logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Dvanáctitýdenní tréninkový plán na proběhnutí zimou ve zdraví

Dvanáctitýdenní tréninkový plán na proběhnutí zimou ve zdraví

Běžecká sezóna se rozeběhne za tři týdny a za dva měsíce tu budou její první vrcholy, takže je nejvyšší čas přestat nabíhat kilometry a zaměřit se na tempo a na rychlost, ale taky je tu doba chřipek, takže pozor na otevřená okna!

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Nachlazení – „Open Window" efekt (efekt otevřeného okna)
  2. Dvanáctitýdenní tréninkový plán na proběhnutí zimou ve zdraví
    1. První a druhý týden
    2. Třetí a čtvrtý týden
    3. Pátý a šestý týden
    4. Sedmý a osmý týden
    5. Devátý a desátý týden
    6. Jedenáctý a dvanáctý týden

Nachlazení – „Open Window" efekt (efekt otevřeného okna)

Zvláště po velmi rychlém nebo dlouhém běhu je váš imunitní systém oslabený a vaše tělo je tím náchylnější něco „chytit“. Podle stupně zatížení a vaší osobní odolnosti trvá efekt „otevřeného okna" pro viry a infekci od 3 do 72 hodin. Většinou jsou zasaženy dýchací cesty, v jejichž sliznicích je po intenzivním tréninku k dispozici méně imunoglobulinu, který za běžných podmínek stojí na stráži proti škodlivým bakteriím a virům. Proto odborníci radí především v zimě své tempo kontrolovat, abyste své okno infekci moc neotvírali.

Dokonce i mezi výkonnostními sportovci je považována zima za období regenerace a budování základní vytrvalosti. Proto také, pokud potřebují opravdu zamakat na tempu, dělají to buď na páse ve fitku, v hale či jedou za teplem do teplých krajin.

Pokud nemáte tyto možnosti, je dobré se zamyslet nad vrcholy své běžecké sezóny a jde-li to, posunout je spíše k létu či podzimu, a v zimě se přizpůsobit rytmu přírody. Více relaxovat, případně si dopřávat běh v meditativním tempu, prostě nestát u „otevřeného okna“, když to není bezpodmínečně nutné. Možná si nezaběhnete osobní výkony na těch závodech, na nichž jste chtěli, ale proběhnete zimou zdraví, o rok si prodloužíte svůj život a vytvoříte si tak dosmrtný osobák.

Dvanáctitýdenní tréninkový plán na proběhnutí zimou ve zdraví

První a druhý týden

den délka tréninku tepová frekvence provedení
úterý 30 minut 55 – 70% TF max souvislý běh
čtvrtek 40 minut 55 – 70% TF max souvislý běh
neděle 45 minut 55 – 70% TF max souvislý běh

Třetí a čtvrtý týden

den délka tréninku tepová frekvence provedení
úterý 30 minut 55 – 70% TF max vložit – 3x 60 metrů stupňovaně
čtvrtek 40 minut 55 – 70% TF max souvislý běh
neděle 45 minut 55 – 70% TF max vložit – 3x 60 metrů stupňovaně

Pátý a šestý týden

den délka tréninku tepová frekvence provedení
úterý 30 minut 55 – 70% TF max souvislý běh
čtvrtek 50 minut 55 – 80% TF max 20 min (55-70) – 10 min (70-80) – 20 min (55-70)
neděle 45 minut 55 – 70% TF max souvislý běh

Sedmý a osmý týden

den délka tréninku tepová frekvence provedení
úterý 30 minut 55 – 70% TF max vložit – 3x 60 metrů stupňovaně
čtvrtek 40 minut 55 – 70% TF max souvislý běh
neděle 50 minut 55 – 70% TF max vložit – 3x 60 metrů stupňovaně

Devátý a desátý týden

den délka tréninku tepová frekvence provedení
úterý 30 minut 55 – 70% TF max souvislý běh
čtvrtek 40 minut 55 – 70% TF max souvislý běh
neděle 50 minut 55 – 80% TF max 20 min (55-70) – 10 min (70-80) – 20 min (55-70)

Jedenáctý a dvanáctý týden

den délka tréninku tepová frekvence provedení
úterý 30 minut 55 – 70% TF max vložit – 3x 60 metrů stupňovaně
čtvrtek 30 minut 55 – 70% TF max vložit – 3x 60 metrů stupňovaně
neděle 45 minut 55 – 70% TF max souvislý běh
Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (7 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Zdeněk | 11. 2. 2015 19.54 hod. | 90.180.189.xx
A proč jen 3xtýdně běhat?

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví39
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice108
Více času na sebe14
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou37

kde se diskutuje

  • Život neběží vždycky podle (tréninkového) plánu : Je to malichernost, ale jak dobře Vám rozumím ... :-) »
  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : nemáte někdo zkušenost s během maratonu v zimě ? »
  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků