logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Není tuk jako tuk

Není tuk jako tuk

Na Běžecké škole jsme už o významu tuků ve výživě přinesli několik článků, poslední tento týden. Ovšem není tuk jako tuk! Jsou nasycené tuky horší než nenasycené? Způsobuje hodně tuku ve stravě obezitu? Na čem mám vařit, péct, smažit?

Tak hned na začátek otázka, která mnohé z vás napadla po uveřejnění mých článků o výživě ve stylu palea/primal, ve které má tuk nezastupitelnou úlohu po snížení množství sacharidů (ačkoli paleo/primal způsob stravování NENÍ apriori nízkosacharidový, vzhledem k tomu, že připouští pouze konzumaci sacharidů v přirozené formě, hlavně ve formě zeleniny a ovoce, a vylučuje obilniny a výrobky z nich, budete jich mít ve stravě pochopitelně méně): když má 1 g tuku dvojnásobek kalorií než 1 g bílkovin nebo sacharidů, nebudu po něm tloustnout? A není to nezdravé, když budu jíst i živočišný tuk?

Odpověď je a není jednoduchá. Ten, kdo se nepřecpával sacharidy a vysoce zpracovanými potravinami, a „nevyrobil" si už inzulínovou rezistenci (což je předstupeň cukrovky 2. typu a můžete ji mít, aniž byste o ní věděli), případně cukrovku 2. typu, má normálně fungující metabolismus a z tuků tloustnout nebude. Ovšem u člověka s rozvinutou inzulínovou rezistencí bychom bohužel tuky ještě „přikládali do kamen" špatně fungujícímu metabolismu a ten by je ukládal zrovna tak jako všechno ostatní. Ani tady ale nebude hlavním viníkem tuk samotný, ale hormonální nerovnováha a permanentní stav zánětu v těle, což se dá náležitou úpravou stravy naštěstí změnit!

Co se týče „nezdravosti" nasycených živočišných tuků, odpověď opět může být ano i ne. Ano v případě, že používáte v nadměrném množství živočišné tuky pocházející ze zvířat z konvenčního průmyslového chovu, které obsahují toxická rezidua z antibiotik, hormonů, těžkých kovů a pesticidů. Když budete k přípravě svých pokrmů používat živočišné tuky nejvyšší možné kvality, tedy pocházející ze zvířat chovaných venků a krmených jejich přirozenou stravou, tedy trávou, bez obav můžete restovat, grilovat, péct nebo smažit na sádle nebo hovězím loji, také můžete použít kachní sádlo nebo přepuštěné máslo (ghí). Nasycené tuky jsou nejlepší, hledáte-li optimální tuk pro tepelnou úpravu, protože jsou stabilní i při vysokých teplotách.

To byly tuky živočišné. A jak je to s tuky rostlinnými? Asi všichni jsme četli/slyšeli, že rostlinné tuky jsou zdravé a zdravější než ty živočišné. Nooo... zase: ano i ne. Některé (např. olivový, avokádový, z lískových oříšků...) rozhodně ano a jsou vhodné (na rozdíl od těch živočišných) i pro lidi s rozvinutou inzulínovou rezistencí či cukrovkou 2. typu, protože kromě jiného mají příznivý vliv na hladinu inzulínu a krevního cukru. Na druhou stranu „klasické" rostlinné oleje ze semen, na kterých většina domácností smaží (vaří, peče) – tedy sójový, slunečnicový, arašídový, kukuřičný... už zdaleka tak zdravé, jak se tvrdí a věří, nejsou. A to z mnoha důvodů

Jeden z nich je ten, že průmyslově vyráběné oleje procházejí rafinací, bělením a odstraňováním nežádoucích pachů, mnohdy za použití agresivních chemických prostředků. Během těchto procesů je ale bohužel zničena velká část antioxidantů, které v celých semenech pro jejich ochranu přirozeně jsou. Oleje jsou pak extrémně náchylné k oxidaci, tedy žluknutí. Tím, že jsou velmi často plněny do průhledného plastu, jim k tomu výrobce ještě více pomůže. Světlo a teplo v obchodě na regálu přidá další ránu a dorazíme ho tepelnou úpravou na pánvi. Aby to nebylo málo, tyto tuky mohou pokračovat v oxidaci i dále při zpracování v našich buňkách vlivem volných radikálů, přičemž vznikají další toxické vedlejší produkty a spouští se systémový zánět.

Navíc obsahují nevhodný poměr omega-6 mastných kyselin k omega-3 mastným kyselinám ve smyslu nadbytku omega-6, což je bohužel opět jeden ze spouštěčů systémového zánětu v těle. Přestože potřebujeme ve své stravě oba typy mastných kyselin, máme v ní standardně velkou převahu omega-6, což z mnoha důvodů našemu organismu nesvědčí.

A co kokosový tuk, který doporučuji ve svých receptech? Kokosu a kokosovému tuku speciálně se budu věnovat v dalším článku, protože si to prostě zaslouží!

Dana Škorpilová foto
  • přečteno: 7135/6788×, 1 komentář

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (26 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Jirka | 2. 2. 2015 16.13 hod. | 195.113.181.x
Zajímavé informace ... dík

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Anketa – hlasuj i ty!

V jaké značce běžeckých bot vběhnete do běžecké sezóny 2017

Běžecká sezóna sice nikdy nekončí a tak vlastně ani nikdy nezačíná, prostě běháme furt. Přesto začátek března se bere jako její pravý začátek. Zajímalo by nás, jaká značka je vaše současná srdcovka a tak jí dáte přednost před ostatními značkami na trhu.

adidas100
Asics143
Brooks20
Inov-860
Icebug6
Hoka One25
Mizuno59
Newton5
NB23
Nike63
Salming382
Salomon43
Scott3
Vibram Fivefingers10
Vivobarefoot6
Zoot5
Jiné, zde neuvedené značce49
Běhám bos, bot netřeba14
ON9

kde se diskutuje

  • Půlmaraton pod 100 minut se vyplatí : Já chtěla loni běžet za 110 min. a kamarádka mi řekla, že se mám držet vodiče s parukou. Omylem…»
  • Jak se obléci na běh do teplého počasí : Díky za tipy! Já mám oblíbená funkční tílka s podprsenkami a přes ně tílko s obrázkem běhu (aby…»
  • Půlmaraton pod 100 minut se vyplatí : Ta pozadí .... upřesňuji na 3. čtvrtinu. A možná bych se nechal přesvědčit i na 2. Žádný extrém…»
  • Půlmaraton pod 100 minut se vyplatí : Romane, s Karlem je to jistota, ten se kochá rád! Výborná volba! S Joggerem bych si dovolil mírně…»
  • Půlmaraton pod 100 minut se vyplatí : Fanouš je jak kecal z Prodané ... Ale jeho argumenty jsou přímo geniální. Já, ale nebudu dřív doma,…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků