logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Za to, že nás nebaví běhat na běžeckém páse, může pračlověk a naše geny, které jsou stále naprogramovány k lovu nebo útěku

Za to, že nás nebaví běhat na běžeckém páse, může pračlověk a naše geny, které jsou stále naprogramovány k lovu nebo útěku

S příchodem pozdního podzimu až do jara se pravidelně poměrně soudržný národ běžců a běžkyň rozdělí na dvě skupiny. Na „pásovce" (těm, co běhání na běžeckém páse nevadí, či mu dokonce v těchto měsících propadají) a „nepásovce" (ti, kteří se venku raději přerazí vejpůl, než by na pás vlezli).

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Proč je běhání taková nuda až pruda
  2. Aby běhání na páse nebyla nuda, stanovte si pro ně postupné cíle
  3. Běžte stále vpřed

Proč je běhání taková nuda až pruda

Hank Davis, profesor psychologie na Universitě v Ontariu a autor knihy Caveman Logic (logika pračlověka) uvádí hlavní důvody, proč nás běh na běžeckém páse nebaví, nudí a neuspokojuje.

Přestože jsme dnes již „civilizovaní" a jídlo si kupujeme v supermarketech, jen ho strčit do mikrovlnky a bezmyšlenkovitě spást, a nemusíme si ho ulovit, nebo se naopak stát součástí potravinového řetězce šelem (tak mě napadá, že šelmy potravinového průmyslu už musí být pěkně přežrané, když jejich úlovky jsou stále více tučné), tak naše geny jsou stále naprogramovány jako v době kamenné.

V té době jsme měli minimálně dva velmi dobré důvody proč běhat: první, abychom si zajistili večeři, druhý, abychom se sami nestali večeří nějakého zvířete. Když běháme dnes, tak to děláme z jiných důvodů:

  • utéct před útočníkem, ale to jen tehdy, když se ocitneme v místech s vysokou kriminalitou, nebo jsme nějakému útočníkovi zkřížili cestu
  • dohnat ujíždějící dopravní prostředek – nejčastější důvod
  • zlepšili si zdraví či fyzickou kondici
  • zhubli a udrželi si váhu na stanovené hranici

Tyto důvody, s nimiž dnes jdeme do fitka, jsou příliš abstraktní a po jejich splnění nevidíme okamžitý výsledek, jako když jsme doběhli mamuta nebo utekli tygrovi šavlozubému, a sice – plný cemr, respektive holý život, ale život. Zatímco po jednom tréninku odběhnutém na běžeckém páse hned nezhubnete a na běžecký závod se nepřipravíte, než bude výsledek skutečně viditelný, bude to trvat měsíce. Chybí nám tedy pocit bezprostředního úspěchu, jako jsme po běhu (o život či pro jídlo) měli v době kamenné, což je v naší době, kdy jsme stále více zaměřeni na výsledky a úspěch, demotivující.

Aby běhání na páse nebyla nuda, stanovte si pro ně postupné cíle

Proto je třeba si klást postupné cíle, v případě běhání na běžeckém páse třeba jen pro ten jeden konkrétní trénink. Například: zkusím běžet 20 minut tempem 10 km/hodinu, abych si toto tempo zautomatizoval a přestal z něj mít obavu, nebo zapracuji na technice přirozeného běhu (to jde při běhu na páse velmi dobře, neboť pás vám odvaluje nohu dozadu a nikdy se s ní nedostanete před tělo.

Běh na běžeckém páse vám umožní to, čeho při běhání venku nejste většinou schopní, a sice se uvolnit, zbavit se obav, že o něco zakopnete, do něčeho vrazíte, skočí na vás pes… a tak se můžete zaměřit na signály svého těla, jestli dýcháte mělce, nosem, ústy, zda se snažíte držet tempo tím, že protáhnete krok nebo zvýšíte kadenci, našlapujete-li na špičku, na patu či na střed nohy, zda při běhu používáte správně ruce nebo s nimi šermujete, vytáčíte ramena či celý trup. To, že vědomě vygumujete ze svého vědomí okolní dění, působí dobře na psychiku a odbourává stres.

Běžte stále vpřed

A ještě jeden důležitý důvod pro nechuť běhat na běžeckém páse člověk má. Ten důvod je v tom, že v době kamenné člověk vždy běžel dopředu, pohyboval se po cestě stále dál a dál, byl v tom i symbol vývoje člověka jako druhu. Při běhu na páse má člověk pocit, že se sice usilovně snaží běžet dopředu, hnout se z místa, ale ať se snaží sebevíc, pořád je na stejném místě. Já jsem v jednu chvíli pocítil bezvýchodnost svého běhání i při běhání na dráze či nějakém přesně vytýčeném okruhu a musel jsem se vrátit k běhání v přírodě, prostě běžet odněkud někam, abych se i jako člověk (jako osobnost) hnul z místa a začal se vyvíjet po duchovní stránce. Prostě i když jsme duchovně jinde, než byl člověk doby kamenné, posunuli jsme se na vyšší myšlenkovou úroveň, některé aspekty našeho chování se nemění, neboť změnit genetickou výbavu není to samé, jako si koupit modernější mobil či počítač a nakrmit je novými informacemi.

Člověk v době kamenné, který musel mít při běhu stále oči na stopkách, který musel mít všechny smysly napjaté, aby mu neunikl žádný zvuk či pohyb, se neměl čas při běhu nudit. A nemyslete si, že i při běhání venku se dnes někteří nenudí a nehledají těžce motivaci pro svůj běh, jako většina lidí při běhání na páse. Nudí se i venku a těžko hledají důvod, proč běžet, když ten důvod je jim buď podsunut nebo vnucen. Prostě pro vše, co člověk v životě dělá, musí mít důvod, který cítí jako životně důležitý, vždyť proč jinak by to dělal. Jakmile najdete pro své běhání životně důležitý důvod, bude vám naprosto jedno, jaké je venku počasí, jestli máte na běhání čas, jestli běháte venku či ve fitku, prostě půjdete běhat.

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (10 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Blanka | 26. 1. 2015 20.48 hod. | 212.4.142.xx
Mému tatinkovi vždy táhlo na cemr.Jinak na pásu se snažím zkoušet měnit chvíli 10km za hodinu,11 se snažím též vydržet,ale uběhnout 8km,to je nadlidský výkon.Daleko víc se dusim a hlavně,než uběhnu 100m,to je věčnost.Oči naobrazovce,nuda,otrava,ale když je moc sněhu,musím to vydržet.Díky za nové nápady a informace.

MartiNo | 26. 1. 2015 9.46 hod. | 89.250.109.x
"plný cemr"? Nemáte na mysli spíše plné břicho, než záda?

fotoMiloš Škorpil: Martino, je vidět, že jsi mladší ročník a nežila jsi v době kamenné, neboť bys věděla, že v ní rčení: Plný cemr, znamenalo plný břich :)

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví39
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice106
Více času na sebe14
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou35

kde se diskutuje

  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : nemáte někdo zkušenost s během maratonu v zimě ? »
  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků