logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Maratoncem za tři měsíce – fikce či skutečnost

Maratoncem za tři měsíce – fikce či skutečnost

Pokud položíte tuto otázku běžci, kterého běh provází takřka od dětství, tak vám řekne „To je blbost“. Touto odpovědí ale neříká, že by nevěřil tomu, že se lze na maraton připravit za tak krátkou dobu, ale vyjadřuje skutečnost, respektive přesvědčení, že maratoncem je pouze ten, který těch 42,195 km uběhne do tří hodin. Toho ve většině případů ten, který začne běhat pouhých deset týdnů před svým maratonským debutem, schopen není.

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Co udělat, než se vydáte splnit si svůj maratonský sen
  2. V seriálu Běžecká škola krok za krokem vyšlo
  3. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton

Tenhle názor jsem velmi dlouhou dobu zastával i já. Dnes jsem velmi rád za to, že jsem ho dokázal změnit a měl se tak možnost podílet na projektu, který nastartoval běžecký boom v Česku i na Slovensku. Projektu, kterým jsme společně s Milošem Čermákem a Lidovými novinami pomohli připravit se mnoha stovkám běžců na jejich první maraton.

Pokud patříte mezi ty, kteří si vytkli za svůj cíl „absolvovat maraton“, přestože nemáte větší zkušenosti s jakýmkoliv sportovním tréninkem a už vůbec ne s běžeckým, pak byste se měli držet těchto zásad:

  1. vyberte si pro svůj první maraton takový, který má ve svých pravidlech dostatečně dlouhý čas na doběhnutí (alespoň šest hodin)
  2. zajděte si na sportovní prohlídku, nechte si udělat zátěžový test, a pokud bude jeho výsledek příznivý, začněte se v klidu připravovat na maraton.

Co udělat, než se vydáte splnit si svůj maratonský sen

  • kupte vhodnou běžeckou obuv a vhodné běžecké oblečení
  • prostudujte si kapitoly o výživěpitném režimu, ale také záležitosti týkající se regenerace a odpočinku
  • začněte svůj trénink podle plánu, který nejlépe odpovídá vaší současné fyzické kondici
  • nesnažte se svůj fyzický vývoj uspěchat tím, že po zvládnutí prvních týdnů začnete trénovat podle náročnějšího plánu, dosáhnete tím nejspíše pouze toho, že si způsobíte nějaký zdravotní problém a svůj start na prvním maratonu budete muset odložit
  • během tréninku si zaběhněte nějaký běžecký závod, nejvhodnější je po 4 týdnech absolvovat závod na 10 km, po 6 týdnech ½maraton. Naučíte se tím zvládat nervozitu a získáte neocenitelné zkušenosti tím, že nejspíše tyto první závody takzvaně přepálíte, to znamená, že je rozeběhnete rychleji, než na co jste natrénovali. Snad vám to bude dostatečným varováním pro to, abyste nepřepálili tempo při vlastním maratonu.
  • při vlastním maratonu buďte trpěliví a odměnou vám bude to, že svůj první maraton zvládnete bez větších problémů. Pokud se necháte strhnout tím, že budete cítit na začátku závodu spoustu energie (to způsobí adrenalin), a vyběhnete rychleji, než na co jste trénovali, budete mít možná v první polovině maratonu pocit, že jste schopni absolvovat maraton mnohem rychleji, než jste předpokládali. V 99% případů to ale končí tím, že ti, co podlehli tomuto „krásnému" klamu, jsou rádi, že jsou schopni maraton vůbec dokončit. Zkušenost z takto absolvovaného závodu pak může být taková, že už se vícekrát na start žádného jiného maratonu nepostavíte. Zatímco ti, co své emoce dokáží zvládnout, nakonec většinou absolvují svůj první maraton o dost rychleji, než předpokládali, a běh a maraton se stanou neodmyslitelnou součástí jejich dalšího života.

Pražský maraton sice už hlásí vyprodáno, ale je zde ještě spousta možností, jak se na jeho start dostat. Stačí se obrátit na některou spolupracující organizaci: Armádu spásy, Světlo pro svět, VDV, Klub nemocných cystickou fibrózou, či jinou vám blízkou charitativní organizaci, spolupracující s Run Czech.

Opatřete si startovní číslo a vyběhněte 2x pro dobrou věc. Zaprvé, že pomůžete potřebným, což je jako motivace pro první maraton k nezaplacení. Zadruhé pro zlepšení svého zdraví, své fyzické kondice, svého sebevědomí. Tohle všechno totiž umí maraton.

Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton

Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

4 z 5 hvězd lepší (18 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Začínáme s během

všechny články Začínáme s během

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Desetiměsíční trénink pomohl Milanovi splnit si sen, kvalifikovat se na Spartathlon : Zdravím, váš článek mne zaujal a moc se mi líbí. Jen nerozumím těm procentům. Jedná se o rychlost?…»
  • Chi Running – revoluční přístup k běhání bez námahy a zranění : Chirunning je perfektná a zároveň veľmi praktická kniha. Tipy na strečing, výživu, techniku aj…»
  • Tuky, zdroj běžecké energie na zimu. Máte obavu ze zimy a chladu? Namažte se : Miloši, svatá pravda. Souhlas ve všem! »
  • Největší bludy a omyly o běhu a jak to vlastně je doopravdy : Dobrý deň. Ja už som počúval aj argument,že slušní ľudia nešportujú,že som nenormálny,nikto nebehá.…»
  • Jak trénovat, aby se člověk zlepšoval a to bez ohledu na věk : Má smysl běhat, když mám těžkou fyzickou práci a někdy po ní padám únavou. Pokud jdu pak běhat, tak…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků