logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Všechno je to v naší hlavě a pak taky v nohách

Všechno je to v naší hlavě a pak taky v nohách

Znovu jsem se přesvědčil o tom, že náhody neexistují. Nejdříve mi poslala článek „Jiný, neznamená horší“ Zuzka a pak 12 napsal svůj blog. Nemohl jsem jinak, než jej s jeho dovolením stáhnout a poslat do Běžecké školy, bez něj by totiž to, co píše Zuzka, nemělo tu správnou pointu. Takže ráno či dopoledne jste si mohli přečíst Zuzčin článek a teď si můžete vychutnat ten Honzův, pokud už jste ho nečetli v originále na 12Honzade, 34Honzaběží

Mantry v nás

Nijak to nezastírám, jsem lama:). To, že se mi daří úspěšně běhat přes rok a postupně se zlepšovat, je IMHO spíš odraz trpělivosti a vytrvalosti jako takové, než mého sportovního „ducha“ :). Jak už jsem asi říkal, prosinec byl náročný (určitě z mého pohledu – 317 km), leden je drsný (zatím 381), ale únor vypadá opravdu revoluční. Nikdy, tedy nikdy před rokem, nikdy před půlrokem, před měsícem...:) jsem nevěřil, že bych se dostal na úroveň, myslím tím objemů (ale i rychlosti) v treningu, kde jsem teď. Přitom vlastně jsem v „pohodě“ (ťuk-ťuk). V týdnu jsem běhal tradičních 12-14 na pásu (v tom mraze a pracovním vypětí se fakt jinak nedalo) a sobotní výběh (39 km plus 2) jsem musel přesunout na pátek, protože v sobotu se přemísťuji na skok (služebně) do Filadelfie. To byste nevěřili, jak chybějící den odpočinku (výměna volného pátku za sobotu) a prodloužení trasy o malicherné 3 km změní náročnost tréninku. Upřímně, teda já tomu věřil :).

Možná teď ještě víc než dřív si uvědomuji svoji podstatu – jak říkám v legraci, ale pravdivě – jsem duševní :) běžec. Od samého začátku svého běhání zjišťuji a ubezpečuji se, že běh je u mě svým způsobem meditační technika a řada (mých) překážek a problémů je v mysli. Protože se mě někteří ptali, jak já prostá „lama“ dokážu vydržet běžet na pásu tak dlouho a v takovém vypětí, tak se to pokusím nějak popsat. Ať tedy vyjde najevo, že jsem magor :).

IMHO, především základ je přesvědčit sám sebe, že „to“ dám, když se mi to podaří, tak věřím na 99 procent, že to dám :) Je to jako Hlava 22 :)… K tomu je dobrý i ultrákův trenýrkový plán, kdy vše, co běhám, se zvyšuje pozvolna. Tenhle model je mi moc blízký, není potřeba spěchat. Ono i pozvolné zvyšování, km ke km nakonec vytvoří pěkné vzdálenosti :). Zkrátka ultra Miloš to umí a myslím, že dobře pochopil i moji mentalitu :).

No ale jak se přesvědčuju? Jednoduše. Mám už v evidenci, že jsem uběhl třeba 10 km, tak používám princip indukce. Když 10, tak i 11, 1 km rozdíl nehraje roli. Když 33 tak 36, když 36, tak 39… A tak pořád dokola. :). Fakt to funguje, ale musí se pozvolna a trpělivě … [já mám nastavenou tu horní hranici na 50 km, první ultra]

U mě se osvědčují tři hlavní věci:

  1. pochválit se! Když doběhnu, dokončím trénink, závod … říkám si (sice v duchu, ale hodně nahlas), seš dobrej Honzo, fakt seš dobrej. Je to skvělý, je to skvělý, ...Snažím se nějak si ten pocit z toho úspěšného dokončení uchovat, abych si to mohl v mysli několikrát přehrát:) až bude potřeba a že bude potřeba!!!! :)
  2. poděkovat si a dělat si radost. Zní to asi ujetě, ale já si čím dál tím víc uvědomuju, že mám nějak víc rád tu svoji „schránku“ :), je to skvělé, že mi to tak šlo, vždyť nejsem žádný velký sportovec, 46, lama a přitom nakonec to pobíhání tak skvěle vše probíhalo.. Tak nějak si vždycky v duchu děkuju … Poslední část, kterou v tomhle nezavrhuju, je „radost sobě“ :). Já se často snažím se udržovat v pohodě tím, že si udělám jednoduše radost. Ať už je to cokoliv – koupím si nějakou pitomost, třeba semínka na zahradu, kytku, sazenici, knížku, běžecký tričko … (obzvlášť když je nějaká depresivní nálada kolem). Prostě, jsem v pohodě, protože jsem v pohodě … :)
  3. úspěšně :) dělám věci nanečisto… Tím myslím, že třeba první maraton jsem v duchu běžel mnohokrát, procházel jsem „krizí“ a překonával ji, viděl sám sebe, jak vbíhám do cíle a jsem v pohodě. „Film“ tohodle typu si já rád promítám před spaním a ono to pak skutečně dopadne … Ono to není k zahození si v duchu několikrát proběhnout trasu, člověk si třeba říká, až poběžím tím Karlínem potřetí a jestli bude hic, tak toho budu mít plný kecky :), ale jak to „prožiju“ několikrát nanečisto, tak je to takové zvládnutelnější a vlastně si říkám, že to k tomu patři a vlastně už vidím, že až proběhnu dva mosty, tak už je to do cíle jen kousek … Například já i velké práce na zahradě – přesazování, rytí … často dělám ve snu :), promyslím, naplánuju, přesně vím, kde to drhne … promyslím další noc … no a pak když už to dělám, tak vlastně jen „obtahuju“ to, co dávno vím, že půjde a o to víc si to užívám.. Ujetý co? Ale u mě to funguje na 100 procent.

Při vlastním běhu já nikdy nemyslím třeba na těch 39 km na pásu. To je děsná pakárna, podle mě fakt test práce s myslí … :). Tak třeba dneska.. Na začátku si sleduju, jak se hezky rozbíhám, jak mi to jde (nemůžu nasadit sluchátka...) a ejhle – už skoro 5 km pryč, no pěkně jsem se zahřál, za chvíli bude 10 km … U 10 km si říkám, tak ještě tak 10 minut (2 km) a vyměním tričko, napiju se. .. :), no a pak v suchém se běží hezky a říkám si: no za chvilku bude ½M, to nám to pěkně jde … :) a tam si řeknu, no už mám půlku za sebou, už se běží domů … U 24-26 vyměním tričko, zakousnu Fidorku :), napiju se a běžím … Říkám si, no vida, už 2/3 za mnou, teď už to doběhnu, i kdyby čert na koze jezdil … 29 km, no sláva, už jen 10 km, to je pohoda, to uběhnu v pohodě ..., 34 km – tak jen 5 km, ženský běžej s Tesco:), 36 km … vyrovnal jsem rekord minulého týdne … teď už jen 3 km, co to je, to dám :) a najednou je tu konec a skvělý pocit. Nebylo to jednoduchý, ale o to víc to potěší ...

A teď je prostor pro body 1) -3) … :)

Já například si plánuju udělat velkou radost hned v neděli. Musím sice do USA, kam se mi vůbec nechce, ale budu ve Filadelfii (městě bratrské lásky :))) a tak jsem nastudoval, kudy běhal velký Rocky a zaběhnu si to!!! Z little Italy kolem nádraží, řeky, přístavu až po schodech nahoru k muzeu umění …

A jak si Honza naplánoval, tak se odměnil, o čemž si můžete zase přečíst na 12Honzade, 34Honzaběží

K tomu Honzovu plánování musím říci, že já to tak mám taky, když třeba dobíhám nějaký ultra, tak nejdřív sleduji, jak mi uběhne prvních 50 km a pak když mi třeba ve 100 km chybí posledních 15 km, si říkám: Tohle běhám prakticky denně, to už dám i po pr… :)

12 Honzade foto
  • přečteno: 7899/7846×, 4 komentáře

Hodnoť článek

nehodnoceno, buďte první

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Vlaďa | 8. 2. 2010 17.14 hod. | 90.178.77.xxx
Kouzlo opravdu funguje.Můžu potrvrdit.
Přeji mnoho příjemných km v pohodě

Daniela | 5. 2. 2010 10.12 hod. | 213.162.66.xxx
Honzo, to jsi jako z 0 behem roku na ultra???? jak to funguje? jak to jde? klobouk dolu. Milos ten se urcite raduje:))) Drzime ti s Karlem palce do dalsich km:)))

12Honzade | 4. 2. 2010 21.27 hod. | 80.243.103.xx
No ted jsem se dozvedel, ze te navstivila strevni vila:), takze ty bys mel MS v intervalovem behu (WC a zpet) :), urcite v kapse! DIK a at se dari! :) 12:)

Milan Kůtek | 4. 2. 2010 20.51 hod. | 89.103.61.xx
Honzo, koukej se rychle přihlásit na MS pásáků
(ne pasáků)!
:) Milan

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Začínáme s během

všechny články Začínáme s během

kde se diskutuje

  • Přirozený běžecký styl. Bříško, pata, celá noha, odvalení, zakopnutí, let : Dobrý den, asi to sem moc nepatří, ale chtěla bych Vás poprosit o radu. Od mala nerada běhám…»
  • Deset tipů, jak si v zimě zadělat na top běžeckou formu na jaře a v létě : Jake byste mi prosim doporucili termopradlo na behani a podle ceho vybirat? Moc se mi libi toto…»
  • Doktoři mi řekli, že s velkým sportováním včetně běhu se mám rozloučit : Martine držím palce začínáš dobře jen tak dál !!! »
  • Poleťte si zaběhat na Madeiru! : Již letííííííííííííííííííííííííím »
  • Nikdy není pozdě začít běhat, stačí jen nazout staré kecky a vyběhnout : Napřed jsem si říkal proč se Neumann jmenuje Barbara. Když Paula je v Čechách Radcliffová .... …»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků