logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Kondice je něco, co se vám přihodí, když procvičujete správnou techniku. Jak se zrychlit na pět kilometrů o 20 – 39 sekund. Dvacátý šestý tip Běžecké školy pro váš lepší života běh

Kondice je něco, co se vám přihodí, když procvičujete správnou techniku. Jak se zrychlit na pět kilometrů o 20 – 39 sekund. Dvacátý šestý tip Běžecké školy pro váš lepší života běh

Občas se vyplatí podívat se, jak to dělají jinde. Ve vodě mě sice často neuvidíte, ale výše uvedený název jsem si vypůjčil od plaveckého trenéra, a sice od Terry Laughlina. Oproti běžeckým trenérům to mají ti plavečtí trošku jednodušší, neboť o tom, že v plavání rozhoduje o výsledku správná technika, nikdo nepochybuje, zatímco v běhu si většina lidí myslí, že je naprosto jedno, jak svou trať odskáčou.

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Jak se zrychlíte na pět kilometrů o 20 – 39 sekund
  2. Silnější a pružnější pružina vás vystřelí dál a rychleji
  3. Běžecká abeceda, přímá cesta k rychlejší kadenci a delšímu kroku
  4. Kde zůstala práce na zlepšení kondice?

Takže, pojďme se dnes na techniku běhu podívat z jiného úhlu, a sice na to, jak vám trénink přirozeného běžeckého stylu pomůže k lepší běžecké formě.

Určitě si nikdo neřekne: „To je blbost, tím nebudu ztrácet zbytečně čas“, jestliže řeknu: když se při běhu naučíte dělat více kroků za minutu (zvýšíte kadenci), přičemž délka kroku zůstane stejná, poběžíte rychleji. Či řeknu: když zesílíte, při stejné kadenci se vám prodlouží krok – opět poběžíte rychleji a dosažené časy na závodech budou lepší!

Jak se zrychlíte na pět kilometrů o 20 – 39 sekund

Ale proč mluvit abstraktně, když si to můžeme říct konkrétně, čemuž určitě porozumí jak běžecký začátečník, tak i zkušený běžecký rutinér. Dejme tomu, že máte nyní osobní rekord na 5 km 20:10, rádi byste se dostali na čas pod 20 minut. Může vám k tomu pomoci zlepšení běžeckého stylu? Jednoznačně ano! Vezměme si, že nyní máte při závodě na 5 km průměrnou délku kroku 150 cm a běžíte kadencí 170 kroků za minutu. Když se vám ale podaří udělat při stejné délce kroku o 3 kroky za minutu více, poběžíte svých 5 km již o 20 vteřin rychleji a JE TO TAM – výsledný čas je 19:50!

Pojďme se na to podívat z druhé strany, z té, při níž mírně prodloužíme krok, přičemž kadence zůstane stále stejná. Když se vám podaří prodloužit váš krok o pouhých 2,5 cm, a kadenci zachováte, ušetříte při závodě na 5 km 19 sekund. Výsledek? 19:51!

A co teprve, když se vám podaří zrychlit kadenci a zároveň i prodloužit krok, to už z vašeho nynějšího času rovnou odkrojíte 39 sekund a rázem se dostanete na 19:31 min. Dobrý, ne? A to jste ani nemuseli zvýšit kilometráž, ani naběhat víc intervalových úseků, jen jste prodloužili krok a pár jich přidali.

Silnější a pružnější pružina vás vystřelí dál a rychleji

Naše svaly, úpony, šlachy – jsou pružiny. Čím máte pružnější a silnější pružinu, která vydrží bez poškození (natažení, prasknutí) větší zátěž (můžete na ni působit větší silou), tím vás pružina vystřelí dál a rychleji.

Běžecká abeceda, přímá cesta k rychlejší kadenci a delšímu kroku

Pokud se ptáte, co máte dělat, abyste takto snadno, v podstatě bez většího časového zatížení (bez přidání času pro váš běžecký trénink) dosáhli poměrně značného zrychlení, tak odpověď je jednoduchá – uberte 3x týdně ze vzdálenosti, kterou běžíte, půl kilometru a v ušetřeném čase se věnujte běžecké abecedě.

Při provádění běžecké abecedy zapracujete, aniž byste na to mysleli, na běžeckém stylu, zároveň protáhnete funkčně svaly celého těla, zapracujete na síle, zlepšíte hybnost kloubů.

Kde zůstala práce na zlepšení kondice?

Heleďte, nepruďte, zkuste si jednou konečně běžeckou abecedu, stačí, když si uděláte na začátku pořádně jen liftink, skipink, vysoká kolena a zakopávání, a až se vám na konci nebude dostávat dechu, pochopíte, jak to s tou fyzičkou myslím! Tedy jak na tom skutečně jste:-).

Zítra si vysvětlíme, jak vám při zachování stejné fyzické kondice pomůže lepší technika běhu k lepším výkonům. No fakt, nekecám, i to je možné!

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (35 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Běžecká poradna

všechny články Běžecká poradna

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • 7 tipů pro běhání na pásu : vopruz :-( »
  • Úrazy Achillovy šlachy. Prevence a jejich léčení : Dobry den, v cervnu 17 jsem zacal opet behat a hodne aktivne zit. Zhruba po mesici se ozvala leva…»
  • Pomalé běhání, cesta nejen k běžecké dlouhověkosti : Jitko, 60 metrů stupňovaně se běží tak, že začínáš běžet velmi pomalu a postupně, cca po 10 metrech…»
  • Pomalé běhání, cesta nejen k běžecké dlouhověkosti : Mohl by mi, prosím, někdo vysvětlit, co znamená běžet 60 m stupnovaně? Běhám teprve od července, 3x…»
  • Technologie a výrobky adidas – běh – outdoor – indoor – fotbal – textil : VĎAKA... »

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků