logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Neděste se, nepropadejte panice, když v zimě uběhnete méně, než jste zvyklí!

Neděste se, nepropadejte panice, když v zimě uběhnete méně, než jste zvyklí!

„Se sněhem a mrazem se mi hroutí svět. Už druhý den mi tělo neslouží. Nohy nemůžou a dech nestačí. Uběhnu 5 km, svůj základ, a umírám, hekám, dusím se. Přitom již 3 měsíce běhám denně 7 – 8, o víkendu pak 10 kilometrů. Pomalých, ale mých. Myslíte, že je to vážně jen mrazem, těžší cestou se sněhem? Jsem nešťastná, že už nikdy víc jak 5 km nedám!“

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. S klesající teplotou tělo vydává více energie na to, aby se ohřálo na provozní teplotu
  2. Více vrstev oblečení vám ztracené kilometry nevrátí
  3. Tepovka jde nahoru, dech se zrychluje

Tento dotaz přistál jako komentář pod článkem Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu.

S klesající teplotou tělo vydává více energie na to, aby se ohřálo na provozní teplotu

Pokud jste i vy zažili podobně nepříjemnou zkušenost, nepropadejte panice, je to naprosto normální, s klesající teplotou musí tělo vydávat více energie na to, aby se ohřálo na provozní teplotu, tím pádem mu schází energie na absolvování kilometrů, které jste již bez obtíží běhali.

Více vrstev oblečení vám ztracené kilometry nevrátí

Na první pohled by se mohlo zdát, že pomoc oproti unikající energii prostřednictvím vyššího výdeje energie na prostý ohřev je celkem snadná. Že se stačí jen více obléknout, a je to! Bohužel není. I zde je vysvětlení zcela prosté: každá vrstva oblečení, a může být co nejelastičtější, znamená omezení pohybu (překonávání odporu natahováním vláken látky, z níž je ušito). Takže ani zde si v tomto směru moc nepomůžete.

Tepovka jde nahoru, dech se zrychluje

I to je naprosto běžný jev, kvůli kterému není třeba panikařit. Nebojte se, neznamená to, že za pouhé tři dny svátků vám odešla forma, na níž jste až do teď pracovali. Nic takového, vysvětlení se schovává v prvních dvou odstavcích tohoto článku. Takže zachovejte klid, jen nastalé situaci přizpůsobte svůj trénink a nesnažte se nic lámat přes koleno. Než mrazy pominou, respektive, než si vaše tělo na ně zvykne (je to stejné jako v létě, když přijdou vedra, také je třeba dát tělu určitý čas na aklimatizaci, trvá to 4 – 5 dní), tak vybíhejte na trénink s tím, že budete běhat obvyklou dobu, ale nebudete se vzrušovat tím, zda za tuto dobu uběhnete stejně kilometrů.

Běháte-li na tepovku, udržujte ji na stejné úrovni jako obvykle, tak docílíte toho, že váš trénink bude mít právě tu hodnotu, tu intenzitu, jakou měl mít. Budete-li se snažit běžet bez ohledu na podmínky stejnou vzdálenost, byť to bude znamenat běh na vyšší tepové frekvenci, tak buď vám dojde, nebo trénink absolvujete, ale můžete si být téměř jisti, že to poznáte na tom, že budete po tréninku daleko více unaveni.

Budete-li v obdobném duchu pokračovat i v dalších mrazivých dnech, téměř určitě, až nastanou zase příhodnější podmínky pro běžecký trénink, pokud tedy nebudete nemocní, budete vycucaní jak citron a budete rádi, že vůbec běháte. Opět nebudete moci dýchat a budete mít vyšší tepovou frekvenci, než jste při daném tempu zvyklí. Tentokrát už ale ne vinou nízkých či velmi nízkých teplot, respektive silnější vrstvy oblečení, ale protože budete přetrénovaní.

Takže nejen pro začátečníky platí: nechceš-li se zadusit, zpomal!

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (18 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Radovan Zelenc | 31. 12. 2014 11.01 hod. | 193.87.75.xx
Hlavné ke cvičiť,hoci cvičenie vnútri beriem len ako núdzové.Ale nikomu to nebudem kritizovať,A zumby,ktorú ženy chvália?

Blanka | 30. 12. 2014 8.40 hod. | 212.4.142.xx
A protože nejsem polární liška,moc mě to tedy mrzí,potupně jsem se brodila závějemi,šlapala silnicí a trochu klusala trasu těch upatlaných pěti km.Tady končí legrace.Já musím do posilky na nenáviděný pás.Jinou trasu tu nemám.Zdravím,doufam že si zachovám do jara. duševní i tělesnou kondici.

Sára | 29. 12. 2014 12.20 hod. | 89.176.115.xx
Já to tušila, že to mé horší dýchání a vysoká tepovka bude z mrazu, protože mi ty problémy začly přesně v den, kdy se ochladilo. Ale potřebovala jsem to potvrdit odborníkem, za což ti Miloši díky. Článek přišel v pravou dobu :). Tak běhu zdar :D

Barbora | 29. 12. 2014 11.35 hod. | 213.220.244.xxx
Děkuji moc za článek, potěšil a povzbudil, jinak bych asi panice propadla: o)

Radovan Zelenc | 29. 12. 2014 11.20 hod. | 193.87.75.xx
Je správne,že je tu uvedený návod.Hoci ja som také niečo ešte nezažil.Ale Rád si prečítam takéto články.

x | 29. 12. 2014 10.51 hod. | 37.48.32.xx
Ja jsem naopak za tohle pocasi na behani rada,tolik km a v takove pohode v lete nikdy nedam :)

fotoMiloš Škorpil: tuším, že za X se skrývá polární liška :). Každopádně tě chápu, i já mám tohle počasí rád, chce to však běžet bez ambicí na výkon, na kilometry a prostě jen být v té krásné čistotě a splynout s tichem vůkol.

Blanka | 29. 12. 2014 8.10 hod. | 212.4.142.xx
Díky moc.Lepší to dnes nebylo,ale jsem klidná a říkám si že budu mít díky této zátéži víc síly.Klouže to,musím zkusit sehnat nesmeky,třeba to pomúže.Spíte taky někdy?

fotoMiloš Škorpil: Blanko, nesmeky určitě pomůžou a jinak si i občas lehnu :)

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví35
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice92
Více času na sebe10
Více času na rodinu4
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou30

kde se diskutuje

  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»
  • Jak skloubit zimní radovánky s přípravou na jarní běžecké vrcholy : Zdravím Miloši, mám dotaz k pohybu venku při inverzi. Bydlím na Karvinsku, kde trvá už několik dní…»
  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : Ahoj všem K tomu mrazu, dnes ráno jsem si dal svých obvyklých 4,75km kolem Labe a bylo to bezva, od…»
  • Jak je to tedy s tím hladem, aneb Intermittent Fasting. Osmý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : Jesliže vycházím z "nejím, když nemám hlad" a doplním k tomu "jím, když mám…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků