logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Není tuk jako tuk

Není tuk jako tuk

Na Běžecké škole jsme už o významu tuků ve výživě přinesli několik článků, poslední tento týden. Ovšem není tuk jako tuk! Jsou nasycené tuky horší než nenasycené? Způsobuje hodně tuku ve stravě obezitu? Na čem mám vařit, péct, smažit?

Tento článek vyšel na Běžecké škole 31.1.2015

Tak hned na začátek otázka, která mnohé z vás napadla po uveřejnění mých článků o výživě ve stylu palea/primal, ve které má tuk nezastupitelnou úlohu po snížení množství sacharidů (ačkoli paleo/primal způsob stravování NENÍ apriori nízkosacharidový, vzhledem k tomu, že připouští pouze konzumaci sacharidů v přirozené formě, hlavně ve formě zeleniny a ovoce, a vylučuje obilniny a výrobky z nich, budete jich mít ve stravě pochopitelně méně): když má 1 g tuku dvojnásobek kalorií než 1 g bílkovin nebo sacharidů, nebudu po něm tloustnout? A není to nezdravé, když budu jíst i živočišný tuk?

Odpověď je a není jednoduchá. Ten, kdo se nepřecpával sacharidy a vysoce zpracovanými potravinami, a „nevyrobil" si už inzulínovou rezistenci (což je předstupeň cukrovky 2. typu a můžete ji mít, aniž byste o ní věděli), případně cukrovku 2. typu, má normálně fungující metabolismus a z tuků tloustnout nebude. Ovšem u člověka s rozvinutou inzulínovou rezistencí bychom bohužel tuky ještě „přikládali do kamen" špatně fungujícímu metabolismu a ten by je ukládal zrovna tak jako všechno ostatní. Ani tady ale nebude hlavním viníkem tuk samotný, ale hormonální nerovnováha a permanentní stav zánětu v těle, což se dá náležitou úpravou stravy naštěstí změnit!

Co se týče „nezdravosti" nasycených živočišných tuků, odpověď opět může být ano i ne. Ano v případě, že používáte v nadměrném množství živočišné tuky pocházející ze zvířat z konvenčního průmyslového chovu, které obsahují toxická rezidua z antibiotik, hormonů, těžkých kovů a pesticidů. Když budete k přípravě svých pokrmů používat živočišné tuky nejvyšší možné kvality, tedy pocházející ze zvířat chovaných venků a krmených jejich přirozenou stravou, tedy trávou, bez obav můžete restovat, grilovat, péct nebo smažit na sádle nebo hovězím loji, také můžete použít kachní sádlo nebo přepuštěné máslo (ghí). Nasycené tuky jsou nejlepší, hledáte-li optimální tuk pro tepelnou úpravu, protože jsou stabilní i při vysokých teplotách.

To byly tuky živočišné. A jak je to s tuky rostlinnými? Asi všichni jsme četli/slyšeli, že rostlinné tuky jsou zdravé a zdravější než ty živočišné. Nooo... zase: ano i ne. Některé (např. olivový, avokádový, z lískových oříšků...) rozhodně ano a jsou vhodné (na rozdíl od těch živočišných) i pro lidi s rozvinutou inzulínovou rezistencí či cukrovkou 2. typu, protože kromě jiného mají příznivý vliv na hladinu inzulínu a krevního cukru. Na druhou stranu „klasické" rostlinné oleje ze semen, na kterých většina domácností smaží (vaří, peče) – tedy sójový, slunečnicový, arašídový, kukuřičný... už zdaleka tak zdravé, jak se tvrdí a věří, nejsou. A to z mnoha důvodů

Jeden z nich je ten, že průmyslově vyráběné oleje procházejí rafinací, bělením a odstraňováním nežádoucích pachů, mnohdy za použití agresivních chemických prostředků. Během těchto procesů je ale bohužel zničena velká část antioxidantů, které v celých semenech pro jejich ochranu přirozeně jsou. Oleje jsou pak extrémně náchylné k oxidaci, tedy žluknutí. Tím, že jsou velmi často plněny do průhledného plastu, jim k tomu výrobce ještě více pomůže. Světlo a teplo v obchodě na regálu přidá další ránu a dorazíme ho tepelnou úpravou na pánvi. Aby to nebylo málo, tyto tuky mohou pokračovat v oxidaci i dále při zpracování v našich buňkách vlivem volných radikálů, přičemž vznikají další toxické vedlejší produkty a spouští se systémový zánět.

Navíc obsahují nevhodný poměr omega-6 mastných kyselin k omega-3 mastným kyselinám ve smyslu nadbytku omega-6, což je bohužel opět jeden ze spouštěčů systémového zánětu v těle. Přestože potřebujeme ve své stravě oba typy mastných kyselin, máme v ní standardně velkou převahu omega-6, což z mnoha důvodů našemu organismu nesvědčí.

A co kokosový tuk, který doporučuji ve svých receptech? Kokosu a kokosovému tuku speciálně se budu věnovat v dalším článku, protože si to prostě zaslouží!

Dana Škorpilová foto
  • přečteno: 14429/13618×, 1 komentář

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (29 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Jirka | 2. 2. 2015 16.13 hod. | 195.113.181.x
Zajímavé informace ... dík

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Tipy jak spálit pět set kalorii : Ještě jsem zapomněla mám157 cm vážím 56,5 kg »
  • Tipy jak spálit pět set kalorii : Já tedy nevím je mi 70 let a denně spálím 450 až520 kalorií. Neběhám. Běžný režim 2x denně s…»
  • Tipy jak spálit pět set kalorii : Já tedy nevím je mi 70 let a denně spálím 450 až520 kalorií. Neběhám. Běžný režim 2x denně s…»
  • Dýchání při běhu. Proč je lepší a účinnější dýchání (nadechování) nosem : Nevím co dělám špatně, ale při nadechování nosem se nedokážu dostatečně nadýchnout, vede to k…»
  • Jak natrénovat na maraton za 100 dní : Michale, mohu mluvit z vlastní zkušenosti, dva roky jsem se připravoval Do formy s M&F a k tomu…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků