logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Neděste se, nepropadejte panice, když v zimě uběhnete méně, než jste zvyklí!

Neděste se, nepropadejte panice, když v zimě uběhnete méně, než jste zvyklí!

„Se sněhem a mrazem se mi hroutí svět. Už druhý den mi tělo neslouží. Nohy nemůžou a dech nestačí. Uběhnu 5 km, svůj základ, a umírám, hekám, dusím se. Přitom již 3 měsíce běhám denně 7 – 8, o víkendu pak 10 kilometrů. Pomalých, ale mých. Myslíte, že je to vážně jen mrazem, těžší cestou se sněhem? Jsem nešťastná, že už nikdy víc jak 5 km nedám!“

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. S klesající teplotou tělo vydává více energie na to, aby se ohřálo na provozní teplotu
  2. Více vrstev oblečení vám ztracené kilometry nevrátí
  3. Tepovka jde nahoru, dech se zrychluje

Tento dotaz přistál jako komentář pod článkem Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu.

S klesající teplotou tělo vydává více energie na to, aby se ohřálo na provozní teplotu

Pokud jste i vy zažili podobně nepříjemnou zkušenost, nepropadejte panice, je to naprosto normální, s klesající teplotou musí tělo vydávat více energie na to, aby se ohřálo na provozní teplotu, tím pádem mu schází energie na absolvování kilometrů, které jste již bez obtíží běhali.

Více vrstev oblečení vám ztracené kilometry nevrátí

Na první pohled by se mohlo zdát, že pomoc oproti unikající energii prostřednictvím vyššího výdeje energie na prostý ohřev je celkem snadná. Že se stačí jen více obléknout, a je to! Bohužel není. I zde je vysvětlení zcela prosté: každá vrstva oblečení, a může být co nejelastičtější, znamená omezení pohybu (překonávání odporu natahováním vláken látky, z níž je ušito). Takže ani zde si v tomto směru moc nepomůžete.

Tepovka jde nahoru, dech se zrychluje

I to je naprosto běžný jev, kvůli kterému není třeba panikařit. Nebojte se, neznamená to, že za pouhé tři dny svátků vám odešla forma, na níž jste až do teď pracovali. Nic takového, vysvětlení se schovává v prvních dvou odstavcích tohoto článku. Takže zachovejte klid, jen nastalé situaci přizpůsobte svůj trénink a nesnažte se nic lámat přes koleno. Než mrazy pominou, respektive, než si vaše tělo na ně zvykne (je to stejné jako v létě, když přijdou vedra, také je třeba dát tělu určitý čas na aklimatizaci, trvá to 4 – 5 dní), tak vybíhejte na trénink s tím, že budete běhat obvyklou dobu, ale nebudete se vzrušovat tím, zda za tuto dobu uběhnete stejně kilometrů.

Běháte-li na tepovku, udržujte ji na stejné úrovni jako obvykle, tak docílíte toho, že váš trénink bude mít právě tu hodnotu, tu intenzitu, jakou měl mít. Budete-li se snažit běžet bez ohledu na podmínky stejnou vzdálenost, byť to bude znamenat běh na vyšší tepové frekvenci, tak buď vám dojde, nebo trénink absolvujete, ale můžete si být téměř jisti, že to poznáte na tom, že budete po tréninku daleko více unaveni.

Budete-li v obdobném duchu pokračovat i v dalších mrazivých dnech, téměř určitě, až nastanou zase příhodnější podmínky pro běžecký trénink, pokud tedy nebudete nemocní, budete vycucaní jak citron a budete rádi, že vůbec běháte. Opět nebudete moci dýchat a budete mít vyšší tepovou frekvenci, než jste při daném tempu zvyklí. Tentokrát už ale ne vinou nízkých či velmi nízkých teplot, respektive silnější vrstvy oblečení, ale protože budete přetrénovaní.

Takže nejen pro začátečníky platí: nechceš-li se zadusit, zpomal!

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (18 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Radovan Zelenc | 31. 12. 2014 11.01 hod. | 193.87.75.xx
Hlavné ke cvičiť,hoci cvičenie vnútri beriem len ako núdzové.Ale nikomu to nebudem kritizovať,A zumby,ktorú ženy chvália?

Blanka | 30. 12. 2014 8.40 hod. | 212.4.142.xx
A protože nejsem polární liška,moc mě to tedy mrzí,potupně jsem se brodila závějemi,šlapala silnicí a trochu klusala trasu těch upatlaných pěti km.Tady končí legrace.Já musím do posilky na nenáviděný pás.Jinou trasu tu nemám.Zdravím,doufam že si zachovám do jara. duševní i tělesnou kondici.

Sára | 29. 12. 2014 12.20 hod. | 89.176.115.xx
Já to tušila, že to mé horší dýchání a vysoká tepovka bude z mrazu, protože mi ty problémy začly přesně v den, kdy se ochladilo. Ale potřebovala jsem to potvrdit odborníkem, za což ti Miloši díky. Článek přišel v pravou dobu :). Tak běhu zdar :D

Barbora | 29. 12. 2014 11.35 hod. | 213.220.244.xxx
Děkuji moc za článek, potěšil a povzbudil, jinak bych asi panice propadla: o)

Radovan Zelenc | 29. 12. 2014 11.20 hod. | 193.87.75.xx
Je správne,že je tu uvedený návod.Hoci ja som také niečo ešte nezažil.Ale Rád si prečítam takéto články.

x | 29. 12. 2014 10.51 hod. | 37.48.32.xx
Ja jsem naopak za tohle pocasi na behani rada,tolik km a v takove pohode v lete nikdy nedam :)

fotoMiloš Škorpil: tuším, že za X se skrývá polární liška :). Každopádně tě chápu, i já mám tohle počasí rád, chce to však běžet bez ambicí na výkon, na kilometry a prostě jen být v té krásné čistotě a splynout s tichem vůkol.

Blanka | 29. 12. 2014 8.10 hod. | 212.4.142.xx
Díky moc.Lepší to dnes nebylo,ale jsem klidná a říkám si že budu mít díky této zátéži víc síly.Klouže to,musím zkusit sehnat nesmeky,třeba to pomúže.Spíte taky někdy?

fotoMiloš Škorpil: Blanko, nesmeky určitě pomůžou a jinak si i občas lehnu :)

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Běžecká poradna

všechny články Běžecká poradna

Anketa – hlasuj i ty!

V jaké značce běžeckých bot vběhnete do běžecké sezóny 2017

Běžecká sezóna sice nikdy nekončí a tak vlastně ani nikdy nezačíná, prostě běháme furt. Přesto začátek března se bere jako její pravý začátek. Zajímalo by nás, jaká značka je vaše současná srdcovka a tak jí dáte přednost před ostatními značkami na trhu.

adidas100
Asics137
Brooks20
Inov-860
Icebug6
Hoka One25
Mizuno59
Newton5
NB22
Nike62
Salming378
Salomon43
Scott3
Vibram Fivefingers9
Vivobarefoot6
Zoot5
Jiné, zde neuvedené značce49
Běhám bos, bot netřeba14
ON9

kde se diskutuje

  • Jak se obléci na běh do teplého počasí : Díky za tipy! Já mám oblíbená funkční tílka s podprsenkami a přes ně tílko s obrázkem běhu (aby…»
  • Půlmaraton pod 100 minut se vyplatí : Ta pozadí .... upřesňuji na 3. čtvrtinu. A možná bych se nechal přesvědčit i na 2. Žádný extrém…»
  • Půlmaraton pod 100 minut se vyplatí : Romane, s Karlem je to jistota, ten se kochá rád! Výborná volba! S Joggerem bych si dovolil mírně…»
  • Půlmaraton pod 100 minut se vyplatí : Fanouš je jak kecal z Prodané ... Ale jeho argumenty jsou přímo geniální. Já, ale nebudu dřív doma,…»
  • Půlmaraton pod 100 minut se vyplatí : Pokud je otravná, nezáživná, nudná trať, vyplatí se spěchat do cíle. Ale : pokud je trať hezká,…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků