás naslouchat, vidět, slyšet a konat : Pěkný článek. Mluvíš mi z duše Miloši.Díky. »
  • Běh v nás probouzí to nejlepší a učí nás naslouchat, vidět, slyšet a konat : Krásný článek, i když je napsaný před lety, stále má co říct:-) »

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků