logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Intervalový trénink při harmonickém tréninku

Intervalový trénink při harmonickém tréninku

Pokud jste se rozhodli praktikovat ve svém běhání pravidla harmonického tréninku, připravte se na to, že zpočátku nebudete při intervalovém tréninku schopni dosáhnout toho, aby všechny kontrolní údaje byly v pořádku. Tělo na to prostě nebude připravené. Potřebuje nějaký čas, aby si místo na námahu a vyčerpání zvyklo na vyrovnanost a pohodlí.

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Intenzita tréninku v průběhu třífázového tréninku
    1. Oddechová fáze
    2. Fáze naslouchání
    3. Fáze výkonu
  2. Fáze uklidnění
    1. Krok 1
    2. Krok 2

Trénink aplikujte přesně podle třífázového programu. Po fázi naslouchání přejděte na intervalový trénink s tím, abyste se snažili co nejdéle udržet klidné dýchání nosem a pocit pohodlí. Když už to nebude možné, nic se neděje. Správná příprava je velmi důležitá, a tělo a mysl zůstanou ještě nějaký čas spolu, takže vyčerpání bude mnohem menší, než byste očekávali.

Obranné reakce, které jsou spouštěny při konvenčním způsobu tréninku, mají nejhorší dopad, když se opakují. Každodenní vyčerpání způsobuje únavu a nakonec i zhroucení. Uvědomte si, že obranné reakce sympatického nervstva mají katabolické – degenerativní účinky.

S intervalovým tréninkem je možné začít pouze po úspěšném absolvování fáze naslouchání. Respektive, když se její výsledky nezdají uspokojivé, je lepší, máte-li v plánu absolvovat náročný trénink, odsunout ho až na dobu, kdy na to bude vaše tělo připravené.

Intenzita tréninku v průběhu třífázového tréninku

Intenzita tréninku v průběhu třífázového tréninku

Oddechová fáze

Rekreační sport Výkonnostní a vrcholový sport
Nízká intenzita, pomalý a hluboký dech Intenzita výkonu je řízena tepovou frekvencí
Dechová frekvence je určena dýcháním jako při pozdravu slunci Tepová frekvence v oddechové fázi TFOF = OTF – 30

Fáze naslouchání

Rekreační sport Výkonnostní a vrcholový sport
Postupně zvyšujte intenzitu Postupně zvyšujte intenzitu až po OTF
Jestliže se váš dech zrychlí, zpomalte a vyčkejte, dokud se jeho rychlost nevrátí k původní hodnotě Sledujte:
Tepovou frekvenci
Dechovou frekvenci
Techniku (styl)
Vědomí

Fáze výkonu

Rekreační sport Výkonnostní a vrcholový sport
Se zlepšující se kondicí může růst intenzita cvičení, ale dechová frekvence zůstává stejná Fáze výkonu není nijak omezena, pouze sledujte:
Pocit pohodlí
Rytmus dýchání

Fáze uklidnění

Po dostihu žokejové nechávají koně nějaký čas chodit. Zvířata se totiž musí uklidnit. Stejně tak se musíme uklidnit vy. Průběh je v podstatě stejný jako při zahřívání.

Krok 1

Začněte s 5 – 10 minutami oddechové fáze, v níž spojte hluboké dýchání nosem a nenáročné cvičení. Tím zajistíte odplavení kyseliny mléčné a dalších odpadních látek, které se v těle během tréninku nahromadily a spouštíte regenerační procesy. Proběhne-li uklidnění správně, vyhnete se tomu, abyste byli druhý den ráno ztuhlí, a navíc budete připraveni na další trénink. Po dokonalém odstranění odpadu ze svalů má tělo více času na omlazení a regeneraci.

Krok 2

Po 5 – 10 minutách oddechové fáze okamžitě přejděte k 5 – 10 minutám pozdravu slunci. Na ohebnosti můžete nejvíce získat hned po ukončení tréninku. V pozdravu slunci se střídají natahovací a ohýbací pozice, a proto při něm dochází k výraznému zlepšení flexibility. Pokud nechcete cvičit pozdrav slunci, tak zařaďte běžné protahovací cviky.

Pozdrav slunci není pouze jógové cvičení, kterým otevíráme a končíme trénink. Naprosto přirozeně při něm posilujeme všechny hlavní svalové skupiny, a usnadňuje proudění krve v celém těle. Prospívá také kardiovaskulárnímu systému. Zakončí-li se trénink 5 – 10 minutami pozdravu slunci, stane se alfa stav mozku každodenní součástí vašeho života.

Miloš Škorpil foto
Intervalový trénink při harmonickém tréninku

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (7 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Zdravý životní styl

všechny články Zdravý životní styl

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Hubnutí – zákeřná nemoc, která jednou vyhubí lidstvo aneb hubnutí do úplného zblbnutí : Docela by mě zajímalo, zda existuje něco jako ideální váha pro běžce, kde je ten dobrý poměr…»
  • Bolí vás po běhání klouby? Je běh sport, který není vhodný pro lidi s nadváhou či ty, co s nimi mají problémy? : Dobrý den. Hezký článek. Kvalitu Phlogenzymu mohu ze své zkušenosti jednoznačně potvrdit. »
  • Každá mince má dvě strany, aneb co všechno se můžeme naučit od běžeckých zranění : Ahoj, tak už jsem se konečně dostal k nějaké reakci na Miloše články. Nejprve bych chtěl…»
  • Tři základní pravidla sestavení tréninkového plánu pro běžce : Mám trochu posunutou představu, co je to pomalý běh, tempo maratonu +60-75s je trénink obecné…»
  • Předprodej speciální edice triček Běhám tak pomalu, protože... : Michale, předpokládám, že teď už je tvá objednávka vyřešena, kdyby cokoli, obrať se prosím mailem…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků