logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Všechno je to v naší hlavě a pak taky v nohách

Všechno je to v naší hlavě a pak taky v nohách

Znovu jsem se přesvědčil o tom, že náhody neexistují. Nejdříve mi poslala článek „Jiný, neznamená horší“ Zuzka a pak 12 napsal svůj blog. Nemohl jsem jinak, než jej s jeho dovolením stáhnout a poslat do Běžecké školy, bez něj by totiž to, co píše Zuzka, nemělo tu správnou pointu. Takže ráno či dopoledne jste si mohli přečíst Zuzčin článek a teď si můžete vychutnat ten Honzův, pokud už jste ho nečetli v originále na 12Honzade, 34Honzaběží

Mantry v nás

Nijak to nezastírám, jsem lama:). To, že se mi daří úspěšně běhat přes rok a postupně se zlepšovat, je IMHO spíš odraz trpělivosti a vytrvalosti jako takové, než mého sportovního „ducha“ :). Jak už jsem asi říkal, prosinec byl náročný (určitě z mého pohledu – 317 km), leden je drsný (zatím 381), ale únor vypadá opravdu revoluční. Nikdy, tedy nikdy před rokem, nikdy před půlrokem, před měsícem...:) jsem nevěřil, že bych se dostal na úroveň, myslím tím objemů (ale i rychlosti) v treningu, kde jsem teď. Přitom vlastně jsem v „pohodě“ (ťuk-ťuk). V týdnu jsem běhal tradičních 12-14 na pásu (v tom mraze a pracovním vypětí se fakt jinak nedalo) a sobotní výběh (39 km plus 2) jsem musel přesunout na pátek, protože v sobotu se přemísťuji na skok (služebně) do Filadelfie. To byste nevěřili, jak chybějící den odpočinku (výměna volného pátku za sobotu) a prodloužení trasy o malicherné 3 km změní náročnost tréninku. Upřímně, teda já tomu věřil :).

Možná teď ještě víc než dřív si uvědomuji svoji podstatu – jak říkám v legraci, ale pravdivě – jsem duševní :) běžec. Od samého začátku svého běhání zjišťuji a ubezpečuji se, že běh je u mě svým způsobem meditační technika a řada (mých) překážek a problémů je v mysli. Protože se mě někteří ptali, jak já prostá „lama“ dokážu vydržet běžet na pásu tak dlouho a v takovém vypětí, tak se to pokusím nějak popsat. Ať tedy vyjde najevo, že jsem magor :).

IMHO, především základ je přesvědčit sám sebe, že „to“ dám, když se mi to podaří, tak věřím na 99 procent, že to dám :) Je to jako Hlava 22 :)… K tomu je dobrý i ultrákův trenýrkový plán, kdy vše, co běhám, se zvyšuje pozvolna. Tenhle model je mi moc blízký, není potřeba spěchat. Ono i pozvolné zvyšování, km ke km nakonec vytvoří pěkné vzdálenosti :). Zkrátka ultra Miloš to umí a myslím, že dobře pochopil i moji mentalitu :).

No ale jak se přesvědčuju? Jednoduše. Mám už v evidenci, že jsem uběhl třeba 10 km, tak používám princip indukce. Když 10, tak i 11, 1 km rozdíl nehraje roli. Když 33 tak 36, když 36, tak 39… A tak pořád dokola. :). Fakt to funguje, ale musí se pozvolna a trpělivě … [já mám nastavenou tu horní hranici na 50 km, první ultra]

U mě se osvědčují tři hlavní věci:

  1. pochválit se! Když doběhnu, dokončím trénink, závod … říkám si (sice v duchu, ale hodně nahlas), seš dobrej Honzo, fakt seš dobrej. Je to skvělý, je to skvělý, ...Snažím se nějak si ten pocit z toho úspěšného dokončení uchovat, abych si to mohl v mysli několikrát přehrát:) až bude potřeba a že bude potřeba!!!! :)
  2. poděkovat si a dělat si radost. Zní to asi ujetě, ale já si čím dál tím víc uvědomuju, že mám nějak víc rád tu svoji „schránku“ :), je to skvělé, že mi to tak šlo, vždyť nejsem žádný velký sportovec, 46, lama a přitom nakonec to pobíhání tak skvěle vše probíhalo.. Tak nějak si vždycky v duchu děkuju … Poslední část, kterou v tomhle nezavrhuju, je „radost sobě“ :). Já se často snažím se udržovat v pohodě tím, že si udělám jednoduše radost. Ať už je to cokoliv – koupím si nějakou pitomost, třeba semínka na zahradu, kytku, sazenici, knížku, běžecký tričko … (obzvlášť když je nějaká depresivní nálada kolem). Prostě, jsem v pohodě, protože jsem v pohodě … :)
  3. úspěšně :) dělám věci nanečisto… Tím myslím, že třeba první maraton jsem v duchu běžel mnohokrát, procházel jsem „krizí“ a překonával ji, viděl sám sebe, jak vbíhám do cíle a jsem v pohodě. „Film“ tohodle typu si já rád promítám před spaním a ono to pak skutečně dopadne … Ono to není k zahození si v duchu několikrát proběhnout trasu, člověk si třeba říká, až poběžím tím Karlínem potřetí a jestli bude hic, tak toho budu mít plný kecky :), ale jak to „prožiju“ několikrát nanečisto, tak je to takové zvládnutelnější a vlastně si říkám, že to k tomu patři a vlastně už vidím, že až proběhnu dva mosty, tak už je to do cíle jen kousek … Například já i velké práce na zahradě – přesazování, rytí … často dělám ve snu :), promyslím, naplánuju, přesně vím, kde to drhne … promyslím další noc … no a pak když už to dělám, tak vlastně jen „obtahuju“ to, co dávno vím, že půjde a o to víc si to užívám.. Ujetý co? Ale u mě to funguje na 100 procent.

Při vlastním běhu já nikdy nemyslím třeba na těch 39 km na pásu. To je děsná pakárna, podle mě fakt test práce s myslí … :). Tak třeba dneska.. Na začátku si sleduju, jak se hezky rozbíhám, jak mi to jde (nemůžu nasadit sluchátka...) a ejhle – už skoro 5 km pryč, no pěkně jsem se zahřál, za chvíli bude 10 km … U 10 km si říkám, tak ještě tak 10 minut (2 km) a vyměním tričko, napiju se. .. :), no a pak v suchém se běží hezky a říkám si: no za chvilku bude ½M, to nám to pěkně jde … :) a tam si řeknu, no už mám půlku za sebou, už se běží domů … U 24-26 vyměním tričko, zakousnu Fidorku :), napiju se a běžím … Říkám si, no vida, už 2/3 za mnou, teď už to doběhnu, i kdyby čert na koze jezdil … 29 km, no sláva, už jen 10 km, to je pohoda, to uběhnu v pohodě ..., 34 km – tak jen 5 km, ženský běžej s Tesco:), 36 km … vyrovnal jsem rekord minulého týdne … teď už jen 3 km, co to je, to dám :) a najednou je tu konec a skvělý pocit. Nebylo to jednoduchý, ale o to víc to potěší ...

A teď je prostor pro body 1) -3) … :)

Já například si plánuju udělat velkou radost hned v neděli. Musím sice do USA, kam se mi vůbec nechce, ale budu ve Filadelfii (městě bratrské lásky :))) a tak jsem nastudoval, kudy běhal velký Rocky a zaběhnu si to!!! Z little Italy kolem nádraží, řeky, přístavu až po schodech nahoru k muzeu umění …

A jak si Honza naplánoval, tak se odměnil, o čemž si můžete zase přečíst na 12Honzade, 34Honzaběží

K tomu Honzovu plánování musím říci, že já to tak mám taky, když třeba dobíhám nějaký ultra, tak nejdřív sleduji, jak mi uběhne prvních 50 km a pak když mi třeba ve 100 km chybí posledních 15 km, si říkám: Tohle běhám prakticky denně, to už dám i po pr… :)

12 Honzade foto
  • přečteno: 8512/8455×, 4 komentáře

Hodnoť článek

nehodnoceno, buďte první

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Vlaďa | 8. 2. 2010 17.14 hod. | 90.178.77.xxx
Kouzlo opravdu funguje.Můžu potrvrdit.
Přeji mnoho příjemných km v pohodě

Daniela | 5. 2. 2010 10.12 hod. | 213.162.66.xxx
Honzo, to jsi jako z 0 behem roku na ultra???? jak to funguje? jak to jde? klobouk dolu. Milos ten se urcite raduje:))) Drzime ti s Karlem palce do dalsich km:)))

12Honzade | 4. 2. 2010 21.27 hod. | 80.243.103.xx
No ted jsem se dozvedel, ze te navstivila strevni vila:), takze ty bys mel MS v intervalovem behu (WC a zpet) :), urcite v kapse! DIK a at se dari! :) 12:)

Milan Kůtek | 4. 2. 2010 20.51 hod. | 89.103.61.xx
Honzo, koukej se rychle přihlásit na MS pásáků
(ne pasáků)!
:) Milan

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Začínáme s během

všechny články Začínáme s během

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Pražský maraton: Bude v Praze tvůj první? : Ano ano, Vítkov je opravdu oblíbená destinace běžců, o tom bychom mohli s Karlem vyprávět! »
  • Průvodce běžeckými zraněními. Běžecká zranění a jak jim předcházet : Dobrý den, začala jsem běhat (asi 3 měsíce, 3 x v týdnu, v průměru 5km ) a začaly mě bolet kyčle.…»
  • Studovat já, jsi se zbláznil, leda snad výživu a diagnostiku na Palestře : Dobrý den, chtěla bych být v budoucnu nutričním terapeutem. Jaká střední je pro toto zaměstnání…»
  • Do maratonu zbývají už jen dva dny. Poslední rady do maratonského uzlíčku (nervů) : Dobrý deň, ďakujem za perfektné články. Aktuálne sa pripravujem na pražský maratón a Váš tréningový…»
  • Výlet na Bostonský maraton 2017 : Ahoj, dostal jsem se na základě splnění časového limitu pro mou kategorii. Myslím, že dokonce…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků