logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Zásady sportovního, nejen běžeckého, tréninku hodně jinak

Zásady sportovního, nejen běžeckého, tréninku hodně jinak

Lidé se pokoušejí překonat sami sebe, protože je pro ně přirozené hledat dokonalost. Někteří směřují k fyzické dokonalosti, jiní k duševní, podle svého tělesného typu, ale v lidské povaze je nikdy se nezastavit. Potíž v dokonalosti je v tom, že se jí těžko dosahuje. Zejména sportovci na cestě k ní pociťují bolest. Dokonce i ti nejvytrvalejší se málokdy na delší dobu uspokojí. Rychle si najdou další cíl.

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. ČTYŘI FÁZE HARMONICKÉHO TRÉNINKU
    1. PRVNÍ FÁZE – ROZCVIČENÍ MYSLI I TĚLA
    2. DRUHÁ FÁZE – ROZCVIČENÍ PLIC
    3. TŘETÍ FÁZE – HLAVNÍ ČÁST TRÉNINKU (ZÁVOD)
    4. ČTVRTÁ FÁZE – ZKLIDNĚNÍ

Jestliže hledáme dokonalost jen v našich vnějších úspěších – například ve sportu nebo kariéře – přijdeme zkrátka. Často svého cíle dosáhneme, ale okamžitě o něj ztrácíme zájem a směřujeme svou energii jinam. Jdeme od jednoho k druhému, hledáme uspokojení, štěstí a dokonalost, ale jen zřídka úspěšně.

Opravdovou výzvou není vrchol hory nebo cílová páska, to podstatné je uvnitř. Využít možností mysli a těla k naplnění cíle a zůstat při tom vnitřně klidní a vyrovnání, s uvolněnou bdělostí uběhnout maraton, vylézt na horu nebo zahrát míček do jamky – to je cíl nejen pro sportovce, ale pro člověka vůbec.

Jednou míjel turista v autě běžícího indiána z kmene Tarahumara a nabídl mu svezení. Nechci, díky, pospíchám, odpověděl indián.

V daleké minulosti nebylo účelem cvičení posílení svalů, snížení váhy, vítězství v závodě nebo získání medaile. Například pro starověké Řeky bylo cvičení důležitou součástí každodenního života. Historik Xenofón řekl: „Žádný občan nemá právo být amatérem v oblasti tělesného cvičení; být v dobré fyzické kondici je součástí jeho povolání jako občana." K tomu ještě dodal, že „Pro člověka je ostuda zestárnout a nepoznat při tom, jaké krásy a síly je jeho tělo schopno dosáhnout.“

Zásady sportovního tréninku, které vám v tomto a následujících článcích předestřu, by vám měly posloužil k tomu, abyste dokázali harmonicky rozvíjet své tělo, svou mysl, svého ducha. Jádrem tohoto tréninkového programu je vysvětlení dynamiky mezi vnitřní a vnější harmonií, výklad propojení těla a mysli. Trénink se tak stává vnitřním prožitkem, je klidnější (vy jej prožíváte klidněji), ačkoli navenek je dynamický a živý.

Nežijeme v minulosti a tak lidé již nepřistupují k provozování sportu ze stejných pohnutek, jako kdysi Řekové nebo jiné staré národy v historii. Každopádně při pomoci stanovení si sportovního cíle byste si měli vždy uvědomit, proč tuto námahu podstupujete. Vašim cílem by rozhodně nemělo být uspokojit potřeby někoho druhého, pokud daný člověk nezareaguje tak, jak očekáváte, těžko budete schopni dále tuto námahu podstupovat. Proto hledejte sílu (motivaci), vždy V SOBĚ!

Život „v souladu" je snazší a radostnější.

ČTYŘI FÁZE HARMONICKÉHO TRÉNINKU

PRVNÍ FÁZE – ROZCVIČENÍ MYSLI I TĚLA

– provádí se ráno po probuzení (pozdrav slunci, sedm Tibeťanů)

DRUHÁ FÁZE – ROZCVIČENÍ PLIC

– při klasickém typu tréninku představuje zahřátí (rozklus)

TŘETÍ FÁZE – HLAVNÍ ČÁST TRÉNINKU (ZÁVOD)

– jejím účelem je naučit tělo – mysl – ducha, táhnout za jeden provaz (nejít v žádném okamžiku proti sobě)

ČTVRTÁ FÁZE – ZKLIDNĚNÍ

– při klasickém tréninku představuje výklus

Chápu, že vše výše napsané vám může připadat až příliš mystické, neodpovídající západní zkušenosti, západní kultuře. Máte pravdu, je to mystické a v mnoha ohledech to odporuje západní kultuře orientované jen a jedině na výkon bez ohledu na vše – všechny – ostatní. Možná právě proto získávají nad zeměmi západu převahu národy – lidé, kteří dokáží žít v harmonii těla – mysli a ducha.

Mým úkolem není vás o něčem přesvědčovat, ale než vynesete nad tímto seriálem ortel: kecy, kecy, kecy…, přečtěte si ještě následující argumenty:

  • Necháte-li se rušit tím, co dělá váš soupeř, zapomenete na to, co děláte vy. Vyniknout můžete jedině v případě, že ze sebe vydáte to nejlepší a budete hrát svou hru
  • Zaměření na průběh vám umožní dosáhnout většího mistrovství a zvýší vaše uspokojení ze hry
  • Duševně tělesná spolupráce je základním předpokladem maximalizace výkonu i radosti z výkonu
  • Je důležité určit si cíl a tak získat směr. Pokud se ale stane dosažení cíle jediným důvodem pro běh nebo trénink, dostanete se do potíží
  • Tři účely cvičení:
    1. Omlazovat tělo a kultivovat mysl
    2. Odstraňovat stres
    3. Rozvíjet koordinaci mezi myslí a tělem
  • Musíte vědět, jaký objem tréninku je pro nás vhodný a jaký vás poškozuje. Musíte se naučit, jak naslouchat tělu. Nesmíte nikdy přeslechnout, když vám tělo říká: „Mám dost.“
  • Dobré věci ve velkém množství škodí. Když vám příliš velký objem cvičení působí problémy, správný rozsah tréninku vás jich zbaví
  • Zjistěte, jaký máte ráno srdeční tep a měření opakujte po probuzení několik po sobě jdoucích dní. Jestliže se frekvence od průměru liší o více než 10 úderů za minutu – ať je vyšší nebo nižší – přes den odpočívejte. Méně cvičte, co nejvíce omezte své povinnosti, buďte v klidu, dokud se tep nevrátí k normálu
  • Cvičení je velice účinný prostředek pro vytvoření i rozbití rovnováhy. Správný objem vám umožní ji nalézt
  • Když splníme první dva cíle sportování:
    Omlazovat tělo a kultivovat mysl
    Odstraňovat stres
  • Systém je omlazen a bez stresu – vše je připraveno pro vylepšení koordinace těla a mysli.

Zlaté pravidlo kondičního programu říká, že mysl a tělo nesmíme rozdělovat. Trénink může být nudný jedině v případě, kdy se provádí nesprávně. Sportujeme-li správně, dochází ke sjednocení těla a mysli. Cvičení přestává být něčím, co musíme udělat, stává se činností, kterou dělat chceme. Stane se nejen zábavou, ale dokonce i osvěžením.

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (27 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Ľubica | 29. 11. 2014 17.11 hod. | 178.41.95.xxx
Mojim cieľom je dávať telu to,čo potrebuje tak pravidelne, ako bije jeho srdce, bez výhovoriek ! Harmonický tréning ma zaujal, túžim po harmónii, idem do toho

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

seriál Harmonický tréninink

Zdravý životní styl

všechny články Zdravý životní styl

kde se diskutuje

  • Doktoři mi řekli, že s velkým sportováním včetně běhu se mám rozloučit : Martine držím palce začínáš dobře jen tak dál !!! »
  • Poleťte si zaběhat na Madeiru! : Již letííííííííííííííííííííííííím »
  • Nikdy není pozdě začít běhat, stačí jen nazout staré kecky a vyběhnout : Napřed jsem si říkal proč se Neumann jmenuje Barbara. Když Paula je v Čechách Radcliffová .... …»
  • Běh mi zachránil život : Krásná povídka,ale trochu upravená. Nikdy nemělas 70kg a v ostatním je trochu nadsázka.Moc dobře tě…»
  • Nikdy není pozdě začít běhat, stačí jen nazout staré kecky a vyběhnout : Lidi pokud chcete běhat mějte trochu soudnosti, dát po měsíci "tréninku" závod na 10km,…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků