logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Jaksexakruvyhnoutneúspěchupřizávodě?

Jaksexakruvyhnoutneúspěchupřizávodě?

Při běhání i jiné životně důležité činnosti se můžeme dopustit chyb, kvůli nimž nedosáhneme očekávaného úspěchu. Chceme-li se tedy těmto chybám a nedostatkům vyhnout, dodržujme následující desatero:

  1. Důležitou součástí přípravy běžců a běžkyň je relaxace. Pokud pořád ještě nevíte, která relaxační metoda je nejlepší, rychle si přečtěte nedávný Milošův článekna toto téma.
  2. Nechtějme a nezkoušejme „závodit“ bezprostředně po doběhnutí (například po návratu z tréninku), protože to opravdu nelze. Ano, i s malým kašpárkem se dá prý zahrát velké divadlo, ale s takhle malým…
  3. Dvoufázový, či dokonce trojfázový trénink může někomu prospět, ale u většiny normálních běžců by rozhodně vedl k přetrénování. Uměním je naopak dobře načasovat výkonnost na rozhodující závod a dosáhnout vrcholu v pravý čas.
  4. Nepodceňujme rozcvičení před závodem. Kromě toho, že dojde k žádoucímu prokrvení, nám rozehřátí organismu umožní postupné odkládání jednotlivých vrstev oblečení. Tím budeme optimálně připraveni k výkonu.
  5. Většina závodníků musí řešit problém s citlivými bradavkami. Především je třeba zabránit tomu, aby se o bradavky třelo jakékoliv prádlo. Poté je dobře zakryjeme; volíme takový zakrývací postup, který se nám již dříve osvědčil. V průběhu závodu pak toto zakrytí opakovaně a pečlivě kontrolujeme.
  6. Dávejme pozor. Co však zní před závodem jednoduše, to se v závodě obtížně dodržuje – nikdy se totiž na jeho průběh nemůžeme připravit úplně. I když nastávají různé nečekané a nepředvídatelné situace, udělejme vždy maximum pro to, aby nedocházelo (v případě kotníku, či jiné části těla) k nechtěným výronům.
  7. Obzvláště to platí při nepříznivých podmínkách, například v neznámém terénu, nebo v situacích, kdy to nebezpečně klouže. Každý závodník by se měl před hrozícími komplikacemi chránit; o velmi účinném způsobu – gumových nasazovacích prostředcích – již Běžecká škola podrobně informovala.
  8. Nezapomínejme na to, že o úspěchu v běžeckém závodě rozhoduje jak předem promyšlená strategie, tak i dobře zvolená aktuální taktika. V průběhu závodu zpravidla dochází ke změnám tempa; běžci se proto střídají v různých pozicích a výhodné pro ně je, když spolu při stejné rychlosti navzájem spolupracují.
  9. Závěrečný finiš – zbývají-li na něj ještě závodníkovi síly – je vždy záležitostí individuálních zkušeností. Někteří borci volí spíše stupňovaný závěr po boku soupeře, jiní preferují rychlý útok zezadu. Zřejmě pouze superman může závod rozhodnout způsobem start – cíl.
  10. Každý závodník se někdy dostane do situace, kdy už nemůže pokračovat. Má pocit, že dál to prostě za žádnou cenu nepůjde, čímž dosáhl stavu akulace (lat. akulatio od akulare = zastavit se, nekulit se, neběžet – pozn.aut.). Použije-li mezinárodně uznávaný hlasový signál, kterým je zvolání „Ej, akulace!“, nejbližší organizátorka závodu mu určitě pomůže.
Milan Kůtek (www.behsholemi.cz) foto
  • přečteno: 16081/15838×, 1 komentář

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (1 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Veronika | 7. 2. 2010 16.51 hod. | 88.101.228.xxx
:) Teda Mílo, ty se nezdáš...

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

seriál Milanova (běžecká) zamyšlení

Běžecká literatura

všechny články Běžecká literatura

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Začal jsem běhat, ale ať dělám, co dělám, zrychlit nedokážu! Co mám dělat, abych běhal rychleji? : Dobrý den. Tenhle článek se mi opravdu moc líbí. Našla jsem se v něm krásně a aktuálně bych k tomu…»
  • Zjisti svůj startovní handicap a vyběhni. Šestý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : Sorry za odbočku, to musí být nesmysl, ty časy fotbalistů, ne ? "Ve Slavii jsou nároky na…»
  • Stabilita při běhu, aneb co taky může způsobit nevhodná běžecká obuv. Osmý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : S letitým odstupem musím dát Miloši za pravdu.Maximalistická obuv,konkrétně model Clifton od Hoka…»
  • Tak jak je to vůbec s tou snídaní – je anebo není tím nejdůležitějším jídlem dne? Třetí tip Běžecké školy pro váš šťastný života běh : Souhlas, není taky špatný vajíčka udělat na sádle a kokosak si dát do kafe. »
  • Tak jak je to vůbec s tou snídaní – je anebo není tím nejdůležitějším jídlem dne? Třetí tip Běžecké školy pro váš šťastný života běh : No jistěééé. Hned jsem si šel udělat dvě vajíčka na měkko (no, byly trošku spíš na tvrdo, ale…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků