logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Strečink, cvičení, které vám ušetří čas, energii, peníze

Strečink, cvičení, které vám ušetří čas, energii, peníze

Článků o strečinku či protahování, o jeho prospěšnosti jako prevenci běžeckých zranění, bylo již popsáno mnoho článků, ostatně i na Běžecké škole články o protahování najdete, pro ilustraci vyberu jen dva základní, a sice Protažení. Gymnastická průprava, skvělý vklad do pohybových schopností běžceProtahování. Dvacet cviků na protažení při nebo po běhu. Dnes se však na prospěšnost strečinku podíváme z hlediska úspory času, energie a peněz.

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Strečink šetří čas
  2. Strečink šetří energii
  3. Strečink šetří peníze

Většina lidí bere strečink jako nutné zlo a většinou se vymluví na to, že na něj nemají čas, že potřebují hlavně naběhat své kilometry, aby to všechno stálo za to, aby běhali rychleji a byli schopni uběhnout dál. Už je to taková obehraná běžecká písnička, kterou si člověk pouští stále znovu a znovu do uší, aby nevnímal okolní svět, aby byl schopný běžet a nemyslel na to, že běží, aby mu to běželo. I v tomhle případě je člověk hodně mimo mísu, protože pokud vyběhnete pro sám běh, pro volnost, kterou vám poskytuje, brzo zapomenete na to, že běžíte (zapomenete na to, že je to sport, který děláte, protože musíte, abyste…), a prostě poběžíte a nebude se vám chtít skončit. To jsem ale trošku zběhl z tématu. Takže pěkně zpět.

Strečink šetří čas

Většina běžců a běžkyň má za to, že největší efekt z běhání získá tím, že naběhá co nejvíce kilometrů. Ostatně stačí se podívat na radostné výkřiky koncem roku, kdy se začne objevovat: Je to tam, splnil jsem cíl, naběhal/a jsem letos 1000, 2000, 3000, 4000 km! Musím vás zklamat, tenhle ukazatel je naprosto k ničemu a to, že jste ho splnili, vás neučinilo ani rychlejšími, ani vytrvalejšími. Nebo možná ano, ale kdybyste ubrali z té kilometráže pětinu času, co věnujete běhání a věnovali ji protahování (což u odběhané vzdálenosti znamená, že byste měli naběháno jen o 50 km méně), tak vám garantuji, že budete běhat rychleji, s menším výdejem energie, a tudíž uběhnete dále.

Běhat rychleji budete, protože vaše svaly, úpony, šlachy, budou pružnější a vystřelí vás dále – váš krok se prodlouží, aniž byste zvyšovali intenzitu běhu a vy za méně času uběhnete více kilometrů.

Strečink šetří energii

Jak vysvítá z výše uvedeného, tak pružnější svaly, vazy, úpony, přidáme-li k tomu lepší hybnost kloubů a celkovou uvolněnost v těle, což jsou další bonusy získané pravidelným protahováním po tréninku, způsobí, že na každý krok budete muset vydat méně energie. To v konečném důsledku bude znamenat, že při stejném výdeji energie, jaký máte nyní, doběhnete dál.

Strečink šetří peníze

Byť se vám to možná zdá padlé na hlavu, tak pokud jde o peníze, tak zde bude mít pro vás strečink největší přínos a řekněme si, co by člověk pro prachy neudělal? No uvidíme, jestli se kvůli nim začnete i protahovat. I když jsou známy případy, kdy se lupič protáhl úzkým okýnkem, utekl i s lupem a nikdy ho nechytili, protože nikoho nenapadlo, že by to bylo možné, ale to není zrovna ten případ, který mám na mysli.

Pravidelný strečink vám ušetří peníze, protože jich budete muset vydávat méně na:

  • masáž a jiné formy regenerace
  • léky, abyste buď utlumili bolest, jež vám působí způsobené běžecké zranění (třeba uskřípnutý zadek, léčbu zranění
  • specializovaná vyšetření u lékaře
  • specializovanou léčbu (léky, potravní doplňky, různé terapie apod.)
  • jídlo (vydáte-li méně energie, nebudete ji muset tolik přijímat)

Když to shrnu, tak docházím k jednoznačnému závěru, že věnovat pár minut běžeckého tréninku protahování se ve všech výše uvedených směrech vyplatí a navíc to má tu pointu, že nakonec ani nebudete muset zapomenout na svůj cíl: uběhnout za rok 1000, 2000, 3000, 4000… kilometrů, protože když budete pružnější, snadno je uběhnete i za kratší čas věnovaný běhu!

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

4 z 5 hvězd lepší (17 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví38
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice106
Více času na sebe14
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou35

kde se diskutuje

  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : nemáte někdo zkušenost s během maratonu v zimě ? »
  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků