logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Dá se běháním zhubnout nebo se naopak běháním přibírá?

Dá se běháním zhubnout nebo se naopak běháním přibírá?

Jeden obezitolog tvrdí, že když člověk běhá, spíše přibere než by zhubnul. No nevím jestli to v praxi někdy zkusil, když se člověk na něj podívá, řekl by že snad nikdy nepopoběhl, ani když honil autobus. Já tvrdím, a mám to potvrzeno mnoha spokojenými klienty, že běh je skvělý prostředek na hubnutí, který je stoprocentně účinný, na rozdíl od různých potravních doplňků, které to sice tvrdí také, ale jejichž výrobci většinou nedodávají (asi vědí proč), že účinkují jen tehdy, když se člověk hýbe. Tak kdo má pravdu: obezitolog, firmy vyrábějící potravní doplňky na hubnutí nebo Škorpil?

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Běh je jednoznačně účinný, chce-li člověk zhubnout
  2. Běhání, hýbání se v zóně pohody, spouští metabolismus, rozhýbává peristaltiku
  3. Falešný pocit sebeuspokojení vyplývající z toho, že jsem něco dělal
  4. Na vině je i přemíra sacharidů respektive jednoduchých cukrů přijímaných ve stravě
  5. Proč může člověk, který běhá, přibírat
    1. Tuková buňka je lehčí než svalová a kostní
    2. Při příliš intenzivním výkonu dochází k zadržování vody v těle
  6. Jak se oblékat na běhání respektive sportování v zimě?
  7. Po tréninku v zimě pijte teplé nápoje

Běh je jednoznačně účinný, chce-li člověk zhubnout

Běh je skutečně velmi účinný prostředek na hubnutí. Má to však svá ale, která si někdy člověk neuvědomuje a mohou být příčinou toho, že i odborníka na výživu, jímž by měl obezitolog být, dojde k názoru, že běhání na hubnutí nefunguje, ale naopak, že běhající přibírá.

Problém je v tom, že vědomí, že jsem byl běhat, vede k domněnce, že se za to můžu odměnit a dobře se najíst. Vlastně si běhající vytváří alibi proto, aby jedl více než je zdrávo, tedy než je jeho denní energetický výdej. V tomto případě ale není na vině běh, a bylo by zcela lhostejné, jestli by dotyčný běhal, absolvoval dlouhou vycházku či celodenní výlet, ale vědomí: hýbal jsem se, vydal nějakou energii, tak teď ji můžu s klidným svědomím přijmout.

Běhání, hýbání se v zóně pohody, spouští metabolismus, rozhýbává peristaltiku

Když si pořádně máknete, dáte si hodně intenzivní běh, „zničíte se" při aerobiku, spinningu, cvičení ve fitku, prostě si dáte pořádně do těla, většinou pak nějakou chvíli na jídlo nemáte ani pomyšlení. Běží-li však člověk na pohodu, jede příjemné tempo na kole, udělá si vycházku před obědem…, spustí metabolické pochody, spustí životní pochody, prokysličí všechny buňky v těle a po skončení tohoto pohodového pohybu dostane přirozeně hlad, a že mu pak chutná. Zvláště když si tím pohybem rozhýbal i střeva a následně si ulevil – víte jak.

Falešný pocit sebeuspokojení vyplývající z toho, že jsem něco dělal

Pana doktora mohl přivést na jeho „kacířské" myšlenky i pohled na mnoho běžců a běžkyň v masových běžeckých závodech nebo pohled na skupiny cyklistů vezoucích si pupek na štangli. Prostě mnoho lidí, i když pravidelně sportují a dělají to, aby zhubli nebo si udrželi váhu, tím co dělají nezhubnou, nebo si váhu neudrží, ale naopak zbytní.

Na vině ale není to, že by odpovídající pohyb (běh, cyklistika, plavání, aerobic, spinning, cvičení…) jako regulátory váhy nefungovaly, ale jak výše uvedeno – pocit, něco jsem dělal a teď proto můžu vesele jíst.

Na vině je i přemíra sacharidů respektive jednoduchých cukrů přijímaných ve stravě

Tohle už začíná být pomalu obehraná písnička, spíše však pro lidi, kteří se snaží o své zdraví starat aktivně a hledají. Bohužel, ti jsou stále v menšině, a dvakrát bohužel i mezi odbornou veřejností, zejména lékaři, kteří by měli mít v popisu práce se průběžně vzdělávat i v otázkách zdravého životního stylu a nezůstávat u toho, co se naučili ve škole. Na docela hlubokou neznalost toho, jak v těle jednotlivé procesy probíhají, jak na sebe navazují a jak se vzájemně ovlivňují, narážím zejména u specialistů na výživu a u ortopedů, bohužel jsou to právě ty dvě profese, k nimž se nejvíce lidí obrací o radu a pomoc.

Vrátím se však k těm sacharidům. U nich je problém, že se velmi rychle „spálí" a ten, kdo je pozřel, má za chvíli opět hlad. Co to dělá se slinivkou břišní, která produkuje inzulín jak divá, aby vyrovnala hladinu cukru v krvi, se radši neptejte, a navíc to má vliv i na stav jater, které jsou při vysoké spotřebě sacharidů ohroženy steatózou.

I proto se v posledních letech dostalo omilostnění tukům a bílkovinám, neboť se konečně přišlo na to, že příroda je nevymyslela kvůli tomu, aby se zbavila člověka, ale protože zkrátka mají v jeho stravování svoje nezastupitelné místo.

Proč může člověk, který běhá, přibírat

Tuková buňka je lehčí než svalová a kostní

Těch příčin může být několik. První je ta, že tuková buňka je lehčí než svalová. Proto se doporučuje lidem, kteří po letech, kdy se nijak cíleně nehýbali a s hýbáním začnou, aby jako ukazatel fungování, třeba běhu, nebrali svou aktuální tělesnou váhu, ale rozměry v pase, boků, stehen, prostě tam, kde se běžně ukládají tukové zásoby. Naopak se upozorňují na to, že jejich váha může ze začátku i stoupat, neboť se mění složení jejich těla, dochází k nárůstu svalové a kostní hmoty a i když tuk mizí, na váze jeho úbytek nezaznamenají. Tento nárůst váhy však není škodlivý, ale naopak prospěšný, neboť s nárůstem svalů roste i plocha, ve které se pak „škvaří" tuk, což v další fázi již povede ke snižování váhy.

Při příliš intenzivním výkonu dochází k zadržování vody v těle

Další příčinou rostoucí váhy může být i to, že běžec začátečník běhá příliš rychle s ohledem na svou výkonnost, fyzickou kondici. I když onen dotyčný má pocit, že neběží, naopak, že se plazí jako šnek, a ostatní jsou mnohem rychlejší. Jakmile člověk běží tempem, které není schopen v pohodě udýchat, běží příliš rychle, přetěžuje svaly a celý pohybový aparát, což má za následek svalovou horečku. Jakmile se tento stav dostaví, tělo začne zadržovat vodu, aby organismus ochladilo. Jakmile pár dní od tréninku upustíte, nebo přejdete k takovému, jaký bude vaše tělesná schránka schopná v pohodě zvládat, tělo zase vodu pustí a vy se rázem vrátíte na svou váhu, nebo dokonce zaznamenáte úbytek váhy.

Jak se oblékat na běhání respektive sportování v zimě?

Že běhání v zimě není zdravé, protože lidé nevědí, jak se mají na běh obléknout. V tom měl pan doktor pravdu. Lidé, kteří se dlouhodobě nehýbali (nesportovali), nevědí, jak se mají na běh obléknout, oni však ani nevědí, jak se mají obléknout, když jdou jen tak ven. Výsledkem je, že chodí nabalení jak pumpa, po pár krocích se začnou potit, rozepínat, zastaví se, protože nemohou dýchat. Jak by taky jo, když k sobě nepustí kyslík a mohutné vrstvy oblečení jim brání v pohybu. Vybíhají-li poprvé, vybíhají stejně nabaleni, aby – až je jejich neúměrné tempo „doběhne" a oni přejdou do chůze, či se zastaví a tělo přestane produkovat teplo – neprostydli a nenastydli. Výsledek je však zcela opačný, neboť se zpotí, při zpomalení či zastavení se zvýší produkce potu, jelikož tělo přestane produkovat teplo, povrch těla vychladne, v propoceném oděvu začnou pociťovat chlad a než se dostanou domů, nastydnou.

Mnohem lepší je obléknout se na jogging, běh, chůzi, Nordic Walking, lyžování, ostatní zimní sporty, provozované venku, tak, abyste když vyjdete ven pociťovali mírný chlad, rozhodně se neoblékejte tak, abyste se cítili hned po příchodu ven teplotně komfortně. Po pár minutách pohybu venku se zahřejete, a pokud hned na začátku tréninku své tempo nepřeženete a vydržíte běžet, jít, jet v rovnoměrném tempu po celý trénink (pobyt venku), nebo budete schopni v závěru i zrychlit, tak vám prochlazení v žádném případě při standardních klimatických podmínkách nehrozí.

Méně oblečení znamená více spálené energie – větší úbytek váhy

V případě, že se obléknete jak výše uvedeno, donutíte tělo vyvinout více energie na své celkové ohřátí, tím spálíte větší množství energie, tudíž to též pocítíte na úbytku váhy.

Po tréninku v zimě pijte teplé nápoje

Ono to funguje i na jaře, v létě, či na podzim, ale v zimě obzvlášť, a sice doplnění tekutin teplým nápojem (nejlepší je ovocný či bylinný neslazený čaj), aby nedošlo k teplotnímu šoku a zastavení metabolických procesů, které jste pohybem rozjeli a jež doznívají ještě několik desítek minut po výkonu.

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (44 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Linda | 2. 5. 2017 21.55 hod. | 158.255.22.xx
Ahoj, zajímavé i pravdivé. Nikde se však na internetu nemůžu dopátrat, proč už 3 roky běhám (mám za sebou horské maratony, i nějakou tu stovku, všechno v pohodovém tempu), ale zároveň mám 35% tuků v těle (což se označuje v mém věku jako velmi špatné, mívají to obézní lidé), ale zároveň mé BMI je v naprostém pořádku (22,5). Mám taky problém občas udýchat kopce a říkám si, jestli to v kombinaci s tím tukem nemůže mít negativní dopad na zdraví. Nejím nějak extra nezdravě. Nepotřebuji zhubnout, jen asi nahradit to šílené kvantum tuku svaly. Pokud máte někdo nějaké rady, tak budu ráda!

Pavol | 11. 12. 2014 4.10 hod. | 149.254.250.xx
David, ja sa snazim uz treti rok...schudol som 20 kg /105 na 85/ a dalej to nejde...stale som hladny resp. po behu hladam sladke...niekedy mam az vlci hlad...navyse pribudaju zranenia a to len na lavej nohe...neviem ako dalej, bez behu si neviem predstavit zivot...

Pavol | 11. 12. 2014 4.09 hod. | 149.254.250.xx
David, ja sa snazim uz treti rok...schudol som 20 kg /105 na 85/ a dalej to nejde...stale som hladny resp. po behu hladam sladke...niekedy mam az vlci hlad...navyse pribudaju zranenia a to len na lavej nohe...neviem ako dalej, bez behu si neviem predstavit zivot...

Jirka | 9. 12. 2014 16.21 hod. | 80.188.28.xx
Pokud chce člověk při běhání trochu zhubnout, dát nebo si nedát po běhu gainer? Chci zhubnout tak si gainer nedám, svaly nezregenerují, při příštím výběhu si sval natáhnu a místo běhu se belhám. Co s tím?

David | 6. 12. 2014 14.30 hod. | 78.136.175.xxx
Jo, je to hloupost. Beham 3 mesice a shodil jsem 20 kg.

Linda | 6. 12. 2014 7.51 hod. | 195.91.4.xx
Tuková bunka je ťažšia, než svalová? Nie je to naopak?

fotoMiloš Škorpil: Lindo děkuji, že čteš pozorně, opraveno :)

Linda | 6. 12. 2014 7.50 hod. | 195.91.4.xx
Tuková bunka je ťažšia, než svalová? Nie je to naopak?

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Běžecká poradna

všechny články Běžecká poradna

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Úrazy Achillovy šlachy. Prevence a jejich léčení : Hledám možnou léčbu chronickėho zánětu Achil.šlachy.Bohužel mi nic ze standartních léčebných metod…»
  • Od gaučinku k běhu : Tak pod 4 to nebylo :-) čas 4:23:31. Tak příště »
  • Běhání v terénu. K čemu všemu vám může být v životě dobré umět běhat cestou necestou : I když běhám jen pro radost (dobrá, začal, jsem před pár dny), tak km za půl hodiny ( po 15 km tam…»
  • Úrazy Achillovy šlachy. Prevence a jejich léčení : chtěl jsem napsat 2 měsíce a čtyři dny »
  • Úrazy Achillovy šlachy. Prevence a jejich léčení : pokračování: jsem přesně 2 a čtyři dny měsíce od operace a chodím bez berlí, musím sice pomalu, ale…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků