logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Kdy, jak, co jíst při harmonickém tréninku

Kdy, jak, co jíst při harmonickém tréninku

Jak se chováme při jídle, takoví jsme. Jestliže budete mít hlad, dejte si lehkou snídani. Těsně po východu slunce je nejlepší čas pro fyzické aktivity. Pokud je to jen trochu možné, upravte si svůj denní plán tak, abyste se fyzicky namáhavým úkolům věnovali v době od 6. do 10. hodiny. V poledne pak budete vyhladovělí a připraveni na oběd.

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Šest chutí
    1. Jak jednotlivé chuti ovlivňují principy Váta, Pitta, Kapha
  2. Sladká
  3. Kyselá
  4. Slaná
  5. Hořká
  6. Ostrá
  7. Trpká

Když obědváte ve spěchu, jste nervózní a neustále vás tlačí čas. Pokud budete jíst jenom proto, abyste zahnali hlad a mohli se znovu vrhnout do práce, bude celý váš den uspěchaný.

Přiznejte si, považujete jídlo a pití za velmi důležité? Určitě odpovíte ANO. Pokud se ale zamyslíte nad tím, kolik mu věnujete denně ze svého drahocenného času a porovnáte to s jejich důležitostí pro vaše přežití, určitě zjistíte, že hrozně málo. Přesto – a doslova a do písmene – na nich závisí váš život. U sportovců je správná výživa předpokladem špičkové výkonnosti. Myslím si, že kdyby pro nás jídlo bylo stejně důležité jako práce, sport, rodinný život, ubylo by podrážděnosti, hypertenze a zažívacích problémů, neboť tyto a další problémy jsou důsledkem stresu.

Šest chutí

  • Sladká: cukr, mléko, máslo, rýže, pečivo, těstoviny
  • Kyselá: jogurt, citrón, sýr
  • Ostrá: kořeněná jídla, zázvor, pepř, kmín
  • Hořká: zelená listová zelenina
  • Trpká: luštěniny, granátová jablka

Jak jednotlivé chuti ovlivňují principy Váta, Pitta, Kapha

  • Snižuje Vátu: sladká, kyselá, slaná
  • Zvyšuje Vátu: ostrá, hořká, trpká
  • Snižuje Pittu: sladká, hořká, trpká
  • Zvyšuje Pittu: ostrá, kyselá, slaná
  • Snižuje Kaphu: ostrá, hořká, trpká
  • Zvyšuje Kaphu: sladká, kyselá, slaná

Sladká

Mezi sladká jídla patří: cukr, med, rýže, mléko, smetana, máslo, bílé pečivo

Sladká jídla (kromě medu) zvyšují Kaphu a snižují Pittu a Vátu (to znamená, že posilují nebo snižují jejich typický projev)

  • Běžná zkušenost lidí s přísnou nebo přímo asketickou dietou je, že i po zbavení svých původních potíží si připadají nespokojení a nešťastní. Je to zapříčiněno tím, že celá léta nejí sladké, což pak má vliv na jejich povahu. Proto jsou tito lidé tvrdí a sveřepí, což má příčinu v tom, že se jim nedostává chuti, která souvisí s uspokojením a se štěstím.
  • Sladká chuť ve své přirozené podobě (např. jako rýže, pečivo nebo těstoviny) doplněná ostatními chutěmi poskytuje „faktor satisfakce." Bez ní si lidé připadají neuspokojení, aniž dokáží určit proč. Příliš mnoho sladké však může přetěžovat centra libosti, což vede k letargii a ztrátě motivace.
  • Sladká chuť vyvažuje Vátu a Pittu. Uklidňuje a uspokojuje nervovou soustavu, kterou ovládá Váta, a rychle sytí netrpělivý a hladový princip Pitta, protože sladká jídla jsou nejrychleji absorbována. Příliš mnoho sladkého však zvyšuje Kaphu, vede k nadváze, zácpám a pocitům únavy.
  • Chybí-li základ výživy, jenž podporuje odolnost vůči stresu, může se stát, že se v těžké životní situaci citově nebo fyzicky zhroutíme.

Kyselá

Mezi kyselá jídla patří: citrony, sýry, jogurty, rajčata, hrozny, švestky, kyselé ovoce, ocet

Kyselá jídla zvyšují Pittu a Kaphu a snižují Vátu

Kyselé potraviny zdůrazňují těžkopádnost tělesného typu Kapha. Mají harmonizující vliv na typ Váta. Pro tělo je obvykle trochu obtížnější je strávit, a proto je vybízejí k efektivnějšímu zažívání. Tím podporují agresivní a soutěživou povahu ohnivé Pitty.

Slaná

Slaná jídla zvyšují Kaphu a Pittu a snižují Vátu

  • Lidé, jejichž tělesným typem je čistá Pitta, by měli v létě méně solit
  • Po celá desetiletí byla konzumace solí doporučována při namáhavých činnostech v horkém prostředí, protože zadržuje vodu. Jestliže tedy dýcháním ztrácíme tekutiny, měla by přispívat k lepšímu hospodaření s jejich zásobami. [ODRÁŽKA]Problém spočívá v tom, že tendence soli zdůrazňovat princip Pitta (horko) je silnější než její schopnost ochlazovat tělo prostřednictvím zadržování vody. Větší dávky tedy způsobují větší horkost.
  • Dalším důsledkem zadržování vody je zesílení organismu, zejména u lidí s velmi lehkou Váta konstitucí. Teplo vyprodukované po požití soli také dokáže vyvážit přirozený chlad principu vata, což některým lidem přijde v zimě vhod.
  • V emocionální oblasti se slaná v mnohém podobá kyselé. Podporuje orientaci na cíl, typickou pro princip Pitta. Při přílišné konzumaci soli se může touha po vítězství změnit v žárlivost a zášť. Jestliže se osoba s přirozeně agresivní Pittou zaměří místo vnitřních cílů na vnější, začne se srovnávat s ostatními a posuzuje je podle sebe. Necítí již radost ze soutěžení, pouze závist.

Hořká

Mezi hořká jídla patří: listová zelenina (salát, špenát) nakládané okurky, tonik, kurkuma

Hořká jídla zvyšují Vátu a snižují Pittu a Kaphu

  • Hořká jídla jsou lehká a proto prospívají těžším Kapha typům. Mají také ochlazující účinky, což ocení zejména Pitta typy zejména v létě, kdy je navíc zeleniny hojnost.
  • Příliš mnoho hořké chuti neprospívá lidem tělesného typu Váta, zejména v zimních měsících.
  • Díky hořké může sladká skýtat potěšení, aniž by na ní byl člověk závislý. Je-li hořké chuti příliš, příjemné pocity se časem vytrácejí, takže nakonec zůstane jen zahořklost.

Ostrá

Mezi ostrá jídla patří: paprika, cibule a česnek, ředkvičky, zázvor, kořeněná jídla obecně

Ostrá jídla zvyšují Pittu a Vátu, snižují Kaphu

  • Na ostrá jídla by si měli dát pozor jedinci tělesného typu Pitta, zejména v letních měsících.
  • V citové oblasti přemíra ostrých jídel rozpaluje oheň Pitty a vede k náladovosti, podrážděnosti, agresivnímu chování a neschopnosti unést porážku. Steroidy mají podobný účinek – rozehřívají tělo a zdůrazňují Pittu.
  • Kořeněná jídla jsou doporučována lidem s astmatickými potížemi.

Trpká

Mezi trpká jídla patří: fazole, čočka, jablka, hrušky, granátová jablka, zelí, brokolice květák, brambory

Trpká jídla zvyšují Vátu a snižují Pittu a Kaphu

  • Trpká jídla lze doporučit zejména lidem tělesného typu Kapha, a to především v jarním (Kapha) období
  • Trpké potraviny jsou svou přirozeností ochlazující
  • Trpká – ochlazující jídla, jako jablka, hrušky, brambory a granátová jablka dozrávají na konci léta a v letním horku přijdou právě vhod.
  • Hořké potraviny snižující Kaphu – např. raná listová zelenina – se objevují zase moudrostí přírody na počátku jara, tedy v Kapha období.
  • O fazolích a čočce se ví, že způsobují nadýmání, což je jednoznačný důsledek dominance Váty. Když si člověk s Váta konstitucí stěžuje na zácpu způsobenou vysoušením tračníku nebo na nadýmání, měl by se zříci suchých a trpkých jídel. To se týká zejména Váta období (podzim/zima).
  • Příliš velký podíl trpkých jídel může způsobovat roztržitost, plachost, strach či sklon k fobiím, kvůli kterým nejsou sportovci schopni podat optimální výkon. Nedokáží zachovat chladnou hlavu a uprostřed zápasu či závodu selhávají.

Při volbě jídla vezměte v úvahu i roční období a svou konstituci. Pitty musejí o stravě přemýšlet zejména v létě, Vátám mohou v zimě uškodit studená a suchá jídla, Kaphy by se měly na jaře zříci sladkých a těžkých potravin.

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (6 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Zdravý životní styl

všechny články Zdravý životní styl

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Jak se vrátit do běžeckého tréninku po pauze trvající 4 – 6 týdnů : zdravím poslední dobou mám skoro po každém běhu problém s koleny,prostě mě začnou bolet.nevíte co s…»
  • Úrazy Achillovy šlachy. Prevence a jejich léčení : Doporučuji při potížích klid a počkat. Běhala jsem dlouho přes bolesti a nedopřála při občasném…»
  • 7 tipů pro běhání na pásu : vopruz :-( »
  • Úrazy Achillovy šlachy. Prevence a jejich léčení : Dobry den, v cervnu 17 jsem zacal opet behat a hodne aktivne zit. Zhruba po mesici se ozvala leva…»
  • Pomalé běhání, cesta nejen k běžecké dlouhověkosti : Jitko, 60 metrů stupňovaně se běží tak, že začínáš běžet velmi pomalu a postupně, cca po 10 metrech…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků